Gjest Albbas Skrevet 12. desember 2019 #21 Skrevet 12. desember 2019 Skål med vann stående ved stellebordet, fukter engangs tørrklut ved behov.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #22 Skrevet 12. desember 2019 Klipte opp et gammelt frottélaken til kluter, men brukte mest bare å skylle rumpa i vasken. Brukte bare vann, var ikke nødvendig med noe annet. Aldri noe bleieutslett, men det handler nok også om at vi kombinerte tøybleier og EC også. Anonymkode: 5b5dd...57c 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #23 Skrevet 12. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har løst det på 2 måter. - kjøpt bomullskluter fra ikea. Bruker typisk en klut som vi skyller i vasken med lunkent vann og hiver i skittentøy etter bruk. Bruker bare klut ved bæsjebleier, ikke når de bare har tissa. Ungen har aldri vært sår i rumpa så tror det fungerer bra - lager våtservietter på følgende måte: koker opp ca 1 L vann og tar i 1 god spiseskje kokosolje. Heller vannet i en plastboks og putter oppi en hel pakke tørre stellekluter. Kan oppbevares en god stund etter vår erfaring, og lukter digg av kokos. Anonymkode: 3b59d...63d Slik gjør vi også 😊 Eneste forskjellen er at jeg lager de i en stor bolle, så vrir jeg de litt opp før jeg putter de i matboks. Orker ikke drasse rundt på masse vann. Anonymkode: a8cad...48d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #24 Skrevet 12. desember 2019 Jeg lagde stellekluter av store flanellkluter (gaskluter kan også brukes). Disse skylles etter bruk og vaskes på 60 sammen med resten av babytekstilene. Vi har stellebordet 90 grader på vasken, men med så stor avstand at jeg ikke når bort. Vi satte derfor hjul på stellebordet, og så triller jeg bordet bort til vasken. Det med å holde rumpa under vasken har vi aldri helt fått til, så det gjør vi bare på katastrofe-bleier. Babyolje bruker vi bare ved behov, dersom det er noe bæsj som sitter godt fast. Med den gule morsmelkbæsjen er det vanligvis ikke noe problem. Man skal være veldig forsiktig med å lage hjemmelagde våtservietter. Bakterier elsker slike forhold. Anonymkode: 3e09b...968
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #25 Skrevet 12. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lagde stellekluter av store flanellkluter (gaskluter kan også brukes). Disse skylles etter bruk og vaskes på 60 sammen med resten av babytekstilene. Vi har stellebordet 90 grader på vasken, men med så stor avstand at jeg ikke når bort. Vi satte derfor hjul på stellebordet, og så triller jeg bordet bort til vasken. Det med å holde rumpa under vasken har vi aldri helt fått til, så det gjør vi bare på katastrofe-bleier. Babyolje bruker vi bare ved behov, dersom det er noe bæsj som sitter godt fast. Med den gule morsmelkbæsjen er det vanligvis ikke noe problem. Man skal være veldig forsiktig med å lage hjemmelagde våtservietter. Bakterier elsker slike forhold. Anonymkode: 3e09b...968 Dersom man koker opp vann og bytter ut dette daglig Ser jeg ikke helt hvilke bakterier som kommer til å kose seg Anonymkode: 1f89e...761
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #26 Skrevet 12. desember 2019 Tørrservietter, klut og vann frem til 5-6 mnd. Deretter skylling av rumpa under vasken. Olje unødvendig - derimot sink-/silulensalve ved behov. Vil anbefale å snakke med barnepleierne på barsel. De bar rå! Hilsen tobarnsfar Anonymkode: 43e3c...8e1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #27 Skrevet 12. desember 2019 Moren min insisterte på å skylle rumpa under vasken, men vasken vår er altfor grunn, så det ble katastrofe kan vi si. Hun gjorde aldri det igjen ... Men har man litt dypere vask er det sikkert fint. Anonymkode: 9663e...e6e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #28 Skrevet 12. desember 2019 Skyll underlivet til babyen med lunket vann i vasken, dusj eller badekar? Kjenner flere som gjør dette og dems barn har aldri hatt noe utslett der nede blant annet. Anonymkode: 62989...023 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #29 Skrevet 12. desember 2019 Jeg fuktet bare klar tørre kluter (fra Rema/apoteket e.l.) før hvert bleieskift, og brukte de. Brukte nesten aldri olje, og da var klutene passe varme og våte. Måtte også snu meg vekk fra stellebordet, men gjorde det da med en hånd og baby enten på armen/brystet eller med baby på stellebordet med godt grep på. Anonymkode: a8a1c...504
Hadena Skrevet 13. desember 2019 #30 Skrevet 13. desember 2019 Vi har aldri brukt våtservietter. Tørre engangskluter har jeg brukt men der blir vel miljøaspekter ca det samme om det er årsaken. Tynne babykluter har jeg brukt. Lager en miks med vann og kokosfett som jeg tømmer over klutene. Oppbevarer i boks i stellevesken. Hsr noen på kjøkkenet og på badet som jeg bare tar vann på når jeg trenger de. Babybæsj kan vaskes direkte i maskin, typ tøybleier med bæsj går rett i maskinen. (Når de begynner med fast føde må bæsjen kastes). Vasker sammen med håndklær, null stress. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #31 Skrevet 13. desember 2019 tørre engangsklutter/servietter er like miljøskadelig som våtservietter og flere våtservietter på markedet er godkjent for å ikke inneholder kjemikaler eller noe farlige stoffer. Anonymkode: ff92a...9b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå