Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nærmer seg termin! 

Jeg ønsker å bruke minst mulig våtservietter pga miljø og kjemikalier. Noen som var gode forslag til hvordan man kan løse stellesituasjonen? Både med hva/hvordan/hvor  

6 år siden jeg hadde nyfødt, og nysgjerrig på hvordan andre har løst det :)

Anonymkode: 1f89e...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker tørre engangsservietter og vann. Tar på litt babyolje ved størknet bæsj.

Bruker våtservietter når vi er ute av huset.

Anonymkode: 9663e...e6e

• Liker 7
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker tørre engangsservietter og vann. Tar på litt babyolje ved størknet bæsj.

Bruker våtservietter når vi er ute av huset.

Takk for svar. Funderer litt på å lage klar en boks med vann + olje hver morgen, som jeg så dypper kluter i ved stell. Men hvor praktisk det er, hadde vært kjekt å vite :)

Skrevet

Vi bruker helt vanlige kluter og vann. Tørrservietter og babyolje ved behov.

Anonymkode: fc367...343

• Liker 2
Skrevet

Hvor praktisk det er må du finne ut av selv. Jeg har en boks med noen kluter med vann og olje i klar på stellebordet. 

Anonymkode: abba6...6d1

Skrevet

Vi har med tørrservietter i stellebaggen. Har med våtservietter også, sånn i tilfelle, men er sjeldent at vi trenger de da mange stellebord har tilgang til vann og ofte er det en halvtørr tissebleie som skiftes. 

Har prøvd å lage egne våtservietter, men synes det ble for mye styr å klargjøre boksene. Er ikke så veldig komplisert, men fikk ikke helt rutine på det og de er jo ubrukelige hvis de ikke er klare når man trenger de. Jeg synes også at de ble litt kalde... 

Anonymkode: a888c...e5b

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Funderer litt på å lage klar en boks med vann + olje hver morgen, som jeg så dypper kluter i ved stell. Men hvor praktisk det er, hadde vært kjekt å vite :)

Er stellebordet deres et annet sted enn badet? Vi valgte å ha stellebordet rett ved siden av vasken. Da væter jeg de tørre engangsserviettene i varmt vann og bruker dem med en gang. Olje bruker jeg bare unntaksvis, altså.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er stellebordet deres et annet sted enn badet? Vi valgte å ha stellebordet rett ved siden av vasken. Da væter jeg de tørre engangsserviettene i varmt vann og bruker dem med en gang. Olje bruker jeg bare unntaksvis, altså.

Stellebordet er på badet, men må snu meg 180 grader for å få tilgang til vask. Så av sikkerhetsmessige årsaker er det praktisk å ha alt klart ved stellebordet :)

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det. Veldig greit. Våtservietter kun på tur

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Gidavmeg skrev:

Vi gjorde det. Veldig greit. Våtservietter kun på tur

Brukte du olje til alle stell? Leser litt forskjellige råd på nett!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, stort sett.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterte - men jeg bruker iallefall ikke babyolje hver gang, ikke hvis det bare er tissebleie, men hvis det er bæsj så pleier jeg å vaske med en fuktet tørrklut, vasker bort alt, og så tar jeg og vasker over med noen dråper babyolje på fuktet tørrklut etterpå :) 

Anonymkode: 4654f...af2

Skrevet

Da jeg hadde småbarn så brukte alle vanlige vaskekluter som vi la i en bøtte med kaldt vann etter bruk. Var ikke noe våtservietter eller tørre kluter den gangen. Ungene ble rene da også. Dro vi ut, så hadde vi våte kluter i en plastpose.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stellebordet er på badet, men må snu meg 180 grader for å få tilgang til vask. Så av sikkerhetsmessige årsaker er det praktisk å ha alt klart ved stellebordet :)

Da ville jeg tatt en håndfull tørre engangsservietter og vætet dem med varmt vann med babyen på armen, og så lagt babyen ned og startet stellet. Bruk litt ekstra varmt vann, så blir de ikke kalde mens du starter stellet. De du ikke bruker opp, er jo da rene og kan vætes igjen til neste stell. :) 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å bløte tørrserviettene rett før man legger ned babyen😊 Har også 180grader til vask. 

• Liker 2
Skrevet

Papirservietter som vætes og brukes til å tørke vekk, etterfulgt av rompevask under rennende vann i vasken. Våtservietter kun når jeg ikke har tilgang til vann. Aldri sår rompe og fornøyd baby.

Anonymkode: c2cd0...bea

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte dopapir for å tørke rester. Hadde også litt stor vask på badet, så da ble det skyll av stumpen under rennende vann. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har løst det på 2 måter. 

- kjøpt bomullskluter fra ikea. Bruker typisk en klut som vi skyller i vasken med lunkent vann og hiver i skittentøy etter bruk. Bruker bare klut ved bæsjebleier, ikke når de bare har tissa. Ungen har aldri vært sår i rumpa så tror det fungerer bra

- lager våtservietter på følgende måte: koker opp ca 1 L vann og tar i 1 god spiseskje kokosolje. Heller vannet i en plastboks og putter oppi en hel pakke tørre stellekluter. Kan oppbevares en god stund etter vår erfaring, og lukter digg av kokos.

Anonymkode: 3b59d...63d

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lager våtservietter på følgende måte: koker opp ca 1 L vann og tar i 1 god spiseskje kokosolje. Heller vannet i en plastboks og putter oppi en hel pakke tørre stellekluter. Kan oppbevares en god stund etter vår erfaring, og lukter digg av kokos.

Anonymkode: 3b59d...63d

Takk, er noe slik jeg tenker på :)

ønsker å bruke begge hendene på baby ved bæring, så føler meg ikke komfortabel med å skulle væte kluter før han blir lagt ned. 

takk for tips alle - godt å ta med videre 😊

Skrevet

Vi bruker også tørre stellekluter og vann. Jeg må også snu meg for å komme til vasken, men hos oss er avstanden så kort at jeg fint kan ha en arm på ungen mens jeg bruker andre til å væte klutene :) Bruker olje unntaksvis. Har også tørre stellekluter i stelleveska til når vi har tilgang på vann, og våtservietter til nødstilfeller som tur ute/i bilen etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...