Gå til innhold

Kan utleier øke husleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal man egentlig med kontrakter? Ingen følger dem uansett.

TS: Neste uke går du til utleier og sier at fra nå av så betaler du bare halv husleie. Og hvis han spør hvorfor sier du...fordi du fikk lyst.

Anonymkode: 825a8...720

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han sa bare "jeg kommer til å øke leien".

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

🤔

Er du fornøyd med leiligheten og stedet ellers? Hvis jeg var i den situasjonen, og var veldig fornøyd og så for meg å bo der noen år, så hadde jeg godtatt en liten økning (innenfor rimelighetens grenser) og ikke laget noe styr ut av det. For meg hadde det vært verdt det for å få bruke oppvaskmaskinen. 

Men, han kan jo bare ta den ut igjen om dere ikke blir enige, eller hvis han øker leien urimelig mye. Så får han eventuelt sette den inn igjen før neste leieforhold. 

Anonymkode: 06355...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤔

Er du fornøyd med leiligheten og stedet ellers? Hvis jeg var i den situasjonen, og var veldig fornøyd og så for meg å bo der noen år, så hadde jeg godtatt en liten økning (innenfor rimelighetens grenser) og ikke laget noe styr ut av det. For meg hadde det vært verdt det for å få bruke oppvaskmaskinen. 

Men, han kan jo bare ta den ut igjen om dere ikke blir enige, eller hvis han øker leien urimelig mye. Så får han eventuelt sette den inn igjen før neste leieforhold. 

Anonymkode: 06355...2e5

Lurer på hva det neste han finner på er. Selvsagt vil man ha vaskemaskin over varmepumpe, han er bare en grisk luring. Ikke godta dette Ts!

Anonymkode: f88b6...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤔

Er du fornøyd med leiligheten og stedet ellers? Hvis jeg var i den situasjonen, og var veldig fornøyd og så for meg å bo der noen år, så hadde jeg godtatt en liten økning (innenfor rimelighetens grenser) og ikke laget noe styr ut av det. For meg hadde det vært verdt det for å få bruke oppvaskmaskinen. 

Men, han kan jo bare ta den ut igjen om dere ikke blir enige, eller hvis han øker leien urimelig mye. Så får han eventuelt sette den inn igjen før neste leieforhold. 

Anonymkode: 06355...2e5

Jeg føler ikke det er verdt mere enn jeg betaler akkurat nå, da det er et gammelt bygg hvor strømmen også har vært ganske dyr. Det er ikke gjort noen ting i denne leiligheten på mange mange år, noe som gjorde at jeg malte hele leiligheten før jeg flyttet inn (fikk lov av utleier og han var strålende fornøyd med resultatet). Det var aldeles ikke en fin leilighet før jeg fikk malt og ordnet litt. Jeg brukte jo en del penger på dette, av eget valg såklart, men tenker at han kanskje kunne tenkt litt på dette også før han forlanger at jeg skal betale mer i husleie 🤔 Dette er jo bare positivt for hans del om jeg skulle flytte ut. 

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godta det. Og har han virkelig vært frekk nok til å la deg betale for malingen? Hvis jeg har malt leiligheter jeg har leid, her utleier alltid betalt malingen da det er en oppgradering av deres eiendom. Høres ut som en utleier som ikke har satt seg inn i hva det å leie ut vil si utover å få inn cash.

Anonymkode: 29274...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

da det er et gammelt bygg hvor strømmen også har vært ganske dyr

Betaler du strøm i tillegg til husleie, direkte til utleier? Har du ikke egen strømmåler og eget strømabonnement?

Anonymkode: 5d4f5...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler du strøm i tillegg til husleie, direkte til utleier? Har du ikke egen strømmåler og eget strømabonnement?

Anonymkode: 5d4f5...01c

Det har ingenting med saken å gjøre, da det ikke ble satt inn varmepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tvist skrev:

Det har ingenting med saken å gjøre, da det ikke ble satt inn varmepumpe.

TS sier at strømmen har vært ganske dyr. Hvis TS føler strømmen har vært dyr er det jo bare å bytte strømleverandør til en som har lavere pris dersom TS har sitt eget abonnement. 

Anonymkode: 5d4f5...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS sier at strømmen har vært ganske dyr. Hvis TS føler strømmen har vært dyr er det jo bare å bytte strømleverandør til en som har lavere pris dersom TS har sitt eget abonnement. 

Anonymkode: 5d4f5...01c

Jeg mener den har vært dyr nok, slik at en økning i husleie pr. nå ikke er ok. Det er det forsåvidt ikke etter hva loven sier heller, ettersom kontrakten bare er på sin 3. måned, så får vell bare se hva han blir å gjøre. 

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

Husleie er jo ganske stor utgift for leietaker. Synes utleier burde være fleksibel nok til å la leietaker slippe å betale husleie i desember. Jeg ville ikke forlenget  leiekontrakten med en utleier som ikke la til rette for at leietaker skulle få en flott jul.

Anonymkode: 33e1b...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

🤔

Er du fornøyd med leiligheten og stedet ellers? Hvis jeg var i den situasjonen, og var veldig fornøyd og så for meg å bo der noen år, så hadde jeg godtatt en liten økning (innenfor rimelighetens grenser) og ikke laget noe styr ut av det. For meg hadde det vært verdt det for å få bruke oppvaskmaskinen. 

Men, han kan jo bare ta den ut igjen om dere ikke blir enige, eller hvis han øker leien urimelig mye. Så får han eventuelt sette den inn igjen før neste leieforhold. 

Anonymkode: 06355...2e5

Trådstarter har vel ingen grunn til å være fornøyd med en useriøs utleier som prøver å øke husleien ulovlig. 

Når trådstarter bestemmer seg for å flytte ut og nye leietakere trolig kommer på visning i hennes leieperiode burde hun fortelle de på visning at "Denne utleieren øker husleien ulovlig og i strid med kontrakten, men ellers er han sikkert en flott utleier". Så får man se hvor mange som synes det er fantastisk å leie fra slike utleiere. 

Anonymkode: 33e1b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

Oppgradering av en leid leilighet skal ikke betales av leietaker nei. Snakk om å ta seg rettigheter man ikke har. 

Anonymkode: dbecb...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man egentlig med kontrakter? Ingen følger dem uansett.

TS: Neste uke går du til utleier og sier at fra nå av så betaler du bare halv husleie. Og hvis han spør hvorfor sier du...fordi du fikk lyst.

Anonymkode: 825a8...720

Kanskje ikke, og du må gjerne prøve å ikke følge en kontrakt du har inngått, det kan gå dersom utleier eller leietaker er en som bare lar ting passere. 

Men kontrakter kommer gjerne til sin rett hvis det blir en rettslig tvist av det, ikke minst husleieloven hvis det gjelder noe relatert til utleie. 

Anonymkode: 245bb...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

Kanskje, men det er en investering som kommer utleier til gode til syvende og sist ved at man får et mer attraktivt uleieobjekt, så det er ikke noe gjeldende leietaker skal belastes for. Utleier kan øke utleieprisen for eksisterende leietaker med konsumprisindeks fra år til år, eller til gjengs leie etter tre år hvis leien i utgangspunktet var lavere enn det. Alternativt, hvis den nåværende kontrakten er tidsbestemt, så kan utleier endre vilkårene i ny kontrakt ovenfor en ny leietaker (nytt leieforhold) når det inneværende leieforholdet har tatt slutt. Til den tid har ikke utleier lov til å øke leien i et inneværende leieforhold etter eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 245bb...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom huseier hadde planlagt å sette inn varmepumpe så burde han leid ut med høyere leie til å begynne med. Spekulativt å sette opp leien etter 3 måneder. TS har jo leid fordi hun hadde råd til den prisen som var. Når huseier visste han ville gjøre endringer og sette opp leien, burde han gjort det fra start av, syntes nå jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...