Gå til innhold

Kan utleier øke husleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i leiligheten her i ca. 3 måneder. Utleier hadde egentlig planer om å sette inn varmepumpe, hvis jeg ville ha det. Da det ikke var oppvaskmaskin, sa jeg at det heller var noe jeg kunne tenkt meg. For en ukes tid siden ble dette ordnet. Nå kom utleier på døren og sa at dette ble en utgift på 10-12 tusen kroner, som ville si at utleier kom til å øke husleien min. Kan utleier gjøre dette? 

Anonymkode: e1280...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan han ikke. 
Kan kan dersom dere har en tidsubestemt leieavtale øke med konsumprisindeksen etter 1 år, og økte til gjengs leie etter 3 år dersom leien ligger under markedspris, ellers kan han ikke øke leieprisen. Vil anbefale deg å lese litt i husleieloven. 

Anonymkode: fe742...01f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke det nei. Anbefaler deg å sette deg inn i husleieloven, det burde alle som leier gjøre. For det er vanvittig mange utleiere som ikke kan loven selv, eller som er frekke som fy og forsøker å gjøre som de selv vil. 

Anonymkode: dbecb...b35

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kan egentlig ikke øke den før det har gått et år. 

Men personlig ville jeg nok gjerne godtatt en litt økt leie mot å få slippe oppvask for hånd altså. Jeg forstår at utleier vil ha litt igjen om han har punget ut for noe som egentlig ikke var inkludert i leien. Han kunne jo bare sagt nei til ønsket ditt. 

Anonymkode: 06355...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov. Ville kanskje godtatt det om det var varslet ifbm anskaffelsen (hvis jeg setter inn varmepumpe øker husleien med sånn og sånn - godtar du det?), men ellers er det ikke lov å justere før etter tre år (med KPI etter et år). 

Men hvis strømkostnadene dine går veldig mye ned kunne dere kanskje delt gevinsten (dersom det er du som får fordelen av dette)? Da slipper du å bli kastet ut ved først mulige anledning.

Anonymkode: 08dd5...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke det nei. Anbefaler deg å sette deg inn i husleieloven, det burde alle som leier gjøre. For det er vanvittig mange utleiere som ikke kan loven selv, eller som er frekke som fy og forsøker å gjøre som de selv vil. 

Anonymkode: dbecb...b35

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

Les igjen. Ble ikke varmepumpe. Og nei, huseier kan ikke berike seg selv, og sin eiendom, på din regning, uten avtale. 

Anonymkode: 5f0e6...cd5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sette inn en ekstra ting til 10-12000 er jo en ganske stor utgift for utleier. Synes man som leietaker kan være litt fleksibel når strømregningen halveres på utleiers regning.

Ville ikke forlenget kontrakten med en leietaker som var såpass vrien iaf! Greit at man ikke bare kan øke leien uten videre, men en varmepumpe er en ganske stor fordel mtp strømregningen som jeg antar betales av leietaker.

Anonymkode: 08dd5...b4d

Ja, men nå er det ikke en varmepumpe som settes inn, det er blitt satt inn en oppvaskmaskin. Varmepumpen snakket utleier om før jeg signerte kontrakt og da var det heller ikke snakk om at jeg skulle betale mere i husleie. Så hvorfor skal jeg gjøre det nå, når det er blitt satt inn en oppvaskmaskin som er rimeligere enn en varmepumpe? Han sa heller ingenting om at husleien ville øke før dette ble gjort.

- ts

 

Anonymkode: e1280...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han kan egentlig ikke øke den før det har gått et år. 

Men personlig ville jeg nok gjerne godtatt en litt økt leie mot å få slippe oppvask for hånd altså. Jeg forstår at utleier vil ha litt igjen om han har punget ut for noe som egentlig ikke var inkludert i leien. Han kunne jo bare sagt nei til ønsket ditt. 

Anonymkode: 06355...2e5

Det er da helt vanlig å ha oppvasken? Han eier den, hvorfor skal hun betale for den da?

Anonymkode: f88b6...161

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men nå er det ikke en varmepumpe som settes inn, det er blitt satt inn en oppvaskmaskin. Varmepumpen snakket utleier om før jeg signerte kontrakt og da var det heller ikke snakk om at jeg skulle betale mere i husleie. Så hvorfor skal jeg gjøre det nå, når det er blitt satt inn en oppvaskmaskin som er rimeligere enn en varmepumpe? Han sa heller ingenting om at husleien ville øke før dette ble gjort.

- ts

 

Anonymkode: e1280...7a5

Hadde nektet. Da skulle han sagt i fra før. Hadde sagt har jeg kan betale for den, men da tar jeg den med meg når jeg flytter ut også.

Anonymkode: f88b6...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men nå er det ikke en varmepumpe som settes inn, det er blitt satt inn en oppvaskmaskin. Varmepumpen snakket utleier om før jeg signerte kontrakt og da var det heller ikke snakk om at jeg skulle betale mere i husleie. Så hvorfor skal jeg gjøre det nå, når det er blitt satt inn en oppvaskmaskin som er rimeligere enn en varmepumpe? Han sa heller ingenting om at husleien ville øke før dette ble gjort.

- ts

 

Anonymkode: e1280...7a5

Oppvaskmaskinen er jo uansett hans og følger leiligheten. Det skal ikke du betale for. 

Les husleieloven og bruk SSB.no for å regne ut endring i konsumprisindeksen i den gitte perioden nå det har gått minst ett år siden sist husleien ble justert.

Anonymkode: 8f54a...369

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt vanlig å ha oppvasken? Han eier den, hvorfor skal hun betale for den da?

Anonymkode: f88b6...161

Jeg vil tro det er snakk om rørleggerarbeid for å få lagt inn røropplegg for oppvaskmaskinen, i tillegg til selve maskinen. Det står da ikke at trådstarter skal betale for maskinen, men at huseieren ønsker å legge på leien da det ble en stor kostnad å innvilge leietakers ønske. 

Anonymkode: 06355...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er snakk om rørleggerarbeid for å få lagt inn røropplegg for oppvaskmaskinen, i tillegg til selve maskinen. Det står da ikke at trådstarter skal betale for maskinen, men at huseieren ønsker å legge på leien da det ble en stor kostnad å innvilge leietakers ønske. 

Anonymkode: 06355...2e5

Han sa til meg at det ble enten oppvaskmaskin eller varmepumpe. Da valgte jeg såklart oppvaskmaskin, for jeg føler jeg har mer behov for det 🤷🏼‍♀️ Han sa aldri noe om økt leie.

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sa til meg at det ble enten oppvaskmaskin eller varmepumpe. Da valgte jeg såklart oppvaskmaskin, for jeg føler jeg har mer behov for det 🤷🏼‍♀️ Han sa aldri noe om økt leie.

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

Da var det jo litt merkelig. Sa han hvor mye han ønsket å øke leien med? 

Anonymkode: 06355...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er snakk om rørleggerarbeid for å få lagt inn røropplegg for oppvaskmaskinen, i tillegg til selve maskinen. Det står da ikke at trådstarter skal betale for maskinen, men at huseieren ønsker å legge på leien da det ble en stor kostnad å innvilge leietakers ønske. 

Anonymkode: 06355...2e5

Da kunne han bare sagt nei. De som leier ut er gjerne ikke fattigfolk, så jeg tror han overlever gitt. 

Anonymkode: f88b6...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da var det jo litt merkelig. Sa han hvor mye han ønsket å øke leien med? 

Anonymkode: 06355...2e5

Nei, han sa bare "jeg kommer til å øke leien".

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på. Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel. Husleieøkningen kan først skje når det har gått 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieinntektene han har hatt i alle år, og kommer til å få inn med nåværende pris, er nok i massevis for å dekke slike ting. Det er jo det som er leieinntekter. Men utleiere ser på dette som en slags belønning til dem selv. Og med tiden blir dem griskere. 

Ikke godta leieøkningen.

Anonymkode: 86b11...27e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han sa bare "jeg kommer til å øke leien".

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

Han kan ikke gjøre det.

Jeg tenker at du her må starte å ta samtalene med han enten skriftlig (sms, epost e.l), eller så tar du opptak når dere snakker. Meld deg inn i i leieboerforeningen, for her aner jeg snusk på gang. https://www.leieboerforeningen.no/

 

Hvis du får et skriftlig varsel om husleieøkning, viser du til husleieloven:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c)

den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_4

 

Dersom han vil øke prisen etter et år, greit. Men da må han følge KPI: https://www.ssb.no/kpi

Litt nede på siden, kan du selv legge inn perioden du lurer på endringen av KPI. Det er da maks økning han kan ta på husleien.

La oss si at husleien din er 10 000  i måneden. Om KPI da har endret seg med 2% de siste 12 mnd, da kan han øke prisen med 200 kr (2% av 10000). Det skal også gies et varsel på forhånd, se pkt c i oppgitte lovteksten.

Anonymkode: 8f54a...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han sa bare "jeg kommer til å øke leien".

- ts

Anonymkode: e1280...7a5

Det kan han uansett ikke gjøre nå. Du forholder deg til kontrakten. Du leier, du pusser ikke opp leiligheten hans. Håper du ikke har satt depositum på hans private konto. Han høres ut som en slask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...