AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Jeg har gått på Dps for tre år siden, da gikk jeg på behandling i ca.2 år. Legen henviste meg dit i sommer igjen, og jeg har hatt bare 8 timer. Behandleren min sluttet og jeg fikk beskjed at de henviser meg til Psykisk helse i kommunen. De siste årene har mye forandret seg på Dps, du får kun 10 timer og resten må du klare deg selv. Jeg spurte hvordan kan man bli frisk i løpet av 10 timer og svaret jeg fikk at de kun hjelper deg på veien. 🥺 Jeg synes at dette er alt for dårlig. Hvordan er det hos dere? Er det slik hos dere å? Aldri har jeg vært på Psykisk helse i komunen og jeg aner ikke hva jeg kan forvente. Noen som har erfaringer de vil dele? Anonymkode: 0298e...601
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Slik er det ikke for meg i hvert fall. Det er ikke satt noen tidsbegrensning, men jeg har ganske alvorlig problematikk da. Som jeg har blitt bedre fra, men det er katastrofalt om jeg ikke får hjelp under tilbakefallene mine. Og målet er jo å unngå å bli 100% ufør. Da er jeg nødt til å bli mer fungerende enn jeg er nå. Men jeg har også oppfølging fra kommunal psykiatritjeneste to ganger i uken. De er flinke begge to som følger meg opp, men det er jo ikke behandling. Det er mer støttesamtaler rundt det som opptar meg for tiden. Likevel så får jeg jo noe ut av det. Å kun gå en time i uken hos psykolog er ikke nok for meg. Noen ganger kommer de på besøk hos meg, andre ganger kjører vi tur i bil, når været tillater det går vi tur og de er ellers med i samarbeidsgruppen min så de deltar på alt av samarbeidsmøter og hvis det er noe praktisk jeg trenger hjelp med så kan de hjelpe med det, men jeg har nå kommet meg til er nivå hvor jeg håndterer slike ting selv. Anonymkode: 79d9b...7aa
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Har blitt forespeilet at oppfølging ved DPS er «langvarig»... Minst 2 år.... Går to ganger i uka til behandler. Så kjenner ikke igjen 10 timer... Anonymkode: cc782...58f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Fikk selv 18 ganger hos psykolog før han sluttet. Nå er jeg tildelt ny, men vet ikke hvor lenge jeg får gå til henne. Jeg har hatt psykiske helsetjenester i kommunen og det var bare rot. Ofte kom de ikke. Det ble avsluttet flere ganger fra kommunen sin side og lege måtte henvise på nytt. Jeg fikk heller ikke beskjed om hvorfor de avsluttet det. De bare sluttet å komme. Etter de avsluttet det sist sommer 2017 har de bare avvist meg. Heldigvis fikk jeg plass på DPS. De som jobber her har også kompetanse på mine utfordringer. Det hadde de IKKE i kommunen. Så håper tjenesten fungerer bedre i din hjemkommune. Anonymkode: 383e9...5e8
Gjest Chroma Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Dette er forandringer som kom med pakkeforløpet. Dessverre.
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 6 minutter siden, Chroma skrev: Dette er forandringer som kom med pakkeforløpet. Dessverre. Men det er ikke slik at alle bare får 10 timer. Noen får gå mye lenger, så jeg tror det er pasientavhengig
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 Problemet med psykisk helse er at de fleste pasienter skal bare høre at de er synd på de, sjelden de gjør noe med problemene sine. Det går år uten at noe skjer, man er kommet inn i en ond sirkel som er nesten umulig å bryte. I mange tilfeller så er ting som angst og depresjon mye enklere å behandle enn man tror. En artig kar som kan mye er jo Wilhelmsen, https://no.wikipedia.org/wiki/Ingvard_Wilhelmsen Artig skrue som fikk meg på rett spor etter over 10år inn og ut av psykiatrien. Etter 3 samtaler kom en åpenbaring i hodet mitt, det var slutt på å dulle og leke. synes synd på. Anonymkode: 744b3...d1a 4
MortenMinstelønn Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Jeg fant ut at en joggetur med avslappende teknomusikk, løste det hele. DPS - DroppPuseSelvbildet. 2
Gjest Warrior Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Veldig lite hjelp å få. Må bare klare deg selv. Enda jeg har skadet meg selv noen ganger. Ja bare å klare seg selv og kjempe så lenge man gidder å leve.. Nei blir ting verre nå så har jeg ingen fremtid. Orker ikke et liv som blir tøft å lite hjelp å få. Mine raseri anfall går til og med utover alle jeg er glad i. Er det så moro? Det er visst gøy for dps det.
Gjest Warrior Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Det er jo bare å skjerpe seg liksom.. Jadda..
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, Warrior skrev: Veldig lite hjelp å få. Må bare klare deg selv. Enda jeg har skadet meg selv noen ganger. Ja bare å klare seg selv og kjempe så lenge man gidder å leve.. Nei blir ting verre nå så har jeg ingen fremtid. Orker ikke et liv som blir tøft å lite hjelp å få. Mine raseri anfall går til og med utover alle jeg er glad i. Er det så moro? Det er visst gøy for dps det. 2 minutter siden, Warrior skrev: Det er jo bare å skjerpe seg liksom.. Jadda.. Det handler vel mer om å se seg selv, det er en grunn til adferden din. Du skal klare å vinne kontrollen over deg selv igjen. Du skal kunne leve på egenhånd. Anonymkode: 744b3...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Jeg har ingen tidsbegrensning på dps. Dps har allerede brukt 6 timer på utredning av meg. Har du mulighet til å gå privat Ts? Anonymkode: aaa0a...a6f
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet med psykisk helse er at de fleste pasienter skal bare høre at de er synd på de, sjelden de gjør noe med problemene sine. Det går år uten at noe skjer, man er kommet inn i en ond sirkel som er nesten umulig å bryte. I mange tilfeller så er ting som angst og depresjon mye enklere å behandle enn man tror. En artig kar som kan mye er jo Wilhelmsen, https://no.wikipedia.org/wiki/Ingvard_Wilhelmsen Artig skrue som fikk meg på rett spor etter over 10år inn og ut av psykiatrien. Etter 3 samtaler kom en åpenbaring i hodet mitt, det var slutt på å dulle og leke. synes synd på. Anonymkode: 744b3...d1a De fleste ønsker vel ikke at folk skal synes synd på dem? Det hjelper jo ingenting. Medfølelse og omsorg, samt anerkjennelse for det man strever med er viktig, men ‘stakkars deg’ tror jeg ikke er det de fleste ønsker å høre. Alle ønsker jo å ha det bra og få hjelp til å få det bra. Er ingen som ønsker å være syke. Angst er også vanskelig å gjøre noe med om det virkelig har grodd fast - og det kan ligge masse under f.eks skam, behov for kontroll, behov for å føle seg trygg og beskyttet - derfor er det mange som unngår angsten sin. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 7 minutter siden, Warrior skrev: Veldig lite hjelp å få. Må bare klare deg selv. Enda jeg har skadet meg selv noen ganger. Ja bare å klare seg selv og kjempe så lenge man gidder å leve.. Nei blir ting verre nå så har jeg ingen fremtid. Orker ikke et liv som blir tøft å lite hjelp å få. Mine raseri anfall går til og med utover alle jeg er glad i. Er det så moro? Det er visst gøy for dps det. Jeg forstår godt frustrasjonen din. Samtidig må man jobbe beinhardt selv for å bli frisk. Jeg har blitt "kastet" ut av et behandlingssted med beskjed om at jeg ikke var klar for å ta imot hjelp og kunne komme tilbake når jeg var klar. Mange hadde sikkert gitt opp, men jeg fikk litt betenkningstid før jeg dro tilbake med en helt annen innstilling og fikk veldig god hjelp og bein hard jobbing fra min side. For mange er det meningsløst å behandle pasienter som ikke har et genuint ønske om å bli frisk eller jobbe for det. Du legger ikke ditt liv i andres hender, du tar livet ditt i egne hender å kjemper for hjelpen og deg selv. Anonymkode: aaa0a...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 Jeg var en kasteball med 10-timersregelen frem til jeg møtte min nåværende. Som jeg har gått til i snart 2 år eller noe. Går hele tiden å føler og frykter at jeg kan bli kastet ut når som helst nå. Fordi jeg er der på overtid. Anonymkode: e2350...8e0
Gjest Warrior Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler vel mer om å se seg selv, det er en grunn til adferden din. Du skal klare å vinne kontrollen over deg selv igjen. Du skal kunne leve på egenhånd. Anonymkode: 744b3...d1a Lettere sagt enn gjort. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår godt frustrasjonen din. Samtidig må man jobbe beinhardt selv for å bli frisk. Jeg har blitt "kastet" ut av et behandlingssted med beskjed om at jeg ikke var klar for å ta imot hjelp og kunne komme tilbake når jeg var klar. Mange hadde sikkert gitt opp, men jeg fikk litt betenkningstid før jeg dro tilbake med en helt annen innstilling og fikk veldig god hjelp og bein hard jobbing fra min side. For mange er det meningsløst å behandle pasienter som ikke har et genuint ønske om å bli frisk eller jobbe for det. Du legger ikke ditt liv i andres hender, du tar livet ditt i egne hender å kjemper for hjelpen og deg selv. Anonymkode: aaa0a...a6f Vet man må jobbe hardt selv, men jeg skjønner ikke hvor mange år jeg må jobbe hardt selv når det ikke blir bedre. Orker ikke et helt liv der man må kjempe seg sliten hele tiden når det ikke blir bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, Warrior skrev: Lettere sagt enn gjort. Vet man må jobbe hardt selv, men jeg skjønner ikke hvor mange år jeg må jobbe hardt selv når det ikke blir bedre. Orker ikke et helt liv der man må kjempe seg sliten hele tiden når det ikke blir bedre. Kan jeg spørre hvordan du har jobbet med deg selv? Ser du muligheten at du kan bli frisk? Anonymkode: aaa0a...a6f
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 4 minutter siden, Warrior skrev: Lettere sagt enn gjort. Vet man må jobbe hardt selv, men jeg skjønner ikke hvor mange år jeg må jobbe hardt selv når det ikke blir bedre. Orker ikke et helt liv der man må kjempe seg sliten hele tiden når det ikke blir bedre. Har du noen diagnoser?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen tidsbegrensning på dps. Dps har allerede brukt 6 timer på utredning av meg. Har du mulighet til å gå privat Ts? Anonymkode: aaa0a...a6f Jeg har ikke mulighet til å gå privat, det har jeg ikke råd til. Den psykologen jeg hadde 8 timer hos, var egentlig bortkastet, jeg visste det allerede etter 3 timen, men tenkte jeg må jo gi det litt tid, men neida.. Det eneste psykologen gjorde var å si « Åhhh sååå trist», «Åhhh stakkars» og sånne ting, det hjelp meg ingenting. Jeg ville jo ikke at psykologen skulle synes synd på meg, men hjelpe meg. Og plutselig skulle hun slutte og that’s it! Jeg ble henvist til komunen. Jeg følte meg som en pingpong ball. Og føler meg dårlig behandlet, jeg burde ha fått tildelt ny behandler. Er jo ikke min feil at denne sluttet. Men jeg fikk beskjed at fastlegen måtte sende inn ny henvisning til dem, men om jeg igjen kommer inn så blir det kun 10 timer og ikke mer. Det er sånn det er blitt hos Dps nå. Og jeg trenger virkelig hjelp! Og nå skal jeg til Psykiatrien i komunen og aner ikke hva jeg kan forvente meg der. TS Anonymkode: 0298e...601
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke mulighet til å gå privat, det har jeg ikke råd til. Den psykologen jeg hadde 8 timer hos, var egentlig bortkastet, jeg visste det allerede etter 3 timen, men tenkte jeg må jo gi det litt tid, men neida.. Det eneste psykologen gjorde var å si « Åhhh sååå trist», «Åhhh stakkars» og sånne ting, det hjelp meg ingenting. Jeg ville jo ikke at psykologen skulle synes synd på meg, men hjelpe meg. Og plutselig skulle hun slutte og that’s it! Jeg ble henvist til komunen. Jeg følte meg som en pingpong ball. Og føler meg dårlig behandlet, jeg burde ha fått tildelt ny behandler. Er jo ikke min feil at denne sluttet. Men jeg fikk beskjed at fastlegen måtte sende inn ny henvisning til dem, men om jeg igjen kommer inn så blir det kun 10 timer og ikke mer. Det er sånn det er blitt hos Dps nå. Og jeg trenger virkelig hjelp! Og nå skal jeg til Psykiatrien i komunen og aner ikke hva jeg kan forvente meg der. TS Anonymkode: 0298e...601 Du kan jo evt prøve å sende henvisning til en annen DPS i nærheten? Kanskje de tar inn pasienter for langtidsbehandling?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå