Gå til innhold

Hva hjelper - VIRKELIG - mot rynker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal til for å få resept på denne? Kan hvem som helst få det? Må man være over en viss alder, ha så og så dype rynker eller hva er kriteriene?

Anonymkode: de9e1...9d9

Kriteriene vet jeg dessverre ikke. Fikk den for pigmentflekker.

Anonymkode: 157f6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Botox fjerner ikke rynker. Rynkene kommer tilbake når botox går bort fra huden. 

Anonymkode: 6387b...489

Jeg satt botox i sinnarynken, og etter 2-3 behandlinger er rynken helt borte selv om botoxen er gått ut. Botox varer ikke lenge på meg(kanskje 2- max 3 mnd), og nå er det 1 år siden jeg tok sist. Men jeg regner med den kommer gradvis tilbake om jeg ikke behandler med botox igjenn.

Anonymkode: 26282...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor klager fælt over rynkene sine. Men sannheten er at hun har elsket å steke seg i solen uten noe som helst påført krem kanskje til og med olje. Den dag i dag tror hun ikke på solkrem fordi at da mener hun det hindrer opptak av d vitamin. Jeg er likbleik har alltid brukt solkrem uten unntak fordi at jeg blir rosa bare jeg bet solen skinner ute. Jeg er nå 35 og for fortsatt spørsmål om leg op polet. Min mor så mye mye eldre ut i min alder også

Anonymkode: 3037a...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt botox i sinnarynken, og etter 2-3 behandlinger er rynken helt borte selv om botoxen er gått ut. Botox varer ikke lenge på meg(kanskje 2- max 3 mnd), og nå er det 1 år siden jeg tok sist. Men jeg regner med den kommer gradvis tilbake om jeg ikke behandler med botox igjenn.

Anonymkode: 26282...660

Så klart! Jo eldre, jo mer rynker. Med mindre du unngår sol, forebygger/behandler mot rynker. 

Anonymkode: 6387b...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva Airol heter på engelsk?

Anonymkode: e3fd9...9ff

Retin-A. Virkestoffet er tretinoin (A-vitaminsyre). 

Anonymkode: 4dc53...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for å få resept på denne? Kan hvem som helst få det? Må man være over en viss alder, ha så og så dype rynker eller hva er kriteriene?

Anonymkode: de9e1...9d9

Den brukes vel primært mot acne, og skrives ut mest på denne indikasjonen. Den er på godkjenningsfritak da den ikke har markedsføringstillatelse i Norge, og legen må da sende særskilt søknad SLV - denne blir alltid godkjent. Ikke alle fastleger har kunnskap om dette, og i og med at den ikke har markedsføringstillatelse her er det nok også en del fastleger som ikke vet at den eksisterer. Mange vil nok ha betenkeligheter med å skrive ut medisin de ikke vet hva er som ledd i å behandle aldringstegn, med mindre man er kjent med medisinen på forhånd. Men man kan jo prøve å gå via fastlegen :) 

Jeg er lege og skrev den ut til meg selv, inkl. søknad til SLV. Gikk helt problemfritt. 

Anonymkode: 4dc53...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke "fikse" rynker. Det aller viktigste du kan gjøre for å forhindre er å la være å sole deg.

Anonymkode: 72e4a...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hentet ut en liten tube Airol i går og betalte rundt 250 kr. Det er nok en stund siden den kostet 150 :) 

Anonymkode: 157f6...f20

Takk for korrigeringen, greit å vite😊

Anonymkode: c742c...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botox. Ellers unngå sterk sol, bruke SOLKREM, unngå solarium i alle fall ikke ta sol ofte. 

Har også merker at kvinner som bruker mye sminke hele tiden får lettere og fortere rynker enn de som bruker lite sminke. Så husk det damer! Det er ikke bare positivt å dynke seg i mye sminke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tjukk! Jeg er det, over 50, ser mine slanke venninner er mye mer rynkete. Hadde bytta på flekken!

Anonymkode: fe1b4...aa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå for mye sol, drikk nok med vann og ikke minst spise sunt. Smør ansiktet godt, gjerne med olivenolje. Også er det hudtype. Folk med fet hud får mindre/senere rynker enn folk med normal/tørr hud. 

Jeg røyker, soler meg og får i meg en del sukker. Det gjør moren min og søsteren min også, de soler seg mer enn meg. Mor er 70 år, søster over 40 og jeg er snart 35. Mor har veldig lite rynker og jeg har kun en rynke i panne som er synlig når man går hel innpå og søsteren min har det samme som meg pluss noen i øyeviken. Felles er at vi alle har fet hud og hatt det siden ungdommen. 

Anonymkode: 4ead4...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unngå for mye sol, drikk nok med vann og ikke minst spise sunt. Smør ansiktet godt, gjerne med olivenolje. Også er det hudtype. Folk med fet hud får mindre/senere rynker enn folk med normal/tørr hud. 

Jeg røyker, soler meg og får i meg en del sukker. Det gjør moren min og søsteren min også, de soler seg mer enn meg. Mor er 70 år, søster over 40 og jeg er snart 35. Mor har veldig lite rynker og jeg har kun en rynke i panne som er synlig når man går hel innpå og søsteren min har det samme som meg pluss noen i øyeviken. Felles er at vi alle har fet hud og hatt det siden ungdommen. 

Anonymkode: 4ead4...654

Fet hud her også og lite rynker og linjer.  Man har naturlig smøring hele døgnet.  Baksiden er at jeg skinner som en discokule få timer etter at jeg har sminket meg, men men. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, SupaWoman skrev:

Fet hud her også og lite rynker og linjer.  Man har naturlig smøring hele døgnet.  Baksiden er at jeg skinner som en discokule få timer etter at jeg har sminket meg, men men. 

Ja samme her, fordeler og ulemper med det 😊

Anonymkode: 4ead4...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retinol er nevnt, men jeg vil gjerne utdype litt. Retin-A som fåes på resept kan være vanskelig å få tak i, i tillegg til at den er veldig sterk. Retinol finnes i mange forskjellige serum og kremer man kan kjøpe uten resept. Som tidligere nevnt har The Ordinary mange ulike retinolserum, jeg anbefaler å starte med det svakeste! Disse er billige og bra. 
i tillegg til retinol er det også slik at masse fukt faktisk KAN fjerne eller forminske såkalte tørrhetslinjer. I tillegg vil fukt virke forebyggende. 
Virkestoffer du bør se etter som er veldig gode på å forebygge rynker er vitamin C, vitamin E, peptider og niacinamid. Disse virkestoffene finnes i mange ulike produkter og man trenger ikke nødvendigvis å kjøpe det dyreste for at det skal være bra. Man kan også bruke syrepeeling gjevnlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale å bruke caps om sommeren. Da dekker du panna og har skygge over øyne og nese. 

Ellers har nok gener mye å si, og det kan man ikke gjøre så mye med.

Anonymkode: 719dd...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Solkrem SPF50 året rundt. Påfør på nytt hver andre time om du oppholder deg i sola lenge. Hjelper VIRKELIG mot rynker, er forebyggende. 

Anonymkode: 4e8d1...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 7.08, Hilde1302 skrev:

Retinol er nevnt, men jeg vil gjerne utdype litt. Retin-A som fåes på resept kan være vanskelig å få tak i, i tillegg til at den er veldig sterk. Retinol finnes i mange forskjellige serum og kremer man kan kjøpe uten resept. Som tidligere nevnt har The Ordinary mange ulike retinolserum, jeg anbefaler å starte med det svakeste! Disse er billige og bra. 
i tillegg til retinol er det også slik at masse fukt faktisk KAN fjerne eller forminske såkalte tørrhetslinjer. I tillegg vil fukt virke forebyggende. 
Virkestoffer du bør se etter som er veldig gode på å forebygge rynker er vitamin C, vitamin E, peptider og niacinamid. Disse virkestoffene finnes i mange ulike produkter og man trenger ikke nødvendigvis å kjøpe det dyreste for at det skal være bra. Man kan også bruke syrepeeling gjevnlig. 

Dette.

Overrasker meg at noen skriver "ikke kremer i hvertfall" uten å ha kunnskap overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,

Jeg må sjekke ut denne Airol iallefall. Jeg betalte 1800 kr senest på fredag for A-syreprogram hos hudpleier.

De første og viktigste behandlingene for aldring og rynker er

- Unngå overdreven soling, bruk hatt og alltid solkrem, selv på vinteren. Minimum SPF 30.

- Drikk vann

Jeg har ett ganske sterkt hudpleieregime og mener at det holder meg i sjakk. Jeg har i tillegg fet hud og store porer (hvis du er som meg, så har du hatet på dette hele livet - men det er faktisk slik at slik hud ikke blir like fort gammel som hud hvor porene ikke er store eller huden fet. En plussside i hele irritasjonsmomentet). 

Jeg bruker ZO og har sverget til dette i allefall 6 år. Jeg bruker rens, pads, skrub, sulfurmaske, retinol, øyekrem, dagkrem, "nattkrem" og solfaktor. I tillegg tar jeg kjemiske peelinger 2-3 ganger i året og besøker hudpleier minst 1 gang hver mnd. Ja, jeg bruker mye penger på huden min og jeg liker det egentlig. Det er ikke såå dyrt som mange tror. Jeg fyller på med nye produkter i snitt 2 ganger pr år fordi produktene er såpass drøye.

Endret av CabinCruiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2019 at 7:08 AM, Hilde1302 said:

Retinol er nevnt, men jeg vil gjerne utdype litt. Retin-A som fåes på resept kan være vanskelig å få tak i, i tillegg til at den er veldig sterk. Retinol finnes i mange forskjellige serum og kremer man kan kjøpe uten resept. Som tidligere nevnt har The Ordinary mange ulike retinolserum, jeg anbefaler å starte med det svakeste! Disse er billige og bra. 
i tillegg til retinol er det også slik at masse fukt faktisk KAN fjerne eller forminske såkalte tørrhetslinjer. I tillegg vil fukt virke forebyggende. 
Virkestoffer du bør se etter som er veldig gode på å forebygge rynker er vitamin C, vitamin E, peptider og niacinamid. Disse virkestoffene finnes i mange ulike produkter og man trenger ikke nødvendigvis å kjøpe det dyreste for at det skal være bra. Man kan også bruke syrepeeling gjevnlig. 

Sjekket ut The Ordinary, men det var utrolig mange å velge mellom! Hvilke kriterier burde man gå etter?

Anonymkode: 94be0...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...