Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Vi skal på ultalyd om to dager, som da er 8+2 uker. 

Lurer på hva vi kan forvente oss å se/høre? Og hva som skjer på denne timen? 

Noen som har vært på ultralyd ca samme tid å kan forklare? gjerne detaljert. Er litt nervøs rundt dette med at de skal inni meg med en pinne osv, aldri vært hos gyn før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok utvendig ultralyd i uke 9. Så hjertet banke (fikk også høre lyd) og så formen av er lite vesen. Det ble målt lengde osv. Ellers ikke mye spennende 

Anonymkode: 68aae...366

Skrevet

Så i uke 9 gjør de det utvendig?

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok utvendig ultralyd i uke 9. Så hjertet banke (fikk også høre lyd) og så formen av er lite vesen. Det ble målt lengde osv. Ellers ikke mye spennende 

Skrevet

Vi var på tidlig ultralyd dette svangerskapet, og ut i fra målene var jeg ca. 9 uker på vei (var på ultralyd fordi jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei). Det var et lite, krokete vesen med kjempestort hode i forhold til resten. Vi fikk se hjerteslag og høre hjertelyden, det var det viktigste, og mest rørende. Jeg hadde innvendig ultralyd, det er det vanligste så tidlig. Det var ikke vondt på samme måte som en gynekologisk undersøkelse kan være, og jeg tenkte ikke så mye over det i og med at jeg var så opptatt av det vi så på skjermen. Jeg fikk et håndkle over beina som dekket til mens undersøkelsen pågikk. Hun som utførte ultralyden målte fosteret, og forklarte hva vi så. 

Anonymkode: bee43...f60

Skrevet
1 time siden, catlover99 skrev:

Det ble gjort på meg, men jeg gjorde det på privat ultralydklinikk, ikke hos gyn.

Skrevet
1 time siden, catlover99 skrev:

Hos meg tok de innvendig i uke 8 (8+4). Varier nok. 

Anonymkode: e8c9e...356

Skrevet

Den ene gangen var jeg 9+2. Da måtte de ta innvendig for å se godt nok.

Neste graviditet funket det med utvendig. Da var jeg 8+4. 

De prøver nok med utvendig først, men ikkje gru deg! Du får et håndkle over underlivet/ beina. Det er litt rart og småvondt når proben skal inn, men NPR den er på plass, så kjenner du lite eller ingenting. Det er veldig fint å få se på skjermen. Du glemmer plutselig hele proben.

Anonymkode: 1c2d2...e4f

Skrevet

Jeg har tatt innvendig UL i uke 8 og 9. Foster ser ut som en bamsemums. Ikke så mye å se på der tidspunktet annet enn hjerteslag, så undersøkelsen pleier å gå fort.

Anonymkode: 708e3...6d8

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ene gangen var jeg 9+2. Da måtte de ta innvendig for å se godt nok.

Neste graviditet funket det med utvendig. Da var jeg 8+4. 

De prøver nok med utvendig først, men ikkje gru deg! Du får et håndkle over underlivet/ beina. Det er litt rart og småvondt når proben skal inn, men NPR den er på plass, så kjenner du lite eller ingenting. Det er veldig fint å få se på skjermen. Du glemmer plutselig hele proben.

Anonymkode: 1c2d2...e4f

Synes ikke det er vondt i det hele tatt. Bare pust godt og slapp av. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er vondt i det hele tatt. Bare pust godt og slapp av. 

Signerer, syns ikke det er vondt eller ubehagelig. Merker det såvidt. 

Anonymkode: 708e3...6d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok UL 8 + 2 hos privat gynekolog med bra utstyr. Da forsøkte han utvendig først, og det fungerte, så da tok jeg ikke innvendig. Men det er akkurat i grenseland og avhenger av gynekologen og utstyret, så vær forberedt på begge deler. Jeg er ganske blyg av meg, men denne UL var for å sjekke om det var liv, så jeg var supermotivert for å få se babyen og brydde meg overhodet ikke om jeg måtte kle av meg! Jeg har tidligere tatt innvendig UL i uke 6 og 7, og synes ikke det er ubehagelig i det hele tatt. UL-proben er veldig tynn, og de bruker masse glidemiddel. Kan overhodet ikke sammenliknes med GU, når de bruker den greia til å "jekke opp" åpningen. DET er ubehagelig, synes jeg, men innvendig UL kjente jeg knapt.

Lykke til!

Anonymkode: 1a12b...e8d

Skrevet

Tok innvendig på en privat klinikk da jeg var 9+2. Den UL-proben skulle ikke akkurat så veldig langt oppi og det ble brukt masse glidemiddel. Kjente nesten ingenting! 

Ellers ble baby målt og vi fikk se hjertet slå. Er ikke så mye annet å se/gjøre

Skrevet

Jeg fikk utvendig ultralyd i uke 9. Så hjerterytmen, en liten klump og ikke stort mer enn det 😊

Anonymkode: b62c8...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...