Gå til innhold

Kirke/kristne = snyltere?

Anbefalte innlegg

Da mener jeg snyltere i at de tar en del av min skatt hver måned. Jeg har da ingen glede av å støtte noe som jeg ikke har noen tro på..

Er det bare jeg som mener det her ute på det vide nettet?

Tror nok at kirka går konkurs etter at alle de über kristene har hivd bort alle penga sine, hvis vi skiller kirke og stat.

Jeg tror på en ting og det er meg selv, synes derav at jeg ikke skal skatte "troskatten" (sikkert et lite beløp). Tror at det kunne blitt en del turer på fylla i lengden (billig fyll jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg har hørt går den delen av skatten din til humanitære formål dersom du melder deg ut av statskirken.. Er ikke sikker på dette da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utmeldt av statskirken ja, men har ikke fått somlet meg til å melde meg inn i humanetisk forbund.

Så lenge du ikke er meldt inn i noe annet trosamfunn (humanetisk forbund) så går "troskatten" automatisk til statskirken. For det er jo en selvfølge at de som ikke er innmeldt i noe velger statskirken som første valget å gi penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet holder det ikke å melde seg ut.

Du må være medlem i et annet "trossamfunn"/"livssynssamfunn" for at der som kalles kirkeskatten skal gå noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet holder det ikke å melde seg ut.  

Du må være medlem i et annet "trossamfunn"/"livssynssamfunn" for at der som kalles kirkeskatten skal gå noe annet sted.

Hehe, da skal jeg jaggu starte mitt eget lille trosamfunn! :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg skal også melde meg inn i Human-Etisk Forbund etter hvert... Jeg er ganske treig når det gjelder slike ting. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av Statskirken for en evighet siden, og inn i Human-Etisk forbund fordi jeg hadde hørt at "kirkeskatten" fortsatt gikk til Statskirken om jeg ikke var medlem noe sted.

For endel år siden fikk jeg greiepå at det ikke stemte, så da var jeg en stund uten medlemsskap noe sted.

Om pengene går til humanitære formål hvis en ikke er medlem noe, sted så er jo det positivt det da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Dette er vel nok en myte som vi aldri får begravd. Men vi kan forsøke en gang til.

Kirkens budsjett bestemmes gjennom statsbudsjettet. Dette pengebeløpet deles så på antall medlemmer i statskirken for å finne en rettferdig støtte til andre tros-/livssynssamfunn, som da altså får tilsvarende støtte pr. medlem de har.

Er du ikke medlem av noen livssynssamfunn så er det ingen som får støtte for deg. Ei heller statskirken (som ikke får støtte på grunnlag av antall medlemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvorfor melde seg inn i Humanetisk Forbund? Hva er grunnen til at dere gjør det, annet enn at Kirken ikke skal få skattepengene deres? Hvorfor ikke bare melde seg ut av statskirken og la det være med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Hvorfor melde seg inn i Humanetisk Forbund? Hva er grunnen til at dere gjør det' date=' annet enn at Kirken ikke skal få skattepengene deres? Hvorfor ikke bare melde seg ut av statskirken og la det være med det?[/quote']

Kanskje fordi folk ser på seg som humanister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det bare virker som om folk på død og liv må ha et alternativ, også klarer de ikke å komme med en god grunn til at Humanetisk Forbund er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare virker som om folk på død og liv må ha et alternativ' date=' også klarer de ikke å komme med en god grunn til at Humanetisk Forbund er det riktige.[/quote']

Kan være det riktige for dem, selv om det ikke er det riktige for deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Det bare virker som om folk på død og liv må ha et alternativ, også klarer de ikke å komme med en god grunn til at Humanetisk Forbund er det riktige.

Jeg tror nok human relativt sett har flere bevisste medlemmer enn statskirken, så du trenger nok ikke å bekymre deg så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel nok en myte som vi aldri får begravd. Men vi kan forsøke en gang til.

Kirkens budsjett bestemmes gjennom statsbudsjettet. Dette pengebeløpet deles så på antall medlemmer i statskirken for å finne en rettferdig støtte til andre tros-/livssynssamfunn, som da altså får tilsvarende støtte pr. medlem de har.

Er du ikke medlem av noen livssynssamfunn så er det ingen som får støtte for deg. Ei heller statskirken (som ikke får støtte på grunnlag av antall medlemmer).

O inkarnerte tålmodighet, fødte pedagog & mytekiller. Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

O inkarnerte tålmodighet, fødte pedagog & mytekiller. Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Kan jeg sitere deg i signaturen min...? ;)

Ellers så er min nåværende signatur inspirert av diskusjoner som overgår min tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg sitere deg i signaturen min...? ;)

Ellers så er min nåværende signatur inspirert av diskusjoner som overgår min tålmodighet.

Siter i vei du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...