Gå til innhold

Butikkangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg sliter med å gå på butikken alene for å handle usunne ting. Det høres kanskje litt merkelig ut, men det er virkelig en utfordring for meg. Hvis jeg handler "vanlige" matvarer så tenker jeg ikke over det og alt går fint. Men hvis jeg skal handle noe usunt, så dukker angsten opp. Tenker alt for mye over at andre skal dømme meg og tenke at jeg er usunn (spesielt hvis det er hverdag). Synes dette er kjempe ubehagelig og føler at folk tenker over det jeg kjøper og dømmer meg. Begynner å overtenke alt og føler jeg får negative blikk av de rundt meg. Ofte venter jeg til det er få i kassen, eller oppsøker butikker der det er selvbetjent. Men kan til å med føle at de i kassen tenker negativt om meg...Ofte hender det at jeg handler andre sunne ting jeg egentlig ikke skal ha, for at det ikke skal bli så tydelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne angsten og jeg føler ikke noe hjelper...

Noen tips?

Anonymkode: 5d01a...137

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen bryr seg om hva du kjøper på butikken.

• Liker 6
Skrevet

Haha, herregud😂 Sånn er jeg og, men prøver å tenke at det er bra! Da kjøper jeg jo alltid sunne varer. Hvis jeg først må kjøpe noe usunt, så passer jeg på å handle frukt og grønnsaker i tillegg!

Anonymkode: 7d6c6...2b8

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Ingen bryr seg om hva du kjøper på butikken.

Det er jeg klar over, men det klarer jeg ikke tenke i situasjonen..

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, herregud😂 Sånn er jeg og, men prøver å tenke at det er bra! Da kjøper jeg jo alltid sunne varer. Hvis jeg først må kjøpe noe usunt, så passer jeg på å handle frukt og grønnsaker i tillegg!

Anonymkode: 7d6c6...2b8

Godt å høre at jeg ikke er alene om det!  Føler meg veldig teit som tenker sånn, men får det ikke bort. Ja på en måte er det jo bra, men vil kunne tenke annerledes og handle det jeg egentlig vil ha.

Skrevet

Jeg var nettopp på Coop obs å kjøpte 4 poser med chips. Bare det. (De har tilbud denne uken).

Usunt. Ja da.

Bryr jeg meg ? Not

Skal kjøpe hva jeg vil og folk kan mene hva de vil. Fri land vi bor i.  

Anonymkode: 00771...313

• Liker 3
Skrevet

hehe jeg pleier å slenge noe godteri i kurven så det ikke skal se ut som om jeg er helse-freak(og ja jeg spiser godteriet); spiser ganske sunt 🤗

Anonymkode: 4c0b9...d79

Skrevet

Ha ha og huff! Er akkurat sånn som deg, og det er ikke noen god følelse. Samtidig må hvertfall jeg le litt av det av og til😅 Men jeg har blitt mye bedre. Har egentlig prøvd å bare trosse det i små doser av gangen. Pluss at jeg har rundet 30 og merker jeg har blitt en smule avslappet til enkelte ting, sånn som dette. Også prøver jeg å "eie" det når jeg står der i kassen og handler 4 Stratos på tilbud og en pose chips, ved å stå rakrygget: Fake it til you make it. - Noe i den duren. Høres sikkert sykt dumt ut, men føler det virker litt. Så prøver jeg også å tenke at de som ser meg, garantert har handlet godteri de også. Det jeg sliter mest med å handle i dag er egentlig toalettpapir: "Se, hun skal på do nå!" Selv om jeg vet det er så teit, for åpenbart vet jo alle at alle går på do, så skjønner heller ikke hvorfor den angsten er der. Total irrasjonell. Vet ikke om noen av "triksene" mine hjelper, men håper det blir bedre😊

Anonymkode: 1cc27...788

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha og huff! Er akkurat sånn som deg, og det er ikke noen god følelse. Samtidig må hvertfall jeg le litt av det av og til😅 Men jeg har blitt mye bedre. Har egentlig prøvd å bare trosse det i små doser av gangen. Pluss at jeg har rundet 30 og merker jeg har blitt en smule avslappet til enkelte ting, sånn som dette. Også prøver jeg å "eie" det når jeg står der i kassen og handler 4 Stratos på tilbud og en pose chips, ved å stå rakrygget: Fake it til you make it. - Noe i den duren. Høres sikkert sykt dumt ut, men føler det virker litt. Så prøver jeg også å tenke at de som ser meg, garantert har handlet godteri de også. Det jeg sliter mest med å handle i dag er egentlig toalettpapir: "Se, hun skal på do nå!" Selv om jeg vet det er så teit, for åpenbart vet jo alle at alle går på do, så skjønner heller ikke hvorfor den angsten er der. Total irrasjonell. Vet ikke om noen av "triksene" mine hjelper, men håper det blir bedre😊

Anonymkode: 1cc27...788

takler du å handle tamponger da🤭🤭🤭😁😁

Anonymkode: 4c0b9...d79

Skrevet

Sånn tenker jeg også 🙈 men jeg unngår ikke å gjøre det, så sliter ikke i den grad som du når jeg handler godteri og slikt. Men når jeg handler røyk så reagerer jeg likt som deg og prøver alt jeg kan å handle når det er minst mulig folk i butikken. 

Anonymkode: 4e13c...390

Skrevet

Det er noe jeg også sliter med. Synes det er kjempeflaut å kjøpe godteri, sjokolade, chips og dopapir. 

Anonymkode: 493e3...b66

Skrevet

Nå ble jeg litt lettet! Skal prøve å tenke neste gang jeg går på butikken at flere føler det samme og at man bare må drite i det. Takk for alle svar!

• Liker 1
Skrevet

Selvbetjente kasser kurerer denne angsten. 

Anonymkode: c5a77...1f8

• Liker 2
Skrevet

Angst eller frykt? 

Anonymkode: 38a78...ff8

Skrevet

Du tror det er de som dømmer deg. I virkeligheten er det du seg som dømmer deg selv... Om du vil endre situasjonen, så må du slutte å være så dømmende. 

Anonymkode: e6136...35d

• Liker 1
Skrevet

Sånn tenker jeg og, men jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse 🤷‍♀️ vi alle har vel trekk fra det ene eller det andre, dette er kanskje ditt trekk. Overdreven redsel for å bli dømt av andre, men ikke i alle situasjoner kanskje?

Det jeg jobber med er å bli bevisst på at disse tankene dukker opp (oi, nå tenkte du ikke særlig snilt om deg selv), hvilke følelser tankene skaper i meg(som regel skam, frykt og sårbarhet), og så akseptere at følelsene er der. Ikke foreta meg noe, eller ønske dem bort, bare la de være der. Forteller meg selv at jeg tåler det. Så fokuserer jeg på det positive: jeg skal hjem og spise godteri ☺️

Anonymkode: 7a157...f15

• Liker 1
Skrevet

Selvbetjente kasser tror jeg hadde hjulpet. Men hvorfor tror du at du har denne frykten da? Er du overvektig?

Anonymkode: 98814...572

Skrevet

Som tidligere butikkansatt, så kan jeg med trygghet si at ingen bryr seg. Så snart du spm kunde er ferdigbetjent, har vi glemt hva du handlet. Hadde en mann handlet inn agurk og kondomer, hadde jeg ikke lagt merke til det engang. Det er ikke slik at ansatte går til andre og sier "herregud, så du han i blå jakke med rød caps som kjøpte agurk og kondomer *latter*". Dessuten hadde vi taushetsplikt, så jeg håper du klarer å legge denne frykten bak deg ;)

• Liker 1
Skrevet

Det vet jeg ikke...Hvis du hadde lest nøye så hadde du fått med deg at jeg har normal vekt for min høyde. 

Skrevet
1 minutt siden, Missbehave skrev:

Som tidligere butikkansatt, så kan jeg med trygghet si at ingen bryr seg. Så snart du spm kunde er ferdigbetjent, har vi glemt hva du handlet. Hadde en mann handlet inn agurk og kondomer, hadde jeg ikke lagt merke til det engang. Det er ikke slik at ansatte går til andre og sier "herregud, så du han i blå jakke med rød caps som kjøpte agurk og kondomer *latter*". Dessuten hadde vi taushetsplikt, så jeg håper du klarer å legge denne frykten bak deg ;)

Skal tenke på dette fremover! Takk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...