Gå til innhold

Spm til dere her inne som er gamle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gruer meg sånn til å bli gammel og føle seg fanget i en treg kropp med skrukkete hud. Må være rart at hjernen føles raskere enn kroppen, liksom før man blir så gammel at alt det kognitive er borte eller så svekket at man uanset er nesten død.

Hvordan føles det, er det sant at dere skvetter litt når dere ser dere i speilet fordi dere glemmer at dere er gamle? Mener å ha hørt det før.. at liksom det blir større og større avstand mellom hvordan man ser ut/alderen og hva man føler seg som.

Rekker man å venne seg til det før det setter inn for fullt?

Det er noe som heter locked-in syndrome. De som har en eller annen sykdom der de forstår og hører alt som foregår rundt en, men de klarer ikke snakke, bevege seg eller noe som helst, kun øynene. Det er sånn jeg innbiller meg å bli gammel: innelåst i seg selv uten å kunne gjøre noe med det.

Tenk å være fortsatt oppegående i hodet og skjønne alt som skjer rundt, men stampe av gårde som den gamlingen man er og så kanskje bli "lurt" og ranet. De tror de klarer å lure deg fordi du er gammel, men det er bare kroppen som ikke rekker å komme seg unna, selv om du har skjønt hva de driver med. Når jeg ser for meg dette så hadde det vært flauere enn det hadde vært skremmende å bli ranet. Flaut at noen trodde jeg var så gammel og svekket på innsiden som jeg så ut på utsiden.

Anonymkode: 2c7b5...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken alder tenker du på når du skriver alt dette?

Anonymkode: e1a48...42d

• Liker 4
Skrevet

Locked-in syndrome? Du sammenligner det med å være gammel? 😳

Anonymkode: 587f4...d7d

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken alder tenker du på når du skriver alt dette?

Er litt vanskelig å si da det er forskjellig når man blir gammel, men tenker fra ca. 65 og oppover?  Har sett i tråder som spør etter alderen på brukere at det er noen gamle her inne også.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Locked-in syndrome? Du sammenligner det med å være gammel? 😳

Anonymkode: 587f4...d7d

Nei, sammenligner ikke, mener at jeg innbiller meg følelsen av å være gammel er litt som locked-in syndrome.

Skrevet

Nei, sammenligner ikke, mener at jeg innbiller meg følelsen av å være gammel er litt som locked-in syndrome*.

litt som følelsen av*

Skrevet

Dere som er under 65, men føler dere gamle kan også svare.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er litt vanskelig å si da det er forskjellig når man blir gammel, men tenker fra ca. 65 og oppover?  Har sett i tråder som spør etter alderen på brukere at det er noen gamle her inne også.

:hoho:

Hva er din alder?

• Liker 8
Skrevet

Noen er rett og slett bare locked in pga sin lave IQ. Har ingenting med alder å gjøre... Say no more...

Anonymkode: 55b05...d0d

• Liker 6
Skrevet

Du har opplevd for lite i livet ditt, derfor tenker du slik du tenker...

Anonymkode: e3fd8...a39

• Liker 2
Skrevet

Noen er rett og slett bare locked in pga sin lave IQ. Har ingenting med alder å gjøre... Say no more...

Anonymkode: 55b05...d0d

De unge med lav IQ kan løpe mye fortere enn en gammel person.

Skrevet

bump

Skrevet

65 er jo konge da! Straks på tide å henge opp dimmelenka på jobb. Kan se frem til  lange ferier, trening, tid til barnebarn osv. 

Anonymkode: feee5...1f5

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er under 65, men føler dere gamle kan også svare.

Så du tror at de som faktisk er under 65 (og unge ifølge din definisjon) men føler seg som gamle også kan svare på hvordan det er være gammel og føle seg ung, men se et gammelt menneske i speilet?

Er det synske du henvender deg til her?

Skrevet
4 minutter siden, ti10 skrev:

Så du tror at de som faktisk er under 65 (og unge ifølge din definisjon) men føler seg som gamle også kan svare på hvordan det er være gammel og føle seg ung, men se et gammelt menneske i speilet?

Er det synske du henvender deg til her?

Har ikke skrevet at man er ung under 65. Som sagt så er det individuelt når folk eldes og ca 65 var bare en grense jeg satt fordi jeg tenker det er rundt der man blir sånn, men jeg kjenner jo ikke alle mennesker i hele verden. Så dersom noen er under 65 (f.eks 64 år) og er som jeg har beskrevet som gammel så kan de også svare.

Skrevet

Kan en "halvgammel" svare? (Nærmere 60 enn 50)

Jeg tror jeg skjønner litt av spørsmålet til TS. 

Ja, det er tidvis litt sjokkartet å se meg selv i speilet og se de fysiske endringene som har skjedd de siste tiårene. Og inne i hodet mitt er jeg fremdeles ganske "ung"., dvs lite har forandret seg der siden jeg var 30. 

Hvis jeg lever noen tiår til, regner jeg med at dette vil fortsette. Altså at de fysiske forandringene (forfallet?) fortsetter, mens hjernen/sjelen/whatever ikke følger helt med. 

Anonymkode: 70efa...3c4

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en "halvgammel" svare? (Nærmere 60 enn 50)

Jeg tror jeg skjønner litt av spørsmålet til TS. 

Ja, det er tidvis litt sjokkartet å se meg selv i speilet og se de fysiske endringene som har skjedd de siste tiårene. Og inne i hodet mitt er jeg fremdeles ganske "ung"., dvs lite har forandret seg der siden jeg var 30. 

Hvis jeg lever noen tiår til, regner jeg med at dette vil fortsette. Altså at de fysiske forandringene (forfallet?) fortsetter, mens hjernen/sjelen/whatever ikke følger helt med. 

Anonymkode: 70efa...3c4

Du er den eneste som har giddet å svare, så går greit selv om du "bare" er halvgammel. Takk

Glemmer du liksom at du ser annerledes ut (halvgammel) enn du føler deg (ung) også er det når du ser deg i speilet at du blir minnet på det?

Hvorfor akkurat 30 år, er det tilfeldig?

Skrevet (endret)

Jeg føler fremdeles at jeg er et sted mellom 30 og 35 i alder, men speilet forteller meg at det er jeg ikke hver morgen. Jeg er litt over 50, og det er av og til en merkelig følelse. Før ble man plystret etter på gata av menn, menn kikket på deg både en og to ganger når du passerte dem eller var på et utested. Det er det slutt på nå. Nå er man kommet i en alder der man på en måte er blitt litt "usynlig" for det motsatte kjønn ute. 

Jeg får fremdeles noen blikk nå og da når jeg har pyntet meg og sminket meg og er ute på pub eller lignende, men det er mye lengre mellom dem nå, enn hva det var for 15 år siden, definitivt. Det er litt.... tja, trist, kanskje man kan si? Men samtidig har jeg innfunnet meg med det at mine glansdager er over. Er i en ny fase av livet nå. Og det er greit. Har funnet roen.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er den eneste som har giddet å svare, så går greit selv om du "bare" er halvgammel. Takk

Glemmer du liksom at du ser annerledes ut (halvgammel) enn du føler deg (ung) også er det når du ser deg i speilet at du blir minnet på det?

Hvorfor akkurat 30 år, er det tilfeldig?

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel. Ja, jeg glemmer at jeg ser annerledes ut, helt til jeg ser meg selv i et vindu eller speil, og husker det. I tillegg er aldersdiskrimineringen ganske ille. Kan ikke gjøre ditt og er for gammel for datt. Selv om jeg i hodet fortsatt er i midten av 20-årene. Men sånn er det. Når jeg ser unge mennesker, så tenker jeg at de kommer dit en dag de også, og det er en trøst 😄

Anonymkode: afbb2...c77

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel. Ja, jeg glemmer at jeg ser annerledes ut, helt til jeg ser meg selv i et vindu eller speil, og husker det. I tillegg er aldersdiskrimineringen ganske ille. Kan ikke gjøre ditt og er for gammel for datt. Selv om jeg i hodet fortsatt er i midten av 20-årene. Men sånn er det. Når jeg ser unge mennesker, så tenker jeg at de kommer dit en dag de også, og det er en trøst 😄

Anonymkode: afbb2...c77

Hva er det du ikke kan gjøre? Og hvordan opplever du aldersdiskriminering?

Personlig synes jeg det er fint å se eldre som fortsatt er barnslige :)

Anonymkode: 1ad4d...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...