Gå til innhold

Hvorfor er foreldre så dårlige til å sette grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten bestemte foreldrene mine; ikke jeg eller søsknene mine. Vi kunne få konsekvenser av dårlig oppførsel, og til og med husarrest.

I dag styrer barna mer og mer showet på hjemmebane. Det kommer tydelig frem når barna begynner på skolen, hvor lærere virkelig må vise hvem som bestemmer. Med mange barn tar det laaang tid å lære dem å respektere autoriteter, noe som man tok for gitt at barn gjorde tidligere.

Jeg tror mange foreldre syr puter under armene til barna sine, og behandler dem som prinsesser og prinser. De får alt de vil ha, og blir vant til å få det som de vil. Dagens unge foreldregenerasjon er generelt svake på å oppdra barna sine. Jo yngre foreldre barnet harm jo større virker sannsynligheten for at barnet dominerer. Det er min erfaring.

Hva er det som gjør dagens foreldregenerasjon så tafatte? Tror de at å øse ut kjærlighet til barnet, og la de få det som de vil bidrar til noe positivt senere i livet? Og hva med at barna skal beskyttes mot alt som er vondt? Hvordan takler de da all motgangen som garantert vil komme senere i livet?

Foreldres viktigste rolle er å sørge for at barna er rustet til det tøffe livet. For livet er tøft. Man må forholde seg til mange andre mennesker, respektere alle, lære seg at man ikke alltid får det som man vil, og at livet vil by på oppturer men også svært mange nedturer.

Jeg tror at generasjonen "psyk" er et resultat av overbeskyttende foreldre. Rett og slett at barna ikke blir forberedt på alt det vanskelige i livet, og jeg tror virkelig ikke at dette blir bedre de kommende generasjoner.

Anonymkode: 91eaa...337

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig. Er så mange bortskjemte, overbeskyttende barn rundt forbi. Blir pjusket og puset med. Får ingen konsekvenser. Behandler andre barn og voksne dårlig. Frekke unger som tenker kun på seg og sitt. Skremmende utvikling. 

hilsen barneskolelærer.

Anonymkode: 13a33...2b7

• Liker 14
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så enig. Er så mange bortskjemte, overbeskyttende barn rundt forbi. Blir pjusket og puset med. Får ingen konsekvenser. Behandler andre barn og voksne dårlig. Frekke unger som tenker kun på seg og sitt. Skremmende utvikling. 

hilsen barneskolelærer.

Vennligst finn deg en annen jobb. Sykehjemmene skriker vel etter folk nå?

Anonymkode: a2fdf...a83

• Liker 9
Skrevet

Ja, er dessverre en skremmende utvikling. Mange overbeskyttende foreldre som kun ser sitt barn. 

• Liker 9
Skrevet

Samme ser vi i barnehagen. Har jobbet der i 30 år, men det blir verre for hvert år vil jeg si. Unge, som gamle foreldre. 

• Liker 2
Skrevet

Hehehhe. Så er vi i gang. I følge KG er unger nå til dags både bortskjemte små prinser og prinsesser, mens de samtidig er forlatt av foreldrene av barnehagen 12 timer i slengen... 😀

Anonymkode: 35d25...396

• Liker 16
Skrevet

Jeg er helt enig, bortsett fra dette med at de unge foreldrene er «værst», min erfaring (jobber som barne og ungdomsarbeider) er faktisk motsatt. Jo «eldre» foreldre, jo dårligere på oppdragelse/grensesetting. Dog har de litt eldre foreldrene mye annet på stell som de yngre gjerne ikke har (min erfaring). 

Dette med lite grensesetting tror jeg er en kombinasjon av ny forskning og nytt syn på barn (selv om barn skal ha medvirkning så trenger de grenser!!) og lite tid sammen med barna. Med to foreldre i full jobb, trening, egentlig, oppussing osv osv så blir det lite tid igjen til barna. Noen timer på ettermiddag og helger dersom man ikke har barnevakt på grunn av egentid, datenights, arrangementer og den lille tiden med barna skal da bare være hyggelig og hundre prosent på barnas premisser. Det er en trist utvikling. Barn blir usikre av å måtte bestemme ting de ikke er modne for samtidig som kravene fra samfunnet (barnehage, skole og senere arbeidsliv) blir for tøffe når man ikke er vandt til å bli stilt krav til.

Anonymkode: e70d0...dc0

• Liker 5
Skrevet

Ja, hvorfor får noen barn? For å sette de vekk? 😱😂

Skrevet

Jeg undrer mer over foreldre som soør om "vil du legge deg?" i stedet for å si "nå skal du legge deg" til ungen sin. Skal man gi ungen et valg bør det jo være reelt.

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hilsen barneskolelærer.

Jeg syns det er enten eller. Ser at HI ble veldig negativt, men jeg opplever også de barna som er helt eksemplariske i oppførsel. Man kan rett og slett se på barna at de kommer fra en harmonisk familie.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehhe. Så er vi i gang. I følge KG er unger nå til dags både bortskjemte små prinser og prinsesser, mens de samtidig er forlatt av foreldrene av barnehagen 12 timer i slengen... 😀

Anonymkode: 35d25...396

Begge deler er like ansvarsløst.

• Liker 3
Skrevet

Hva slags omgangskrets har dere egentlig??? Ikke noe av det dere beskriver her vi bor.

Anonymkode: cbe1d...ebd

• Liker 1
Skrevet

Ja ALLE barn er uoppdragne og grenseløse. Hvordan skal dette gå? Dette sier hver generasjon om de yngre og allikevel blir det folk ut av de fleste. 

Anonymkode: efaf0...e87

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg undrer mer over foreldre som soør om "vil du legge deg?" i stedet for å si "nå skal du legge deg" til ungen sin. Skal man gi ungen et valg bør det jo være reelt.

Å det der er meg! Så veldig ubevisst.. Tatt meg i det mange ganger! Men jeg har unger som skjønner at jeg mener at nå skal vi reise så har ikke fått noen reaksjon på det, annet enn at jeg hører det selv innimellom.. 

Som å blande inn meg i ting barna skal gjøre. "Nå skal vi legge oss". Nei, forresten, DU skal legge deg...

Vet virkelig ikke hvor jeg har dette fra.

(Barna er forresten ikke bortskjemte uten grenser...De bare har en rar mor 🙄)

Anonymkode: 10ac6...a7d

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er enten eller. Ser at HI ble veldig negativt, men jeg opplever også de barna som er helt eksemplariske i oppførsel. Man kan rett og slett se på barna at de kommer fra en harmonisk familie.

Hva mener du med at du kan se på barna om de kommer fra et harmonisk hjem?

Skrevet

Så når jeg sier nå skal vi ha matematikk så får jeg noen som jubler og noen som roper nei. Som om det er et spørsmål, eller noe som kan diskuteres. Elevene skal få lov til å ha en mening om de liker matte eller ei, og vi kan gjerne snakke om det, men ikke i undervisning. 

Tror det er mange som får diskutere både det ene og det andre hjemme. Og foreldre som ikke orker å ta kampen hjemme. 

Anonymkode: d669b...d18

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst finn deg en annen jobb. Sykehjemmene skriker vel etter folk nå?

Mange dårlige oppdratte eldre også så hun burde vel heller jobbe på et lager evt.

Anonymkode: c0cf4...c55

• Liker 2
Skrevet

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere! 

Hvordan skal dette gå?

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon av flere faktorer.

1. Folk får barn senere i livet, og de er sårt ønsket.
Selvfølgelig var barn ønsket tidligere også, men når de er så sårt ønsket og planlagt for så er det nok også enklere å la de få viljen sin/være medgjørlig.

2. Nytt syn på barn
Det er mye fokus på barns autonomi, selvbestemmelse, at de er sine egne mennesker med egne tanker og følelser. 

3. Nytt syn på hva barn tåler/ikke tåler, og hva barn blir påvirket av (i negativ og positiv retning).
Opplever at barn i dag i stor grad blir sett på som skjøre individer som ikke tåler en del ting. Noe av det (jeg har registrert fra ulike tråder) er blant annet å gjøre ting de ikke vil, bli bedt om å gjøre ting. Eksempel kan være at det er barnemishandling å gi medisin hvis barnet ikke vil og motsetter seg dette (kommer til å bli traumatisert resten av livet av en stikkpille ved alder 1,5 år f.eks), at barnet må få medvirke (i for stor grad) i det ene og det andre etc. Annet kan være at barnet er skjørt og ikke vil tåle å bli snakket til (bli brukt streng stemme til, det er negativt å si "nei" etc).

4. Mindre tid med barna
Samfunnet "krever" dessverre at det skal være to arbeidende voksne i husholdningen for å ha en, per 2019, normal økonomi. Barn er mye i barnehagen, og mange kjenner nok på en del dårlig samvittighet over det. Mange føler nok også at de ikke vil "ta kampene" når de har såpass kort tid med barna. Vil bruke de stundene til noe hyggelig istedenfor grensesetting.

5. Redd for å bli sett ned på
I sammenheng med punkt 3. Redd for å bli sett ned på når man bruker "strengere" oppdragelsesmetoder.

Osv.

Jeg er ganske streng med barna mine, og har vært det fra starten. Syntes selv de er sterke barn som forstår hvor landet ligger. De får bestemme noen ting selv, men andre ting bestemmer mamma. Jeg sier ikke "fordi mamma sier det", men "mamma har levd i mange år, og da lærer man mye om hva som er lurt. Det er ikke alle ting man vil, men det må man likevel." e.l. Funker egentlig greit. De trasser så klart litt, men opplever også at de trives bedre når det er klare rammer og forventninger. I tillegg er de pinlig klar over at dårlig oppførsel tolereres ikke, og derfor oppfører de seg også greit. 

Anonymkode: 4e192...d72

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet

I min vennegjeng er vi fra mange forskjellige land, Hellas, Thailand, Italia, Frankrike, Marokko og Iran. 

Alle elsker foreldre i Norge fordi de er så strenge og flinke med grensesetting. Så jeg synes det er så rart å høre at vi nordmenn ikke synes det mens utenlandske synes deres eget land ikke engang vet hva grenser er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...