Gå til innhold

Hvorfor er foreldre så dårlige til å sette grenser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er enig med deg i at frykt er en dårlig oppdragelsesmetode.

Det er så latterlig politisk korrekt! Hvorfor sniker du ikke på bussen! Fordi du frykter for å bli tatt! Uten noen kontrollregimer og utførelse av dette eksploderer snikingen veldig raskt.

Hvorfor snylter man ikke på skatten! Frykt for å bli tatt og konsekvensene av straffen man blir ilagt. Slik kunne jeg forsatt i det uendelige. Frykt for negativ respons fra andre i samfunnet/familien er det som er grunnlaget for at de aller fleste av oss innordner seg. Hvorfor stjeler jeg ikke, horer ikke, dreper ikke? Fordi jeg har en kristen tro, jeg vil ikke krenke Gud med mine handlinger og enda mindre mine medmennesker. Men helt i bånn av dette vet jeg at jeg må stå til rette for Gud en dag, kall det frykt, kall det respekt uten dette vil veldig mange mennesker bli tøylesløse! De gjør akkurat hva som behager de der og da, og driter i at det rammer andre. Etikk og moral er ikke noe som kommer av seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For eksempel husarrest (som du nevnte dine foreldre pleide å gi deg) er ulovlig i Norge i dag. Å heve stemmen sin er "psykisk vold" nå for tiden. Det oppleves nesten som at hvis barnet ditt har negative følelser eller opplevelser så er det "psykisk vold". Det er alltid noen andre folk som er så ondskapsfulle og vil melde deg til barnevernet på grunn av at de hørte/så at du var i deres øyne litt for streng med barnet ditt. Dette er et par grunner til hvorfor foreldre sliter.

Anonymkode: 24966...d5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre i dag bruker faktisk mer tid på barna sine enn noen gang (ref. alle som påstår folk har lite tid med barna sine). 

Folk har jo ment at "ungdommen nå til dags" går åt skogen siden antikken... Hver generasjon har meninger om den de etterfølgende generasjonene. Det er neppe så ille som man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Det er så latterlig politisk korrekt! Hvorfor sniker du ikke på bussen! Fordi du frykter for å bli tatt! Uten noen kontrollregimer og utførelse av dette eksploderer snikingen veldig raskt.

Hvorfor snylter man ikke på skatten! Frykt for å bli tatt og konsekvensene av straffen man blir ilagt. Slik kunne jeg forsatt i det uendelige. Frykt for negativ respons fra andre i samfunnet/familien er det som er grunnlaget for at de aller fleste av oss innordner seg. Hvorfor stjeler jeg ikke, horer ikke, dreper ikke? Fordi jeg har en kristen tro, jeg vil ikke krenke Gud med mine handlinger og enda mindre mine medmennesker. Men helt i bånn av dette vet jeg at jeg må stå til rette for Gud en dag, kall det frykt, kall det respekt uten dette vil veldig mange mennesker bli tøylesløse! De gjør akkurat hva som behager de der og da, og driter i at det rammer andre. Etikk og moral er ikke noe som kommer av seg selv.

De fleste mennesker, barn inkl, ønsker å være ordentlig og gjøre rett. Jeg sniker ikke fordi jeg er redd for å bli tatt, men fordi jeg vil være med å betale for et felles gode. Datteren oppfører seg stort sett greit fordi hun vil godt, og har det godt. Fryktbasert bra atferd fra barn er ingen seier for foreldrene!

Anonymkode: e60b3...268

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, førstedamen skrev:

I min vennegjeng er vi fra mange forskjellige land, Hellas, Thailand, Italia, Frankrike, Marokko og Iran. 

Alle elsker foreldre i Norge fordi de er så strenge og flinke med grensesetting. Så jeg synes det er så rart å høre at vi nordmenn ikke synes det mens utenlandske synes deres eget land ikke engang vet hva grenser er. 

Dette syns jeg er litt rart å lese. Er selv fra et søreuropeisk land, og gjengs oppfatning er at det er slapp oppdragelse i Skandinavia. De mener det dulles og dilles for mye her oppe, og at god gammeldags disiplin er veien å gå. Oppdragervold feks. er fortsatt ganske vanlig i disse landene, og barn skal "sees, ikke høres".

Jeg er mye mer tilhenger av den norske måten å oppdra barn på altså, men at vi er så veldig flinke med grensesetting vil jeg ikke si. For eksempel Montgomery, er jo veldig i vinden om dagen, og jeg syns hun fronter en light versjon av fri oppdragelse.

Anonymkode: d51ea...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er så latterlig politisk korrekt! Hvorfor sniker du ikke på bussen! Fordi du frykter for å bli tatt! Uten noen kontrollregimer og utførelse av dette eksploderer snikingen veldig raskt.

Hvorfor snylter man ikke på skatten! Frykt for å bli tatt og konsekvensene av straffen man blir ilagt. Slik kunne jeg forsatt i det uendelige. Frykt for negativ respons fra andre i samfunnet/familien er det som er grunnlaget for at de aller fleste av oss innordner seg. Hvorfor stjeler jeg ikke, horer ikke, dreper ikke? Fordi jeg har en kristen tro, jeg vil ikke krenke Gud med mine handlinger og enda mindre mine medmennesker. Men helt i bånn av dette vet jeg at jeg må stå til rette for Gud en dag, kall det frykt, kall det respekt uten dette vil veldig mange mennesker bli tøylesløse! De gjør akkurat hva som behager de der og da, og driter i at det rammer andre. Etikk og moral er ikke noe som kommer av seg selv.

Her avslører du et menneskesyn som jeg tror er nøkkelen til hvorfor mange av den eldre garde ikke forstår dagens oppdragelsesmetoder. Jeg deler overhodet ikke ditt menneskesyn, og det gjør heldigvis ikke utdanningsdirektoratet, helsesektoren og ledende politikere heller. Jeg er overbevist om at mennesker har en iboende godhet og samvittighet i seg og at foreldre, barnehage og skole har ansvar for å dyrke disse kvalitetene videre. Jeg kan med hånden på hjertet si at grunnen til at jeg ikke stjeler er fordi jeg ikke har samvittighet til det. Jeg føler empati for andre mennesker og vil ikke at andre skal ha det vondt. Det ønsker jeg at mine barn skal lære også. 

Anonymkode: 58503...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her avslører du et menneskesyn som jeg tror er nøkkelen til hvorfor mange av den eldre garde ikke forstår dagens oppdragelsesmetoder. Jeg deler overhodet ikke ditt menneskesyn, og det gjør heldigvis ikke utdanningsdirektoratet, helsesektoren og ledende politikere heller.

Menneskesyn? Slik du legger det frem her er det ikke annet en selvdigging fra deg, du hadde ikke sett skogen om du stod mitt inne i den. Derfor endrer samfunnet seg drastisk fra år til år fordi det er så mange som deg! Den gylne middelvei mellom Kadaverdisiplin og fri barneoppdragelse som idag hadde kanskje vært en tanke? Neida da begynner du å snakke om "menneskesyn" og skal trumfe det kortet der. Da er all diskusjon slutt egentlig, for det er ikke annet en ekstremisme.

Joda du er det perfekte mennesket dyrket opp med en "chipp" som gjør at samvittigheten din gjør at du aldri gjør noe galt! Du er et funn for verden slik sett. Problemet ditt at de fleste har ikke dine fantastiske kvaliteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten bestemte foreldrene mine; ikke jeg eller søsknene mine. Vi kunne få konsekvenser av dårlig oppførsel, og til og med husarrest.

I dag styrer barna mer og mer showet på hjemmebane. Det kommer tydelig frem når barna begynner på skolen, hvor lærere virkelig må vise hvem som bestemmer. Med mange barn tar det laaang tid å lære dem å respektere autoriteter, noe som man tok for gitt at barn gjorde tidligere.

Jeg tror mange foreldre syr puter under armene til barna sine, og behandler dem som prinsesser og prinser. De får alt de vil ha, og blir vant til å få det som de vil. Dagens unge foreldregenerasjon er generelt svake på å oppdra barna sine. Jo yngre foreldre barnet harm jo større virker sannsynligheten for at barnet dominerer. Det er min erfaring.

Hva er det som gjør dagens foreldregenerasjon så tafatte? Tror de at å øse ut kjærlighet til barnet, og la de få det som de vil bidrar til noe positivt senere i livet? Og hva med at barna skal beskyttes mot alt som er vondt? Hvordan takler de da all motgangen som garantert vil komme senere i livet?

Foreldres viktigste rolle er å sørge for at barna er rustet til det tøffe livet. For livet er tøft. Man må forholde seg til mange andre mennesker, respektere alle, lære seg at man ikke alltid får det som man vil, og at livet vil by på oppturer men også svært mange nedturer.

Jeg tror at generasjonen "psyk" er et resultat av overbeskyttende foreldre. Rett og slett at barna ikke blir forberedt på alt det vanskelige i livet, og jeg tror virkelig ikke at dette blir bedre de kommende generasjoner.

Anonymkode: 91eaa...337

Helt på jordet!!

Før slo de oss og skrek og og en del drakk og røykte forann barna og festee og ikke tok vare på barna. De gikk i  samme klærene om og om igjen.ett sett klær som sku holde flere år.No skal det være ett ett her og ett sett der osv. Før fulgte veldig mange ikke opp barna med skole osv det må de no.Før var mange damer hjemmeværende og ikke no.Det kreves og forventes så mye mer til denne generasjonen enn noen gang før! Og du kan ikke skjære alle under samme kam!

Her har vi mye omsorg og kjærlighet men også regler og grenser/konsekvenser.Og vi velger kamper,trenger ikke hakke for alt og ingenting!Barna må og få føle seg hørt så lenge det ikke er å gå i sommerkjole i minusgrader og sånne ting!

Om du snakker til,er streng ,gir husaresst osv idag blir du meldt til barnevernet!

Veldig mange blir meldt.Anonymt!Og såklart blir folk redde da.Det er så fælt å bli meldt når du gjør alt for barna dine og ikke på noen måte burde vært meldt.

Snakker du til barna med hevet stemme snur alle seg og peker og melde melde melde..

Det er gått så langt.Altfor langt!Burde ikke vært lov å være anonym.De fleste skjønner hvem det er og du får alltid vite det på en måte..

Ja generasjon psyk er vi pga måten du? og andre oppdro barna deres på.Som overhodet ikke virket!

Sendte barna ut hele dagen og ikke fulgte med.Eller fulgte de opp.. Hadde vi gjort det no hadde vi blitt meldt og verre ..

Mine spiller veldig lite og bruker lite skjerm.MEN når de er med noen hjem så blir det ofte skjerm.. Kan ikke styre hva de gjør hos andre.Og uansett,det meste blir digitalisert framover.Og det er det de trenger å kunne!

Mine kan lese og gjorde det tidlig.De gikk heller ikke i bhg før de var over 30år. For jeg valgte det. Men de var sosiale,snille,flinke barn og de gikk og løp tidlig, snakket tidlig.Alt dette lenge før de andre vi kjenner som hadde barna i bhg fra de var liten..

Folk må slutte å si så mye slemt om alt og alle og tenke på seg selv!

Drit i hva folk gjør så lenge det ikke går utover deg!

 

Anonymkode: d3a36...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt på jordet!!

Før slo de oss og skrek og og en del drakk og røykte forann barna og festee og ikke tok vare på barna. De gikk i  samme klærene om og om igjen.ett sett klær som sku holde flere år.No skal det være ett ett her og ett sett der osv. Før fulgte veldig mange ikke opp barna med skole osv det må de no.Før var mange damer hjemmeværende og ikke no.Det kreves og forventes så mye mer til denne generasjonen enn noen gang før! Og du kan ikke skjære alle under samme kam!

Her har vi mye omsorg og kjærlighet men også regler og grenser/konsekvenser.Og vi velger kamper,trenger ikke hakke for alt og ingenting!Barna må og få føle seg hørt så lenge det ikke er å gå i sommerkjole i minusgrader og sånne ting!

Om du snakker til,er streng ,gir husaresst osv idag blir du meldt til barnevernet!

Veldig mange blir meldt.Anonymt!Og såklart blir folk redde da.Det er så fælt å bli meldt når du gjør alt for barna dine og ikke på noen måte burde vært meldt.

Snakker du til barna med hevet stemme snur alle seg og peker og melde melde melde..

Det er gått så langt.Altfor langt!Burde ikke vært lov å være anonym.De fleste skjønner hvem det er og du får alltid vite det på en måte..

Ja generasjon psyk er vi pga måten du? og andre oppdro barna deres på.Som overhodet ikke virket!

Sendte barna ut hele dagen og ikke fulgte med.Eller fulgte de opp.. Hadde vi gjort det no hadde vi blitt meldt og verre ..

Mine spiller veldig lite og bruker lite skjerm.MEN når de er med noen hjem så blir det ofte skjerm.. Kan ikke styre hva de gjør hos andre.Og uansett,det meste blir digitalisert framover.Og det er det de trenger å kunne!

Mine kan lese og gjorde det tidlig.De gikk heller ikke i bhg før de var over 30år. For jeg valgte det. Men de var sosiale,snille,flinke barn og de gikk og løp tidlig, snakket tidlig.Alt dette lenge før de andre vi kjenner som hadde barna i bhg fra de var liten..

Folk må slutte å si så mye slemt om alt og alle og tenke på seg selv!

Drit i hva folk gjør så lenge det ikke går utover deg!

 

Anonymkode: d3a36...e2e

3år skulle det stå.Ikke 30år.

Anonymkode: d3a36...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 12/5/2019 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere! 

Hvordan skal dette gå?

Anonymkode: a2fdf...a83

Alle som var født mellom 1991 og 1999 var sånn som ungdommer 😂😂 Og nå ser vi veldig godt at de sliter mye i dagens samfunn.

Anonymkode: c5aec...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har små barn selv og møter mange foreldre. Syns deg gjøres mye bra jeg. Gode grenser, men samtidig varme og anerkjennende foreldre. 
 

Anonymkode: 7cf26...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet i livet er noen mennesker rett og slett bedre genetiske utgaver enn andre. Folk med gode gener er flinke i sport, smart, de er også i gjennomsnitt penere, og vil også fungere bedre i samfunnet. Disse menneskene oppdrar også barna sine bedre. De med dårlige gener de ser du fort. De har heller ikke kontroll på barna sine. 
 

Når jeg er på trening med dattern min er det et annet barn der som hver eneste gang ødelegger hele trenings og oppfører seg som han har rømt fra kristiansand dyrepark. Når du tar en titt bort på hans mor og ser hva slags vesen det er så faller brikkene på plass.

Anonymkode: 627b5...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...