Gå til innhold

Kaffegjester, er det en norsk greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, O.G. skrev:

Ingen åpnet kjeften sin om at nå hadde de stått på gangen og ventet lenge nok?

Nei ikke til bruden der og da men det ble snakket om i ettertid. 

Anonymkode: 7f1f6...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke til bruden der og da men det ble snakket om i ettertid. 

Og hva ble da sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha kaffegjester må man i det minste sørge for et sted gjestene kan sitte og få forfriskninger  hvis det blir venting, hadde jeg måttet stå i en gang i en time før en fest hadde kvelden vært over for min del.   Blir like dumt som å invitere gjester hjem til kaffe og kake for så å la de vente i gangen din i en time fordi det ikke er klart.     Herregud så flaut!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SupaWoman skrev:

Skal man ha kaffegjester må man i det minste sørge for et sted gjestene kan sitte og få forfriskninger  hvis det blir venting, hadde jeg måttet stå i en gang i en time før en fest hadde kvelden vært over for min del.   Blir like dumt som å invitere gjester hjem til kaffe og kake for så å la de vente i gangen din i en time fordi det ikke er klart.     Herregud så flaut!

Men brudepar ser det ikke sånn, hvorfor det, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, O.G. skrev:

Og hva ble da sagt?

Det ble snakket negativt om at vi måtte stå på gangen å vente. Jeg var ungdom da så jeg deltok ikke i snakkingen. Bare overhørte foreldrene mine  som snakket med sine venner om hendelsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble snakket negativt om at vi måtte stå på gangen å vente. Jeg var ungdom da så jeg deltok ikke i snakkingen. Bare overhørte foreldrene mine  som snakket med sine venner om hendelsen.  

Skulle bare mangle at det ble snakket om det. Seriøst, hva tenkte bruden på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har blitt inviter til kaffe, er helt normalt 🙂 hadde med meg en gave, men ikke så dyr som jeg ville ha gitt hadde jeg blitt invitert til hele bryllupet. 

Konseptet er det at du kan selv velge om du vil komme i kirken, så blir de nærmeste invitert til middag (som oftest familie og bestevenner) så kommer de andre venner til kaffe, kaker og fest. 

Poenget er at da slipper de å betale middag til alle, men får fortsatt feiret dagen sin fullt ut med alle de glad i 😄

Anonymkode: 5495b...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, O.G. skrev:

Skulle bare mangle at det ble snakket om det. Seriøst, hva tenkte bruden på?

Nei si det. Hun var en litt spesiell dame husker jeg. Uansett bestemte meg for at jeg aldri skulle ha kaffegjester til mitt bryllup 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde kaffegjester, og jeg har vært kaffegjest flere ganger. Tror ikke det er så unormalt her jeg bor iallefall. Vi hadde et lokale der det var plass til et visst antall til bordsetning, men lokalet tok flere. Kaffegjestene fikk fingermat og drikke når de kom og middagen var timet slik at det ikke skulle bli venting, var to gjester som ble skikkelig snurt fordi de ikke fikk holde tale uten å ha gitt beskjed til toastmaster i forkant.. Har ikke hørt at noen av Kaffegjestene har klaget i etterkant (de hadde jo kanskje ikke gjort det til meg uansett). Det forventes ikke samme type gave av en kaffegjest som en som er invitert til middag. Vi fikk også skottrere innom på kvelden, bare hyggelig. 

For vår del var det bare positivt med kaffegjester, da var middagen med taler og styr med familie og forlovere og en skikkelig fest på kvelden der også venner var. 

Anonymkode: 3ce2c...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde kaffegjester, og jeg har vært kaffegjest flere ganger. Tror ikke det er så unormalt her jeg bor iallefall. Vi hadde et lokale der det var plass til et visst antall til bordsetning, men lokalet tok flere. Kaffegjestene fikk fingermat og drikke når de kom og middagen var timet slik at det ikke skulle bli venting, var to gjester som ble skikkelig snurt fordi de ikke fikk holde tale uten å ha gitt beskjed til toastmaster i forkant.. Har ikke hørt at noen av Kaffegjestene har klaget i etterkant (de hadde jo kanskje ikke gjort det til meg uansett). Det forventes ikke samme type gave av en kaffegjest som en som er invitert til middag. Vi fikk også skottrere innom på kvelden, bare hyggelig. 

For vår del var det bare positivt med kaffegjester, da var middagen med taler og styr med familie og forlovere og en skikkelig fest på kvelden der også venner var. 

Siden jeg aldri har hørt om skotrere måtte jeg google, så deler info til andre som meg. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Skotring

Jeg tenker at når en skikk som kaffegjester er vanlig, utbredt og allmenn akseptert i et område/familie og at det blir tilrettelagt på en god måte så er det bare positivt å holde tradisjonen. 

Men i min omgangskrets har jeg ikke vært borti det. 

Lurer litt på hva som står i invitasjonen? Skriver man "du er invitert som kaffegjest"? 

Anonymkode: 17daa...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg aldri har hørt om skotrere måtte jeg google, så deler info til andre som meg. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Skotring

Jeg tenker at når en skikk som kaffegjester er vanlig, utbredt og allmenn akseptert i et område/familie og at det blir tilrettelagt på en god måte så er det bare positivt å holde tradisjonen. 

Lurer litt på hva som står i invitasjonen? Skriver man "du er invitert som kaffegjest"? 

Ja, vi skrev at "du er invitert til kaffe" eller noe sånt, husker ikke nøyaktig. 

Vi serverte også mat senere på kvelden, så alle fikk mat også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

På min sto det "dere er invitert til kaffe og kaker klokken..." jeg ble veldig positivt overrasket, hadde ikke forventet å bli invitert i det hele tatt. 

Anonymkode: 5495b...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere glemmer at Norge har vært et fattig land. Helt fram til åttitallet var det ganske nøysomt, og de fleste familieselskaper ble feiret hjemme. Sjekk bryllupene til foreldre/besteforeldre/oldeforeldre. Om du ikke kommer fra en velstående familie, var det nok hjemmebakt bløtkake til gjestene som var plassert på pinnestoler i stua til svigermor og svigerfar...i stor grad. Kaffegjester er lettere å få plass til enn middagsgjester :)

En annen grunn til tradisjonen er nok at i bygdene kjente man mange og var i familie med mange. 

Å be naboer f eks på restefest er helt vanlig, særlig da kaker, alternativet er jo å kaste kakene? 

Anonymkode: b5b9c...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Kommer fra en liten/middels by. Her er «kaffegjester» helt vanlig, både til bryllup, dåp, konfirmasjon og bursdag. Vet ikke årsaken - men tenker det handler om økonomi ja, at det blir dyrt å ha middag til mange gjester. Skal sies - er det fest (bryllup, bursdag til voksne etc.) så er får kaffegjestene nesten alltid noe å drikke til kaffen og etter kaffen (alkohol), samt nattmat (gryterett eller lignende). Snitter er heller ikke uvanlig å servere kaffegjester.

Anonymkode: 3369e...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegjester er folk som ikke er nært nok, men blir bedt for samvittighetens skyld. Også for å gjøre bryllupet billigst mulig, og få flere folk til selve festen. Jeg er sikker på at ingen brudepar tenker så mye over det hvis du som kaffegjester melder avbud. 

Jeg er ikke tilhenger av kaffegjest-praksisen. Enten så blir du bedt til bryllupet, eller så blir du ikke det. Å bli bedt midtveis er gjerrig. 

Anonymkode: b1e0e...1af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tror nok kaffegjester er et norsk fenomen. 

Det har også å gjøre med hvordan formen på bryllup er, og det varierer fra land til land. 

I Norge var bryllup en flerdagersaffære, som nå er blitt til en laaaang dag med vielse, laaaang formell middag, og så kaffe. Fordi det også er blitt så dyrt, er det blitt en greie å invitere mer perifere venner, kjente, naboer til kaffen. 

I mange andre land er det ikke de lange sittende middagene, og noen steder er mat veldig billig. Noen steder er det kultur at alt og alle skal være med på alt og det koster det det koster. Noen steder har man seremoni, deretter en liten middag, og så en stor mottakelse med kaker og kaffe, man kan kanskje kalle det kaffegjester, men siden det er det faste formatet tenker man ikke sånn om det. 

Så nettopp at et sted er vielsen i 18-19 tia, og så er det bare kake før brudeparet drar. Nesten litt deilig, men tror norske gjester hadde følt jeg snytt. 

Jeg er vant til konseptet kaffegjest, men har ikke vært det, og har ikke tenkt å ha det selv. Mest fordi det tydeligvis bare er kjipt å bli invitert i andres bryllup hvis man ikke har en spesiell plass i brudefølget, ille nok å være gjest som får mat og drikke, liksom 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
AnonymBruker

Jeg og samboeren har en familie på nesten 80 personer. Da blir det lite plass til venner. Derfor vil jeg invitere flere venner "til kaffen" :) Syns det er en god løsning!

Anonymkode: a2d67...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camill
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har en familie på nesten 80 personer. Da blir det lite plass til venner. Derfor vil jeg invitere flere venner "til kaffen" :) Syns det er en god løsning!

Hvordan er det i forhold til ønskeliste/gave når man inviterer til kaffe i bryllup? Sitter de for seg selv med de andre kaffegjestene eller når de kommer eller er det ledige plasser blant de andre? Jeg skal ikke gifte meg, men bare lurer:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, camill skrev:

Hvordan er det i forhold til ønskeliste/gave når man inviterer til kaffe i bryllup? Sitter de for seg selv med de andre kaffegjestene eller når de kommer eller er det ledige plasser blant de andre? Jeg skal ikke gifte meg, men bare lurer:) 

Jeg har ikke rukket å planlegge alt enda, men håpet på at vi kunne få rokkere litt på bordene og sette ut flere stoler eller noe, så kan folk sitte akkurat der de vil, og så begynner vi en stor fest med dans og sånn 😄 Det er bare at middag er så dyrt, og jeg vil så gjerne inkludere så mange som mulig. 

Jeg vet ikke hvordan det gjøres med gaver og sånn, jeg har ikke vært i bryllup før selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, camill skrev:

Forventer ikke samme type gave av kaffegjester. Er jo en greie med at gaven skal være rundt kuvertprisen, og det er jo absolutt ikke det samme når man kommer på kaffe og kaker. 

Vi hadde iallefall litt av hvert i ulik prisklasse på ønskelisten, så kunne folk velge selv hvor de ville legge listen. Hadde også noen gjester som ikke ga gave, null problem, bryllup kan være kostbart nok å bare være gjest i om man trenger nye klær og må reise litt. 

Vi hadde en pause etter middag med mingling og bilder, da ble det ryddet etter middag og gjort om på bordene slik at det ble plass til alle. Bordkort og "faste plasser" ble tatt bort og det ble gjort plass til å kunne danse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...