Gå til innhold

Kaffegjester, er det en norsk greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.12.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

På bygda er dette vanlig og jeg er glad for det. Jeg og min mann er ikke glad i store selskaper, vi vil helst ha bare de nærmeste. Og da er det fint å kunne be bare noen få, ca 30 , til middag. 

Til kaffe er det anderledes for da sitter man ikke stivt rundt et bord i 3 timer eller mer. Da kan man sirkulere og også gå litt for seg sjøl om man vil det. Jeg syns det er så mye krenkelse rundt dette med kaffegjester, det forstår jeg ikke. 

Det er ikke alltid det handler hverken om plass, penger eller vilje men simpelthen at man vil lage et bryllup man sjøl er komfortabel med. 

Anonymkode: fff9b...1db

Du ser ikke hvorfor kaffegjestene kan bli krenket hvis de kommer til betalbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.12.2019 den 12.40, AnonymBruker skrev:

At man har kaffegjester handler jo ikke om plass i lokalet, det handler om at det ofte koster 12-1400 kroner per person til middag, mange har ikke råd til å betale det før kanskje 80 personer. Da koster bare middagen opptil 112 000 kroner! Da får du fort et bryllup som koster over 200 000 kroner. Kanskje ønsker man også en mer intim setting under middagene med taler osv og inviterer flere som er mer bekjente til festen etterpå fordi man allikevel ønsker å inkludere disse menneskene. 

Anonymkode: b5247...3db

Da regner jeg med at disse kaffegjestene som ikke er viktige nok til å bli inviterte til middag kan avstå fra å kjøpe gave også?

Anonymkode: b3101...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ler meg ihjel av disse krenkede kaffegjestene. Hva i himmelens navn er galt med dere? Det er en ære å bli bedt i bryllup, uansett om det er til middag eller til kaffe. Dere fremstår som om dere tror dere er verdens sentrum. Det er så barnslig og navlebeskuende at det faktisk blir latterlig. 

Hvis jeg bare får kaffe og kake så får ikke dere gave, liksom. Fri og bevare meg vel. 🙄

Anonymkode: 0b688...48a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler meg ihjel av disse krenkede kaffegjestene. Hva i himmelens navn er galt med dere? Det er en ære å bli bedt i bryllup, uansett om det er til middag eller til kaffe.

Jeg er helt enig i at det er hyggelig å bli bedt i bryllup, men når det kommer til kaffegjester så mener jeg det kommer veldig an på settingen. 

Jeg har aldri vært kaffegjest selv, men jeg har vært i et bryllup hvor det var kaffegjester. Dette bryllupet ble holdt på en «destinasjon» i Norge, ca. 3 timers kjøretur fra byen der brudepar og de aller fleste gjestene bodde. Da mener jeg faktisk det er veldig spesielt å invitere noen av gjestene til å kjøre totalt 6 timer tur/retur, for å delta på seremoni og deretter sitte og dingle i flere timer mens man venter på at middagen skal bli ferdig.

Generelt mener jeg kaffegjester er en uting. Har man ikke råd så lar man være å invitere. Men jeg syns det er stor forskjell på å forlange mange timers kjøring samt overnatting fra kaffegjestene, versus å ha en liten middag med aller nærmeste familie og deretter invitere kaffegjester som allerede bor innen rimelig avstand.

Anonymkode: 3f762...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.12.2019 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk og helt enig. Det var en selvfølge for oss at vi inviterte alle til bryllupet. Tror kaffemenneskene er de samme folka som ikke spanderer alkohol på gjestene sine.

Anonymkode: 6096d...071

Ja de folka der, altså. Huffameg.

b6a5f393889e7201d78f11ffa0f5c3bc9b5aaa1b

Anonymkode: 4c72f...5f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde kun familie ved middagen i bryllupet vårt, både pga plass og et par andre ting. Ba en del venner til kaffe/kaker og fest. Kunne ikke falle meg inn med noe betalbar, viste ikke at det var noe noen praktiserte en gang. (Uansett, for min del så hadde jeg gladelig byttet ut noen av de familiære middagsgjestene med noen av vennene i hele bryllupet)

Anonymkode: c65e3...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler meg ihjel av disse krenkede kaffegjestene. Hva i himmelens navn er galt med dere? Det er en ære å bli bedt i bryllup, uansett om det er til middag eller til kaffe. Dere fremstår som om dere tror dere er verdens sentrum. Det er så barnslig og navlebeskuende at det faktisk blir latterlig. 

Hvis jeg bare får kaffe og kake så får ikke dere gave, liksom. Fri og bevare meg vel. 🙄

Hmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at ordet "kaffegjester" var noe i forhold til et bryllup - jeg trodde det bare var folk som kom innom på besøk, som fikk litt kaffe og kake. Sånn er jeg vokst opp, og tolker kaffegjester :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er islandsk, har aldri hørt om dette før jeg flyttet hit. 

Anonymkode: 06823...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.12.2019 den 23.15, ♥ skrev:

I konfirmasjoner/dåp hjemme forstår jeg konseptet kaffegjester. Man har ikke plass til hele nabolaget til middag, da inviteres nær familie og faddere. Gammelonkler og filletanter er velkommen til kaffe, da har man plass til mange flere.

Men i bryllup? Nei. Man leier lokale med plass til alle.

Omvendt her. Jeg har aldri hørt om kaffegjester til konfirmasjon/dåp,  men kaffegjester til bryllup har jeg hørt om.

Anonymkode: bd089...085

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man ha kaffegjester finnes det visse uskrevne regler her jeg bor ihvertfall. Kaffegjester er tradisjonelt naboer.

1. Kaffegjestene skal ha kort reisevei.

2. De skal tas ordentlig i mot.

3. Man må ha stålkontroll på middagen. Kaffegjestene skal ikke vente, og om det likevel blir litt venting skal de serveres forfriskninger og de skal ha et greit og koselig sted å sitte.

4. Antall kaffegjester skal være høyt. Man ber ikke to stykker til kaffe.

5. Kaffegjester kjøper ikke dyre gaver. Veldig vanlig med en spleis.

6. Det bør være fri bar dersom det er et bryllup med alkohol.

7. Det skal serveres rikelig med mettende nattmat.

8. Det er ikke ventet at kaffegjestene kommer pyntet i kirken. Det er ikke engang nødvendig for dem å komme dit om det ikke passer.

Jeg tror egentlig ordningen med kaffegjester ble opprettet for å unngå det vi her på sørlandet kaller "slengere". Det var folk, gjerne hele ungdomsgjenger, som kom slengende etter middagen for å få kake og bli med på festen. Det var helt uhørt å ikke be dem inn og traktere dem, men det ble jo fryktelig vanskelig å beregne både mat og drikke. 

Fremdeles hører jeg om bryllup der det kommer slengere, men det er sjeldent.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaffegjester i store selskap har jeg aldri hørt om, men i nabolaget/ bygda mi har vi restegjester dagen etter (ser i tråden her at noen krenkes av å bare være kaffegjest, vi har vel mer humor vi da, som synes restegjest er et genialt konsept) 😁

Anonymkode: 6b101...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaffegjester i store selskap har jeg aldri hørt om, men i nabolaget/ bygda mi har vi restegjester dagen etter (ser i tråden her at noen krenkes av å bare være kaffegjest, vi har vel mer humor vi da, som synes restegjest er et genialt konsept) 😁

Anonymkode: 6b101...903

Virkelig B lag ut av gjestene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her eg bur er det dette som er vanleg:

Middagsgjester; familie og nære venner

Kaffigjester; kollegaer og andre venner

Skottere; alle andre som vil kome, men da etter kl 23/00 (disse er hemmelige for brudeparet. Det er sånn "kom visst du vil")

Og slik skal vi ha det i vårt brullaup i juni. 

Anonymkode: cc701...d23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, O.G. skrev:

Virkelig B lag ut av gjestene....

Men er det alltid så farlig og ikke å være "B-lag" da? Jeg hadde ikke blitt fornærmet over å være en del av "B-laget" for f.eks. en kollega eller nabo, tvert i mot hadde det bare vært hyggelig å bli inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Helt ok å invitere naboer o.l til kaffe. Sånn har det da vært til alle tider. Her gjøres det også til konfirmasjon. Nå for tiden inviteres det da til rett etter konfirmasjonsmiddagen. Da jeg var konfirmant var det vanlig å invitere naboer på kaffe dagen etter konfirmasjonen. Hvorfor blir folk så krenka for alt mulig for tiden? Hvor mye forventer dere egentlig at et bryllup/en konfirmasjon skal koste? Skal vertskapet ta forbrukslån for å kunne feire? Kom dere ned på jorda! 

Anonymkode: 67703...9b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gaea skrev:

Men er det alltid så farlig og ikke å være "B-lag" da? Jeg hadde ikke blitt fornærmet over å være en del av "B-laget" for f.eks. en kollega eller nabo, tvert i mot hadde det bare vært hyggelig å bli inkludert. 

Som kaffegjest ja, men ikke for å ete rester dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg var kaffegjest en gang og da endte vi opp med å stå ute i gangen å fryse å ventet på at middagen skulle bli ferdig. Etter en times venting ble det til at folk begynte å skravle og le for å få tiden til å gå. Plutselig kom bruden ut i gangen å hysjet på oss og sa " nå må dere ti stille, vi hører knapt talene". Så da holdt alle munn og ventet en time til før vi slapp inn 😂

Anonymkode: 7f1f6...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg var kaffegjest en gang og da endte vi opp med å stå ute i gangen å fryse å ventet på at middagen skulle bli ferdig. Etter en times venting ble det til at folk begynte å skravle og le for å få tiden til å gå. Plutselig kom bruden ut i gangen å hysjet på oss og sa " nå må dere ti stille, vi hører knapt talene". Så da holdt alle munn og ventet en time til før vi slapp inn 😂

Anonymkode: 7f1f6...781

Ingen åpnet kjeften sin om at nå hadde de stått på gangen og ventet lenge nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...