AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #1 Del Skrevet 4. desember 2019 Ikke hørt om i andre kulturer. Kommer selv fra en annen kultur, og der er kaffegjester ikke-eksisterende. Der inviteres alle gjestene i hele begivenheten, uansett hvor liten/stor feiring det er. Har også vært i flere bryllup utenlands, bl.a. Sverige, Tyskland, Usa men aldri vært vitne til at noen kun var kaffegjester. Hva er poenget med greia? Vil invitere mange, men har ikke råd? Vil ha masse gaver, men ikke invitere alle? Anonymkode: c5cf2...c81 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #2 Del Skrevet 4. desember 2019 Godt spørsmål, det har jeg også lurt på. Er det et lokalt fenomen? Jeg har aldri vært borti det, alle har vært bedt til hele greia når jeg har vært i bryllup. Jeg har bare lest om fenomenet kaffegjester. Anonymkode: b7bc0...530 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #3 Del Skrevet 4. desember 2019 Kan hende. Har ikke vært borti det andre steder. Anonymkode: e7418...b66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Del Skrevet 4. desember 2019 Jeg har vært i bryllup i Storbritannia og der var det en god del gjester som kom "til kaffen", altså til festen etter middagen var slutt. Det var litt mer perifere venner og familie og venner av familien som bodde i nærheten av der bryllupet ble holdt. I Norge har jeg aldri vært borti at noen kommer "til kaffen". Anonymkode: 17daa...515 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Del Skrevet 4. desember 2019 Godt spørsmål ja. Det er ihvertfal en bygdenorsk greie. Savner det litt. Etter jeg flyttet til Oslo har det blitt ikke- eksisterende. Ja, i bygda er det mye av det, i byen møtes vi på Espresso House 😛 Anonymkode: fb04d...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 4. desember 2019 #6 Del Skrevet 4. desember 2019 I konfirmasjoner/dåp hjemme forstår jeg konseptet kaffegjester. Man har ikke plass til hele nabolaget til middag, da inviteres nær familie og faddere. Gammelonkler og filletanter er velkommen til kaffe, da har man plass til mange flere. Men i bryllup? Nei. Man leier lokale med plass til alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #7 Del Skrevet 4. desember 2019 Har vært i bryllup i flere europeiske land, det er ikke bare i Norge man har kaffegjester (kake og drikke). Gjerne er dette yngre venner og bekjente, f.eks. kolleger. Anonymkode: d0994...add 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 5. desember 2019 #8 Del Skrevet 5. desember 2019 I Frankrike har de « vin d’honneur ». Det er litt motsatt av kaffegjester. De får komme for vin og aperatif FØR middagen og festen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Halloiuken Skrevet 5. desember 2019 #9 Del Skrevet 5. desember 2019 Vi hadde kaffegjester... og har vært i det samme opplegget i Canada, Italia, Sveits, og i Sør-Afrika, i de landene var jeg gjest. Så nei det er ikke en typisk Norsk ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #10 Del Skrevet 5. desember 2019 Jeg var kaffegjest i Vietnam. Anonymkode: d7eaf...9a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #11 Del Skrevet 5. desember 2019 13 timer siden, ♥ skrev: I konfirmasjoner/dåp hjemme forstår jeg konseptet kaffegjester. Man har ikke plass til hele nabolaget til middag, da inviteres nær familie og faddere. Gammelonkler og filletanter er velkommen til kaffe, da har man plass til mange flere. Men i bryllup? Nei. Man leier lokale med plass til alle. At man har kaffegjester handler jo ikke om plass i lokalet, det handler om at det ofte koster 12-1400 kroner per person til middag, mange har ikke råd til å betale det før kanskje 80 personer. Da koster bare middagen opptil 112 000 kroner! Da får du fort et bryllup som koster over 200 000 kroner. Kanskje ønsker man også en mer intim setting under middagene med taler osv og inviterer flere som er mer bekjente til festen etterpå fordi man allikevel ønsker å inkludere disse menneskene. Anonymkode: b5247...3db 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 5. desember 2019 #12 Del Skrevet 5. desember 2019 Aner ikke om det er en norsk greie eller ikke, men blir det gjort riktig så er det å bli invitert som kaffegjest det beste som er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #13 Del Skrevet 5. desember 2019 Har vært invitert som «kaffegjest» i Tyskland og USA. Anonymkode: 433aa...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #14 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg har vært kaffegjest i Norge og Storbritannia. Anonymkode: e0e12...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #15 Del Skrevet 8. desember 2019 On 12/5/2019 at 8:00 AM, Guest Halloiuken said: Vi hadde kaffegjester... og har vært i det samme opplegget i Canada, Italia, Sveits, og i Sør-Afrika, i de landene var jeg gjest. Så nei det er ikke en typisk Norsk ting I Italia? Hmmm.. Men var paret norsk? Aldri hørt om kaffegjester i mitt land...har prøvd også å google det på forskjellige forum, men finner ikke noe. Vil ikke si det er en tradisjon for det i Italia Anonymkode: b0d20...18f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #16 Del Skrevet 8. desember 2019 På 5.12.2019 den 13.26, AnonymBruker skrev: Har vært invitert som «kaffegjest» i Tyskland og USA. Anonymkode: 433aa...71e I Tyskland, der begge er tyske? Tviler jeg på. Bekjente, mer perifere venner og naboer feirer man på Polterabend dagen før/helga før. Konseptet kaffegjest i et bryllup er rett og slett ukjent. Anonymkode: 1986b...b0f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #17 Del Skrevet 16. desember 2019 I UK er det helt normalt med "kaffegjester", det heter bare ikke kaffegjester. Jeg har vært i 10-12 britiske bryllup og her er det helt vanlig med relativt liten sermoni (familie og helt nære venner, ofe avhengig av størrelse på kirken/lokalet) forså å invitere noen ekstra på middag og så flere på festen igjen. Jeg har inntrykk av at selve sermonien er ganske "lukket" i UK. Anonymkode: e0227...a6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #18 Del Skrevet 17. desember 2019 På 4.12.2019 den 21.14, AnonymBruker skrev: Ikke hørt om i andre kulturer. Kommer selv fra en annen kultur, og der er kaffegjester ikke-eksisterende. Der inviteres alle gjestene i hele begivenheten, uansett hvor liten/stor feiring det er. Har også vært i flere bryllup utenlands, bl.a. Sverige, Tyskland, Usa men aldri vært vitne til at noen kun var kaffegjester. Hva er poenget med greia? Vil invitere mange, men har ikke råd? Vil ha masse gaver, men ikke invitere alle? Anonymkode: c5cf2...c81 Jeg er norsk og helt enig. Det var en selvfølge for oss at vi inviterte alle til bryllupet. Tror kaffemenneskene er de samme folka som ikke spanderer alkohol på gjestene sine. Anonymkode: 6096d...071 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #19 Del Skrevet 18. desember 2019 Jeg har vært invitert som kaffegjest kun èn gang. Jeg takket nei og ga heller ingen gave. Synes kaffegjest er en uting... Anonymkode: ffffb...05e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #20 Del Skrevet 27. desember 2019 På bygda er dette vanlig og jeg er glad for det. Jeg og min mann er ikke glad i store selskaper, vi vil helst ha bare de nærmeste. Og da er det fint å kunne be bare noen få, ca 30 , til middag. Til kaffe er det anderledes for da sitter man ikke stivt rundt et bord i 3 timer eller mer. Da kan man sirkulere og også gå litt for seg sjøl om man vil det. Jeg syns det er så mye krenkelse rundt dette med kaffegjester, det forstår jeg ikke. Det er ikke alltid det handler hverken om plass, penger eller vilje men simpelthen at man vil lage et bryllup man sjøl er komfortabel med. Anonymkode: fff9b...1db 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå