Gå til innhold

Koke de beste eggene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle har vel sin måte å koke egg på😄 noen som har prøvd seg litt fram og funnet det de mener gir de beste eggene?😁 hva er deres framgangsmåter?

Anonymkode: 943da...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kok opp vann. Pass på at det er nok vann til at det ikke slutter å koke når eggene legges i vannet. Hull eggene på den butte siden. Legg i vann når vannet koker ordentlig. Kok i 6 min (hvis eggene er kjøleskapskalde). Skyll et par ganger i kaldt vann. Spis med en gang. Perfekt!

Anonymkode: 6a1f5...1d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid pleid å stikke hull i eggene, men det er faktisk sjeldnere at de sprekker om du ikke gjør det i følge forskning. Eggeskall er ikke lufttette, så luft som utvider seg når den blir varm, kommer seg ut selv. Er ellers helt enig i fremgangsmåte, men liker 6,5 min.

Anonymkode: 62bed...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker opp vann og legger i romtempererte egg.  4-6 minutter avhengig av størrelse. Ytterst sjelden de ikke blir slik jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggkokeren er i bruk nesten daglig. Perfekte egg hver gang. Stikker aldri hull i de. 

Lager jeg mange egg på en gang bruker jeg dampovnen. Forhandsprogrammene for bløtkokt, smilende og hardkokt fungerer perfekt, med mindre eggene er veldig små. 

Anonymkode: cd215...2c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også alltid pleid å stikke hull i eggene, men det er faktisk sjeldnere at de sprekker om du ikke gjør det i følge forskning. Eggeskall er ikke lufttette, så luft som utvider seg når den blir varm, kommer seg ut selv. Er ellers helt enig i fremgangsmåte, men liker 6,5 min.

Anonymkode: 62bed...4a2

Men det er en luftblære i den butte enden av ulike størrelser..  Den utvider seg jo  og KAN sprekke egget.  Å stikke hull er ikke alltid unødvendig. Jeg gjør det om eggene er kalde, altså om jeg har glemt å temperere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg skal ikke kokes. Legg egg i kaldt vann og sett på varmen til det koker opp. Ta kjelen til side (med lokk), og la de trekke i 6 minutter (bløtkokt). Ønsker du eggene fastere i fisken, venter du 30 sekunder til, eller mer for hardkokt. 

Anonymkode: b078c...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker opp vann, legger eggene i, koker i 8 min, da får jeg perfekt smilende egg :) 

Anonymkode: c8399...071

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egg skal ikke kokes. Legg egg i kaldt vann og sett på varmen til det koker opp. Ta kjelen til side (med lokk), og la de trekke i 6 minutter (bløtkokt). Ønsker du eggene fastere i fisken, venter du 30 sekunder til, eller mer for hardkokt. 

Anonymkode: b078c...b2c

Jeg er enig med dette.

Imidlertid synes jeg eggene blir perfekt bløtkokte etter 4 minutt. Det er nok lurt å prøve seg fram på tiden, for hvor raskt vannet koker opp og hvor godt gryten holder på varmen spiller også inn.

Anonymkode: 209cd...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...