Gå til innhold

P-piller uten opphold, treg/forstoppa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri noen sidde de 10 årene jeg har brukt p-piller kjørt på med piller uten opphold. Jeg skal utredes for endomitriose, og jeg har nå brukt p-piller uten opphold i rundt 2 mnd sammenhengende. Jeg har aldri noen sinne vært så ... «full» for mangel av ord, kjenner jeg er nesten kvalmen, og skikkelig treg mage. Har akkurat samme kosthold som vanlig, eneste forskjell er ingen opphold.

Jeg har egentlig ganske store smerter og ja generelt ganske grusomt under opphold, smerter i hele mageregionen, og er grunnen bak at jeg prøver nå å ikke ha opphold. Men en positiv ting i all smerter var nå at magen, enn med mye smerter, fungerte som den skulle 😅

Legebesøk er nok lurt her, men som de fleste vet tar det gjerne 2 uker før man får time når det ikke er akutt nok, og det er ikke full forstoppelse, men skikkelig treg mage.

Men håper på å høre fra folk med erfaring med p-piller uten opphold. Andre som har opplevd lignende? 

Anonymkode: 2f7c4...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om at det kan føre til forstoppelse og det er jo heller ingen endring i hormonnivåene i kroppen din bare fordi du hopper over pillefri uke. Har du lest bivirkningslisten i pakningsvedlegget? Hva sier den? 

Spis mer fiber og svisker, vær mer fysisk aktiv og om det ikke hjelper kan du kjøpe medisin mot forstoppelse på apoteket som f.eks movicol.

Anonymkode: 7aaf9...635

Skrevet

Det skal ikke ha noen sammenheng. 

Anonymkode: c4e2c...1c4

Skrevet

Jeg har måttet gå ti måneder sammenhengende på Yasmin av medisinske grunner, og merket ingen forskjell.

Anonymkode: ab326...301

Skrevet

Det er som nevnt over, ikke p-pillene som gjør det. Noe er forandret, enten kosthold eller aktiviteten din

Anonymkode: 9e570...161

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som nevnt over, ikke p-pillene som gjør det. Noe er forandret, enten kosthold eller aktiviteten din

Anonymkode: 9e570...161

Absolutt ingenting annet er endret på. Jeg har akkurat samme kosthold som alltid, akkurat samme aktivitetsnivå som alltid. Du får tro at jeg lyver om det, men absolutt ingenting annet enn kontinuerlig bruk av p-piller er brukt. Problemene startet da jeg «skulle» hatt oppholdsuka, nesten som om all smerte og kramper ol. er en del av den naturlige balansen i tarmen min, jeg hadde en hel del mer avføring under oppholdsuka enn ellers i mnd. Tror det kan være noe der, kroppen reagerer med å ikke være med på endringen. Jeg er ikke en lege, jeg vet ikke om stesj om stesj, men jeg kjenner kroppen min og mine rutiner. 

Nå kom jeg over noen engelske sider der de skriver litt om at det faktisk kan være en ting, å bli forstoppa av p-piller, da hormoner som østrogen ol. påvirker tarmsystemet. Likte ikke at jeg også kom over at de har bevis for at det er folk som har fått Chrons av å bruke p-piller i over 5 år 😳 Gikk over pakk ingavedlegget til Microgynon, og det står faktisk noe der om chrons 😳

Så tarmplager ved bruk av p-piller er faktisk ikek helt unormalt. Jeg skal i forkant av alt endomitriose greiene slutte på p-pillene i januar, så får se om ting da endrer seg. Og mest sannsynlig bytte merke eller spiral som mirakelmiddel etter undersøkelsen. Tar nå idoform, det har hjulpet litt, men bare litt. Kaffe på jobben gjorde susen den ene dagen jeg brukte det. Har kjøpt inn slik fiber-tabbeletter, men det skal ikke brukes mer en max 3 ganger i uken. Jeg får se, kun noen uker igjen før jeg kan slutte med dem. 

Anonymkode: 2f7c4...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...