Gå til innhold

Kjæresten min er en sint pappa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort: Jeg er sammen med en fantastisk mann som har to barn fra et tidligere forhold. Hans ekskone er sammen med ei dame nå, noe typen min syntes var veldig tungt å akseptere i starten. De har vært sammen i 4 år, og vi samarbeider godt alle sammen.

Til tross for tid og godt samarbeid, så er ikke typen særlig glad i dama til eksen. Hun har ikke gjort noe feil mot han, men han håndterer dårlig å ha en eks som "plutselig ble skeiv" som han sier. Han er egentlig en ganske åpen type, og har ikke problemer med skeive i det hele tatt. Jeg kan kanskje skjønne at han syntes det var kjipt i starten, men etter så mange år syns jeg det blir litt teit. Eksen og dama er et kjempefint par, og så lenge typen og eksen samarbeider bra om barna så ser jeg ikke problemet...

At typen er teit når det kommer til eksens legning og dama hennes kan jeg leve med, men det jeg syns er ille er at han ikke håndterer det særlig bra ovenfor barna, særlig yngstemann. Yngstemann har et spesielt forhold til sin bonusmamma. De har en helt egen og flott kjemi og han prater om henne ofte. innimellom savner han henne og spør oss om han kan få ringe henne, noe han aldri får lov til av faren. Han sier ikke blankt nei, men han finner bestandig på unnskyldninger, som at bonusmor er på jobb eller ikke har tid til å prate med han. Hvis yngstemann slår seg vrang kan han fort finne på å rope "jeg vil til ***** (bonusmoren), og dette takler typen dårlig.  

Mitt dilemma er at typen ikke gjør noe skikkelig feil, om det gir mening? Jeg liker bare ikke hans måte å håndtere det på. Jeg syns ikke ungen skal sendes til bonusmoren hver gang han er sint eller lei seg, men han burde iallfall få kontakte henne når han savner henne... Innimellom syns jeg så synd på han, særlig når han spør hvorfor bonusmoren jobber så mye at hun ikke har tid til å prate med han. Jeg prøver å snakke med han om det, men han syns ikke at jeg skal mene så mye om det. 

Typen er generelt en kjempeflink og flott pappa. Han er snill og oppmerksom, stiller opp og gjør masse riktig.

Så... noen tips?

Anonymkode: 5df7a...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive (ref til tittel på tråden) at typen er kjempeflink, men at han har en kort lunte, ikke bare relatert til bonusmoren.

Anonymkode: 5df7a...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje ikke er det at hun er skeiv som er "problemet" til pappaen, men at barnet er veldig glad i den andre. Kanskje noe sjalusi? 

Synd at barnet ikke får ringe og snakke når han vil det. Litt merkelig at det fortsatt er sånn etter så mange år. Jeg ville tatt det opp igjen og kanskje snakka om at selv om barnet er glad i dette menneske og det betyr mye, vil det aldri erstatte en far.. 

Anonymkode: 2d195...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du dessverre ikke gjøre noe med. Det er downsiden ved kun å være en stemor.

Dersom far ikke vil høre på deg er det slik det er. Du kan ikke endre han som far eller person. Jeg forstår veldig godt at dette er hardt for han, men han må velge å oppføre seg voksen.

Jeg var sammen med en sånn mann. Jeg dumpet. Det ble for jævli å se på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du skrevet om her før, og jeg syns situasjonen er veldig  gjenkjennelig  Ikke at det spiller noen rolle, vi kan ikke gi noen andre råd om du er eksen(moren, eller bonusmor verken her eller der.
Jeg tenker at eksen og bonusmoren der ikke får forandret ham, de må bare akseptere situasjonen. 
Hvis du er farens samboer, må du prate og prate med ham om det, ikke noe vi kan hjelpe deg med det vel? Hvis du virkelig syns det er ille og går ut over sønnen på noe skadelig vis, får du foreslå familievernkontor eller annet. Hva mener du selv da, hva kan hjelpe? 

Anonymkode: f2f19...c13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike menn (og kvinner) klarer dessverre ikke å sette barnets behov foran egne behov..de skjønner det rett og slett ikke..for dem er det viktigere at deres sårede stolthet får lov til å blomstre kontra det å svelge den hårete kamelen, sette en sluttstrek og oppføre seg som en forelder. 

Her gjorde eksen det likedan..han svertet bonusfar ved hver anledning, og nektet barnet kontakt ved eget samvær. Resultat? Barnet vil overhodet ikke ha kontakt med far, etter at barnet selv fikk bestemme samvær. Trist. Men man får det man sår.

Anonymkode: 937e5...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker deg og denne historien. Du har skrevet før. Du har jo ikke noe mandat til å gjøre noe i denne situsjonen. 
 

Jeg hadde ikke klart å være sammen med en slik mann. Hadde følt kun forakt. Han oppfører seg som et stort barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg forstår far. Dette er resultatet av et samfunn i oppløsning, og foreldre som følger egne lyster framfor å prioritere egne barn. 

Anonymkode: 2fa32...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg forstår far. Dette er resultatet av et samfunn i oppløsning, og foreldre som følger egne lyster framfor å prioritere egne barn. 

Anonymkode: 2fa32...8b7

Ikke dum deg ut. Den argumentasjonen det kan du jo like godt snu. Det er jo HIs mann som tenker på seg selv framfor å prioritere barnas behov. Far bør komme over sin sårede mannestolthet og sette  sine egne barn før sitt eget skjøre ego. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjæk skrev:

Ikke dum deg ut. Den argumentasjonen det kan du jo like godt snu. Det er jo HIs mann som tenker på seg selv framfor å prioritere barnas behov. Far bør komme over sin sårede mannestolthet og sette  sine egne barn før sitt eget skjøre ego. 

Hvis hans familie ble oppløst pga at kona flytta inn med ei dame, har han all grunn til å reagere. Hvorfor trakk mor barna inn i dette nye forholdet? Hva med å prioritere barna i første rekke? Nye kjærester kan en treffe i barnefrie perioder.

Anonymkode: 2fa32...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hans familie ble oppløst pga at kona flytta inn med ei dame, har han all grunn til å reagere. Hvorfor trakk mor barna inn i dette nye forholdet? Hva med å prioritere barna i første rekke? Nye kjærester kan en treffe i barnefrie perioder.

Anonymkode: 2fa32...8b7

Og hans reaksjon sårer hans eget barn og det synes du er greit?

Anonymkode: d20cb...cfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hans familie ble oppløst pga at kona flytta inn med ei dame, har han all grunn til å reagere. Hvorfor trakk mor barna inn i dette nye forholdet? Hva med å prioritere barna i første rekke? Nye kjærester kan en treffe i barnefrie perioder.

Anonymkode: 2fa32...8b7

Nei. Han har overhodet ingen rett til å reagere på en måte som går utover barna, slik det tydeligvis gjør her. Hva han tenker i sitt eget hode er selvsagt noe helt annet. Forundrer meg stadig hvor gjennomført egoistiske enkelte er etter samlivsbrudd. Han har EN oppgave overfor barna sine og det er å tilrettelegge slik at bruddet i minst mulig grad rammer dem. Og han feiler så det synger, og det flere år etter bruddet. Mor har ingen skyld her, slik det legges fram. Hun har lykkes i å skape et godt og trygt hjem for dem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å snakke med han om konsekvensene dette kan får for forholdet hans til barnet på sikt... For det er far som skyver fra seg barnet her.. Barnet trenger å få søke seg til den trygge voksne som barnet ønsker. Og vil ta avstand fra far etterhvert. Snakker av erfaring. Har en eks (far til mitt barn) som har hatt lik tilnærming når barnet har villet ringe meg eller gitt uttrykk for å savne meg. Når han ble stor nok sa han til slutt at jeg kan snart bestemme selv og da NEKTER jeg å dra til far mer. Han forstår ingenting.

Jeg valgte å forklare far at NÅ har du fremdeles sjansen til å få et godt forhold til barnet ditt, men tiden renner ut og den sjansen får du aldri igjen.

Han blei først forbanna, men så skjerpa han seg!

Anonymkode: 5f4c1...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han først nekte ungen å snakke med henne, må han i hvert fall være ærlig om det. Barn er lynkjappe til å gjennomskue dårlige unnskyldninger, og de liker ikke å bli løyet til.

Anonymkode: add3d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hans reaksjon sårer hans eget barn og det synes du er greit?

Hva kom først høna eller egget? Du vet ikke hva bakgrunnen er her! Samlivsbrudd er knallhardt! Det å rote inn nye kjærester sammen med sine barn, og tro at disse skal erstatte den opprinnelige ender bare med fordervelse. Si at den ene parten her har all skyld mens disse to kvinnene er "engler"? Samfunnsoppløsning  ja barn og ungdommer som sliter stort med det fordi foreldrene er super egoister! Barna sliter stort med det i lang tid, men for mor og far som koser seg i nye forhold? De vil aldri se når dette ikke er bra for barna uansett, om det er kvinne eller mann.

Anonymkode: e07cf...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å forklare far at NÅ har du fremdeles sjansen til å få et godt forhold til barnet ditt, men tiden renner ut og den sjansen får du aldri igjen.

For det hadde du bestemt? Dårlig forhold til barna kan skje i løpet av livet, og nei det er aldri for sent å rette på dette selv etter mange år, ofte gjør det akkurat det når barna blir mye større og kan tenke litt mer selv, og slippe den vanvittige manipuleringen til foreldre totalt ute av kontroll. True andre mennesker man har vært glade i med å bryte all kontakt med barna, og at dette er for evig? Ja det er drøyt uansett.

Anonymkode: e07cf...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kom først høna eller egget? Du vet ikke hva bakgrunnen er her! Samlivsbrudd er knallhardt! Det å rote inn nye kjærester sammen med sine barn, og tro at disse skal erstatte den opprinnelige ender bare med fordervelse. Si at den ene parten her har all skyld mens disse to kvinnene er "engler"? Samfunnsoppløsning  ja barn og ungdommer som sliter stort med det fordi foreldrene er super egoister! Barna sliter stort med det i lang tid, men for mor og far som koser seg i nye forhold? De vil aldri se når dette ikke er bra for barna uansett, om det er kvinne eller mann.

Anonymkode: e07cf...b5a

Støtter denne!

Anonymkode: 2fa32...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne!

Anonymkode: 2fa32...8b7

WHY? Spiller det noen rolle hvorfor? Utfallet for barnet er det samme.
Som voksen må man svelge mange kameler når eksen oppfører seg om dritt. Sånn er det å være forelder. Bitter kan man være senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...