AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #1 Skrevet 2. desember 2019 På kontoret mitt er vi ca 10 ansatte. En hyggelig gjeng. En av disse, en mann i 60-årene, har det med å ape etter dialekten min. Jeg er nordlending. Et eksempel er at han står og snakker til kollegaen min (østlending) på overdrevent nordnorsk måte, mens jeg står ved siden av. Jeg har hittil behandlet han som luft når han driver på, men kjenner nå at jeg blir stadig mer irritert, og risikerer å buse ut med spørsmål om han er sosialt tilbakestående... Det har ligget på tunga mi noen dager nå. Hva ville dere tenkt i en slik setting? Anonymkode: bcaff...762 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #2 Skrevet 2. desember 2019 Fantastisk irriterende. Han vil nok bare ha oppmerksomhet, og er 13 år i hodet. Anonymkode: a099c...777 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #3 Skrevet 2. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: På kontoret mitt er vi ca 10 ansatte. En hyggelig gjeng. En av disse, en mann i 60-årene, har det med å ape etter dialekten min. Jeg er nordlending. Et eksempel er at han står og snakker til kollegaen min (østlending) på overdrevent nordnorsk måte, mens jeg står ved siden av. Jeg har hittil behandlet han som luft når han driver på, men kjenner nå at jeg blir stadig mer irritert, og risikerer å buse ut med spørsmål om han er sosialt tilbakestående... Det har ligget på tunga mi noen dager nå. Hva ville dere tenkt i en slik setting? Anonymkode: bcaff...762 Ja, er det noen som ler av ham da ? Hvis ikke, kan du jo bare si noe sånt som " nå var du morsom gitt". Hvis du aldri tar til motmæle blir det aldri bedre. Anonymkode: d7334...186 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er det noen som ler av ham da ? Hvis ikke, kan du jo bare si noe sånt som " nå var du morsom gitt". Hvis du aldri tar til motmæle blir det aldri bedre. Anonymkode: d7334...186 Han er en 'respektert' kar, har eget firma og er en type som skravler med alle. Når han begynner å snakke på overdreven nordnorsk med min kollega, så gjør kollegaen min det samme til han. Så står de der da, og høres ut som 2 idioter. Eksempel på samtale når han kommer på morgenen: E dåkker våken å har fått sjasken på vanne? Ka farsken? Så svarer kollegaen min på samme vis. 'Ja ka sku vi ha gjort uten sjarsken, bla bla bla'. Jeg fatter ikke at de får seg til det, noe sånt hadde jeg aldri gjort. Ts Anonymkode: bcaff...762 9
Zenobia Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 De må jo være bra misunnelige på dialekten din siden deres egen ikke er bra nok. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #6 Skrevet 2. desember 2019 Jeg hadde en kollega som apet etter Bergens-dialekten min. Jeg begynte å rette på han. Gjentok ord på riktig måte o.l. Da gikk han fort lei. hvis ikke han hadde gitt seg da, tror jeg at jeg hadde begynt å herme etter hans dialekt. Da hadde han kanskje insett hvor dustete han var Anonymkode: d3828...e72 13
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #7 Skrevet 2. desember 2019 Husk at for oss østlendinger høres de fleste dialekter som ikke er østlandske rare og morsomme ut. Anonymkode: d41f9...421 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at for oss østlendinger høres de fleste dialekter som ikke er østlandske rare og morsomme ut. Anonymkode: d41f9...421 Hva? Hvordan i alle dager kan du snakke på vegne av alle med østlandsk dialekt? Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: e69c7...7ac 22
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er en 'respektert' kar, har eget firma og er en type som skravler med alle. Når han begynner å snakke på overdreven nordnorsk med min kollega, så gjør kollegaen min det samme til han. Så står de der da, og høres ut som 2 idioter. Eksempel på samtale når han kommer på morgenen: E dåkker våken å har fått sjasken på vanne? Ka farsken? Så svarer kollegaen min på samme vis. 'Ja ka sku vi ha gjort uten sjarsken, bla bla bla'. Jeg fatter ikke at de får seg til det, noe sånt hadde jeg aldri gjort. Ts Anonymkode: bcaff...762 Si det til dem neste gang: Fy faen så dumme dåkker hørres ut! Som finnmarking skulle alle etterligne dialekta. Ingen som lykkes og alle høres ut som idioter. Det er gøy de første 5 ganger, men etter 5000 ganger, ikke så mye... Anonymkode: 8d162...71b 3
minister-mio Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at for oss østlendinger høres de fleste dialekter som ikke er østlandske rare og morsomme ut. Anonymkode: d41f9...421 Nei 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 Uff, jeg har en lei uvane med å etterligne andre dialekter når jeg hører dem. Kommer liksom automatisk. Sorry 🙈 Anonymkode: 9442c...252
davis Skrevet 2. desember 2019 #12 Skrevet 2. desember 2019 Det håper jeg du slutter med, er det værste jeg vet! Det er så ufattelig respektløst. Og dessverre er det så mange som gjør det og tror de er hysterisk morsomme, herming etter andre skulle man tro de fleste lærte etter barneskolen er en uting. 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #13 Skrevet 3. desember 2019 Svigerforeldrene mine gjør det. Etterligner dialekten min når jeg prater. Vanvittig provoserende, og jeg fatter ikke at de ikke forstår det selv. Anonymkode: a08cc...ae0 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #14 Skrevet 3. desember 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Hva? Hvordan i alle dager kan du snakke på vegne av alle med østlandsk dialekt? Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: e69c7...7ac Generalisering og overdrivelser er dessverre misbrukt til det kjedsommelige på Kvinneguiden. Anonymkode: b9700...8de
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #15 Skrevet 3. desember 2019 Alt man skal gjøre til et problem, altså. Klarer dere virkelig ikke å bare ignorere ting, eller må dere ta innover dere krenkelse hvor enn dere finner den? Folk hermer etter min ålesunderdialekt hele tiden - who the F cares? Anonymkode: 39918...61e 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #16 Skrevet 3. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alt man skal gjøre til et problem, altså. Klarer dere virkelig ikke å bare ignorere ting, eller må dere ta innover dere krenkelse hvor enn dere finner den? Folk hermer etter min ålesunderdialekt hele tiden - who the F cares? Anonymkode: 39918...61e Ja, det er helt vanvittig at folk begynner å kaste rundt ord som provoserende og respektløst om noe så trivielt. Jeg venter bare i spenning på «kulturell appropriasjon»-gjengen, jeg. Anonymkode: 93042...c86
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #17 Skrevet 3. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt man skal gjøre til et problem, altså. Klarer dere virkelig ikke å bare ignorere ting, eller må dere ta innover dere krenkelse hvor enn dere finner den? Folk hermer etter min ålesunderdialekt hele tiden - who the F cares? Anonymkode: 39918...61e Er selv utrolig lei av å høre "ka farsken??" Og diverse "nordnorske catchfrases" hver eneste dag. Det er flere med dialekter på jobben, de etterligner dem utrolig mye mindre enn med meg. Er visst noe med dialekter mi som får menn i 40+ åra på jobben fra østlandet til å miste all folkeskikk og respekt. De starta med det omtrent før vi hilste første gang, jeg mener det sier litt. Anonymkode: 9d2fd...b14 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #18 Skrevet 3. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en kollega som apet etter Bergens-dialekten min. Jeg begynte å rette på han. Gjentok ord på riktig måte o.l. Da gikk han fort lei. hvis ikke han hadde gitt seg da, tror jeg at jeg hadde begynt å herme etter hans dialekt. Da hadde han kanskje insett hvor dustete han var Anonymkode: d3828...e72 Dette😄 Anonymkode: a4e30...404 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #19 Skrevet 3. desember 2019 Jeg ville bare sagt som det er " jeg synes ikke det er noe morsomt når dere etterligner dialekten min". Hvis de da fortsetter...ja, da bør du snakke med sjefen deres. Anonymkode: 734d1...744
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #20 Skrevet 3. desember 2019 Jeg hadde bare ignorert. Jeg kan forstå det dersom man har blitt mobbet for dialekten, da treffer det nok. Men ellers ville jeg aldri tatt meg nær av slikt. Eller sagt i fra, direkte, når du har han på tomannshand. Bruk gjerne ordet "såret" eller "mobbet", ikke "irriterende". Det treffer oftere rett hjem hos folk. Anonymkode: cc98f...cf2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå