Gå til innhold

Hvilke monstre tror du er ekte?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Snakker om monstre fra kryptozoologi, som yeti, bigfoot, etc og andre skapninger fra overtro og mytologi.

Jeg tror at mange slike monstre er "ekte" i den forstand at de har blitt sett av mennesker som ikke har skjønt hva det er de har sett. 

Eksempel;

-Bigfoot! Jeg ville ikke blitt overrasket om mange eller de fleste som trodde de så en bigfoot egentlig så en svartbjørn som gikk på to bein. Svartbjørnene går gjerne oppreist dersom de har skadet forbeina sine, og de ser ganske menneske-aktige ut når de tussler rundt på to bein. 

- Dogman/varulv: Bjørn eller ulv med skabb? Spesielt bjørner med skabb ser ut som hollywoodverdige monstre, hadde jeg sett en sånn enn hadde jeg neppe skjønt at det var en bjørn.

- Seljordsormen/Nessie: En type fisk eller ål Eller bare skrot i vannet. Lett å få et forvrengt inntrykk av størrelse dersom man ser noe på lang avstand.

- Yeti: Asiatisk svartbjørn/kragebjørn, de er kjent for å ofte gå oppreist på to bein.

- Chupacabra: Rev, coyoter old. med alvorlige tilfeller av skabb. 

- Beast of Gevaudan: Tror ikke noe på at det var en monsterulv, støtter heller teorien om at det var noen unge løver på rømmen.

- Drager: ...krokodiller! 

- Wendigo/skinwalker: Leste en akademisk artikkel, men finner den ikke igjen, uansett forklarte fortatteren at troen på de menneskespisende wendigoene stammer fra hvordan urfolkene i Nord-Amerika forklarte tabuer som kannibalsime, incest, sexuelt misbruk etc. 

Vampyrer: Mennesker med rabies 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huldra, skiwalkers, nøkken, troll, feer, nisser

Anonymkode: 70448...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Bjørn med skabb

0aff5000d063f70236fff4bda49d38d3.jpg

Wow! Jeg hadde blitt veldig redd hvis jeg hadde møtt den i skogen. Hadde helt klart trodd det var et monster, hehe. 

Anonymkode: 945c8...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tanuki skrev:

Bjørn med skabb

0aff5000d063f70236fff4bda49d38d3.jpg

Vet bjørner kan være farlige.. men sånn sett ser de bare koslige ut med pels. Uten pels... jah.. ville løpt for livet!

Anonymkode: 4101d...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Huldra, skiwalkers, nøkken, troll, feer, nisser

Anonymkode: 70448...582

Bokstavlig talt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pesta: Gammel, sliten (kanskje dement) dame med leddgikt/pukkelrygg som gikk fra gård til gård med en rakerive. 

Anonymkode: 06803...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror drager kommer fra funn av bein fra dinosaurer tilbake i tid. Dette så jeg også et program om som poengterte hvordan troen på drager utviklet seg i Europa og Kina henger sammen med geografiske ulike «hot spots» for dinosaurfunn. Det er interessant hvor ulike karakterene på dragene er, i Europa ble de forbundet med djevelen og noe farlig, mens de i Kina ble ansett som svært lykkebringende. 
 

Har en til; kyklopser i gresk mytologi er kjemper med ett øye. Opprinnelsen kan være basert på funn av hodeskallene til pygmé-elefanter som en gang levde på blant annet Sicilia (jeg har sett skjelettet til en der på museum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg tror drager kommer fra funn av bein fra dinosaurer tilbake i tid. Dette så jeg også et program om som poengterte hvordan troen på drager utviklet seg i Europa og Kina henger sammen med geografiske ulike «hot spots» for dinosaurfunn. Det er interessant hvor ulike karakterene på dragene er, i Europa ble de forbundet med djevelen og noe farlig, mens de i Kina ble ansett som svært lykkebringende. 
 

Hørt det samme fra kinesere. I enkelte områder i Kina er det veldig lett å finne fossiler etter dinosaurer. Så ble det til drager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst med historier om Seljordsormen og det er nok kanskje nostalgi som gjør at jeg tror på den.

Ifølge alle historiene hadde også bunnen av flaska blitt sett før ormen ble observert 😂😂

Anonymkode: 88bb3...745

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Frøkensina said:

Jeg tror drager kommer fra funn av bein fra dinosaurer tilbake i tid. Dette så jeg også et program om som poengterte hvordan troen på drager utviklet seg i Europa og Kina henger sammen med geografiske ulike «hot spots» for dinosaurfunn. Det er interessant hvor ulike karakterene på dragene er, i Europa ble de forbundet med djevelen og noe farlig, mens de i Kina ble ansett som svært lykkebringende. 
 

Har en til; kyklopser i gresk mytologi er kjemper med ett øye. Opprinnelsen kan være basert på funn av hodeskallene til pygmé-elefanter som en gang levde på blant annet Sicilia (jeg har sett skjelettet til en der på museum).

Åh ja, stemmer nok det med dinosaurbein. Jeg tenkte på krokodiller etter ¨å sett sånne malerier fra middelalderen, på den tiden ante ikke de fleste i Europa hvordan eksotiske dyr så ut, som elefanter og krokodiller. Illustrasjoner av krokodiller ligner veldig på hvordan jeg ser for meg en typisk Europeisk drage.

Har lest om kyklopser, tror også at gamle dinobein og kan være bak troen på kjemper. Veldig artig å lese om i hvertfall:)

krokodille

3d5b2dad088b6917e6616e5b0f41fd20.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppvokst med historier om Seljordsormen og det er nok kanskje nostalgi som gjør at jeg tror på den.

Ifølge alle historiene hadde også bunnen av flaska blitt sett før ormen ble observert 😂😂

Anonymkode: 88bb3...745

DET tror jeg på, har en del slekt fra Seljord og indre telemark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Åh ja, stemmer nok det med dinosaurbein. Jeg tenkte på krokodiller etter ¨å sett sånne malerier fra middelalderen, på den tiden ante ikke de fleste i Europa hvordan eksotiske dyr så ut, som elefanter og krokodiller. Illustrasjoner av krokodiller ligner veldig på hvordan jeg ser for meg en typisk Europeisk drage.

Har lest om kyklopser, tror også at gamle dinobein og kan være bak troen på kjemper. Veldig artig å lese om i hvertfall:)

krokodille

3d5b2dad088b6917e6616e5b0f41fd20.jpg

Morsomt bilde, søt krokodille :fnise: Artig hvordan folk trodde eksotiske dyr så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Frøkensina said:

Morsomt bilde, søt krokodille :fnise: Artig hvordan folk trodde eksotiske dyr så ut.

Mitt tips, google "medieval elephant"😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havfruer, ikke akkurat monstre, men liker sammenligningen med Beluga hvalen

Anonymkode: 5d463...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Tanuki skrev:

Mitt tips, google "medieval elephant"😂

Takk for tips 😂 Mange søte og rare greier :fnise:

jkians9x.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frøkensina said:

Takk for tips 😂 Mange søte og rare greier :fnise:

jkians9x.jpeg

liker støvsuger-snabelen, men hvor er ørene😂

Endret av Tanuki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Havfruer, ikke akkurat monstre, men liker sammenligningen med Beluga hvalen

Anonymkode: 5d463...165

Leste et sted at dugonger også kan være opphavet til havfruemyter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...