tussi680 Skrevet 2. desember 2019 #1 Skrevet 2. desember 2019 (endret) Mulig jeg maser litt om temaet, men jeg spør og håper på svar. Har en 9 år gml katt som elsker Pro Plan og Royal canin her hjemme, men må måle opp og slikt. Når koppen er tom og ho ser på meg om kvelden vil jeg helst ikke gi henne. Hun er utekatt men det er lite mus i området så det går mest i for. Hvordan har dere det ang. type for dere gir deres søte lille venn for tiden? Og hva gjør dere om katten går lei? Endret 2. desember 2019 av tussi680
Kvartz Skrevet 2. desember 2019 #2 Skrevet 2. desember 2019 1 time siden, tussi680 skrev: Mulig jeg maser litt om temaet, men jeg spør og håper på svar. Har en 9 år gml katt som elsker Pro Plan og Royal canin her hjemme, men må måle opp og slikt. Når koppen er tom og ho ser på meg om kvelden vil jeg helst ikke gi henne. Hun er utekatt men det er lite mus i området så det går mest i for. Hvordan har dere det ang. type for dere gir deres søte lille venn for tiden? Og hva gjør dere om katten går lei? Mine katter har fri tilgang til tørrfôr. Har ikke opplevd at de går lei. 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #3 Skrevet 2. desember 2019 Mine har alltid hatt fri tilgang til tørrfor. Det er anbefalingen. De har aldri gått lei. De regulerer mengden helt fint selv - nettopp fordi de vet det alltid er tilgjengelig. Anonymkode: c9465...5bd 7
Hurrahei Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 Mine katter har også fri tilgang, de er normalvektig. Bruker Royal Canin. 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 Min katt får tørrfôr fra Hills for kastererte katter,og han har det tilgjengelig hele døgnet. Av bløtfôr kjøper jeg litt forskjellige merker (RC, Hills, Iams) sånn at han får litt variasjon + litt godbiter i løpet av uken, og har aldri opplevd at han virker lei maten sin. Katten vi hadde før var vi nødt til å regulere matinntaket til, for han var overvektig. Så selv om han måtte slankes så hadde tilgang på tørrfôr hele døgnet, dog ett med mindre kalorier. Så han kunne heller ikke få bløtfôr hver dag. Og han kunne "klage" på at det bare tørrfôr å få i ukedagene. Men han spiste det likevel, selv om han iherdig prøvde å finne noe godt oppå kjøkkenbenken hver gang vi gikk ut av rommet 😂 Eneste gangen kattene spiser mindre inne, så er det for at de jakter ute og spiser ute. Men vi har uansett tørrfôr til de inne, bare har litt mindre i skålen om morgenen. Anonymkode: 5221f...52b
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2019 Har alder og for noe å si? Sendte mail til Dyrekassen og spurte, der svarte de nei.
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2019 2 timer siden, Hurrahei skrev: Mine katter har også fri tilgang, de er normalvektig. Bruker Royal Canin. Bruker du forskjellige typer eller går det i den samme?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 4 minutter siden, tussi680 skrev: Har alder og for noe å si? Sendte mail til Dyrekassen og spurte, der svarte de nei. 1 minutt siden, tussi680 skrev: Bruker du forskjellige typer eller går det i den samme? Nei, alder har ikke noe å si. Kun helsetilstand og vekt. De får kun en type fôr, det er ikke bra for magen å bytte. Bytter kun ut i fra alder og helsetilstand. Har hatt en med tannproblemer - da var det spesialfôr for dette, og andre måtte bare henge på. Nå er det fordøyelsesproblemer, og igjen spiser begge det samme. Kan du love meg at du fyller opp tørrfôr til katten din, og lar det stå fremme? Er den normalvektig, og fortsatt sulten når det er tomt, så er det du beskriver i første innlegget ditt dyremishandling. Anonymkode: c9465...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 Hvorfor går ikke katten din på fri tilgang, som de skal? Er det veterinær som har anbefalt faste måltider? Hvis det ikke er medisinsk grunn så er det ingen grunn til at de ikke skal ha fri tilgang Anonymkode: c883c...4eb 7
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 2. desember 2019 Egentlig så går den på fri tilgang, men ho må nok ned i vekt, ho har lagt på seg det siste året, men det var ingenting galt med den når vi var og vaksinerte ho slik årlig. I sommer, om noen skulle vite det. Bare vær litt forsiktig med foringsmengden sa han da. Derfor, min målemengde av og til. Og jeg kaster ikke en 10 kgs sekk og det andre foret ho har eller gir den bort for å si det sånn til folk jeg kjenner sånn halvt om halvt, pus må få lov å spise opp foret innen rimelighetens grenser tenker jeg. Men så er ho ikke så aktiv lenger heller, det er mye der det ligger.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 Har hatt mange katter opp igjennom og alle har hatt fri tilgang til tørrfòret. Anonymkode: c4c6d...9fb
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #12 Skrevet 2. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt mange katter opp igjennom og alle har hatt fri tilgang til tørrfòret. Anonymkode: c4c6d...9fb Ja, det har jeg også, men vi brukte den gang bare Friskies, men mye salt i det. Så går på Pro Plan mest.
lemoncake Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 Våre har tilgang til tørrfór døgnet rundt.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #14 Skrevet 2. desember 2019 Kattene jerv har fri tilgang, når de blir litt runde får de slankefor et par uker også er de normalvektige igjen. Hender at de er litt ekstra rund på vinteren, men tenker at det ikke gjør noe. Vi kjøper som regel maks 2kg med for av gangen ettersom de blir lei av maten og da kan det gå utover nattesøvnen vår.😹 Anonymkode: ea914...c5c
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 2. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattene jerv har fri tilgang, når de blir litt runde får de slankefor et par uker også er de normalvektige igjen. Hender at de er litt ekstra rund på vinteren, men tenker at det ikke gjør noe. Vi kjøper som regel maks 2kg med for av gangen ettersom de blir lei av maten og da kan det gå utover nattesøvnen vår.😹 Anonymkode: ea914...c5c Så bra, det var lurt, vil etterfølge den tror jeg. Takk for svar. 1
lemoncake Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattene jerv har fri tilgang, når de blir litt runde får de slankefor et par uker også er de normalvektige igjen. Hender at de er litt ekstra rund på vinteren, men tenker at det ikke gjør noe. Vi kjøper som regel maks 2kg med for av gangen ettersom de blir lei av maten og da kan det gå utover nattesøvnen vår.😹 Anonymkode: ea914...c5c En katt skal ikke gå raskt ned i vekt. Hvis de slankes til normalvekt i løpet et par uker, så høres det ut til å være litt rask vektnedgang? Eller er det bare snakk om veldig lite overvekt på dem? Vi har en katt som er normalvektig og en som veier ca 1,5 kg for mye. Var hos veterinær og fikk beskjed om at han må ned i vekt, men at det skal skje over tid. Har ikke startet på diettfór enda, dette skal vi gjøre i samråd med veterinær. Vi skal dit over nyttår. Våre katter har fått en halv pakke våtfór hver dag, men nå gir vi gradvis litt mindre av dette. Ellers så får de tørrfór som vanlig. Mindre av andre godbiter. Ang det å gi forskjellig fór så kan jeg ikke tenke meg at det gjør så mye så lenge begge fór er av samme gode kvalitet og katten ikke blir syk i magen sin ved bytte.
tussi680 Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #17 Skrevet 2. desember 2019 Hvordan skal man bytte for tenker du? Har alltid hørt at man kan blande foret litt langsiktig så magen ikke får plager av det.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 Du må regne med at katta er større no på vinteren☺️ Mine legger på seg mye når kulden kommer på besøk. Dei trenger mye fett da. og fór har jeg tilgjengelig hele tiden. I tillegg får dei våtfor til frokost og til kvelds. I helgene koker jeg seifilet, og avslutter med en liten skvett fløte før leggetid 🤤😆 Anonymkode: c06da...a84 2
lemoncake Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 32 minutter siden, tussi680 skrev: Hvordan skal man bytte for tenker du? Har alltid hørt at man kan blande foret litt langsiktig så magen ikke får plager av det. Jeg har gjort det slik som du skriver. Blandet fóret forsiktig sammen. Jeg testet også kattene i en kort periode på hvilket fór de likte best. I starten valgte de selv skålen med nytt fór, men senere valgte de det gamle igjen. 🙃
tussi680 Skrevet 4. desember 2019 Forfatter #20 Skrevet 4. desember 2019 (endret) Jeg ser at det er følgere her på dette temaet. Hvilke fortyper bruker folket her? Endret 4. desember 2019 av tussi680
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå