AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Hvor farlig er egentlig dette? Var spekemat til kveldsmat på jobb i kveld, hadde selvsagt lyst på selv om jeg takket nei. Min mamma og tante spiste spekemat når de var gravide, hadde ikke hørt om at de ikke kunne det. Vet man kan varmebehandle det, men blir ikke det samme når man spiser det med flatbrød, rømme etc. Er det også slik at det er like farlig gjennom hele svangerskapet? Også så tidlig som at morkaken ikke binder meg og fosteret sammen? Anonymkode: 35304...841
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor farlig er egentlig dette? Anonymkode: 35304...841 Umulig å si. Mest sannsynlig går det bra, men hvorfor ta sjansen når det frarådes av helsemyndighetene? Det er en grunn til at det frarådes. Du er gravid 9 måneder og har hele resten av livet til å spise spekemat. Da greier man å unngå det. Anonymkode: 0eba5...dcc 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #3 Skrevet 30. november 2019 Jeg vet ikke hvor vanlig det er at det skjer noe galt når man spiser spekemat, jeg antar det er ganske sjelden. Men det er jo en viss risiko og jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom babyen min ble skadet fordi jeg ikke klarte å holde meg unna visse matvarer i svangerskapet. Så for meg er det ikke verdt det. Det er jo en grunn til hvorfor de anbefaler å ikke spise det. Anonymkode: 08f70...97f 1
Rockesau Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 I Norge er det relativt sjeldent. I europa er det mer vanlig. Der kan eks. 60% vært utsatt for toxlplasmose innen 18 år. Det sier jo litt om hyppigheten på smitte. I Norge er det kanskje bare 20-30% husker ikke helt. Men hvis fosteret blir smittet så kan det føre til ganske kjipe skader. Jeg holder meg derfor helt unna selv... 2
Gjest BethD Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 Det er jo ingen som vet nøyaktig siden ingen vil gamble med det.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 Legen min sa spekemat var greit så lenge det ikke var av sau og dyrene i norge er friske(kun norsk spekemat) dog spiste jeg ikke spekemat uansett Anonymkode: 74187...635
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Det er lav sjanse for at fosteret får skader, men hvis det først skjer, er skadene svært alvorlige. Så jeg holder meg helt unna. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe gikk galt. Det er så få matvarer man skal holde seg unna, og så kort periode av livet, så det går helt fint. Jeg savner Jubelsalami, men gleder meg i stedet til jeg kan spise det igjen etter fødselen. Anonymkode: ba5ac...5b1 2
Gjest Albbas Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 Mest sannsynlig svært lite farlig, faktisk så lite farlig at det blir vurdert om man i det hele tatt trenger å advare mot spekemat. Men enn så lenge er ikke norske råd endret, så skal du være på den fullstendig trygge siden avstår du.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lav sjanse for at fosteret får skader, men hvis det først skjer, er skadene svært alvorlige. Så jeg holder meg helt unna. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe gikk galt. Det er så få matvarer man skal holde seg unna, og så kort periode av livet, så det går helt fint. Jeg savner Jubelsalami, men gleder meg i stedet til jeg kan spise det igjen etter fødselen. Anonymkode: ba5ac...5b1 Dette 🙂 Holder meg unna, det koster meg ikke så mye noen måneder 🙂 Anonymkode: 7f3cb...0eb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #10 Skrevet 30. november 2019 Jeg lager ostesmørbrød med salami hvis jeg blir desperat. Holder meg unna ellers. Anonymkode: 0b3cd...f16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå