AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Hvordan er det å bli tatt i mot til frivillig innleggelse? Kjører man dit selv? Er det utrolig ubehagelig? Hvordan er det å være der? Får man hjem i helger? Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Kommer an på om det er akuttinnleggelse eller innleggelse på DPS. Men ja du kommer deg dit selv. Det kan føles ubehagelig hvis det er nytt og ukjent, men for meg som har vært mye innlagt er det helt normalt. Sett bort fra at jeg har det jo ikke bra når jeg kommer dit. Men det er derfor det er så godt å komme dit fordi jeg vet jeg blir ivaretatt. Har vært mest på akuttpost, men også noen runder på dps. Hvordan det er å være der kommer an på hva slags avdeling det er. På akuttpost er det ganske rolig. Man får oppfølging av personalet, samtaler med behandler og 4 måltider per dag. Så oppfordres man til å aktivisere seg selv dersom man er i form til det. Har man ikke utgang alene kan man få med seg kontakten sin ut. Det har aldri vært noe problem å få noen til å lufte meg eller bli med meg på butikken. På DPS er det mer program. Fortsatt personal som følger deg opp (men her får du større ansvar for å ta kontakt selv. De er ikke like oppsøkende som på akutt), samtaler med behandler, gruppeterapi, fysisk aktivitet og andre aktiviteter. På mitt DPS er det quiz hver fredag for eksempel. I fjor vår deltok vi på vårdugnad og fikk vafler som belønning. Om man drar hjem i helgene eller ikke kommer an på hver enkelt pasient. Noen drar hjem hver helg. Noen har lang reisevei så de blir på sykehuset gjennom oppholdet. Andre igjen er gradvis lenger hjemme i helgene gjennom oppholdet. På akuttpost er de fleste på avdelingen hele helgene, men de som nærmer seg utskrivelse får gjerne permisjon for å få en lettere overgang. Jeg trives best på akuttpost i grunn. Men ikke hvilken som helst akuttpost. Min trygghet er på den faste jeg pleier være på med min faste behandler og faste personalet som følger meg opp. Anonymkode: 03418...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #3 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på om det er akuttinnleggelse eller innleggelse på DPS. Men ja du kommer deg dit selv. Det kan føles ubehagelig hvis det er nytt og ukjent, men for meg som har vært mye innlagt er det helt normalt. Sett bort fra at jeg har det jo ikke bra når jeg kommer dit. Men det er derfor det er så godt å komme dit fordi jeg vet jeg blir ivaretatt. Har vært mest på akuttpost, men også noen runder på dps. Hvordan det er å være der kommer an på hva slags avdeling det er. På akuttpost er det ganske rolig. Man får oppfølging av personalet, samtaler med behandler og 4 måltider per dag. Så oppfordres man til å aktivisere seg selv dersom man er i form til det. Har man ikke utgang alene kan man få med seg kontakten sin ut. Det har aldri vært noe problem å få noen til å lufte meg eller bli med meg på butikken. På DPS er det mer program. Fortsatt personal som følger deg opp (men her får du større ansvar for å ta kontakt selv. De er ikke like oppsøkende som på akutt), samtaler med behandler, gruppeterapi, fysisk aktivitet og andre aktiviteter. På mitt DPS er det quiz hver fredag for eksempel. I fjor vår deltok vi på vårdugnad og fikk vafler som belønning. Om man drar hjem i helgene eller ikke kommer an på hver enkelt pasient. Noen drar hjem hver helg. Noen har lang reisevei så de blir på sykehuset gjennom oppholdet. Andre igjen er gradvis lenger hjemme i helgene gjennom oppholdet. På akuttpost er de fleste på avdelingen hele helgene, men de som nærmer seg utskrivelse får gjerne permisjon for å få en lettere overgang. Jeg trives best på akuttpost i grunn. Men ikke hvilken som helst akuttpost. Min trygghet er på den faste jeg pleier være på med min faste behandler og faste personalet som følger meg opp. Anonymkode: 03418...ba8 Hva om man ikke tørr å gå inn, kommer de ut til deg? Var det noe hjelp i å være innlagt. ? jeg kjenner at jeg ikke har noe lyst å legge meg inn men føler meg veldig presset til det, å skjønner jo også at det er lurt. 4 måltider med de andre medpiaentene? Jeg har alvorlig spiseforstyrrelse å vil virkelig ikke spise med de andre. Hi Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke tørr å gå inn, kommer de ut til deg? Var det noe hjelp i å være innlagt. ? jeg kjenner at jeg ikke har noe lyst å legge meg inn men føler meg veldig presset til det, å skjønner jo også at det er lurt. 4 måltider med de andre medpiaentene? Jeg har alvorlig spiseforstyrrelse å vil virkelig ikke spise med de andre. Hi Anonymkode: 24cbf...a49 De kan sikkert komme ut og møte deg. Når det gjelder måltid på avdeling for spiseforstyrrelser så er en viktig del av behandlingen å spise det man har på kostplanen sammen med de andre pasientene og personalet. Det er også slik at toalettene låses i 30-60 min etter hvert måltid. På en slik avdeling er det ikke rom for å underbygge spiseforstyrrelsen ved å for eksempel spise alene. Jeg har hatt mye hjelp i å være innlagt ja. Det er ikke alltid like kult, men noen ganger trenger man den hjelpen. Hvis du blir anbefalt å legge deg inn for spiseforstyrrelsen din så bør du virkelig gjøre det. Da er du såpass syk at det er skadelig for deg på flere områder. Å gå i mot spiseforstyrrelsen ved å spise mer, spise sammen med andre, ikke kaste opp og gå opp i vekt er fryktelig vondt, men helt nødvendig for å bli frisk. Anonymkode: 03418...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan sikkert komme ut og møte deg. Når det gjelder måltid på avdeling for spiseforstyrrelser så er en viktig del av behandlingen å spise det man har på kostplanen sammen med de andre pasientene og personalet. Det er også slik at toalettene låses i 30-60 min etter hvert måltid. På en slik avdeling er det ikke rom for å underbygge spiseforstyrrelsen ved å for eksempel spise alene. Jeg har hatt mye hjelp i å være innlagt ja. Det er ikke alltid like kult, men noen ganger trenger man den hjelpen. Hvis du blir anbefalt å legge deg inn for spiseforstyrrelsen din så bør du virkelig gjøre det. Da er du såpass syk at det er skadelig for deg på flere områder. Å gå i mot spiseforstyrrelsen ved å spise mer, spise sammen med andre, ikke kaste opp og gå opp i vekt er fryktelig vondt, men helt nødvendig for å bli frisk. Anonymkode: 03418...ba8 Huff hørtes litt tøft ut, men hjelper sikkert. Ja skal ta i mot hjelpen jeg får tilbud om. Hi Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kan sikkert komme ut og møte deg. Når det gjelder måltid på avdeling for spiseforstyrrelser så er en viktig del av behandlingen å spise det man har på kostplanen sammen med de andre pasientene og personalet. Det er også slik at toalettene låses i 30-60 min etter hvert måltid. På en slik avdeling er det ikke rom for å underbygge spiseforstyrrelsen ved å for eksempel spise alene. Jeg har hatt mye hjelp i å være innlagt ja. Det er ikke alltid like kult, men noen ganger trenger man den hjelpen. Hvis du blir anbefalt å legge deg inn for spiseforstyrrelsen din så bør du virkelig gjøre det. Da er du såpass syk at det er skadelig for deg på flere områder. Å gå i mot spiseforstyrrelsen ved å spise mer, spise sammen med andre, ikke kaste opp og gå opp i vekt er fryktelig vondt, men helt nødvendig for å bli frisk. Anonymkode: 03418...ba8 Jeg spiser alltid alene med personal på dps døgn og har egen kostliste Anonymkode: 7945b...e1d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Har aldri vært innlagt selv.. men folk er jo innlagt for mange ulike plager, og det som hjelper den ene er ikke nødvendigvis det som hjelper den andre tenker jeg. Det er lege og behandlere som legger opp et løp som er skreddersydd for deg og dine plager, slik at du blir frisk. Anonymkode: ff029...f42
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser alltid alene med personal på dps døgn og har egen kostliste Anonymkode: 7945b...e1d Det hørtes betryggende ut, kanskje det går greit allikevel da. Hi Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser alltid alene med personal på dps døgn og har egen kostliste Anonymkode: 7945b...e1d Du spiser jo ikke alene om noen fra personalet er der med deg, da... Anonymkode: 977ec...013
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #10 Skrevet 30. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spiser jo ikke alene om noen fra personalet er der med deg, da... Anonymkode: 977ec...013 Det høres bedre ut å spise med personale enn med masse medpasienter. Hi Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #11 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser alltid alene med personal på dps døgn og har egen kostliste Anonymkode: 7945b...e1d Jeg snakket om hvordan det er på en avdeling for spiseforstyrrelser. Ikke vanlig dps døgn. Anonymkode: 03418...ba8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #12 Skrevet 30. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakket om hvordan det er på en avdeling for spiseforstyrrelser. Ikke vanlig dps døgn. Anonymkode: 03418...ba8 Men nå handler denne tråden om dps. Men det må nevnes at jeg har vært innlagt på flere ulike AVD for sf og spist på eget rom med personal Anonymkode: 7945b...e1d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #13 Skrevet 30. november 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spiser jo ikke alene om noen fra personalet er der med deg, da... Anonymkode: 977ec...013 Seriøst? Er du virkelig så dum? Anonymkode: 7945b...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #14 Skrevet 30. november 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå handler denne tråden om dps. Men det må nevnes at jeg har vært innlagt på flere ulike AVD for sf og spist på eget rom med personal Anonymkode: 7945b...e1d Sant, det gjorde den jo. Jeg bare glemte det av siden hun sa dette med spiseforstyrrelse og da tenkte jeg automatisk enhet for spiseforstyrrelse. Jeg vet kun om rutinene på måltider og regler rundt det på avdelingen som er i mitt distrikt og der spiser alle sammen. Mulig de får spise på rom med personal helt i starten, men en del av behandlingen er å spise sammen med de andre. Anonymkode: 03418...ba8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #15 Skrevet 30. november 2019 Det jeg gruer meg mest til er å møte de andre som er innlagt, jeg skal ikke inn bare pga av spiseproblemer men utredning av psykisk sykdom som bp1/2 osv. Men jeg trodde ikke man skulle gjøre slike utredninger når man har en bmi på 15? Noen som vet noe om det? Har hørt at resultater kan bli feil når man er så underernært . Anonymkode: 24cbf...a49
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #16 Skrevet 30. november 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg gruer meg mest til er å møte de andre som er innlagt, jeg skal ikke inn bare pga av spiseproblemer men utredning av psykisk sykdom som bp1/2 osv. Men jeg trodde ikke man skulle gjøre slike utredninger når man har en bmi på 15? Noen som vet noe om det? Har hørt at resultater kan bli feil når man er så underernært . Anonymkode: 24cbf...a49 Det bør vel avventes med det til man har en BMI på minst 16. Man kan f.eks ikke nyttiggjøre seg noe særlig av psykoterapi før man har en BMI på minst 16. Så å prøve og nyttiggjøre seg av behandling for andre psykiske lidelser med psykodynamisk eller kognitiv psykoterapi før man har en BMI på 16 er nokså meningsløst. En lav BMI vil også påvirke hva man føler og hvordan man tenker, og uhensiktsmessige personlighetstrekk vil kunne forsterkes. Derfor vil man også kunne få feil resultat på utredninger. Dog kan man selvsagt diagnostiseres med klare diagnoser som f.eks depresjon til tross for at man har en lav BMI. Anonymkode: 5bdf3...d6c
MollyJones Skrevet 30. november 2019 #17 Skrevet 30. november 2019 Om du klarer det så ring dit på forhånd - kanskje kan noen komme å hente deg hjemme, slik at dere kommer dit sammen. Det er virkelig ikke skummelt å møte medpasienter. Noen (de fleste) er ganske rutinerte på dps, og noen er hyggelig og helt vanlig, mens andre kanskje liker å være mer for seg selv. Det er langt fra noe galehus! Jeg skjønner at det virkelig veldig skummelt, men det er bare skummelt bittelitt. Det er mye mer skummelt å leve med bmi på 15. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #18 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sant, det gjorde den jo. Jeg bare glemte det av siden hun sa dette med spiseforstyrrelse og da tenkte jeg automatisk enhet for spiseforstyrrelse. Jeg vet kun om rutinene på måltider og regler rundt det på avdelingen som er i mitt distrikt og der spiser alle sammen. Mulig de får spise på rom med personal helt i starten, men en del av behandlingen er å spise sammen med de andre. Anonymkode: 03418...ba8 Jeg har vært på 4 ulike steder for sf,og på 3 av de har jeg spist med kun et personal av ulike grunner. Og det har ikke kun vært i oppstartsfasen Anonymkode: 7945b...e1d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #19 Skrevet 30. november 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør vel avventes med det til man har en BMI på minst 16. Man kan f.eks ikke nyttiggjøre seg noe særlig av psykoterapi før man har en BMI på minst 16. Så å prøve og nyttiggjøre seg av behandling for andre psykiske lidelser med psykodynamisk eller kognitiv psykoterapi før man har en BMI på 16 er nokså meningsløst. En lav BMI vil også påvirke hva man føler og hvordan man tenker, og uhensiktsmessige personlighetstrekk vil kunne forsterkes. Derfor vil man også kunne få feil resultat på utredninger. Dog kan man selvsagt diagnostiseres med klare diagnoser som f.eks depresjon til tross for at man har en lav BMI. Anonymkode: 5bdf3...d6c Dette er veldig individuelt. Selv har jeg vært syk over 20 år og jeg kan helt fint bedrive psykoterapi nede på bmi 15 Anonymkode: 7945b...e1d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #20 Skrevet 30. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke tørr å gå inn, kommer de ut til deg? Var det noe hjelp i å være innlagt. ? jeg kjenner at jeg ikke har noe lyst å legge meg inn men føler meg veldig presset til det, å skjønner jo også at det er lurt. 4 måltider med de andre medpiaentene? Jeg har alvorlig spiseforstyrrelse å vil virkelig ikke spise med de andre. Hi Anonymkode: 24cbf...a49 Jeg har ikke vært innlagt på dps, men på ungdomspsyk. Det hjalp meg veldig. Hadde både akuttinnleggelse og planlagte. Fra å være en 17 åring med lav fungering, daglig selvskading, selvmordsforsøk og store sosiale vansker er jeg nå er godt fungerende 37 åring i full jobb og med to barn og en masse verv. På den avdelingen jeg var spiste vi sammen pasienter og ansatte, men de med behov spiste med kun personal skjermet alene. Hvis jeg var deg ville jeg avtalt hvordan du skulle bli tatt i mot på forhånd. Kanskje noen kan møte deg. Lykke til Anonymkode: 2b046...dba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå