Gå til innhold

Når fosterbarn flytter hjem


Gjest Halloiuken

Anbefalte innlegg

Gjest Halloiuken

Jeg har følgende case til dere

En gutt på 16 år vinner i fylkesnemda sammen med mor og får flytte hjem igjen. Han nyter å bo under mors vinger igjen, men sliter litt likevel. Fordi i fosterhjemmet trengte han ikke gjøre husarbeidet, han fikk det han pekte på, og de hadde vaskehjelp, 2 ganger i uka, han trengte ikke lufte hunden eller noe, men mor sliter med dette. Hun sliter med å si til han at han må vaske etter seg, han disponerer hele 2 og 3 etg. Ikke det at han er den mest rotete men likevel. Hva hadde dere gjort eller hvordan formulerer dette på en okay måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun har vunnet barnet hjem burde hun klare å håndtere det. Tenåringer er ikke enkle, men det vet hun nok siden hun ville ha ham hjem igjen og hun hadde vel en plan for videre oppdragelse. 

Anonymkode: 3d2ba...fa5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man oppdrar barnet og gir det rammer, trygghet og regler. Barn blir trygge av regler selv om det kan protestere på oppgavene. Man må kunne stille krav til så store barn, de skal ut i verden og bli selvstendige mennesker og det er en forelder sitt ansvar å ruste de for det. Man gjør de en bjørnetjeneste ved å ikke stille krav. 

Endret av Blingblingtahei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Halloiuken skrev:

Jeg har følgende case til dere

En gutt på 16 år vinner i fylkesnemda sammen med mor og får flytte hjem igjen. Han nyter å bo under mors vinger igjen, men sliter litt likevel. Fordi i fosterhjemmet trengte han ikke gjøre husarbeidet, han fikk det han pekte på, og de hadde vaskehjelp, 2 ganger i uka, han trengte ikke lufte hunden eller noe, men mor sliter med dette. Hun sliter med å si til han at han må vaske etter seg, han disponerer hele 2 og 3 etg. Ikke det at han er den mest rotete men likevel. Hva hadde dere gjort eller hvordan formulerer dette på en okay måte?

Skjønner ikke helt hvordan dette skal formuleres til et halvvoksne barn, man må bare kreve at de hjelper til.

Anonymkode: f3e64...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han skal disponere to etasjer, så må han også godta å holde det i orden. Men de fleste tenåringer er jo ganske surrete, spesielt gutter, så kanskje han rett og slett ikke er moden for det? Kan han ikke bare ha sitt eget rom, men tilgang til ekstra stue eller noe når han har besøk?

Og bidra med generelt husarbeid og stell av kjæledyr er jo noe av oppdragelsen, uavhengig av fosterhjem eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gutten har flyttet hjem igjen er det hennes ansvar å oppdra han videre, gi han trygge rammer og regler. Veldig dumt om dette ikke fungerer nå når hun har vunnet han tilbake. Mulig hun trenger råd og veiledning om oppdragelse av ungdom fra barnevernet?

Anonymkode: 35932...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sier jeg i aller beste mening - kanskje det ikke var så lurt at gutten flyttet hjem, hvis mor ikke vet hvordan hun skal fortelle ham at han må vaske etter seg? Hun må jo bare SI det? «Du må bidra til å rydde og vaske i huset»

Også er det jo noen kamper med 16-åringer da. Hun er ikke den første, og blir neppe den siste, som ikke gidder å rydde etter seg på eget initiativ... I den alderen der er det vel helt vanlig å måtte mase litt ☺️

Hvorfor skal 16-åringen disponere to etasjer alene? Det er jo mye å boltre seg på, men også mye å holde orden på. Ønsker han å ha ansvaret for så mye plass? Hvis det er tilfelle er det jo en fair ting å si: «hvis du skal disponere de to etasjene må du rydde og vaske», og overholder han ikke det - så mister han privilegiet. 

 

Anonymkode: dbe5c...591

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når gutten har flyttet hjem igjen er det hennes ansvar å oppdra han videre, gi han trygge rammer og regler. Veldig dumt om dette ikke fungerer nå når hun har vunnet han tilbake. Mulig hun trenger råd og veiledning om oppdragelse av ungdom fra barnevernet?

Anonymkode: 35932...8f9

Når fosterforeldrene ikke har stilt krav eller satt grenser som forventes av voksne rollemodeller. Så er det litt vanskelig for en mor som skal bygge opp en relasjon og at på til innføre ting i livet hans som ikke var normalt i fosterhjemmet. 

Dette gjør mange foreldre feil. De forventer ikke noe av barna,  men når de plutselig er store nok så skal de bidra. Foreldre blir like sjokkerte hver gang ungene setter seg på bakbeina. 

At moren blir dømt fordi hun har hvert i bv er tydelig i tråden. At hun fikk hjem sønnen sin er klart og tydelig at hun har like gode omsorgevne som vi alle her inne.  

Betyr ikke at hun gjør ting feil i det hele tatt. Men er guttungen blitt bortskjemt og egoistisk pga fosterfamilien har moren en stor jobb med å snu om hans måte å gjøre ting på. 

Ta en prat med saksbehandleren din om råd eller enn annen mor som har ungdom. 

Ingen foreldre er perfekte. Bare synd at kvinneguiden tydeligvis spyr ut eder og galle. Dere er sikkert 100 % perfekte tenker jeg 🤦

 

 

Anonymkode: fcfd5...347

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette sier jeg i aller beste mening - kanskje det ikke var så lurt at gutten flyttet hjem, hvis mor ikke vet hvordan hun skal fortelle ham at han må vaske etter seg? Hun må jo bare SI det? «Du må bidra til å rydde og vaske i huset»

Også er det jo noen kamper med 16-åringer da. Hun er ikke den første, og blir neppe den siste, som ikke gidder å rydde etter seg på eget initiativ... I den alderen der er det vel helt vanlig å måtte mase litt ☺️

Hvorfor skal 16-åringen disponere to etasjer alene? Det er jo mye å boltre seg på, men også mye å holde orden på. Ønsker han å ha ansvaret for så mye plass? Hvis det er tilfelle er det jo en fair ting å si: «hvis du skal disponere de to etasjene må du rydde og vaske», og overholder han ikke det - så mister han privilegiet. 

 

Anonymkode: dbe5c...591

Jeeez. Gi moren en sjanse, selvom de har oppstartsproblemer så er det ikke dermed sagt at hun er en ræva mor. Makan til hvordan kg’ere hater biologiske bånd uansett hva🙄

Anonymkode: 85b44...f3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når gutten har flyttet hjem igjen er det hennes ansvar å oppdra han videre, gi han trygge rammer og regler. Veldig dumt om dette ikke fungerer nå når hun har vunnet han tilbake. Mulig hun trenger råd og veiledning om oppdragelse av ungdom fra barnevernet?

Anonymkode: 35932...8f9

Jeg mener at det er mer fosterforeldrene som har gjort en ræva oppdragelse på gutten, og nå må moren slite med å lære gutten regler og grenser. Håper ikke de fosterforeldrene skal være fosterforeldre på nytt igjen når de gjør en så udugelig jobb.

Anonymkode: 85b44...f3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når fosterforeldrene ikke har stilt krav eller satt grenser som forventes av voksne rollemodeller. Så er det litt vanskelig for en mor som skal bygge opp en relasjon og at på til innføre ting i livet hans som ikke var normalt i fosterhjemmet. 

Dette gjør mange foreldre feil. De forventer ikke noe av barna,  men når de plutselig er store nok så skal de bidra. Foreldre blir like sjokkerte hver gang ungene setter seg på bakbeina. 

At moren blir dømt fordi hun har hvert i bv er tydelig i tråden. At hun fikk hjem sønnen sin er klart og tydelig at hun har like gode omsorgevne som vi alle her inne.  

Betyr ikke at hun gjør ting feil i det hele tatt. Men er guttungen blitt bortskjemt og egoistisk pga fosterfamilien har moren en stor jobb med å snu om hans måte å gjøre ting på. 

Ta en prat med saksbehandleren din om råd eller enn annen mor som har ungdom. 

Ingen foreldre er perfekte. Bare synd at kvinneguiden tydeligvis spyr ut eder og galle. Dere er sikkert 100 % perfekte tenker jeg 🤦

 

 

Anonymkode: fcfd5...347

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er mer fosterforeldrene som har gjort en ræva oppdragelse på gutten, og nå må moren slite med å lære gutten regler og grenser. Håper ikke de fosterforeldrene skal være fosterforeldre på nytt igjen når de gjør en så udugelig jobb.

Anonymkode: 85b44...f3a

Så når mor ikke har hatt omsorgsevne, og barnet har bodd i fosterhjem pga det. Og barnet flytter hjem og mor ikke takler det, så skal jammen meg fosterforeldre som har agert som normale og oppegående fosterforeldre få pes for det også? Selvinnsikt er jammen meg en fin ting i enkelt miljøer.

Anonymkode: f3e64...8ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Så når mor ikke har hatt omsorgsevne, og barnet har bodd i fosterhjem pga det. Og barnet flytter hjem og mor ikke takler det, så skal jammen meg fosterforeldre som har agert som normale og oppegående fosterforeldre få pes for det også? Selvinnsikt er jammen meg en fin ting i enkelt miljøer.

Anonymkode: f3e64...8ed

På hvilken måte har fosterfamilien agert normalt når du har hatt NULL regler på gutten?

I en vanlig familie så hadde manglende oppdragelse blitt sett på som «omsorgssvikt» men når det kommer til fosterforeldre så får de tydeligvis freepass.

Spar meg for den billige hersketeknikken a la « i visse miljøer» her har fosterforeldrene gjort en dårlig gjort og hvis du ikke ser det så må du være blind.

Anonymkode: 85b44...f3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når gutten har flyttet hjem igjen er det hennes ansvar å oppdra han videre, gi han trygge rammer og regler. Veldig dumt om dette ikke fungerer nå når hun har vunnet han tilbake. Mulig hun trenger råd og veiledning om oppdragelse av ungdom fra barnevernet?

Anonymkode: 35932...8f9

Det går veldig bra på alle kanter bortsett fra akkurat dette, hun ber han gjøre det men an bare vender det døve øret til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Halloiuken
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så når mor ikke har hatt omsorgsevne, og barnet har bodd i fosterhjem pga det. Og barnet flytter hjem og mor ikke takler det, så skal jammen meg fosterforeldre som har agert som normale og oppegående fosterforeldre få pes for det også? Selvinnsikt er jammen meg en fin ting i enkelt miljøer.

Anonymkode: f3e64...8ed

La meg bare si det slik, dette var ikke snakk om omsorgsevne, mor var i en presset situasjon, og mente at barnet hadde det best hos far, far ville at hun skulle skrive fra seg foreldreretten  slik at han hadde lettere for å kunne gjøre det han ville, med flytting osv, men etter 2 år mister han omsorgen til bvt. ( jeg har fått godkjenning til å skrive her av mor) og etter 6 år ifosterhjem og økning av samvær, blir det slik at mor og sønn flytter sammen. Men han har bodd i et fosterhjem som har hatt hjelp på alle måter  som gartner, hushjelp, osv..... 

Det er helt tydelig at du  legger all skyld på mor og mener at fosterfamilien er perfekte. Det er de ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er mer fosterforeldrene som har gjort en ræva oppdragelse på gutten, og nå må moren slite med å lære gutten regler og grenser. Håper ikke de fosterforeldrene skal være fosterforeldre på nytt igjen når de gjør en så udugelig jobb.

Anonymkode: 85b44...f3a

Hva vet du egentlig om det? Det er jo en kjent sak at skillsmissebarn kan si ting som at han/hun slipper gjøre husarbeid/stelle dyr osv. hos den ene forelderen, for å prøve å slippe hos den andre. Så hvorfor skulle det være annerledes for fosterbarn som har flyttet hjem igjen?

Det kan hende barnet spiller på mors følelser her, for å slippe å gjøre ting han ikke vil.

Mor må derimot stå i dette, og ikke la seg lure til å la barnet slippe unna. Det er en del av det å være forelder.

Anonymkode: e6841...403

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Halloiuken skrev:

La meg bare si det slik, dette var ikke snakk om omsorgsevne, mor var i en presset situasjon, og mente at barnet hadde det best hos far, far ville at hun skulle skrive fra seg foreldreretten  slik at han hadde lettere for å kunne gjøre det han ville, med flytting osv, men etter 2 år mister han omsorgen til bvt. ( jeg har fått godkjenning til å skrive her av mor) og etter 6 år ifosterhjem og økning av samvær, blir det slik at mor og sønn flytter sammen. Men han har bodd i et fosterhjem som har hatt hjelp på alle måter  som gartner, hushjelp, osv..... 

Det er helt tydelig at du  legger all skyld på mor og mener at fosterfamilien er perfekte. Det er de ikke

Selv om fosterforeldrene har hatt hjelp i form av hushjelp, vaskehjelp og gartner, så betyr ikke det at barnet har sluppet unna alt av plikter og regler. Kjenner du fosterforeldrene, eller vet du bare det mor/barnet har fortalt deg?

Og ingen foreldre er perfekte, det går ikke an, og det vet alle. Så det er vel ingen her om påstår at fosterforeldrene er perfekte. 
 

Men at gutten har hatt andre regler og plikter hos fosterforeldrene enn hos mor er veldig sannsynlig. Mors oppgave blir jo da å ikke la seg styre/lure av gutten, men stå i det at barnet må bidra sånn mor ønsker i hjemmet (innenfor rimelige grenser, selvsagt). Det er en del av det å være foreldre. Forklar at sånn er reglene og pliktene hjemme hos mor, selv om det kan være annerledes i andre hjem. Sånn er det bare.

Om mor ikke klarer dette, bør hun selvsagt be om råd og veiledning.

Anonymkode: e6841...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Halloiuken
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du egentlig om det? Det er jo en kjent sak at skillsmissebarn kan si ting som at han/hun slipper gjøre husarbeid/stelle dyr osv. hos den ene forelderen, for å prøve å slippe hos den andre. Så hvorfor skulle det være annerledes for fosterbarn som har flyttet hjem igjen?

Det kan hende barnet spiller på mors følelser her, for å slippe å gjøre ting han ikke vil.

Mor må derimot stå i dette, og ikke la seg lure til å la barnet slippe unna. Det er en del av det å være forelder.

Anonymkode: e6841...403

Jeg har fulgt denne familien en stund, og hele greiene var litt tragisk fra starten av, fordi barnevernet ble kritisert her på flere ting. bla at når barnet ble flyttet fra far at ikke mor ble kontaktet selv om hun ikke hadde foreldrerett. Fra hun kom inn i bildet i løpet av de årene han var i fosterhjem så har de oppført seg kaldt mot mor. Hvordan? Jo aldri blitt informert om noe, ikke fått en kopp kaffe hos de, aldri et smil. Når mor har hatt gutten med seg på ferie har de alltid tatt med seg gutten på et bedre feriemål etterpå.

Jeg har som sagt all lov til å skrive her og mor følger med tråden her.  Hun har i kveld tatt tak i sønnen og sagt at det ikke er et hotell han bor på og at de må samarbeide mer. Håpentligvis går det bra.

 

Men det som er rart er at dersom man sier at barnet har bodd i fosterhjem eller man sier at man har barn i fosterhjem så er det snakk om dårlig eller elendig omsorgsevne. Ikke alle saker er like svart hvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om fosterforeldrene har hatt hjelp i form av hushjelp, vaskehjelp og gartner, så betyr ikke det at barnet har sluppet unna alt av plikter og regler. Kjenner du fosterforeldrene, eller vet du bare det mor/barnet har fortalt deg?

Og ingen foreldre er perfekte, det går ikke an, og det vet alle. Så det er vel ingen her om påstår at fosterforeldrene er perfekte. 
 

Men at gutten har hatt andre regler og plikter hos fosterforeldrene enn hos mor er veldig sannsynlig. Mors oppgave blir jo da å ikke la seg styre/lure av gutten, men stå i det at barnet må bidra sånn mor ønsker i hjemmet (innenfor rimelige grenser, selvsagt). Det er en del av det å være foreldre. Forklar at sånn er reglene og pliktene hjemme hos mor, selv om det kan være annerledes i andre hjem. Sånn er det bare.

Om mor ikke klarer dette, bør hun selvsagt be om råd og veiledning.

Anonymkode: e6841...403

Jeg kjenner alle sider av saken, og har også møtt fm Og de mener at barn ikke skal ha husoppgaver i det hele, regler har vært så som så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhistorien ift rammer og regler spiller i grunn bare en rolle her som en konstatering av nettopp det. Mor må uansett forholde seg til det og kan be om hjelp med dette dersom hun ønsker det

Anonymkode: 12c2a...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Halloiuken skrev:

Jeg kjenner alle sider av saken, og har også møtt fm Og de mener at barn ikke skal ha husoppgaver i det hele, regler har vært så som så

Så du har bodd hos fosterfamilien og moren 24/7/365, altså?

Anonymkode: 64dea...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...