Gå til innhold

Når fosterbarn flytter hjem


Gjest Halloiuken

Anbefalte innlegg

Gjest Halloiuken
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har bodd hos fosterfamilien og moren 24/7/365, altså?

Anonymkode: 64dea...f8e

Det er ikke det jeg sier, du legger ord i munnen på meg om man kan si det sånn. Nei men jeg har som sagt fulgt saken fra jeg ble kjent med familien, og jeg har hatt lengre samtaler med FF. Og det er noe som heter åpenhet vet du.... kjenner du til det? Jeg spurte FF om rutinene de hadde og de hadde egentlig ikke noe spesielt. Han måtte stå opp , gå i dusjen og så frokost og så skolebuss til skolen, så når han kom hjem var det lekser men ikke noe mer enn det. Så hvem skal man da mistro eller stole på? FF , gutten eller mor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 27.11.2019 den 19.22, Halloiuken skrev:

 

Det er helt tydelig at du  legger all skyld på mor og mener at fosterfamilien er perfekte. Det er de ikke

Jeg er ikke den du svarer her. Men jeg vil minne om at det er nøyaktig dette du gjør i dine innlegg, bare omvendt. Mor er feilfri og fosterforeldrene har skylden for alt. Derfor blir svarene preget av å forsvare de som ikke er her for å forsvare seg selv. 

Jeg synes du pålegger fosterforeldrene litt vel onde hensikter, når du f. eks gjør et poeng ut av at de tar gutten med på ferie som er mer fancy enn mor sin ferie. Selvfølgelig tar de ham med på egen ferie, de skal jo behandle ham som eget barn. Og selvfølgelig er de typen til å dra på fancy ferier om de er typen som har gartner og hushjelp. Mener du at de skulle dratt på fancy ferier uten ham? Eller gjøre helt om på egen livsstil for å tilpasse seg biologisk mors muligheter? Tror mange hadde reagert på det også, forskjellsbehandling av fosterbarn. 

Det er ganske mange foreldre som duller litt for mye med barna sine selv når de kommer opp i en alder hvor man burde kunne ta mer vare på seg selv. Det er dumt, og en bjørnetjeneste. Men det er ikke omsorgssvikt eller grunn til å kontakte barnevernet. Om det hadde vært biologiske foreldre som gjorde det (og det er jo mange av dem), så hadde man kanskje tenkt at de der skjemmer bort ungen sin litt mer enn han har godt av, han kommer til å få en bråvåkning når han flytter hjemmefra. Men ingen hadde tenkt at det var elendige foreldre. 

Nå er denne gutten bare 16, noe som gir en mulighet til å ta denne overgangen gradvis. Et eget rom istedet for to etasjer er et fint sted å begynne. Gutten ønsker å være hos biologisk mor til tross for en helt annen økonomisk standard enn der han kunne vært, så mor har nok en enklere jobb sånn sett enn det fosterforeldrene har hatt om han ikke virket ønsket seg dit da han kom dit. Hun må bruke den makten til å sette grenser og stille krav, og huske at hun gjør det for hans eget beste. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dumt at ikke gutten er vant til å hjelpe til, men det er ikke for sent for mor å hjelpe barnet sitt til å bli et selvstendig individ som tar ansvar. 

Jeg har hatt mitt barn plassert i et elendig beredskapshjem i noen uker før hen flyttet hjem, hvor barnet (baby) ble innlagt på sykehus grunnet stort vekttap, dehydrering og hadde tegn på dårlig omsorg, og kan på mange måter ikke forstå hva som er problemet her. Ja, det finnes dårlige fosterforeldre og det finnes dårlige foreldre, men jeg synes på ingen måte disse FF kvalifiserer til et slikt stempel. 

Og hvis du synes det er så ille, så kontakter du BUF-etat. Det gjorde vi, og fosterhjemmet mistet godkjennelsen sin. Tviler på at det vil skje i dette tilfellet, da det ikke er skadelig for barnet å bli skjemt bort, selv om man kan bli utakknemmelig av det. 

Nei, mor må tørre å være litt upopulær. Det er hun som er voksen,og hun som skal bestemme. Lykke til 

Anonymkode: d860a...b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uavhengig av hvordan barnet hadde det i fosterhjem, så må mor klare å ta ansvar for eget barn. Mine barn blir skjemt bort hos bestemor, får sjokolade hver dag, slipper å rydde opp etter seg, og får se på så mye TV de vil. Det betyr ikke at de får ha det sånn hjemme hos meg.

Det er vel neppe slik at alle skilte foreldre har samme oppdragerstil, og barn blir stilt overfor forskjellige regler og krav avhengig av hvor de bor.

Du må fortelle gutten at i huset ditt rydder man opp etter seg, vasker og rydder man disponerer, og oppfører seg ordentlig. 

Anonymkode: a11ef...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...