Gå til innhold

psykologspesialist vs DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

DPS er mange steder delt inn i flere "avdelinger". Akutt-teamet håndterer akutte kriser, både hos "nye" pasienter og pasienter som allerede tilhører samme DPS. Noen steder er akutt-teamet med på å vurdere om du er "syk nok" til å få plass på DPSet. Man er på en måte innom der før man eventuelt får behandler på poliklinikken.

På DPSet jeg hørte til, var det alt fra sosionomer og vernepleiere til psykiatere som jobbet som behandlere. De fleste psykologene var psykologspesialister (min var spesialist innen psykose og rus, med mest tyngte på ungdom som sliter med rus og/eller psykose). De forskjellige behandlerene jobbet med vidt forskjellige ting. En vernepleier var kun med som støtte under medisinering og under tvangsvurderinger, og den ene sosinomen var behandler for barn til pasienter, for eksempel.

Jeg ville gått for avtalespesialisten du fikk tilbud om time hos. Da er du mye mere sikret for å faktisk få innvilget behandling enn om du tar det gjennom akutt-teamet på DPS. Kapasiteten på mange DPSer rundt omkring er helt sprengt, og man risikerer at kun de aller, aller, aller sykeste får plass. Her er det såppas ille at pasienter som ikke er klare for utskrivning blir skrevet ut fordi pasienter i køen er dårligere, og pasienter fra den ene kommunen ble overflyttet til et DPS i et annet fylke.

Anonymkode: ce3c3...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...