AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 hei. fikk henvisning fra fastlege for noen måneder siden til en psykologspesialist(? eller noe sånt), men ventetiden var 6 måneder... pga det var ganske ille bestemte vi å sende en henvisning til dps (ambulant akutteam), så har time der i desember. Men, nå fikk jeg tilbud om time hos psykologen denne uka. Og lurer egentlig bare hva som er forskjell på de? Skjønner at psykologspesialisten er privat (men blir vel fortsatt dekket siden det er henvisning?), mens DPS er en del av spesialhelsetjenesten.. Men er det noe forskjell utover dette? (Skal dit pga depresjon, kanskje angst, kanskje bipolar/bpd. håper på henvisning videre til psykiatrien, man får vel kanskje det hos dps? (eller legen)) Anonymkode: 64774...a6c
kaffegirl Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Psykologspesialister er psykologer som har spesialisert seg på ett emne innenfor psykologien, feks traumebehandling. Det kan jobbe psykologspesialister både på DPS og på private klinikker. Noen private klinikker har avtale med kommunen, slik at du kun betaler egenandel slik som hos DPS. Hos andre må du finansiere alt selv Tror ikke du skal være så bekymret for arbeidstittelen på den du skal få hjelp hos Det viktigste er at du klarer å åpne deg og føle en trygghet. Med andre ord, kjemien er viktigere enn antall beståtte eksamener, selv om det selvfølgelig er et pluss med faglig kompetanse. Det kan være både flinke og rævva behandlere og terapeuter på DPSer... men hvis de finner ut at de ikke klarer å hjelpe deg og at du må til tredjelinjetjenesten, er det DPS (andrelinjetjenesten) som henviser videre (tror jeg) Håper du tar imot all hjelp du kan få (for det fortjener du!), og at du får begynt på veien til et litt bedre liv! Jeg heier på deg ☺️☺️
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Jeg vil utvilsomt satset på å gå til psykologspesialisten. Anonymkode: ae1f5...7a3 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Det jobber psykologspesialister på DPS også, men du er jo ikke sikret å få en når henvisningen fordeles internt. Du kan jo like gjerne havne hos en med annen utdanning. Anonymkode: 55a38...6b9 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Private psykolog(spesialister) som har driftsavtaler har ikke avtaler med kommunen, men har driftsavtaler med staten. En psykologspesialist har ikke spesialisert seg innen et «tema» som du beskriver feks traumebehandling. Det kan en psykolog som ikke er spesialist kurse seg innen. En psykologspesialist har derimot en bred spesialistutdanning innenfor et større fagfelt. Anonymkode: 55a38...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Private psykolog(spesialister) som har driftsavtaler har ikke avtaler med kommunen, men har driftsavtaler med staten. En psykologspesialist har ikke spesialisert seg innen et «tema» som du beskriver feks traumebehandling. Det kan en psykolog som ikke er spesialist kurse seg innen. En psykologspesialist har derimot en bred spesialistutdanning innenfor et større fagfelt. Anonymkode: 55a38...6b9 ^ ojsann. Skulle sitere kaffegirl der☝🏻 Anonymkode: 55a38...6b9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hei. fikk henvisning fra fastlege for noen måneder siden til en psykologspesialist(? eller noe sånt), men ventetiden var 6 måneder... pga det var ganske ille bestemte vi å sende en henvisning til dps (ambulant akutteam), så har time der i desember. Men, nå fikk jeg tilbud om time hos psykologen denne uka. Og lurer egentlig bare hva som er forskjell på de? Skjønner at psykologspesialisten er privat (men blir vel fortsatt dekket siden det er henvisning?), mens DPS er en del av spesialhelsetjenesten.. Men er det noe forskjell utover dette? (Skal dit pga depresjon, kanskje angst, kanskje bipolar/bpd. håper på henvisning videre til psykiatrien, man får vel kanskje det hos dps? (eller legen)) Anonymkode: 64774...a6c Men du har ikke fått time hos behandler på dps,men ambulant akutt team og det er to forskjellige ting. Ambulant akutt team er ikke ment å være noe langvarig behandlingsopplegg. Det er ment for akutte kriser Anonymkode: fbd44...f92 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har ikke fått time hos behandler på dps,men ambulant akutt team og det er to forskjellige ting. Ambulant akutt team er ikke ment å være noe langvarig behandlingsopplegg. Det er ment for akutte kriser Anonymkode: fbd44...f92 Sant. Fikk inkallingsbrevet i dag, hvor det stod i at det ville bli vurdert om jeg kunne få videre behandling eller ikke? Anonymkode: 64774...a6c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant. Fikk inkallingsbrevet i dag, hvor det stod i at det ville bli vurdert om jeg kunne få videre behandling eller ikke? Anonymkode: 64774...a6c Så det vil si at om det blir vurdert at har rett på videre behandling kan det ta tid før du får behandler og om det blir vurdert at du ikke har rett på det står du uten,så spørsmålet er om du villig til å gamble på det eller takke ja til privat Anonymkode: fbd44...f92 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 Det jobber psykologspesialister på DPS. Det er flest av dem. Anonymkode: a54e5...379
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det vil si at om det blir vurdert at har rett på videre behandling kan det ta tid før du får behandler og om det blir vurdert at du ikke har rett på det står du uten,så spørsmålet er om du villig til å gamble på det eller takke ja til privat Anonymkode: fbd44...f92 Jepp, virker slik? Eller slik jeg har forstått det. Har dog vært forskjellige steder, fastlegen og sit, og fått behovet mitt vurdert til å passe best hos DPS, så blir et fryktelig nederlag om jeg ikke får behandling da. Er redd for avslag generelt, nesten så jeg ikke ønsket henvisning til DPS i tilfelle jeg ikke fikk time. Men betyr det at hvis jeg tar timen hos den private kan jeg ikke gå til DPS? Sa jeg har fått henvisning dit og spurte fortsatt om jeg burde komme til henne, og hun sa vi kunne snakke om det der.. Men er jo litt redd for å ikke få så mye oppfølging der heller, vil jo helst ha utredning? Fordi var jo 6 måneders venteliste, og fikk time i morgen siden "hun fikk en ledig time" Anonymkode: 64774...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, virker slik? Eller slik jeg har forstått det. Har dog vært forskjellige steder, fastlegen og sit, og fått behovet mitt vurdert til å passe best hos DPS, så blir et fryktelig nederlag om jeg ikke får behandling da. Er redd for avslag generelt, nesten så jeg ikke ønsket henvisning til DPS i tilfelle jeg ikke fikk time. Men betyr det at hvis jeg tar timen hos den private kan jeg ikke gå til DPS? Sa jeg har fått henvisning dit og spurte fortsatt om jeg burde komme til henne, og hun sa vi kunne snakke om det der.. Men er jo litt redd for å ikke få så mye oppfølging der heller, vil jo helst ha utredning? Fordi var jo 6 måneders venteliste, og fikk time i morgen siden "hun fikk en ledig time" Anonymkode: 64774...a6c Det er stor sjanse for at dps vil gi avslag om du allerede har en behandler. Køene er lange og er stort press. Anonymkode: fbd44...f92
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor sjanse for at dps vil gi avslag om du allerede har en behandler. Køene er lange og er stort press. Anonymkode: fbd44...f92 Ja, jeg får ikke lov til å gå begge steder om jeg godtar plassen hos denne psykologen. Men hos DPS er det mer mulighet for oppfølging og tett samarbeid med psykiatere. Dette om jeg kommer "videre" fra første time.. Føles som gambling Anonymkode: 64774...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg får ikke lov til å gå begge steder om jeg godtar plassen hos denne psykologen. Men hos DPS er det mer mulighet for oppfølging og tett samarbeid med psykiatere. Dette om jeg kommer "videre" fra første time.. Føles som gambling Anonymkode: 64774...a6c Om de mener du har krav på det så ja. Men det er ikke alle som får hyppige timer på dps,og heller ikke alle som også får oppfølgning av psykiater. Og noen får gå lenge på dps,mens andre ikke. Så ja blir gambling Anonymkode: fbd44...f92 2
Cirkelin Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Antar du har fått tilbud om time hos avtalespesialist, ikke psykologspesialist. https://helsenorge.no/behandlere/avtalespesialist Jeg vil definitivt anbefale deg å droppe dps om du allerede har fått plass hos en avtalespesialist. De fleste dps har veldig pågang og er opptatt av å dytte flest mulig videre til avtalespesialister etter kortest mulig tid. Du har sånn sett hoppet over et ledd ved å gå rett på avtalespesialisten, som er psykolog eller psykiater. Hos dps kan du havne hos psykolog, psykiatrisk sykepleier eller lege i spesialisering. Alt skal vurderes av yeamet og du er avhengig av at din behandler engasjerer seg nok i ditt tilfelle til at du vurderes som syk nok til å være med videre og at andre i køen ikke er sykere. At du plutselig har fått time hos avtalespesialisten nå og ikke måtte vente 6 mnd, betyr bare at vedkommende har hatt en pasient som har blitt frisk, har sluttet eller er henvist videre, slik at det er ledig plass i listen til å ta inn en ny pasient. De vurderer også behovet til pasienten, så det kan hende fastlegen har skrevet en så god henvisning at du er flyttet framover i køen. En psykolog kan henvise videre ved behov og kan også utrede mht diagnoser og det er svært lite sannsynlig ay du får en psykiater som primærbehandler hos dps. Lykke til uansett hvilken behandler du velger! Det kommer bedre dager. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Ambulant akutt team driver ikke med behandling, men med støttesamtaler. Dette kan nok være svært nyttig i en vanskelig periode, særlig om du ikke har annen behandling. Jeg ville nok valgt å starte hos avtalespesialisten, slik at du kommer i gang med behandling. Anonymkode: b80cd...8cf 1
Silva Pluvialis Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 Jeg ville også startet hos avtalespesialisten 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 En psykologspesialist er en psykolog som har jobbet innen barn, ungdom, voksne og sengepost over tid. Anonymkode: 83866...384
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 9 timer siden, Cirkelin skrev: Antar du har fått tilbud om time hos avtalespesialist, ikke psykologspesialist. https://helsenorge.no/behandlere/avtalespesialist Jeg vil definitivt anbefale deg å droppe dps om du allerede har fått plass hos en avtalespesialist. De fleste dps har veldig pågang og er opptatt av å dytte flest mulig videre til avtalespesialister etter kortest mulig tid. Du har sånn sett hoppet over et ledd ved å gå rett på avtalespesialisten, som er psykolog eller psykiater. Hos dps kan du havne hos psykolog, psykiatrisk sykepleier eller lege i spesialisering. Alt skal vurderes av yeamet og du er avhengig av at din behandler engasjerer seg nok i ditt tilfelle til at du vurderes som syk nok til å være med videre og at andre i køen ikke er sykere. At du plutselig har fått time hos avtalespesialisten nå og ikke måtte vente 6 mnd, betyr bare at vedkommende har hatt en pasient som har blitt frisk, har sluttet eller er henvist videre, slik at det er ledig plass i listen til å ta inn en ny pasient. De vurderer også behovet til pasienten, så det kan hende fastlegen har skrevet en så god henvisning at du er flyttet framover i køen. En psykolog kan henvise videre ved behov og kan også utrede mht diagnoser og det er svært lite sannsynlig ay du får en psykiater som primærbehandler hos dps. Lykke til uansett hvilken behandler du velger! Det kommer bedre dager. Ja, riktig, avtalespesialist! Ah, takk for nyttig info. Ja, er redd det skal skje, at jeg ikke er syk nok. Leste henvisningen, var ikke særlig god. Men hun sa jeg ble prioritert fordi jeg er ung. Tror kanskje det blir hos avtalespesialisten, men har lyst til å snakke med legen min om det først, da jeg uansett har en time med henne neste uke. Fikk inntrykket av at denne psykologen har mye erfaring, hos DPS kan man jo risikere å få en helt fersk psykolog.. Men et mye større team, da. Anonymkode: 64774...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #20 Skrevet 27. november 2019 Takk for alle svar forresten! Anonymkode: 64774...a6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå