AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Jeg er selv en overvektig jente, og denne kroppspositive bevegelsen har hjulpet meg til å ikke hate kroppen min og føle at kan se ok ut selv om jeg har mange kilo for mye. Likevel så går det stadig mer opp for meg at bak denne merkelappen så skjuler det seg som oftest et problematisk forhold til mat. Mange av de profilene jeg følger har etter hvert stått fram med overspisingslidelser. Jeg har i behandling for traumer også innsett at jeg selv har en spiseforstyrrelse, og overvekten er en konsekvens av at jeg ikke har det bra. Ikke det som bevegelsen forteller meg at overvekten er "bare sånn kroppen er - aksepter det". Det er selvfølgelig grader av overvekt, men når man er i fedmekategorien så er dette alltid et tegn på et usunt forhold til mat. Det har virkelig begynt å irritere meg at vi har skylappene på her. Den ene fettaktivisten som jeg følger som har stått fram sammenligner det med pro-ana siter hvor det motsatte idealet blir hyllet. Men det er samme sak: spiseforstyrrelser. Ville bare lufte litt tanker her inne. Til dere "spis mindre og beveg deg mer"- folk: det er ikke alltid så enkelt. Ville du sagt det samme til en anorektisk person "bare spis litt mer"? Og til dere som sliter med det samme som meg, det er ikke sikkert at hun dere følger på insta som viser fram overvekten i en glossy setting egentlig har det så bra som hun påstår. Anonymkode: 1bba9...27b 5
Gjest Familytree Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 (endret) Jeg er helt enig med deg. Jeg var overvektig i barndommen og nå er jeg over idealvekten min, men jeg går på treningsstudioet og er veldig aktiv. Jeg tror at overvekt for samfunnet og for seg selv ikke skal være "akseptabelt" som noen naturlig i kroppen, man må akseptere at de har en fysisk tilstand som skader kroppen. Fordi overvekt er en komplett pakke med: hjerte- og metabolske problemer, stress, spiseproblemer som er relatert til angst eller traumer. Hvis jeg forteller noen at dette er bra, benekter jeg muligheten for en bedre livskvalitet. Og du har rett i uttrykket: spis mindre og beveg deg mer. Vi vet ikke andre personens virkelighet, og vi vet ikke hvor mye det koster for noen å bare stå opp i hvert morgen. Jeg vil aldri bruke disse setningene for å gi noen råd, fordi dette minimerer problemet. "Gjør dette og gå." Ingenting er sånn. Masse klem og lykke til😊 Endret 25. november 2019 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Jeg er ikke enig i fat acceptance på samme måte som jeg ikke er enig i pro-ana. Det er som du sier, begge deler er en spiseforstyrrelse. Når det er sagt, så viser konseptet fedmeaksept (for å fornorske det) at vi er i en verden i endring. Tidligere ble tynne modeller hyllet, nå blir overvektige kvinner hyllet - eller i alle fall tilsynelatende hyllet. Jeg er i samme kategori (overvektig kvinne). Jeg føler aldri på fedmeaksept, hverken fra andre eller meg selv, og har heller aldri gjort det selv om jeg har veid mange flere kilo enn jeg gjør nå. Jeg er enig i at man skal vise frem og fokusere på ekte kvinnekropper, men jeg synes hele greia har blitt dyttet i helt feil retning. Vi kan ikke holde oss til normalen, vi skal alltid se på de mest ekstreme sidene. Når det er sagt, så synes jeg folk skal få være akkurat som de ønsker å være, og veie det de ønsker å veie. Det er ikke sunt med fedme, men det er heller ikke min sak å legge meg oppi hvordan folk ønsker å se ut. Det er ikke sunt å snuse eller røyke heller, men jeg legger meg ikke oppi det. Jeg synes det viktigste bør være at folk skal få være som de vil, og se ut som de vil, uten å behandles som et sirkusdyr. Jeg kjenner at jeg ikke lar meg påvirke av bilder av overvektige kvinner (eller undervektige kvinner, for den saks skyld), men det er jo greit å få et ordentlig bilde av hvordan klærne jeg kjøper vil se ut på en ekte kropp da. Anonymkode: 414f2...30f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Jeg anbefaler å lese litt på https://www.reddit.com/r/fatlogic/ for å se hvor skadelig, faktafornektende og retorisk manipulerende denne bevegelsen er i sin reneste form. Anonymkode: 4ca33...367 1
Djungelvrål Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Jeg har aldri sett på en veldig overvektig person og tenkt: Å han/hun har det jammenmeg bra. De fleste skjønner at veldig overvektige mennesker ikke har det bra, like mye som man gjør det om noen er veldig undervektige. Og de fleste oppegående forstår at det ofte er underliggende årsaker til at en person er mye større enn normalt. Folk som ikke gidder å skjønne dette er idioter. Det kan glamorifiseres så mye media vil, jeg blir aldri overbevist.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 4 timer siden, SupaWoman skrev: Jeg har aldri sett på en veldig overvektig person og tenkt: Å han/hun har det jammenmeg bra. De fleste skjønner at veldig overvektige mennesker ikke har det bra, like mye som man gjør det om noen er veldig undervektige. Og de fleste oppegående forstår at det ofte er underliggende årsaker til at en person er mye større enn normalt. Folk som ikke gidder å skjønne dette er idioter. Det kan glamorifiseres så mye media vil, jeg blir aldri overbevist. Nei, de er ikke "idioter". De kan ha en spiseforstyrrelse selv og se opp til vedkommende, akkurat på samme måte som pro-ana. Den vanlige mannen i gata følger verken pro-ana eller fat acceptance. Det er ytterpunktene som kan identifisere seg med det som følger det, og normaliserer dette her. De er ikke idioter av den grunn. Anonymkode: 64aa7...5d9 1
Snop Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 8 timer siden, SupaWoman skrev: Jeg har aldri sett på en veldig overvektig person og tenkt: Å han/hun har det jammenmeg bra. De fleste skjønner at veldig overvektige mennesker ikke har det bra, like mye som man gjør det om noen er veldig undervektige. Og de fleste oppegående forstår at det ofte er underliggende årsaker til at en person er mye større enn normalt. Folk som ikke gidder å skjønne dette er idioter. Det kan glamorifiseres så mye media vil, jeg blir aldri overbevist. Jeg la på meg 30 kilo (overvekt) av ren matglede og livsglede etter at jeg ble frisk fra depresjon. Var normalvektig når jeg var deprimert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå