AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #21 Skrevet 27. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiste mer restriktivt tidligere, da jeg fikk akutt avføringstrang etter jeg spiste, var veldig oppblåst, og hadde mye magesmerter. Har ikke noe vondt i forbindelse med måltider/blir dårlig etc nå. Pluss det er ganske styr å skulle kutte ut masse varer når det ikke er noen kontinuitet i hva man blir dårlig av. Anonymkode: bdb59...1fc Velkommen til livet med IBS, der du må kutte helt normal, sunn mat fordi det gir mageproblemer i dagesvis. Enten lever man "normalt" og har mageproblemer hele tiden, eller så spiser man restriktivt og har kontroll på problemet. Dessverre er det ikke mer som kan gjøres med dette problemet per idag. Forhåpentligvis får vi en standarisert kur i fremtiden. Du kan evt spare opp penger og forsøke fecal transplant i utlandet. Det tar tid å finne ut hva man reagerer på, noen ganger handler det om hvilken kombinasjon man spiser mat i. For eksempel har jeg problem med mye fett og risnudler i samme måltid, men et måltid med risnudler og lite fett går bra. Noen ganger er det kombinasjonen som gjør maten spesielt vanskelig. Enkel, lett mat fungerer best for meg. Godt kokte grønnsaker med litt linser, for eksempel. Ikke alle tåler grønnsaker så bra, da. For meg går det helt fint med de fleste så lenge de er godt kokt. Anonymkode: f20cb...783
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #22 Skrevet 27. november 2019 rosiner setter fart på magen Anonymkode: 1f8dc...836
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #23 Skrevet 28. november 2019 Hvordan har du og har du hatt det psykisk? Det kan påvirke magen. Har du tatt noen medisiner som kan påvirke? Det er uendelig med muligheter her. Hvis du plages går du til legen, hvis du ikke plages så lar du det være. Normalvariasjonen er stor, og dette betyr ikke nødvendigvis sykdom... Anonymkode: 771b3...0cc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #24 Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev: https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/artikkel/hva-er-normal-avforing/69000767 Å gå på do 3 ganger i uken regnes som normalt. Anonymkode: 9557e...b22 Selvfølgelig, det er jeg klar over. Men å gå fra ett avføringsmønster til et annet på kort tid er ikke normalt, selv om det er innenfor normalområdet. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #25 Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev: Velkommen til livet med IBS, der du må kutte helt normal, sunn mat fordi det gir mageproblemer i dagesvis. Enten lever man "normalt" og har mageproblemer hele tiden, eller så spiser man restriktivt og har kontroll på problemet. Dessverre er det ikke mer som kan gjøres med dette problemet per idag. Forhåpentligvis får vi en standarisert kur i fremtiden. Du kan evt spare opp penger og forsøke fecal transplant i utlandet. Det tar tid å finne ut hva man reagerer på, noen ganger handler det om hvilken kombinasjon man spiser mat i. For eksempel har jeg problem med mye fett og risnudler i samme måltid, men et måltid med risnudler og lite fett går bra. Noen ganger er det kombinasjonen som gjør maten spesielt vanskelig. Enkel, lett mat fungerer best for meg. Godt kokte grønnsaker med litt linser, for eksempel. Ikke alle tåler grønnsaker så bra, da. For meg går det helt fint med de fleste så lenge de er godt kokt. Anonymkode: f20cb...783 Men jeg har ingen problemer lenger.... Alt jeg spiser går helt fint. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #26 Skrevet 28. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har ingen problemer lenger.... Alt jeg spiser går helt fint. Anonymkode: bdb59...1fc Så da er du ikke forstoppet likevel? 🤷🏻♀️ Altså, forstoppelse kan komme av kosthold. Prøv å sett fart på magen med rosiner, kaffe lg knekkebrød og kutt ut gjærbakst, Biola og ting som sinker magen. Anonymkode: 1f8dc...836 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #27 Skrevet 28. november 2019 På 25.11.2019 den 21.48, AnonymBruker skrev: Jeg er ung, i 20 årene. Trener ikke, men er sykepleier og går mye, løfter osv. Eier ikke bil, og går mye ellers også. Drikker godt med vann, noe te, litt kaffe. Spiser vanlig kost, med mye grønnsaker, noe korn, noe frukt. Tidligere (fra ca 13-20) slet jeg mye med diaré, og hadde tarmtømming opp til 20 ganger dagen. Mye akutt avføringstrang på den tiden, "alt" utløste behov for å gå på toalettet. Fra 20-23 roet det seg, og avføringsmønsteret var mer normalt, rundt 2-6 ganger per døgn. Som oftest etter kaffe osv. Har nå hatt en periode hvor jeg har hatt avføring en gang om dagen, og nå den siste tiden har det gått over til annenhver dag/hver dag men liten mengde, til tross for god kost og aktivitet. Sitter lenge på toalettet, noe jeg aldri har gjort, og har problemer med å få ut avføringen. Forsøker å drikke mer vann, men det kommer jo bare ut igjen. Spiser også fiberrike grønnsaker, uten resultat. Tanker? Anonymkode: bdb59...1fc Rart at du ikke vet hva som er normalt ang antall toalettbesøk, og ikke vet forskjellen på forstoppelse og hard avføring når du er sykepleier😨 Anonymkode: 9e983...201 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #28 Skrevet 28. november 2019 Stress kan påvirke fordøyelsen ved at den sakker ned, tarmen beveger seg i slow-motion og avføringen stopper opp. Anonymkode: 86088...d58
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #29 Skrevet 29. november 2019 På 27.11.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev: https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/artikkel/hva-er-normal-avforing/69000767 Å gå på do 3 ganger i uken regnes som normalt. Anonymkode: 9557e...b22 Det er normalt å ha avføring tre ganger i uken hvor avføringen er vanlig konsistens, man ikke bruker lang tid eller unormalt mye trykking og det kommer endel ut, tilsvarende å ha "spart" på avføring i to-tre dager. Det er ikke normalt når man har avføring tre dager i uken og man kjenner tarmene fyller seg opp, får luft i magen, får smerter i magen fordi tarmene jobber og jobber for å få den harde avføringen avgårde. Man sitter lenge på do og trykker til man er rød i trynet og gjerne får hemoroider, men så kommer det bare noen få knoller ut. Man kjenner at man ikke får tømt seg. Til ts, les om IBS og low foodmap. Det kan kanskje hjelpe deg. Som sykepleier vet du om Lactulose, Movicol, Visiblin og lignende midler. Det har vært redningen for meg når ingenting annet har fungert. Anonymkode: 1b1ff...84e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #30 Skrevet 29. november 2019 På 26.11.2019 den 18.43, AnonymBruker skrev: Føler meg jo forstoppet, må sitte lenge på toalettet og presse, og det er ubehagelig å få ut avføringen ettersom den er så hard. Anonymkode: bdb59...1fc Du får hemoroider av det også....ta 3 magnesium om dagen, det er litt for mye og setter fart på magen 💩 Anonymkode: 4fb88...354
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå