AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Jeg er ung, i 20 årene. Trener ikke, men er sykepleier og går mye, løfter osv. Eier ikke bil, og går mye ellers også. Drikker godt med vann, noe te, litt kaffe. Spiser vanlig kost, med mye grønnsaker, noe korn, noe frukt. Tidligere (fra ca 13-20) slet jeg mye med diaré, og hadde tarmtømming opp til 20 ganger dagen. Mye akutt avføringstrang på den tiden, "alt" utløste behov for å gå på toalettet. Fra 20-23 roet det seg, og avføringsmønsteret var mer normalt, rundt 2-6 ganger per døgn. Som oftest etter kaffe osv. Har nå hatt en periode hvor jeg har hatt avføring en gang om dagen, og nå den siste tiden har det gått over til annenhver dag/hver dag men liten mengde, til tross for god kost og aktivitet. Sitter lenge på toalettet, noe jeg aldri har gjort, og har problemer med å få ut avføringen. Forsøker å drikke mer vann, men det kommer jo bare ut igjen. Spiser også fiberrike grønnsaker, uten resultat. Tanker? Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Har du sjekket hos lege? Anonymkode: 1f8dc...836
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket hos lege? Anonymkode: 1f8dc...836 Jeg har tidligere blodprøver, hemofec, annen avføringsprøve og koloskopi uten resultat (da jeg hadde svært hyppig avføring). ikke vært hos lege de siste par årene pga dette. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Ifølge min lege, som nå utreder meg for Cøliaki, kan man få både diaré og bli forstoppet pga cøliaki. Dét passer godt på meg, jeg varierer med å enten løpe på do hele tiden, eller gå flere dager uten å måtte på do.. Men hvis du har tatt blodprøve, avføringsprøve osv, så er kanskje det blitt utelukka? Anonymkode: 30333...26a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung, i 20 årene. Trener ikke, men er sykepleier og går mye, løfter osv. Eier ikke bil, og går mye ellers også. Drikker godt med vann, noe te, litt kaffe. Spiser vanlig kost, med mye grønnsaker, noe korn, noe frukt. Tidligere (fra ca 13-20) slet jeg mye med diaré, og hadde tarmtømming opp til 20 ganger dagen. Mye akutt avføringstrang på den tiden, "alt" utløste behov for å gå på toalettet. Fra 20-23 roet det seg, og avføringsmønsteret var mer normalt, rundt 2-6 ganger per døgn. Som oftest etter kaffe osv. Har nå hatt en periode hvor jeg har hatt avføring en gang om dagen, og nå den siste tiden har det gått over til annenhver dag/hver dag men liten mengde, til tross for god kost og aktivitet. Sitter lenge på toalettet, noe jeg aldri har gjort, og har problemer med å få ut avføringen. Forsøker å drikke mer vann, men det kommer jo bare ut igjen. Spiser også fiberrike grønnsaker, uten resultat. Tanker? Anonymkode: bdb59...1fc Er det noe problem å gå på do hver andre dag? Har du vondt? Hvis ikke stress ned. Drikk nok van og spis fiberrik, sunn mat. Anonymkode: e7b54...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 Du burde sjekkes med lege for de typiske sykdommene, men høres ut som IBS. Dvs mageproblemer uten grunn Anonymkode: f20cb...783
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 Er ikke uvanlig å bare gå på do (avføring) annenhver dag som voksen! Slutt å stresse. Anonymkode: 02cee...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe problem å gå på do hver andre dag? Har du vondt? Hvis ikke stress ned. Drikk nok van og spis fiberrik, sunn mat. Anonymkode: e7b54...ac8 Føler meg jo forstoppet, må sitte lenge på toalettet og presse, og det er ubehagelig å få ut avføringen ettersom den er så hard. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde sjekkes med lege for de typiske sykdommene, men høres ut som IBS. Dvs mageproblemer uten grunn Anonymkode: f20cb...783 Er sjekket for alle mulige tarmsykdommer for flere år siden. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke uvanlig å bare gå på do (avføring) annenhver dag som voksen! Slutt å stresse. Anonymkode: 02cee...9e9 Jeg er 24 år, føler meg ikke veldig voksen. Også rart at dette skal snu så fort. Opplever det i tillegg ubehagelig. Anonymkode: bdb59...1fc
Gjest theTitanic Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 Kanskje du er litt FOR sunn. Spiser mye knekkebrød, melk etc.
Viktualia Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 Er det ikke en tommelfingerregel at man bør ta en tur til legen hvis avføringsmønsteret endrer seg tydelig da?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #13 Skrevet 26. november 2019 5 timer siden, theTitanic skrev: Kanskje du er litt FOR sunn. Spiser mye knekkebrød, melk etc. Haha nei, dessverre ikke. Frokost: 3 brødskiver, en med makrell i tomat, en med ost og grønnsaker, en med salami og grønnsak. vann Lunsj: Salat, nøtter, litt fetaost/olivenolje, kylling e.l. Evt fjordland. Middag: Alt mulig. Pasta bolognaise, grønnsakssuppe, laks+agurksalat+potet+rømme+smør, taco (med alt) osv. Mellommåltider: Alt mulig. Yoghurt, brødskive, knekkerbrød, frukt, grønnsaker og dip etc. Anonymkode: bdb59...1fc
isbjørnungen Skrevet 26. november 2019 #14 Skrevet 26. november 2019 Fornuftig med ny legetime, det er (dessverre) ikke sånn at tarmen er friskmeldt på ubestemt tid bare fordi den ble sjekket for noen år siden😅 Kan nok passe fint med IBS, men cøliaki bør utelukkes på nytt, og ny hemofec er også på sin plass. Alltid legetime ved endret avføringsmønster!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Haha nei, dessverre ikke. Frokost: 3 brødskiver, en med makrell i tomat, en med ost og grønnsaker, en med salami og grønnsak. vann Lunsj: Salat, nøtter, litt fetaost/olivenolje, kylling e.l. Evt fjordland. Middag: Alt mulig. Pasta bolognaise, grønnsakssuppe, laks+agurksalat+potet+rømme+smør, taco (med alt) osv. Mellommåltider: Alt mulig. Yoghurt, brødskive, knekkerbrød, frukt, grønnsaker og dip etc. Anonymkode: bdb59...1fc Jeg ville reagert på mye av det der, har IBS. Ost er en versting, jeg legger også på meg om jeg spiser det regelmessig. Salami, fetaost, fjordland, pasta, rømme, smør, visse tacoingridienser, knekkebrød, yoghurt, dip er også problematisk for meg. Anonymkode: f20cb...783
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Ser du skriver fra 20-23 var det mer normalt med opptil 6 ganger daglig, er jo f ikke normalt det? Er hva jeg ville klassifisert som rennaræv. Jeg husker ikke engang sist jeg dreit, kanskje du henger deg veldig opp i dette? Anonymkode: 0956f...656
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville reagert på mye av det der, har IBS. Ost er en versting, jeg legger også på meg om jeg spiser det regelmessig. Salami, fetaost, fjordland, pasta, rømme, smør, visse tacoingridienser, knekkebrød, yoghurt, dip er også problematisk for meg. Anonymkode: f20cb...783 Jeg spiste mer restriktivt tidligere, da jeg fikk akutt avføringstrang etter jeg spiste, var veldig oppblåst, og hadde mye magesmerter. Har ikke noe vondt i forbindelse med måltider/blir dårlig etc nå. Pluss det er ganske styr å skulle kutte ut masse varer når det ikke er noen kontinuitet i hva man blir dårlig av. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du skriver fra 20-23 var det mer normalt med opptil 6 ganger daglig, er jo f ikke normalt det? Er hva jeg ville klassifisert som rennaræv. Jeg husker ikke engang sist jeg dreit, kanskje du henger deg veldig opp i dette? Anonymkode: 0956f...656 Det var vanlig for meg - og det var jo lavere enn 15-20. jeg henger meg opp i dette fordi det er vondt og ubehagelig, og en nylig endring. Anonymkode: bdb59...1fc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/artikkel/hva-er-normal-avforing/69000767 Å gå på do 3 ganger i uken regnes som normalt. Anonymkode: 9557e...b22
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #20 Skrevet 27. november 2019 Beveger du deg mye på jobb, så kan jo løsningen være så enkel at du ikke har mer avføring enn til annenhver dag. Spiser du det du forbrenner av kalorier, så er det mindre som skal ut. Anonymkode: 5ebaf...3b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå