Gå til innhold

bra utdannelse og jobb i spania....?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg har planer om å flytte til spania, og helst studere der også (går på videregående for øyeblikket). Vil ha en bra utdannelse, men hva er egentlig det beste og mest lønnsomme man kan gjøre på der nede? jeg mener, siden jeg er norsk og alt mulig kan ikke alle jobber være så aktuelle... jeg kan noe spansk, da, og skal nok lære meg mye mer.... men, altså, noen råd?? ville blitt veldig takknemlig...

tar også imot tips om bra byer å flytte til!! tenker litt på Barcelona eller kanskje Benidorm eller Alfaz Del Pi....

og evt. råd om andre ting da.... på forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Missuganda

Du har lyst på en bra utdannelse. Ok, hva mener DU med bra utdannelse. For meg en en bra utdannelse høyere studier ved universitete. Det som er aberet her er at disse titlene er beskyttet. Det vil si at hvis du utdanner deg til psykolog i spania vil du ikke kunne praktisere med den utdannelsen i Norge. Dette gjelder for en rekke andre utdannelser også. Men har du tenkt å utdanne seg som negledesigner eller økonom, så er det bare å kjør i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg som startet tråden

Du har rett, å velge en utdannelse er nok ikke lett. Jeg tror nok jeg kommer til å velge et av de fagene man ikke kan få godkjent som utdannelse i Norge (det er bare typisk, vet du...), men jeg tror faktisk jeg vil bli boende i Spania resten av livet. Jeg liker ikke Norge, men det jeg er redd for er vel såklart at alt skal se annerledes ut etter å ha bodd der ett par år... Men, hvis jeg lærer språket bra nok, tror dere det vil bli like lett for meg å få meg jobb der som en hvilken som helst spanjol? Eller vil jeg få problemer med andre ting (kulturforskjeller e.l.... vet ikke jeg...)? Jeg antar at dette kommer an på hvilket yrke jeg vil ta sikte på. Men akkurat DET aner jeg ikke enda... Har tenkt litt på å bli advokat, men har et inntrykk av at det er en av de vanskeligste tingene å bli i et land man ikke er særlig kjent med... Andre ting er vel økonomi, reiseliv (DET ville vel ha vært midt i blinken, men jeg vil ikke bli lusfattig heller, som jeg har fått et inntrykk av at f.eks guider er med sin besjedne lønn...), medisin, psykologi... Som dere sikkert skjønner har jeg mange forskjellige drømmer! Men hva synes dere? Jeg er ganske uvitende skjønner dere, og trenger råd... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest meg igjen......

virker ikke som om så mange gidder å svare (sikkert min feil på en eller annen måte), men jeg vil bare spørre om en ting til som noen MÅ vite: hvis jeg studerer mediefag i barcelona (på european university), vil utdannelsen min da være brukbar i norge?? kan jo hende jeg får akutt hjemlengsel...

vær så snill, noen svar meg på dette eller det ovenfor! :cry:

:lol:

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen kan iallfall hjelpe deg med å finne ut hvilke skoler du må gå på for å få stipend og lån fra de. Kan være nyttig å sjekke ut det og før du bestemmer deg. Tror du får ganske bra støtte fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du nå tror at du vil bli boende i utlandet resten av livet bør du satse på å ta en utdanning som kan godkjennes i Norge. Mange får lyst til å flytte hjem igjen etter noen år og da er det fint å slippe og begynne helt fra bunn igjen.

Du nevner reiseliv som et alternativ. Hvis du vil bo i Spania kan det helt sikkert la seg gjøre å jobbe for et norsk firma der nede. Selv om lønna da er dårlig etter norske forhold vil du kunne leve bra for den i Spania.

Lykke til med viktige valg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...