Gå til innhold

Periodontitt. Hva betalte du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått påvist periodontitt hos tannlege. 

Da han skulle ta et kostnadsoverslag da jeg fikk vite dette, fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale rundt 2500 kr selv og at da ville man få frikort for resten. 

Gangen etter når behandlingen startet sa den andre tannlegen at jeg måtte betale i underkant av 3100 kroner pga røntgenbildene.

Jeg har vært 2 av 4 ganger nå, og betalt totalt 2000 kr hittil. Frikortgrensen ligger på 2085 kroner. Men på helsenorge står det at jeg har 975 kroner i registrerte egenandeler og at det gjenstår 1110 kroner før man har oppnådd frikort. Så jeg skjønner ingenting. Ikke har jeg fått spesifiserte kvitteringer de to gangene jeg har vært heller, står kun tannlegebehandling 1000,-

Egenandelene som er registrert i Helfo er 465 kr første gang (betalte 1000) og 510 kr andre gang (betalte 1000)

Men er det noen andre her som har vært 4 ganger for å behandle periodontitt? Hvor mye betalte dere? 

Anonymkode: 358b6...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg har lurt på noe av det samme. Da jeg fikk påvist periodontitt fikk jeg beskjed om at behandlingen ikke ville koste meg noe, fordi den ble dekket av Helfo. Men når jeg går til behandling så betaler jeg minst 1500 kroner pr gang, og bare 420 kroner blir registrert som egenandel. Jeg går bare til kontroll en gang i året (i tillegg til vanlig tannlege) så det blir ikke så store beløp. Men jeg forstår ikke hvordan dette fungerer. Hvorfor betaler jeg mer for en time hos periodontittspesialisten enn jeg betaler for en vanlig tannlegetime?

Anonymkode: 93391...fb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det meste dekket av frikort egenandelstak 2. Husker ikke hva taket var. Endte opp med å trekke alle visdomstennene mine. Mener å huske at det meste gikk på frikortet, men noen mindre summer ble ikke dekket. For eksempel utstyr, diverse bilder osv

Anonymkode: b499d...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg har lurt på noe av det samme. Da jeg fikk påvist periodontitt fikk jeg beskjed om at behandlingen ikke ville koste meg noe, fordi den ble dekket av Helfo. Men når jeg går til behandling så betaler jeg minst 1500 kroner pr gang, og bare 420 kroner blir registrert som egenandel. Jeg går bare til kontroll en gang i året (i tillegg til vanlig tannlege) så det blir ikke så store beløp. Men jeg forstår ikke hvordan dette fungerer. Hvorfor betaler jeg mer for en time hos periodontittspesialisten enn jeg betaler for en vanlig tannlegetime?

Du får refusjon etter HELFO sine takster, de aller fleste tannleger har høyere takster enn HELFO (også den offentlige tannhelsetjenesten), slik at det vil bli en egenandel. Spesialister har gjennomgående høyere takster enn allmenntannleger. HELFO sitt refusjonsbeløp er fast, dvs at refusjonen er den samme uavhengig av om det er spesialist eller allmentannlege som har utført behandlingen.

Anonymkode: fdec5...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at du må betale vanlig takst for annen øvrig vanlig prosedyre, det er bare den delen av periodontittbehandling som medfører refusjon. (Er ikke helt sikker, altså). 

Anonymkode: 9af32...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått påvist periodontitt hos tannlege. 

Da han skulle ta et kostnadsoverslag da jeg fikk vite dette, fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale rundt 2500 kr selv og at da ville man få frikort for resten. 

Gangen etter når behandlingen startet sa den andre tannlegen at jeg måtte betale i underkant av 3100 kroner pga røntgenbildene.

Jeg har vært 2 av 4 ganger nå, og betalt totalt 2000 kr hittil. Frikortgrensen ligger på 2085 kroner. Men på helsenorge står det at jeg har 975 kroner i registrerte egenandeler og at det gjenstår 1110 kroner før man har oppnådd frikort. Så jeg skjønner ingenting. Ikke har jeg fått spesifiserte kvitteringer de to gangene jeg har vært heller, står kun tannlegebehandling 1000,-

Egenandelene som er registrert i Helfo er 465 kr første gang (betalte 1000) og 510 kr andre gang (betalte 1000)

Men er det noen andre her som har vært 4 ganger for å behandle periodontitt? Hvor mye betalte dere? 

Det er fordi det tar tre eller fire uker til egenandelene hos helfo blir registrert. Utrolig dårlig. Har betalt flere egenandeler selv uten at de ble registrert og tilbakebetalt også.

Anonymkode: 8bc09...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare vært 2 ganger hittil og det er registrert to egenandeler. Men hvis det kun er rundt 50% av de 1000 kronene jeg betaler hver gang som går inn på det som tilslutt vil gi meg frikort, så betyr det jo at jeg må betale over 4000 kroner før jeg når egenandelstaket på 2085 kroner 🤔 Og da har først tannlegen sagt at jeg skulle betale ca 2500 kr for det hele og deretter har tannlege nr 2 ved samme tannlegesenter sagt at jeg må betale rett under 3100 kroner.... Så jeg skjønner ingenting. Får ringe de i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Går en gang i året til en spesialist og betaler ca kr 1500,- pr gang. En når jo ikke egenandelstaket med det, men antar jeg bare skal være glad til for at periodontitten ikke er verre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...