Gå til innhold

Er det mange som føler på kjøpepress i julen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nissen kommer jo? Med gaven til ungene? 🤷‍♀️ Brukte badedrakter (og truser faktisk) kan faktisk vaskes. Så er ikke noen mer "uhygienisk" enn noe annet? I tillegg setter jeg mer pris på at mesteparten av kjemikaliene fra produksjonen er vasket ut av plagget istedet for å absorberes gjennom huden på ungene (eller meg selv). 

Vi gir heller ingen gaver til andre nei, og mottar ingenting. Man har et valg om å droppe dette. Hele familien min (søsken med partnere og foreldre) løser jula på liknende vis, og mange av vennene mine (med barn som er mine barns venner). 

Det går helt fint. Vi er tre søsken som har vokst opp med dette, og som aldri savnet noe. Så hvordan dette skal være så grusomt for ungene er helt uforståelig for meg. 

Anonymkode: ce280...fff

Dere er tre søsken som har giftet dere og alle fant partnere med svigerfamilie som hadde dette som sin tradisjon også? Hvis du har god økonomi så kan du kanskje gi til veldedighet. 

Anonymkode: 31ea1...52d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nissen kommer jo? Med gaven til ungene? 🤷‍♀️ Brukte badedrakter (og truser faktisk) kan faktisk vaskes. Så er ikke noen mer "uhygienisk" enn noe annet? I tillegg setter jeg mer pris på at mesteparten av kjemikaliene fra produksjonen er vasket ut av plagget istedet for å absorberes gjennom huden på ungene (eller meg selv). 

Vi gir heller ingen gaver til andre nei, og mottar ingenting. Man har et valg om å droppe dette. Hele familien min (søsken med partnere og foreldre) løser jula på liknende vis, og mange av vennene mine (med barn som er mine barns venner). 

Det går helt fint. Vi er tre søsken som har vokst opp med dette, og som aldri savnet noe. Så hvordan dette skal være så grusomt for ungene er helt uforståelig for meg. 

Barnemishandling!! Barnevernet!!!

Neida, jeg synes dere har løst det helt fint og dere er et forbilde. Dere burde være et forbilde for flere, men enn så lenge så er det for mange mennesker som knytter (falsk og kortvarig) kjærlighet og glede i materielle ting.

Nettopp fordi dere har god råd så vet dere at kjærlighet ikke kommer fra gaven, men egentlig fra klemmen man gir når man takker for det man har fått. Å kaste meg rundt halsen på mormor og holde henne tett inntil meg mens begge lo etter å ha pakket opp gaven hennes var jo egentlig det som betydde noe.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, føler overhodet ikke på noe kjøpepress. Jeg er da voksen! 

Anonymkode: 76ef6...144

Samme her. Hva for noe kjøpepress? hahhaha fines ikke😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det føler jeg ikke. Dattera mi får pakkekalender, kjøper litt til den gjennom hele året. Så den er ferdig for lenge siden. Julegavene er jeg også ferdig med for ett par måneder siden. Er bare mat og pynting igjen.....

Anonymkode: 4dc63...77f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et stort press, men føler jeg klarer å legge meg ganske nedpå. Kalenderen koster 150,- PR barn også får de en julegave til 4-500 kr hver. 

Anonymkode: d07aa...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, føler ikke på noe press. heller motsatt. I desember synes jeg mange kjøper så mye, at det gir meg avsmak, og jeg får enda mindre lyst til å kjøpe noe. Kanskje den måneden eg kjøper minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pakkekalenderen kan da bestå av ting de uansett ville fått; fine ullsokker, lørdagsgodt, truser, tannbørste og tannpasta, håndkle, refleksvest, hårstrikk, matboks, drikkeflaske osv. Noe "dill" blir det innimellom, men ikke så mye som "pakkekalenderhaterne" påstår. Og det er pakket inn i papir som er tatt vare på fra i fjor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke noe kjøpepress. Pakkekalender har vi aldri hatt, hovedsakelig fordi jeg synes det er tullete å gi en gave hver dag frem til jul. Det ødelegger for selve julaften, og tar bort en del av gleden med å vente og glede seg til jul. Min mening.

Anonymkode: 19098...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner et stort press, men føler jeg klarer å legge meg ganske nedpå. Kalenderen koster 150,- PR barn også får de en julegave til 4-500 kr hver. 

Anonymkode: d07aa...b27

Så kjekt å høre om noen som ikke bruker mange tusen på gave per barn :)

Anonymkode: f9dd4...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er tre søsken som har giftet dere og alle fant partnere med svigerfamilie som hadde dette som sin tradisjon også? Hvis du har god økonomi så kan du kanskje gi til veldedighet. 

Anonymkode: 31ea1...52d

Nei. Vi fant alle partnere som syntes vår måte å gjøre dette på var en god idé. Sikkert fordi vi har funnet partnere med sammenfallende verdier (som jeg synes er veldig viktig i en livspartner). Søsteren min sin svigerfamilie synes dette er tull, og kjøper konsekvent gave til ungene, men de får jo ikke noe igjen da, så de får jo bare styre på. 

Broren min sin svigerfamilie gir kun hjemmelagde gaver og synes det er flott. Min svigerfamilie brukte et par år på å kutte det ut, men har nå gitt seg. De gir gaver seg imellom. Vi kjøper som sagt ingenting til noen. Folk har det de trenger i dette landet. 

Vi gir forøvrig raust til gode formål, og alltid etter jul. Og bruker heller penger på å besøke venner og familie ekstra ofte, eller hjelpe de som trenger det i omgangskretsen. Som at vi alltid gir barneklær og utstyr videre til en venninne som er alenemor, eller tar med et par venner av ungene på ferie/aktiviteter som vi vet ikke får samme muligheter hjemme. 

Vi er rause hele året igrunnen. Liker bare ikke unødvendig forbruk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olsen skrev:

Sitat

fine ullsokker, truser, håndkle, refleksvest, hårstrikk, matboks, drikkeflaske osv. 

Så fordi jeg stiller spørsmål ved pakkekalendergavene, er jeg altså en "pakkekalenderhater"?

Alt du har listet opp her (Jeg tok bort lørdagsgodt, tannkrem og tannbørste) er flotte julegaver å gi/få. 

Nå skjønner jeg bedre "dårlige julegaver"-trådene som florerer inne på høytidsforumet.

Tante Gunda ga meg lue og votter til jul - det fikk jeg jo som kalendergaver.

Beste ga meg matboks og drikkeflaske til jul, det fikk jeg også som kalendergaver.

Og Siri ga meg en strømpebukse. Kalendergave Det også. 

Jeg får jo bare ting heg allerede har!  Er det ingen som kan gi skikkelige gjennomtenkte gaver lenger?  

Jeg har ingenting i mot pakkekalendere, men listen blir lagt veldig høyt for julegavegivere når masse gode gaver blir oppbrukt i dagene før jul.

Anonymkode: f21ed...441

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la en 20-kroning på en børse hver dag fra 1 jan i fjor. Nå har jeg 6500 å bruke til jul.

Anonymkode: 90246...abb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, føler ikke noe press. Sønnen vår på fire får Brio-tog-kalender og ellers ingen fysisk gave fra oss. Han får penger på sparekontoen sin fra oss og fine (men få) gaver fra nærmeste familie. Bruker ikke så mye mer penger i desember enn resten av året, kanskje litt mer på mat og godis, bare. :) Men jeg legger meg ikke opp i hvordan andre gjør det, heller.

Det blir nok vanskeligere jo eldre han blir, men enn så lenge er han lykkelig bare han får et beger med slim til 15 kr. :) 

Anonymkode: 47c4d...ced

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at alle er negative til pakkekalender for tiden. Litt in i tiden kanskje mtp miljø? Nå er det en bit av freia melkesjokolade som gjelder 🤪 Synes det virker litt stusselig og lite omtanke bak. Selv storkoser jeg meg med å handle julegaver og lage pakkekalender. Kjenner ikke på noe negativt kjøpepress. Jeg gjør det for å glede de jeg er glad i. Vokste selv opp med pakkekalender og det er jo en gøyal tradisjon? :) Har brukt ca 250 totalt på 2 kalender. Synes ikke det er så dyrt egentlig 

Anonymkode: b9ffc...62e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, føler ikke på noe press. Jeg kjøper en pose smågodt-sjokolade og pakker inn i aluminiumsfolie så hvert barn får en sjokolade hver dag i kalenderen, bortsett fra julaften, da får de en julekule hver. Julegavene deres har stort sett kostet rundt 500 kr, og flere ganger har de fått en opplevelse eller «fått» neste års sommerferietur i julegave. Altså vi har bestilt ferietur og de har fått bilde av hva vi skal. Da har vi heller lagt litt ekstra penger i ferien. 

Anonymkode: ef8e0...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt. Mottar det jeg får, men kjøper aldri noe selv. Giverglede har jeg aldri hatt, men har alltid likt å motta. Grunnen er enkel. Jeg har aldri hatt overflod, så alle ekstra midler har vært kjærkomne.

Anonymkode: 813c8...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Kalender til 150 kr selv om vi egentlig ikke har råd til det,kjøper mange julegaver som vi ikke egentlig har råd til osv. Har kjøpt billige gaver da å nesten alt har vært på tilbud så har ikke egentlig brukt så mye penger;men har brukt mye mer enn jeg har råd til. Så nå må jeg se om vi har noe å selge frem til barnetrygden og barnebidraget kommer neste helg.

Du burde jo ventet med flere av gavene da til du faktisk hadde fått barnebidrag og barnetrygden. Når du vet når det kommer inn mer penger må du jo finne ut hva, du har råd til frem til da og da. Syntes ikke det er greit å blakke seg unødvendig når man har barn. 

Anonymkode: cb84b...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde jo ventet med flere av gavene da til du faktisk hadde fått barnebidrag og barnetrygden. Når du vet når det kommer inn mer penger må du jo finne ut hva, du har råd til frem til da og da. Syntes ikke det er greit å blakke seg unødvendig når man har barn. 

Anonymkode: cb84b...9be

Hadde jeg ventet så hadde ikke tilbudet var lenger å måtte da kjøpt noe dyrere når jeg fikk penger. Men allerede solgt noe så vi har så vi klarer oss til fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke noe kjøpepress når det gjelder egne barn, der er det jo vi som bestemmer prisnivået. Kalenderen er en smågodtbit hver dag, og julegaven er til en fornuftig pris.

Når det gjelder øvrig familie derimot, er det jo en forventning om at vi gir omtrent like mye som vi får. Skulle gjerne ha kuttet ut gaver mellom voksne, for alle har jo alt, og kjelleren fylles bare opp med ting vi ikke har bruk for.

Anonymkode: ad42a...637

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i familien med yngre barn(under 18) har en gruppe på messenger der vi oppgir str ungene bruker, hvilke interesser de har og sånt. Veldig praktisk, for da vet man hva som trengs eller er interessant å få for barnet. Vi gir også kun til barna i familien, søsken og foreldre. Føler sånn sett at det ikke blir noe problem med julehandelen

Anonymkode: f1048...de8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...