AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #21 Del Skrevet 25. november 2019 Føler null kjøpepress. Vi har ikke julegaver uansett, ungene får hver sin lille, symbolske gave, kjøpt brukt på finn (badedrakt til åtteåringen og en strikka genser til femåringen). Vi voksne hverken får eller gir. Barna får heller ingenting av andre. Julekalenderen er et kapittel i Snøsøsteren hver dag, samt en aktivitet (hugge juletre, bake pepperkaker eller klippe snøkrystaller). Det viktigste vi gir våre barn i jula er tid sammen, minner og forhåpentligvis en planet med en fremtid. Ikke tonnevis med ræl og stress og mas. Vi har forresten svært god økonomi, men det er et valg vi har tatt. Anonymkode: ce280...fff 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #22 Del Skrevet 25. november 2019 2 minutter siden, Pia Sofia skrev: Jada, helt enig, og jeg forstod at du mente det. Syntes bare at et duftlys (fra Ikea f eks) var en fin idé Skulle ønske julegaver generelt var på det nivået! Lip gloss, neglelakk, en bok, nye fine penner, en fotball o.l. Ikke mac, iPad og vesker til flere tusen. Dert er jo hakkende vilt sett i sammenheng med resten av verden! Japp, helt enig ☺️ Anonymkode: 6be36...9eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #23 Del Skrevet 25. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler null kjøpepress. Vi har ikke julegaver uansett, ungene får hver sin lille, symbolske gave, kjøpt brukt på finn (badedrakt til åtteåringen og en strikka genser til femåringen). Vi voksne hverken får eller gir. Barna får heller ingenting av andre. Julekalenderen er et kapittel i Snøsøsteren hver dag, samt en aktivitet (hugge juletre, bake pepperkaker eller klippe snøkrystaller). Det viktigste vi gir våre barn i jula er tid sammen, minner og forhåpentligvis en planet med en fremtid. Ikke tonnevis med ræl og stress og mas. Vi har forresten svært god økonomi, men det er et valg vi har tatt. Anonymkode: ce280...fff En badedrakt på juleaften?... Er det alt? Når får barna deres gaver eller noe de ønsker seg da? Aldri? Anonymkode: 31ea1...52d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #24 Del Skrevet 25. november 2019 30 minutter siden, Pia Sofia skrev: Jada, helt enig, og jeg forstod at du mente det. Syntes bare at et duftlys (fra Ikea f eks) var en fin idé Skulle ønske julegaver generelt var på det nivået! Lip gloss, neglelakk, en bok, nye fine penner, en fotball o.l. Ikke mac, iPad og vesker til flere tusen. Dert er jo hakkende vilt sett i sammenheng med resten av verden! Jeg har nieser og nevøer på 8, 9, 10 og 14 og de har som regel lange ønskelister med mye forskjellig. Både akseptable gaver (hårstrikker, maling, pynteting til rommet, lipgloss, fotballsko etc) og urealistiske gaver (iPad, Mac, hest etc). Sånn var det da jeg vokste opp også. Mobil, PC og hund sto på ønskelista hvert år sammen med en haug av andre ting, men jeg fikk det aldri, selv om foreldrene mine hadde god råd. Enten fikk jeg noe av det på ønskelista som var greit priset, eller så fikk jeg noe annet som jeg hadde behov for. Dessverre virker det som altfor mange foreldre i dag gir etter for de urealistiske ønskene, og det er jo veldig trist. Ønskelista er ikke lenger en ønskeliste, men en bestilling nesten. Og det virker som det er få som skjønner er at det er de selv som opprettholder kjøpepresset i det sekundet de gir etter for det. Anonymkode: e9e89...6ad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #25 Del Skrevet 25. november 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler null kjøpepress. Vi har ikke julegaver uansett, ungene får hver sin lille, symbolske gave, kjøpt brukt på finn (badedrakt til åtteåringen og en strikka genser til femåringen). Vi voksne hverken får eller gir. Barna får heller ingenting av andre. Julekalenderen er et kapittel i Snøsøsteren hver dag, samt en aktivitet (hugge juletre, bake pepperkaker eller klippe snøkrystaller). Det viktigste vi gir våre barn i jula er tid sammen, minner og forhåpentligvis en planet med en fremtid. Ikke tonnevis med ræl og stress og mas. Vi har forresten svært god økonomi, men det er et valg vi har tatt. Anonymkode: ce280...fff Er det en kveld i året man kan skjemme barna litt bort med god samvittighet så er det julaften. Klær som badedrakt og strikket genser er vel strengt talt noe foreldre er pliktig i å skaffe barna ellers i året. Som ting de trenger på lik linje med sko og mat. Anonymkode: 085e6...09a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #26 Del Skrevet 25. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: En badedrakt på juleaften?... Er det alt? Når får barna deres gaver eller noe de ønsker seg da? Aldri? Anonymkode: 31ea1...52d Det er alt ja. Hun både ønsker seg det, og trenger det. Ellers har barna alt de trenger, og får det de ønsker seg i bursdagsgave. (ikke noe gavebonanza da heller). Vi snakker mye om disse tingene, om miljøvern og plast og kjemikalier i det meste som selges på lekebutikken. Vi snakker om økonomi og forbruk, og hvorfor vi velger å kjøpe nesten alle ting brukt. Og så bruker vi som sagt tid sammen med barna. Og gir dem opplevelser istedet for ting. Har fortsatt ikke opplevd at de har utrykt klare ønsker om noe som helst av materielle greier. Forrige bursdag fikk eldste ny (brukt) sykkel. Det ønsket hun seg. Vi synes for eksempel det er kjempegøy å ta med ungene på store lekebutikker for å kikke, nettopp fordi de aldri maser. Blir som å gå på museum. Anonymkode: ce280...fff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 25. november 2019 #27 Del Skrevet 25. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alt ja. Hun både ønsker seg det, og trenger det. Ellers har barna alt de trenger, og får det de ønsker seg i bursdagsgave. (ikke noe gavebonanza da heller). Vi snakker mye om disse tingene, om miljøvern og plast og kjemikalier i det meste som selges på lekebutikken. Vi snakker om økonomi og forbruk, og hvorfor vi velger å kjøpe nesten alle ting brukt. Og så bruker vi som sagt tid sammen med barna. Og gir dem opplevelser istedet for ting. Har fortsatt ikke opplevd at de har utrykt klare ønsker om noe som helst av materielle greier. Forrige bursdag fikk eldste ny (brukt) sykkel. Det ønsket hun seg. Vi synes for eksempel det er kjempegøy å ta med ungene på store lekebutikker for å kikke, nettopp fordi de aldri maser. Blir som å gå på museum. Anonymkode: ce280...fff Du virker som en fantastisk mor som oppdrar barna dine til å ikke bli opptatt av materielle goder. Jeg ser du fikk kritikk, men det er av folk som ikke forstår at barn ikke savner noe de ikke har blitt lært opp til å ha lyst på av materielle ting. Jeg tenker på alle barn i Norge som får titalls gaver hver jul, de husker jo ikke hva de fikk av hvem engang. Og de samme folka har unger som hyler og griner fordi de ikke får alt de ønsker seg. Men det er liksom slik folk vil ha det. Forstå det den som kan. Barn SKAL ikke skjemmes bort med gavebonanza på julaften. Barn KAN bli det. Eller man kan bruke tiden sin sammen i førjulstida også, ikke oppleve at mamma eller pappa er borte på shopping mange kvelder eller helger på rad fordi de må kjøpe alle gavene. Ting gir ikke barn følelsen av å være elsket, oppmerksomhet, varme og kjærlighet gir dem den følelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #28 Del Skrevet 25. november 2019 Ja jeg kjenner på det. Både når det gjelder julekalendere og julegaver. Barna mine er 2 og 3 år og jeg har ikke tenkt til å gi noe dyre gaver i pakkekalenderen. I den alderen er det ikke mye som skal til. Men kjenner likevel på presset.. Anonymkode: c7ab5...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #29 Del Skrevet 25. november 2019 Føler ikke på noe kjøpepress nei. Jeg er glad i å handle julegaver, og koser meg med det. Anonymkode: 96d52...f01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #30 Del Skrevet 25. november 2019 5 minutter siden, loveli skrev: Ting gir ikke barn følelsen av å være elsket, oppmerksomhet, varme og kjærlighet gir dem den følelsen. Fint skrevet. Jeg har fantastiske minner fra min barndoms jul selv om jeg aldri fikk dyre julegaver. Jeg har minner om pepperkakebaking, julefilm på kino, uteaktiviteter med hodelykt i mørket, bygge snølykt, lage julepynt, sende julegaver til SOS barnebyer, lage julekort osv sammen med familien. I dag virker det som mye av fokuset på aktiviteter som skaper juleglede og bygger familierelasjoner er borte, og fokuset på dyre gaver er mye større. Som om kjærlighet og omsorg kan måles i prislappen på julegaven... Anonymkode: e9e89...6ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #31 Del Skrevet 25. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en kveld i året man kan skjemme barna litt bort med god samvittighet så er det julaften. Klær som badedrakt og strikket genser er vel strengt talt noe foreldre er pliktig i å skaffe barna ellers i året. Som ting de trenger på lik linje med sko og mat. Anonymkode: 085e6...09a Dette. Jeg elsker å gi gaver, og når det endelig er "lov" med litt gavebonanza i jula, ja da koser jeg meg stort. Jeg kjenner overhodet ikke på noe kjøpepress, og storkoser meg med å lage pakkekalender. Ingen voldsomt ekstravagante greier, men fine skrivesaker, litt spesielt godteri, noen pokemonkort osv. (Jeg er for øvrig født på 70-tallet, og fikk pakkekalender, så det er ikke noe som kom helt ut av det blå på 2000-tallet, som enkelte later til å tro.) Og så er jeg så inderlig lei av å høre at unger blir bortskjemte av å få pakkekalender og fine julegaver; om det skjer har du gjort en for dårlig jobb med holdningene til ungene dine. Selv om mine får både pakkekalender og ofte "unyttige" julegaver er de takknemlige for småting og ekstremt flinke til å dele, både med hverandre og andre - det har vi prentet inn i dem fra dag én. De har også fått nøye forklart at folk prioriterer tid og penger ulikt, og at kjøpekalender for dem som velger dét dermed er like bra som hjemmelaget pakkekalender, så skryt av egen kalender overfor andre barn er totalforbudt. Anonymkode: 5b574...6c0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #32 Del Skrevet 25. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alt ja. Hun både ønsker seg det, og trenger det. Ellers har barna alt de trenger, og får det de ønsker seg i bursdagsgave. (ikke noe gavebonanza da heller). Vi snakker mye om disse tingene, om miljøvern og plast og kjemikalier i det meste som selges på lekebutikken. Vi snakker om økonomi og forbruk, og hvorfor vi velger å kjøpe nesten alle ting brukt. Og så bruker vi som sagt tid sammen med barna. Og gir dem opplevelser istedet for ting. Har fortsatt ikke opplevd at de har utrykt klare ønsker om noe som helst av materielle greier. Forrige bursdag fikk eldste ny (brukt) sykkel. Det ønsket hun seg. Vi synes for eksempel det er kjempegøy å ta med ungene på store lekebutikker for å kikke, nettopp fordi de aldri maser. Blir som å gå på museum. Anonymkode: ce280...fff Nei, hvis du snakker Masse om kjemikaler og miljøvern føler de kanskje ikke at det er helt"lov"å ønske seg noe heller? Små barn vil vel ikke være de som ødelegger jorda... Du virker ekstremt satt i ditt "spor". Jeg gir masse tid og opplevelser med barna mine men det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 31ea1...52d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #33 Del Skrevet 25. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fint skrevet. Jeg har fantastiske minner fra min barndoms jul selv om jeg aldri fikk dyre julegaver. Jeg har minner om pepperkakebaking, julefilm på kino, uteaktiviteter med hodelykt i mørket, bygge snølykt, lage julepynt, sende julegaver til SOS barnebyer, lage julekort osv sammen med familien. I dag virker det som mye av fokuset på aktiviteter som skaper juleglede og bygger familierelasjoner er borte, og fokuset på dyre gaver er mye større. Som om kjærlighet og omsorg kan måles i prislappen på julegaven... Anonymkode: e9e89...6ad Det er da ingen motsetning mellom hyggelige aktiviteter og prisen på julegaver og adventskalender? Vi baker pepperkaker og andre kaker, lager julegaver til besteforeldre, leker i snøen, gir penger til veldedighet og drar på ulike koselige førjulsaktiviteter, selv om ungene får både kalender og fine gaver. Greier folk virkelig ikke å ha to tanker i hodet på en gang? Jeg er gaanske sikker på at ungene vet at vi elsker dem til tross for pakkekalenderen, altså. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvis du snakker Masse om kjemikaler og miljøvern føler de kanskje ikke at det er helt"lov"å ønske seg noe heller? Små barn vil vel ikke være de som ødelegger jorda... Du virker ekstremt satt i ditt "spor". Jeg gir masse tid og opplevelser med barna mine men det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 31ea1...52d Nettopp! Anonymkode: 5b574...6c0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #34 Del Skrevet 25. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen motsetning mellom hyggelige aktiviteter og prisen på julegaver og adventskalender? Anonymkode: 5b574...6c0 Nei, det er ikke nødvendigvis en motsetning. Men jeg sier at mitt inntrykk er at fokuset dessverre har flyttet seg og at mange i dag tror prisen på julegaven er det viktigste med jula. Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil om akkurat det. Anonymkode: e9e89...6ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #35 Del Skrevet 25. november 2019 Føler ikke noe press nei. Jeg gjør, og kjøper, det jeg har mulighet til og ønsker til de jeg vil. Barna mine får det de kan innenfor budsjettet jeg har. Ikke tenker jeg over eller bryr meg med hva andre gjør for seg og sine. Anonymkode: baa2f...433 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #36 Del Skrevet 25. november 2019 3 timer siden, loveli skrev: Du virker som en fantastisk mor som oppdrar barna dine til å ikke bli opptatt av materielle goder. Jeg ser du fikk kritikk, men det er av folk som ikke forstår at barn ikke savner noe de ikke har blitt lært opp til å ha lyst på av materielle ting. Jeg tenker på alle barn i Norge som får titalls gaver hver jul, de husker jo ikke hva de fikk av hvem engang. Og de samme folka har unger som hyler og griner fordi de ikke får alt de ønsker seg. Men det er liksom slik folk vil ha det. Forstå det den som kan. Barn SKAL ikke skjemmes bort med gavebonanza på julaften. Barn KAN bli det. Eller man kan bruke tiden sin sammen i førjulstida også, ikke oppleve at mamma eller pappa er borte på shopping mange kvelder eller helger på rad fordi de må kjøpe alle gavene. Ting gir ikke barn følelsen av å være elsket, oppmerksomhet, varme og kjærlighet gir dem den følelsen. Tusen takk! Jeg vokste opp på samme måte, foreldrene mine var øvre middelklasse, men hoppet av forbrukskarusellen da jeg var 8. Vi fikk alltid kun én gave hver på julaften, og jeg savnet aldri noe mer. Led ikke noen nød i oppveksten, og ønsker absolutt å videreføre det samme til mine barn. Flere av vennene til ungene har liknende opplegg faktisk, så jeg har ikke inntrykk av at de føler seg så utafor eller er triste over vår måte å gjøre det på. Vi er faktisk motbydelig priviligerte i dette landet, skal ikke lenger tilbake enn mine besteforeldre, før en appelsin og en strikkegenser var toppen av lykke til jul. Jeg er ikke interessert i å være med på de greiene, og ungene våre har det helt fint. Vi elsker alle julen, god mat, nydelig musikk, gode lukter, gode samtaler med de vi elsker, og brettspill og kos. Ville ikke byttet mot alle gaver i verden. ❤️ Anonymkode: ce280...fff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 25. november 2019 #37 Del Skrevet 25. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Jeg vokste opp på samme måte, foreldrene mine var øvre middelklasse, men hoppet av forbrukskarusellen da jeg var 8. Vi fikk alltid kun én gave hver på julaften, og jeg savnet aldri noe mer. Led ikke noen nød i oppveksten, og ønsker absolutt å videreføre det samme til mine barn. Flere av vennene til ungene har liknende opplegg faktisk, så jeg har ikke inntrykk av at de føler seg så utafor eller er triste over vår måte å gjøre det på. Vi er faktisk motbydelig priviligerte i dette landet, skal ikke lenger tilbake enn mine besteforeldre, før en appelsin og en strikkegenser var toppen av lykke til jul. Jeg er ikke interessert i å være med på de greiene, og ungene våre har det helt fint. Vi elsker alle julen, god mat, nydelig musikk, gode lukter, gode samtaler med de vi elsker, og brettspill og kos. Ville ikke byttet mot alle gaver i verden. ❤️ Anonymkode: ce280...fff Jeg vokste opp med store gavefjell under juletreet. Det ga meg ingenting. Misforstå meg rett, jeg ble jo glad, men jeg husket ikke alt jeg hadde fått til slutt. Og jeg skjønner ikke folk i denne tråden som liker å overøse barna med gaver i julen fordi det liksom er én dag man kan skjemme dem bort. Jeg skjønner ikke helt at de tror at det å pakke opp gaver i mange timer gir barna noe særlig glede mot slutten. Ei heller ser jeg poenget. Og jeg kan ikke forstå at folk lærer barna slike tradisjoner når vi vet hva det gjør med miljøet. Jeg synes man heller skal bruke tiden sammen istedenfor at fokuset er på gavene den kvelden. At folk tror de kan gjøre begge deler får være opp til dem. Selv om man pakker opp gaver i plenum så er fokuset på gavene. Jeg har vært i mange nok barnebursdager til andre barn til å se at gavene etterhvert mister betydning. Og selv om barna åpner gaver i plenum så glemmer de jo nesten å si takk... Men folk i tråden har kanskje barn over 12 år? Som klarer å ha fokus på flere ting samtidig og over en lengre periode? Å gi tusen gaver til en 5-åring er bortkastet. Jeg klarer ikke se poenget eller argumentet om at denne dagen skal barna skjemmes bort med materielle ting. Why..... hva gir det dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #38 Del Skrevet 25. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Jeg vokste opp på samme måte, foreldrene mine var øvre middelklasse, men hoppet av forbrukskarusellen da jeg var 8. Vi fikk alltid kun én gave hver på julaften, og jeg savnet aldri noe mer. Led ikke noen nød i oppveksten, og ønsker absolutt å videreføre det samme til mine barn. Flere av vennene til ungene har liknende opplegg faktisk, så jeg har ikke inntrykk av at de føler seg så utafor eller er triste over vår måte å gjøre det på. Vi er faktisk motbydelig priviligerte i dette landet, skal ikke lenger tilbake enn mine besteforeldre, før en appelsin og en strikkegenser var toppen av lykke til jul. Jeg er ikke interessert i å være med på de greiene, og ungene våre har det helt fint. Vi elsker alle julen, god mat, nydelig musikk, gode lukter, gode samtaler med de vi elsker, og brettspill og kos. Ville ikke byttet mot alle gaver i verden. ❤️ Anonymkode: ce280...fff Så nissen kommer ikke på deres dør?... I tillegg er det ganske uhygienisk med brukt badedrakt. Blir som å kjøpe brukte truser. Har vanskeligheter med å tro på at mange barn du kjenner bare får en gave av prinsipp... Eller kanskje det er en ting i din krets. Du gir heller ikke til andre i familien? Du vet du kan gi opplevelser i gave? Teater, opera, konsertopplevelser for å nevne noe. Mye man kan gi som ikke er en belastning for miljøet siden det er fokuset ditt. Anonymkode: 31ea1...52d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #39 Del Skrevet 25. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så er jeg så inderlig lei av å høre at unger blir bortskjemte av å få pakkekalender og fine julegaver; Anonymkode: 5b574...6c0 Pakkekalender eller gavebonanza, det er opp til enhver familie, men jeg stiller likevel spørsmål ved hva som blir gitt. Mange av de tingene som blir ramset opp som kalendergaver ("småplukk de behøver") er ting som jeg, og senere mine barn, i alle år har ønsket seg til jul fra familie. Når barnet får strømpebukse, sokker, hårspenner, nattøy, sengetøy osv i pakkekalenderen vil forventningene til "noe enda større til jul" bli fremtredende. Det er ingenting galt med oppdragelsen, men det ligger i barnets natur å se på "førjulsgavene" som noe mindre enn "hovedgaven". Anonymkode: f21ed...441 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #40 Del Skrevet 25. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nissen kommer ikke på deres dør?... I tillegg er det ganske uhygienisk med brukt badedrakt. Blir som å kjøpe brukte truser. Har vanskeligheter med å tro på at mange barn du kjenner bare får en gave av prinsipp... Eller kanskje det er en ting i din krets. Du gir heller ikke til andre i familien? Du vet du kan gi opplevelser i gave? Teater, opera, konsertopplevelser for å nevne noe. Mye man kan gi som ikke er en belastning for miljøet siden det er fokuset ditt. Anonymkode: 31ea1...52d Nissen kommer jo? Med gaven til ungene? 🤷♀️ Brukte badedrakter (og truser faktisk) kan faktisk vaskes. Så er ikke noen mer "uhygienisk" enn noe annet? I tillegg setter jeg mer pris på at mesteparten av kjemikaliene fra produksjonen er vasket ut av plagget istedet for å absorberes gjennom huden på ungene (eller meg selv). Vi gir heller ingen gaver til andre nei, og mottar ingenting. Man har et valg om å droppe dette. Hele familien min (søsken med partnere og foreldre) løser jula på liknende vis, og mange av vennene mine (med barn som er mine barns venner). Det går helt fint. Vi er tre søsken som har vokst opp med dette, og som aldri savnet noe. Så hvordan dette skal være så grusomt for ungene er helt uforståelig for meg. Anonymkode: ce280...fff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå