AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #21 Del Skrevet 24. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere. Han får konsekvenser for hver ting han glemmer, ikke bryr seg om, måten han snakker på eller ved dårlige holdninger/dårlig oppførsel. Vi har også familiemøte hver uke der vi alle snakker om ting, og jeg snakker med han mye alene. Vi gir konsekvenser som å dra inn goder, bytter internettpassord og husarrest uten noe mobil, pc eller nettbrett. Drar også inn lommepenger hvis han ikke gjør sine arbeidsoppgaver. Jeg diller og daller ikke, jeg er egentlig ganske streng og ser nødvendighet i regler og rutiner. Men jeg gir også mye kjærlighet, kjærlige ord, oppmuntrer på det som er bra og prøver å gi han troen på seg selv. Men til deg som spurte hvorfor jeg pakket kofferten hans så er jeg enig, jeg burde legge mer ansvar på han på sånne ting. Jeg burde ha latt han pakket og bare gått over etterpå. Det skal jeg la han gjøre neste gang. Anonymkode: 3f0d9...f3b Men vi voksne er forbilder og barn gjør ikke som vi sier, de gjør som vi gjør. Og du skriver at du snakker med han om dårlige holdninger/dårlig oppførsel, men i hi beskriver du de som studerer på BI i en veldig nedlatende tone. Hva sier det om dine holdninger og hva du da antagelig overfører til sønnen din. Er ikke så sikker på at det er sønnen som egentlig er problemet her. Anonymkode: 31ed9...199 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #22 Del Skrevet 24. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har han alltid vært sånn, eller kom det når han ble eldre ? Anonymkode: 8c844...6bd Han har alltid vært litt sånn fra han var veldig liten, men det er først nå det siste året det virkelig har kommet frem. Anonymkode: 3f0d9...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #23 Del Skrevet 24. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har alltid vært litt sånn fra han var veldig liten, men det er først nå det siste året det virkelig har kommet frem. Anonymkode: 3f0d9...f3b Hvorfor har dere ventet så lenge med å ta tak i situasjonen da? Dere burde søkt om litt hjelp og veiledning allerede da dere oppdaget denne atferden. Anonymkode: 31ed9...199 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #24 Del Skrevet 24. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi voksne er forbilder og barn gjør ikke som vi sier, de gjør som vi gjør. Og du skriver at du snakker med han om dårlige holdninger/dårlig oppførsel, men i hi beskriver du de som studerer på BI i en veldig nedlatende tone. Hva sier det om dine holdninger og hva du da antagelig overfører til sønnen din. Er ikke så sikker på at det er sønnen som egentlig er problemet her. Anonymkode: 31ed9...199 Det er da ingen hemmelighet at store deler av samfunnet har "fordommer" mot BI-gutter, selv om omtrent like mange vet at det bare er en "myte". Syns du overtolker noe voldsomt her. Anonymkode: b2381...9bc 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #25 Del Skrevet 24. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen hemmelighet at store deler av samfunnet har "fordommer" mot BI-gutter, selv om omtrent like mange vet at det bare er en "myte". Syns du overtolker noe voldsomt her. Anonymkode: b2381...9bc Enig. «BI-gutt» er jo et begrep der ute. Anonymkode: 4bd26...62f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #26 Del Skrevet 24. november 2019 Jeg får mange flotte og konstruktive svar. Jeg setter pris på det. Og jeg er åpen for at jeg har mine feil også i dette, jeg sitter stadig og tenker at jeg kunne gjort ting annerledes- det er bare ikke så lett å se hva når man føler man har prøvd alt. Jeg er enig i at jeg burde latt han pakke selv. Det handler nok mye om at jeg er redd han skal glemme noe viktig som for eksempel koruniformen sin. Koret han går i er et veldig kjent kor og det har sine viktige regler om hva som er viktig å ha med. Så det hadde blitt krise om noe av det viktige ikke kom med. Men det jeg ser jeg burde gjort er enten å ha inkludert han i pakkingen sammen med meg eller latt han pakke og jeg lagt oppi det viktigste etterpå hvis det var glemt. Kanskje jeg tar over for mye av ansvaret for ting han burde gjort selv, jeg skal ta det til meg og gjøre noe med det. Vi har regler, grenser og han slipper aldri unna med sånn oppførsel og det blir alltid tatt tak i. Men ja kanskje jeg glatter litt over for han noen ganger og gjør ting han burde ha gjort selv av praktiske ting. Jeg er enig og ydmyk på det. Anonymkode: 3f0d9...f3b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #27 Del Skrevet 24. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har dere ventet så lenge med å ta tak i situasjonen da? Dere burde søkt om litt hjelp og veiledning allerede da dere oppdaget denne atferden. Anonymkode: 31ed9...199 Burde forklart litt bedre. Han hadde ikke alle disse tingene som liten, men vi merket at han var svært opptatt av penger allerede som liten. Han var ekstremt flink til å snakke for seg allerede da, og hadde en del barnehageansatte rundt lillefingeren og fikk det som han ofte ønsket av andre. Men han var utrolig snill og hørte etter hjemme og var ikke noe egoistisk da i den forstand. Anonymkode: 3f0d9...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 24. november 2019 #28 Del Skrevet 24. november 2019 Bare til pakkingen: Neste gang lager dere en liste sammen. Da vet begge hva som skal i kofferten. Når han har puttet en ting i kofferten stryker han det av lista. Er noe glemt da, er det hans problem. Ser det med uniform, har samme greia når jentungen drar på håndballcup her, noen ting MÅ bare med, men jeg gjør det aldri for henne allikevel.... Ellers: neste gang han ringer og kjefter, enten han er på tur eller hos en kompis: legg på. Neste gang han kjefter eller blir sur for noe han selv burde gjort: forlat stedet. Du forklarer selvsagt i fredstid når han kommer hjem nå at det er det du kommer til å gjøre heretter. Han må snakke ordentlig og be om hjelp på en hyggelig måte, ikke behandle deg som dritt under skosålene! Det blir ikke bedre når han blir 15 da! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #29 Del Skrevet 24. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde forklart litt bedre. Han hadde ikke alle disse tingene som liten, men vi merket at han var svært opptatt av penger allerede som liten. Han var ekstremt flink til å snakke for seg allerede da, og hadde en del barnehageansatte rundt lillefingeren og fikk det som han ofte ønsket av andre. Men han var utrolig snill og hørte etter hjemme og var ikke noe egoistisk da i den forstand. Anonymkode: 3f0d9...f3b Det er nok en blanding av personlighet og hvordan han har blitt håndtert. Men ikke vær for streng mot deg selv; vi gjør alle så godt vi kan når det gjelder barna våre. Det letteste i verden er å se og påpeke hva andre gjør feil, og å være etterpåklok. Det viktigste tenker jeg, er at man stopper opp når man ser at det bærer litt galt avsted, og at man gjør noe for å rette opp i det. Og det er jo det du gjør nå. Anonymkode: 4bd26...62f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #30 Del Skrevet 24. november 2019 2 minutter siden, Ulrikke skrev: Bare til pakkingen: Neste gang lager dere en liste sammen. Da vet begge hva som skal i kofferten. Når han har puttet en ting i kofferten stryker han det av lista. Er noe glemt da, er det hans problem. Ser det med uniform, har samme greia når jentungen drar på håndballcup her, noen ting MÅ bare med, men jeg gjør det aldri for henne allikevel.... Ellers: neste gang han ringer og kjefter, enten han er på tur eller hos en kompis: legg på. Neste gang han kjefter eller blir sur for noe han selv burde gjort: forlat stedet. Du forklarer selvsagt i fredstid når han kommer hjem nå at det er det du kommer til å gjøre heretter. Han må snakke ordentlig og be om hjelp på en hyggelig måte, ikke behandle deg som dritt under skosålene! Det blir ikke bedre når han blir 15 da! Jeg mener han bør lage den lista helt på egenhånd, også kan de gå igjennom den sammen etterpå. Han må lære seg å tenke selv. Ellers veldig enig. Anonymkode: 4bd26...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #31 Del Skrevet 24. november 2019 Det virker som at du sliter med grensesetting. Det gjorde foreldre mine også. Råder deg til å researche og finne en god bok om det. Han er fortsatt et barn. Vis at du er glad i han. IKKE bare ved å gjøre ting for han. Ha litt mer troen på at han får til ting selv og la han få prøve og feile SELV. Siden han har problemer med å ta vare på sakene sine og ikke hører etter osv, så er det faktisk mulig at han har konsentrasjonsvansker. Anonymkode: 750a3...7dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #32 Del Skrevet 24. november 2019 Han er i ferd med å bli tenåring, mange er ufordragelige på det stadiet. Men det å glemme igjen lekser og å rote bort ting var jeg helt forferdelig med selv, alltid vært kjempedistre. Er ikke noe man gjør med vilje. Anonymkode: f9c21...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 24. november 2019 #33 Del Skrevet 24. november 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er grenser for hva oppdragelse kan gjøre, med mindre du bruker strømhalsbånd og nordkoreansk disiplin. Personligheten er i stor grad nedarvet, så det er veldig lite foreldre kan gjøre. Anonymkode: 0a7a3...bc0 Hahahaha! Du ville ha blitt overrasket over hvor mye miljø har å si for utviklingen (av blant annet personlighet) til et menneske. I beste fall er utsagnet ansvarsfraskrivelse fra trette foreldre som ikke orker mer 🤪 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #34 Del Skrevet 24. november 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får mange flotte og konstruktive svar. Jeg setter pris på det. Og jeg er åpen for at jeg har mine feil også i dette, jeg sitter stadig og tenker at jeg kunne gjort ting annerledes- det er bare ikke så lett å se hva når man føler man har prøvd alt. Jeg er enig i at jeg burde latt han pakke selv. Det handler nok mye om at jeg er redd han skal glemme noe viktig som for eksempel koruniformen sin. Koret han går i er et veldig kjent kor og det har sine viktige regler om hva som er viktig å ha med. Så det hadde blitt krise om noe av det viktige ikke kom med. Men det jeg ser jeg burde gjort er enten å ha inkludert han i pakkingen sammen med meg eller latt han pakke og jeg lagt oppi det viktigste etterpå hvis det var glemt. Kanskje jeg tar over for mye av ansvaret for ting han burde gjort selv, jeg skal ta det til meg og gjøre noe med det. Vi har regler, grenser og han slipper aldri unna med sånn oppførsel og det blir alltid tatt tak i. Men ja kanskje jeg glatter litt over for han noen ganger og gjør ting han burde ha gjort selv av praktiske ting. Jeg er enig og ydmyk på det. Anonymkode: 3f0d9...f3b Om han er ansvarlig for pakkinga og glemmer koruniform så er det viktig lærdom til senere i livet. Om han blir sparket ut, vel kanskje han burde vært mer oppmerksom og begynt pakke tidligere. Anonymkode: 6a19d...a25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #35 Del Skrevet 24. november 2019 5 minutter siden, Ulrikke skrev: Bare til pakkingen: Neste gang lager dere en liste sammen. Da vet begge hva som skal i kofferten. Når han har puttet en ting i kofferten stryker han det av lista. Er noe glemt da, er det hans problem. Ser det med uniform, har samme greia når jentungen drar på håndballcup her, noen ting MÅ bare med, men jeg gjør det aldri for henne allikevel.... Ellers: neste gang han ringer og kjefter, enten han er på tur eller hos en kompis: legg på. Neste gang han kjefter eller blir sur for noe han selv burde gjort: forlat stedet. Du forklarer selvsagt i fredstid når han kommer hjem nå at det er det du kommer til å gjøre heretter. Han må snakke ordentlig og be om hjelp på en hyggelig måte, ikke behandle deg som dritt under skosålene! Det blir ikke bedre når han blir 15 da! Det var et lurt tips det må å skrive en liste og at han pakker etter den. Ja, en av tingene jeg har tenkt veldig på i dag er at jeg må bare begynne å legge på når han ringer på den måten ved og for eksempel si "Når du snakker sånn til meg, så legger jeg på. Ring heller opp igjen når du kan snakke hyggelig". Det hjelper ikke at jeg har vært så grei på det som jeg har vært frem til nå. Han er veldig sent hjemme ikveld, men etter skolen imorgen skal vi ha en dyp alvorsnakk om alt dette igjen. Og jeg skal ta til meg alle rådene jeg får her, setter veldig pris på at så mange engasjerer seg i saken min. Tusen takk. Jeg ser forresten at det er nevnt noe med mine holdninger mtp BI kommenteren. Jeg har veldig gode holdninger selv og er det noe jeg har lært barna så er det å godta alle som de er. Og det gjør begge barna. Sønnen min er tillitsvalgt på skolen og er flink til å å trekke ut en hånd til de som sliter litt på skolen. Det skal han virkelig ha. Jeg snakker aldri stygt om noen, og tenker alltid på egne holdninger. Men såklart kan jeg drite meg ut jeg også som denne BI kommenteren som bare var ment som et uttrykk, men som jeg såklart beklager da jeg ser at det var stigmatiserende. Anonymkode: 3f0d9...f3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #36 Del Skrevet 24. november 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok en blanding av personlighet og hvordan han har blitt håndtert. Men ikke vær for streng mot deg selv; vi gjør alle så godt vi kan når det gjelder barna våre. Det letteste i verden er å se og påpeke hva andre gjør feil, og å være etterpåklok. Det viktigste tenker jeg, er at man stopper opp når man ser at det bærer litt galt avsted, og at man gjør noe for å rette opp i det. Og det er jo det du gjør nå. Anonymkode: 4bd26...62f Ja noe av dette er nok også personlighetstrekk. En fin blanding som du nevner. Var godt å lese svaret ditt, for ja jeg prøver så godt jeg kan av hele mitt hjerte- og jeg prøver virkelig ta tak i dette på best mulig måte. Jeg prøver og feiler jeg også som alle andre i livet, og jeg gir meg ikke. For meg er det viktig at barna er rustet for verden vi lever i, og blir gode mennesker og derfor jobber jeg veldig for dette og må også jobbe med hva jeg kan gjøre bedre. Jeg må nok passe på og ikke sy puter under armene hans, jeg trodde jeg ikke gjorde det- men ser nå at jeg nok gjør det på noen av de praktiske tingene, som det at jeg pakker for han. Det må jeg slutte med. Anonymkode: 3f0d9...f3b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #37 Del Skrevet 24. november 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil beklage kommentaren min om BI, jeg mener såklart ikke at alle er like som går på BI. Det trekker jeg tilbake og beklager. Anonymkode: 3f0d9...f3b Jada, selv om du nok generelt sett hadde et poeng, hvis vi skal være helt ærlige her Anonymkode: e72d6...be2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #38 Del Skrevet 24. november 2019 Selvom jeg ikke svarer alle personlig så leser jeg alle svarene og tar det til meg. Tusen takk, man kjører seg liksom litt fast noen ganger- da er det godt med noen råd. Jeg blir litt opptatt utover dagen nå, men kommer til å se innom tråden litt når jeg kan. Ønsker alle en fin dag. Anonymkode: 3f0d9...f3b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #39 Del Skrevet 24. november 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var et lurt tips det må å skrive en liste og at han pakker etter den. Ja, en av tingene jeg har tenkt veldig på i dag er at jeg må bare begynne å legge på når han ringer på den måten ved og for eksempel si "Når du snakker sånn til meg, så legger jeg på. Ring heller opp igjen når du kan snakke hyggelig". Det hjelper ikke at jeg har vært så grei på det som jeg har vært frem til nå. Han er veldig sent hjemme ikveld, men etter skolen imorgen skal vi ha en dyp alvorsnakk om alt dette igjen. Og jeg skal ta til meg alle rådene jeg får her, setter veldig pris på at så mange engasjerer seg i saken min. Tusen takk. Jeg ser forresten at det er nevnt noe med mine holdninger mtp BI kommenteren. Jeg har veldig gode holdninger selv og er det noe jeg har lært barna så er det å godta alle som de er. Og det gjør begge barna. Sønnen min er tillitsvalgt på skolen og er flink til å å trekke ut en hånd til de som sliter litt på skolen. Det skal han virkelig ha. Jeg snakker aldri stygt om noen, og tenker alltid på egne holdninger. Men såklart kan jeg drite meg ut jeg også som denne BI kommenteren som bare var ment som et uttrykk, men som jeg såklart beklager da jeg ser at det var stigmatiserende. Anonymkode: 3f0d9...f3b Bare pass på at den samtalen ikke blir for langdryg, med for mange ord. Jeg råder deg til en kort og konsis prat hvor du samler det aller viktigste og legger det fram på en enkel og grei måte, ellers ender han sannsynligvis opp med å ikke gidde å høre ordentlig etter. Gutter i den alderen har en lei tendens til det, akkurat som vi foreldre har en tendens til å servere litt for lange taler. Jeg råder deg også til å invitete ham med til å ta aktivt del: be om hans mening om konkrete situasjoner, be om refleksjon på hva konkrete ting har å si for ham, for deg, for situasjonen. Still åpne spørsmål som krever refleksjon, ikke ja eller nei-svar. Lykke til! Anonymkode: 4bd26...62f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 24. november 2019 #40 Del Skrevet 24. november 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener han bør lage den lista helt på egenhånd, også kan de gå igjennom den sammen etterpå. Han må lære seg å tenke selv. Ellers veldig enig. Anonymkode: 4bd26...62f Helt enig i at det må være målet etter hvert. Det høres imidlertid ikke ut som om han er der enda Jeg tenkte at det var en fin "overgang" å gjøre det i fellesskap.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå