Gå til innhold

Hvem er tidenes beste låtskriver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.12.2019 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Edit: Det er heller ikke som om Taylor Swift gjorde alt alene, mens Beatles var 4 menn.  Ser man på hvem som har skrevet sangene til Taylor Swift så ser man at hun samarbeider med andre. Ikke noe galt i å samarbeide med låtskrivingen. 

Anonymkode: ad697...012

Taylor Swift skriver alt selv, men hun får litt hjelp med å redigere tekstene, men da er det gjerne hvilke deler av teksten hun skal ha med i en sang, etc. "All too well" for eksempel, den skrev hun helt alene, men hun fikk hjelp med å velge hvilke deler av teksten hun skulle ha med, i følge henne selv ville sangen blitt 13 minutter lang hvis hun skulle hatt med alt. Dersom noen hjelper henne med én setning eller med å bytte ut et ord, blir de kreditert. 

Anonymkode: f0223...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Google "the best songwriters of all time" og du får opp navn og bilde av artistene som blir ansett som tidenes beste låtskrivere.

- Bob Dylan, Paul McCartney, John Lennon, Paul Simon, Joni Mitchell, Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Neil Young, Carole King, Chuck Berry, Brian Wilson, Prince, Taylor Swift, Leonard Cohen, Mick Jagger, Gerry Goffin, Smokey Robinson, Bob Marley, David Bowie, Keith Richards, Elvis Costello, Bernie Taupin, Dolly Parton, James Taylor, Van Morrison, George Harrison, Robert Johnsen, Elton John, Tom Waits, Stevie Nicks, Kurt Cobain, Bono, Johnny Cash, Billy Joel, Michael Jackson, Lou Reed, Tom Petty, Marvin Gaye...

Så hvorfor er alle disse såkalte "musikkekspertene" her inne så mye i mot Taylor og mener at hun ikke har talent? Er det fordi hun er en ung kvinne? Hvorfor ellers får hun så mye hat rettet mot seg? Fordi hun har skrevet noen catchy låter som har gått mye på radioen? Avskrev dere Beatles fordi de skrev "she loves you", "she said, she said" og "I want to hold your hand"? Jeg vil gjerne høre begrunnelsene. 

Anonymkode: f0223...a61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google "the best songwriters of all time" og du får opp navn og bilde av artistene som blir ansett som tidenes beste låtskrivere.

- Bob Dylan, Paul McCartney, John Lennon, Paul Simon, Joni Mitchell, Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Neil Young, Carole King, Chuck Berry, Brian Wilson, Prince, Taylor Swift, Leonard Cohen, Mick Jagger, Gerry Goffin, Smokey Robinson, Bob Marley, David Bowie, Keith Richards, Elvis Costello, Bernie Taupin, Dolly Parton, James Taylor, Van Morrison, George Harrison, Robert Johnsen, Elton John, Tom Waits, Stevie Nicks, Kurt Cobain, Bono, Johnny Cash, Billy Joel, Michael Jackson, Lou Reed, Tom Petty, Marvin Gaye...

Så hvorfor er alle disse såkalte "musikkekspertene" her inne så mye i mot Taylor og mener at hun ikke har talent? Er det fordi hun er en ung kvinne? Hvorfor ellers får hun så mye hat rettet mot seg? Fordi hun har skrevet noen catchy låter som har gått mye på radioen? Avskrev dere Beatles fordi de skrev "she loves you", "she said, she said" og "I want to hold your hand"? Jeg vil gjerne høre begrunnelsene. 

Anonymkode: f0223...a61

Taylor er på 97. plass https://www.rollingstone.com/interactive/lists-100-greatest-songwriters/#kanye-west

Anonymkode: 063be...4e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarvis Cocker (Pulp) og Morrisey har også levert noen fantastiske tekster.

Morrisey/Smiths var omtrent soundtracket til ungdomstida mi, det er ganske leit å se at han er skikkelig usympatisk når han gir uttrykk for meningene sine - men tekstene er verdt å lytte til.

Anonymkode: 42adc...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Ser det, men det er en skam at artister som Kanye er med i den listen, men det er jo bare meningene til én musikkjournalist. 

I mine øyne er det ingen bedre låtskrivere enn Paul McCartney, John Lennon, Tom Petty, Joni Mitchell, David Bowie og Queen ikke minst, de har skrevet noen av de største klassikerne og for en artist Freddie var, det er få (om ingen) som har den karismaen og tilstedeværelsen som Mercury hadde på scenen, slike artister finnes ikke lenger. Nå handler det ikke lenger om at "artisten" skal skrive og beherske ett eller flere instrumenter, disse såkalte "artistene" får andre til å skrive/lage låtene, og ikke kan de spille et instrument heller og kan de det, er de ikke spesielt flinke. 

Anonymkode: f0223...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Valyria83 skrev:

Prince ❤️

Lennon, Prince, Mercury, Bowie er alle borte, og i dag vi Drake, Kanye Wesy, Justin Bieber og Miley Cyrus. Trist for oss som ble født etter 80-årene. For en tragedie! 

Anonymkode: f0223...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lennon, Prince, Mercury, Bowie er alle borte, og i dag vi Drake, Kanye Wesy, Justin Bieber og Miley Cyrus. Trist for oss som ble født etter 80-årene. For en tragedie! 

Anonymkode: f0223...a61

Enig!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lennon, Prince, Mercury, Bowie er alle borte, og i dag vi Drake, Kanye Wesy, Justin Bieber og Miley Cyrus. Trist for oss som ble født etter 80-årene. For en tragedie! 

Anonymkode: f0223...a61

Jeg er virkelig født i feil tiår 😣 Virkelig ingen konserter som interesserer meg i dag, blææ. Queen, Johnny Cash, Elvis Presley, Michael Jackson, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Ramones... Joda, Queen spiller jo enda - men hallo. Queen uten Freddie er som... pizza uten ost liksom. Ikke like bra. Led Zeppelin spiller vel ikke lenger etter trommeslageren døde? Og alle andre er død 😢😒 

Anonymkode: 821e1...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Kanye West, R(apist) kelly, Jay Z, Notorious B.I.G  og Max martin er på den lista, det sier litt om seriøsiteten av en sånn topp 100...
Max Martin er Nr. 41 og Bowie er Nr. 39, det blir rett og slett for dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er virkelig født i feil tiår 😣 Virkelig ingen konserter som interesserer meg i dag, blææ. Queen, Johnny Cash, Elvis Presley, Michael Jackson, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Ramones... Joda, Queen spiller jo enda - men hallo. Queen uten Freddie er som... pizza uten ost liksom. Ikke like bra. Led Zeppelin spiller vel ikke lenger etter trommeslageren døde? Og alle andre er død 😢😒 

Anonymkode: 821e1...3d5

Det finnes nok absolutt band idag du vil like som er autentiske og med et tonn av talent. Så A perfect circle i spektrum i fjor sommer. Et band med så høyt nivå at du blir litt satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er virkelig født i feil tiår 😣 Virkelig ingen konserter som interesserer meg i dag, blææ. Queen, Johnny Cash, Elvis Presley, Michael Jackson, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Ramones... Joda, Queen spiller jo enda - men hallo. Queen uten Freddie er som... pizza uten ost liksom. Ikke like bra. Led Zeppelin spiller vel ikke lenger etter trommeslageren døde? Og alle andre er død 😢😒 

Anonymkode: 821e1...3d5

Enig, og det handler ikke om den holdningen om at "alt var bedre før", men dagens artister kan jo ikke spille instrumenter og skrive egne låter. Før var det viktig at du kunne skrive, spiller instrumenter og ha en sterk "stage presence" og tekstene? Mye bedre enn i dag. Dagen musikk er generisk og laget for det meste av DJ-er (disse platesnurrere blir også sett på som artister i dag). Jeg er født på 90-tallet og er sjokkert når jeg ser på hvordan artistene var før, hvor talentfulle de var, at de spilte instrumenter og laget sin egen musikk - ikke bare lagde de musikk, de lagde GOD kvalitetsmusikk, ikke slik musikk disse emo-bandene vi har i dag lager. Musikken var ekte, rå, autentisk og konsertene var magiske med trommeslagere, gitarister, bassister og frontfigurer som kunne spille og synge. I dag er det noen OK sangere med innøvde dansetrinn og masse sexappeal. Usj. 

(Og ja, Brian May er meget flink, men ja, Queen uten Freddie... det funker ikke). 

Anonymkode: f0223...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er virkelig født i feil tiår 😣 Virkelig ingen konserter som interesserer meg i dag, blææ. Queen, Johnny Cash, Elvis Presley, Michael Jackson, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Ramones... Joda, Queen spiller jo enda - men hallo. Queen uten Freddie er som... pizza uten ost liksom. Ikke like bra. Led Zeppelin spiller vel ikke lenger etter trommeslageren døde? Og alle andre er død 😢😒 

Anonymkode: 821e1...3d5

Led ble oppløst etter at at trommeslageren John døde ja. Må bare respektere det. De rakk aldri å bli dårlige :) 

Anonymkode: f0223...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.12.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Det er mange artister som har skrevet mange hits, men det er INGEN artister som har solgt mer enn Beatles

Nå er det relativt få som kjøper musikk lengre. 

Har aldri kjøpt musikk i fysisk form eller på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, K.B. skrev:

Det finnes nok absolutt band idag du vil like som er autentiske og med et tonn av talent. Så A perfect circle i spektrum i fjor sommer. Et band med så høyt nivå at du blir litt satt ut.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at bander og artister før i tiden hadde mye mer talent enn dagens artister, de var i en helt annen liga. For å bli berømt måtte de fleste kunne lage egen musikk, kunne synge mer enn bra, beherske flere instrumenter og være gode live. I dag er jo ikke dette tilfellet. Jo, det finnes noen gode band og artister, men de kan likevel ikke sammenlignes med flere av bandene som er nevnt i denne tråden. 

Anonymkode: f0223...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Bernie Taupin? Eller Lennon/McCartney, kanskje? Disse stiller i alle fall veldig sterkt.

Av nyere dato: Eminem.

Anonymkode: 3bad4...502

Høyt oppe på min liste også av låtskrivere av nyere dato. 

Anonymkode: 47911...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...