Gå til innhold

Bøtelagt for å sjekke telefonen når bilen stod stille!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, T-Rex skrev:

Det var i akkurat den situasjonen. Hadde vedkommende laget ekstra kø, for eksempel, kan det være at det hadde blitt domfellelse. Så dommen sier ikke at det er fritt fram for å bruke mobilen når man står i kø.

Nei, men jeg mener jo ikke det  heller, man må jo ha et øye på situasjonen også, ikke bare fordype seg i telefonen. 

Anonymkode: 052a4...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35% av trafikkulykker skyldes rus. 40% skyldes høy fart, 15% skyldes dårlige/defekte veier, 9% skyldes dårlige biler og dekk.

Ja da er det helt riktig prioritering å ta folk som trykker på en mobil i trafikal stans.

Det er enda mer håpløst når man tenker på at den samme trykkingen ville vært fulltlovlig om mobilen var fastmontert på en holder. Det er altså hele forksjellen. En klype av plast.

Anonymkode: 1930e...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dere klar over dette, at du kan få 2000kr i bot om du i trafikken sjekker telefonen din SELV om bilen står stille?! Her jeg bor er det en liten by med masse lyskryss, i rushtrafikk er det ikke uvanlig å bli stående 10 min mens køa beveger seg fram av og til, så ja, når bilen står i ro ved kø og når det er rødt lys, så sjekker jeg kjapt telefonen eller surfer litt. Det er også veiarbeid her hvor en blir stående opptil i 20 min ved lysregulering, jeg kan altså få bot da og. Dette gidder jeg ikke å risikere å finne ut, og kommer ikke til å gjøre det mer, men heller kjøre innom en tilførsel eller noe og sjekke. 

Artikkelen handler om en kvinne som fikk bot fordi hun i kø tok opp telefonen for å sende en sms om at hun ble forsinket. Når køen begynte å bevege seg igjen la hun umiddelbart ned telefonen før hun kjørte videre. Hun godtok ikke forlegget og saken endte i retten hvor aktor ba om at kvinnen beholdt boten på 2000kr og mistet lappen i 6mnd pga prikker på førerkortet, samt 5000kr i saksomkostninger. Kvinnen ble frikjent og fikk tilkjent saksomkostninger på 7800.

https://www.nrk.no/vestfold/frikjent-for-mobilbruk-fordi-bilen-ikke-var-i-fart-1.14789423

Anonymkode: 052a4...057

det er en overraskende avgjørelse, og den er ikke rettskraftig, så jeg ville ikke tatt sjansen på å oppføre meg etter den.

Anonymkode: a4750...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

35% av trafikkulykker skyldes rus. 40% skyldes høy fart, 15% skyldes dårlige/defekte veier, 9% skyldes dårlige biler og dekk.

Ja da er det helt riktig prioritering å ta folk som trykker på en mobil i trafikal stans.

Det er enda mer håpløst når man tenker på at den samme trykkingen ville vært fulltlovlig om mobilen var fastmontert på en holder. Det er altså hele forksjellen. En klype av plast.

Anonymkode: 1930e...778

Men så skaff deg den fordømte klypa, da!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...