AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Del Skrevet 23. november 2019 Var dere klar over dette, at du kan få 2000kr i bot om du i trafikken sjekker telefonen din SELV om bilen står stille?! Her jeg bor er det en liten by med masse lyskryss, i rushtrafikk er det ikke uvanlig å bli stående 10 min mens køa beveger seg fram av og til, så ja, når bilen står i ro ved kø og når det er rødt lys, så sjekker jeg kjapt telefonen eller surfer litt. Det er også veiarbeid her hvor en blir stående opptil i 20 min ved lysregulering, jeg kan altså få bot da og. Dette gidder jeg ikke å risikere å finne ut, og kommer ikke til å gjøre det mer, men heller kjøre innom en tilførsel eller noe og sjekke. Artikkelen handler om en kvinne som fikk bot fordi hun i kø tok opp telefonen for å sende en sms om at hun ble forsinket. Når køen begynte å bevege seg igjen la hun umiddelbart ned telefonen før hun kjørte videre. Hun godtok ikke forlegget og saken endte i retten hvor aktor ba om at kvinnen beholdt boten på 2000kr og mistet lappen i 6mnd pga prikker på førerkortet, samt 5000kr i saksomkostninger. Kvinnen ble frikjent og fikk tilkjent saksomkostninger på 7800. https://www.nrk.no/vestfold/frikjent-for-mobilbruk-fordi-bilen-ikke-var-i-fart-1.14789423 Anonymkode: 052a4...057 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #2 Del Skrevet 23. november 2019 Synes det begynner å bli litt vel nazi nå. Anonymkode: 5c90c...81d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #3 Del Skrevet 23. november 2019 Ja, jeg visste om dette, jeg har førerkortet klasse B og dette er noe man lærer. Jeg kan på en måte forstå det, det er mange som sjekker telefonen og blir såpass uoppmerksom at de ikke ser når trafikken foran begynner å rulle. Da blir køen ekstra lang og folk blir irriterte og det kan føre til ulykker. Man skal også sørge for trafikkflyt. Det er ikke lov å parkere midt i veien for å sjekke mobilen, noe man i praksis gjør når man sjekker mobilen i kø og man ikke følger køen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Del Skrevet 23. november 2019 2 minutter siden, loveli skrev: Ja, jeg visste om dette, jeg har førerkortet klasse B og dette er noe man lærer. Jeg kan på en måte forstå det, det er mange som sjekker telefonen og blir såpass uoppmerksom at de ikke ser når trafikken foran begynner å rulle. Da blir køen ekstra lang og folk blir irriterte og det kan føre til ulykker. Man skal også sørge for trafikkflyt. Det er ikke lov å parkere midt i veien for å sjekke mobilen, noe man i praksis gjør når man sjekker mobilen i kø og man ikke følger køen. Alltid noen som "ja, jeg har lappen og jeg visste dette, logisk ditt logisk datt blabla" Vel, besserwisser, jeg har også førerkort klasse b, og litt til, og ingen plass under opplæring kom dette frem. Anonymkode: 052a4...057 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. november 2019 #5 Del Skrevet 23. november 2019 Ved veiarbeid så tar jeg gjerne opp tlf siden det er fullstendig stopp, men ved lyskryss eller vanlig kø er jo en pr def i bevegelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #6 Del Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alltid noen som "ja, jeg har lappen og jeg visste dette, logisk ditt logisk datt blabla" Vel, besserwisser, jeg har også førerkort klasse b, og litt til, og ingen plass under opplæring kom dette frem. Anonymkode: 052a4...057 Ja, og det er alltid noen som tar lappen og ikke skjønner hvilket ansvar de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. november 2019 #7 Del Skrevet 23. november 2019 Ja, selvfølgelig viste jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #8 Del Skrevet 23. november 2019 8 minutter siden, loveli skrev: Ja, jeg visste om dette, jeg har førerkortet klasse B og dette er noe man lærer. Jeg kan på en måte forstå det, det er mange som sjekker telefonen og blir såpass uoppmerksom at de ikke ser når trafikken foran begynner å rulle. Da blir køen ekstra lang og folk blir irriterte og det kan føre til ulykker. Man skal også sørge for trafikkflyt. Det er ikke lov å parkere midt i veien for å sjekke mobilen, noe man i praksis gjør når man sjekker mobilen i kø og man ikke følger køen. Men nå foreligger det jo en dom på det motsatte (Dvs. frikjennelse fordi bilen ikke var i bevegelse), så dette er jo på ingen måte banket inn i stein. Anonymkode: 75399...29d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Del Skrevet 23. november 2019 4 minutter siden, loveli skrev: Ja, og det er alltid noen som tar lappen og ikke skjønner hvilket ansvar de har. Men nå ble hun jo frikjent, så ikke så mye ansvar;) Anonymkode: 052a4...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #10 Del Skrevet 23. november 2019 7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Ved veiarbeid så tar jeg gjerne opp tlf siden det er fullstendig stopp, men ved lyskryss eller vanlig kø er jo en pr def i bevegelse Den er jo ikke det, hun ble frikjent fordi den ikke var i bevegelse. Anonymkode: 052a4...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #11 Del Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men nå foreligger det jo en dom på det motsatte (Dvs. frikjennelse fordi bilen ikke var i bevegelse), så dette er jo på ingen måte banket inn i stein. Anonymkode: 75399...29d Stemmer det, men kjørelæreren min sa at det ikke var lov. Han lurte meg til å sjekke telefonen min en gang vi sto i kø. Da jeg hadde sjekket det han ba meg sjekke så gjorde han meg klar over at jeg hadde fått bot hvis jeg ble tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #12 Del Skrevet 23. november 2019 11 minutter siden, loveli said: Ja, jeg visste om dette, jeg har førerkortet klasse B og dette er noe man lærer. Jeg kan på en måte forstå det, det er mange som sjekker telefonen og blir såpass uoppmerksom at de ikke ser når trafikken foran begynner å rulle. Da blir køen ekstra lang og folk blir irriterte og det kan føre til ulykker. Man skal også sørge for trafikkflyt. Det er ikke lov å parkere midt i veien for å sjekke mobilen, noe man i praksis gjør når man sjekker mobilen i kø og man ikke følger køen. Blir selv irritert på folk som lager kø, men her ville aktor både ha 2000 i bot og prikker slik at vedkommende mistet førerkortet i 6 måneder. Alt som er irriterende bør jo ikke straffes med bøter og prikker på førerkortet. Det er vel ingen som hadde ment at dette var passende straff om vedkommende ikke brukte mobiltelefon, men bare var litt treg og brukte 5 sekunder ekstra på å starte bilen. Synes det holder å tute på de som er trege. I tillegg mener jeg man kan ha god grunn til å ville sende en kort melding mens man er i kø. Anonymkode: 32e75...f81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. november 2019 #13 Del Skrevet 23. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Alltid noen som "ja, jeg har lappen og jeg visste dette, logisk ditt logisk datt blabla" Vel, besserwisser, jeg har også førerkort klasse b, og litt til, og ingen plass under opplæring kom dette frem. Anonymkode: 052a4...057 Ditto. Men det er kanskje ikke så rart, siden det ikke fantes mobiltelefoner (for folk flest) for 30 år siden. Man er pliktig til å holde seg oppdatert på lovverket i det landet man oppholder seg. Det nytter ikke å si "jammen jeg visste ikke..." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #14 Del Skrevet 23. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå ble hun jo frikjent, så ikke så mye ansvar;) Anonymkode: 052a4...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #15 Del Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, loveli skrev: Stemmer det, men kjørelæreren min sa at det ikke var lov. Han lurte meg til å sjekke telefonen min en gang vi sto i kø. Da jeg hadde sjekket det han ba meg sjekke så gjorde han meg klar over at jeg hadde fått bot hvis jeg ble tatt. Hva som er lovlig i et gitt tilfelle avgjøres i ytterste konsekvens av domstolene. Det var frifinnelse, altså anser de ikke at et lovbrudd har funnet sted ut i fra at rettens tolkning av loven. Anonymkode: 75399...29d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #16 Del Skrevet 23. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir selv irritert på folk som lager kø, men her ville aktor både ha 2000 i bot og prikker slik at vedkommende mistet førerkortet i 6 måneder. Alt som er irriterende bør jo ikke straffes med bøter og prikker på førerkortet. Det er vel ingen som hadde ment at dette var passende straff om vedkommende ikke brukte mobiltelefon, men bare var litt treg og brukte 5 sekunder ekstra på å starte bilen. Synes det holder å tute på de som er trege. I tillegg mener jeg man kan ha god grunn til å ville sende en kort melding mens man er i kø. Anonymkode: 32e75...f81 Det var en overdrivelse. Hvis personen ikke lagde ekstra lang kø pga stans, eller brukte mobilen i fart (rullefart teller), så er det en for streng straff. Man utgjør ikke fare for liv og helse. Men hvis man kræsjer i baken på den foran fordi man er uoppmerksom, så blir det fort uendelig med kø fordi man må skrive skademelding etc. Det er selvfølgelig ikke greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 23. november 2019 #17 Del Skrevet 23. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva som er lovlig i et gitt tilfelle avgjøres i ytterste konsekvens av domstolene. Det var frifinnelse, altså anser de ikke at et lovbrudd har funnet sted ut i fra at rettens tolkning av loven. Anonymkode: 75399...29d Jeg har fått med meg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #18 Del Skrevet 23. november 2019 Det er logisk, da. Det kan skje ting i trafikken mens du skriver SMS. Kanskje noen kolliderer, kanskje vandrer noen ut i veien. Kanskje skjer det noe du må ta hensyn til eller reagere på. Lav sjanse, ja, men mulig Anonymkode: 90b82...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #19 Del Skrevet 23. november 2019 5 minutter siden, loveli skrev: Det var en overdrivelse. Hvis personen ikke lagde ekstra lang kø pga stans, eller brukte mobilen i fart (rullefart teller), så er det en for streng straff. Man utgjør ikke fare for liv og helse. Men hvis man kræsjer i baken på den foran fordi man er uoppmerksom, så blir det fort uendelig med kø fordi man må skrive skademelding etc. Det er selvfølgelig ikke greit. Ja men her er ikke snakk om rullefart eller at man kjører inn i den foran, her står man STILLE og likevel får bot. Anonymkode: 052a4...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. november 2019 #20 Del Skrevet 23. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hva som er lovlig i et gitt tilfelle avgjøres i ytterste konsekvens av domstolene. Det var frifinnelse, altså anser de ikke at et lovbrudd har funnet sted ut i fra at rettens tolkning av loven. Anonymkode: 75399...29d Det var i akkurat den situasjonen. Hadde vedkommende laget ekstra kø, for eksempel, kan det være at det hadde blitt domfellelse. Så dommen sier ikke at det er fritt fram for å bruke mobilen når man står i kø. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå