Gå til innhold

Når dama tjener mest..

Fremhevede innlegg

Skrevet

..plager det deg som mann?

Jeg tjener ca 150 000 mer enn nykjæresten. Og det virker som det plager han litt, det er noe han tar opp hele tiden. Enten som en spøk eller hvor han later som han ikke husker hva årslønna mi var.

Anonymkode: 5ac23...e43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhodet ikke noe problem. Hvis mannen din har problemer med det så må han skjerpe seg. Men det kan jo hende at han tøyser?

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det har ingen relevans.

Anonymkode: 4a580...ce2

• Liker 1
Skrevet

Mannen min synes det er fint at jeg tjener så bra for da kommer det jo han til gode!

Anonymkode: aa8f4...d30

• Liker 3
Skrevet

Jeg tjener bra, så har aldri vært noe jeg har måttet forholde meg til. Men ville nok følt litt på det, kanskje mest fordi en del damer synes mannen skal tjene mest. 

Anonymkode: 9e44a...53d

Skrevet

...men hvordan er det naturlig å snakke så mye om årslønn??

Anonymkode: a2813...5c0

• Liker 1
Skrevet

Dersom dama er fin og snill og intelligent så er det bra, tjener hun bra i tillegg så er det enda bedre :)

Men det kan bli et problem dersom hun tjener myyye mer, slik at jeg må strekke budsjettet for å være sammen med henne på ferie og slikt... 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener ca 150 000 mer enn nykjæresten. Og det virker som det plager han litt, det er noe han tar opp hele tiden. Enten som en spøk eller hvor han later som han ikke husker hva årslønna mi var.

Det plager meg 0%.

Jeg hadde følt meg fullstendig mislykket som mann og partner, hvis jeg hadde hatt noe problem med at dama hadde en bedre betalt jobb.

• Liker 3
Skrevet

Et aspekt ved dette er jo om man blir samboere med en grad av felles økonomi. Menn deler alltid pengene sine med dama, men en dame som er mer velstående vil ikke nødvendigvis gjøre det samme. Det kan gjøre samlivet utfordrende. Vi er nok fortsatt tradisjonelle på en del områder. 

• Liker 2
Skrevet

Et fullstendig ikke-problem at dama tjener mest. 

Du bør ta deg en skikkelig prat med han om dette, før det eskalerer på ett eller annet vis. 

Skrevet

Inntekt/formue er overhodet ikke avgjørende. Ok om en dame tjener 150k, og ok om hun tjener 15 mill (nei, jeg tjener ikke mer enn det). Mange som feilsorterer litt imo. 

Gjest Villfisker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er et problem. Uavhengig av hvem som tjener best, kommer jo lønningene begge til gode. Man er jo partnere. Ikke romkamerater.

Skrevet

Ja det ville ha plaget meg men samtidig ikke en avgjørende ting om alt ellers var perfekt

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Et aspekt ved dette er jo om man blir samboere med en grad av felles økonomi. Menn deler alltid pengene sine med dama, men en dame som er mer velstående vil ikke nødvendigvis gjøre det samme. Det kan gjøre samlivet utfordrende. Vi er nok fortsatt tradisjonelle på en del områder. 

Det er bare antagelser fra din side.

Anonymkode: 31208...f1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde dessverre dette problemet med eksen. Han hadde et problem med at jeg var høyere utdannet enn han, og at jeg tjente mer enn han. Det førte til veldig mange gnisninger, selv om jeg forsøkte å ta hensyn, så kunne jeg på et tidspunkt ikke si noe om jobb, selv om det var ikke var relatert til inntekt, utdanning og ansvar på jobb, uten at han ble sur. Han begynte å håne meg, fagfeltet mitt, arbeidsplassen min og sånt noe.

Ting er selvsagt mer sammensatt og har flere sider enn denne, men for meg ble det etterhvert tydelig at han ikke bare var usikker på seg sjøl og misunnelig på alle med høyere utdanning, men også at han hadde noen problematiske syn på kjønnsroller. 

Til dere som nå tenker at jeg var en sånn en som gned det inn, nevnte utdanning og lønn hele tida og fremheva meg sjøl, snakka ned folk med lavere utdanning enn meg og sånt noe, så er det ikke slik - mener jeg. 

Anonymkode: 8c645...86e

• Liker 2
Skrevet

Nei, det skal være snakk om ganske ekstreme forskjeller før det kan bli problematisk.

Anonymkode: e7a4a...0ce

Skrevet

Er singel og deiter, merker at enkelt menn tar det som et lite ballspark. Har et yrke som automatisk gir god lønn og ambisjoner om leder stilling i nærmest fremtid. Men trur ikke det er deal break for menn flest. 

Anonymkode: 6eac8...ef9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så rart. De fleste menn faller mellom to stoler når det gjelder hva de skal føle angående dette.

1) Den ene teorien er at menn ønsker å tjene mest - da føler man seg "mann nok", og de fleste vet at kvinner "søker seg oppover" - enten det gjelder utseende eller penger. Menn ser ikke ut til å ha de store problemene (men det finnes unntak selvfølgelig) at en del kvinner har "formalisert" gold digging og kaller det nå for tiden det å være en "ambisiøs kvinne som stiller krav" så lenge mannen tjener aller mest, for da føler mannen at han har "provider" som det heter på engelsk og at han fortsatt er i en "god posisjon", mens kvinnen kan føle seg "trygg" at hennes formaliserte gold digging er blitt akseptert og at hun har fått i garnet et "bra stykke mannfolk".

2) Så har man dette andre scenarioet - der kvinnen tjener mer. Menn vet at kvinnen etterhvert mister respekten for mannen, og vil se på mannen som "stakkarslig", osv. Dette er noe av det verste en mann kan føle - nesten på samme nivå som å ikke ha bra nok eller stor nok penis. Alle menn som ikke retter seg etter feministene sin teori her blir kalt for "menn som ikke tåler at kvinnen tjener mer enn mannen", og bla bla. Men man kan ikke utslette flere tusener av år med "tradisjon", og fakta er at mange kvinner i sin underbevissthet ser "ned" på en mann som tjener mindre enn dem, på samme måte som de ville ha sett "ned" på en mann som ikke kan "noe i senga" eller har for "liten penis". Så hvis kvinnen har "høyere status", så blir det bare problematisk og fungerer ikke - ikke pga mannen, men fordi den moderne kvinnen her til lands nå om dagen er konstruert slik til å alltid "utfordre og tråkke ned på mannen" og hvis hun har et slikt overtak, så får ikke mannen "respekt" i mangel av et bedre ordtrykk. 

Ifølge feministisk likhetsteori, skulle vi ha sett en HAUG - da mener jeg mange "tonn" med diverse par der f eks kvinnen enten tjener mer enn mannen eller like mye som mannen, men vi har fortsatt ikke så mange av disse eksempler sammenlignet med eksempler der mannen fortsatt tjener mer enn kvinnen. Kvinner søker seg oppover - punktum. De kaller det å "ha en partner som kan henge med". Iallfall, mange spennende uttrykk kvinnfolk bruker for å formalisere gold digging i enten lett eller mer "heavy" utgave. 

Dette blir litt sånn - kvinner som selger sex til menn av høy kaliber og høy status blir kalt for prostituerte, mens kvinner som gifter seg for penger (bare skriver under på et patetisk stykke papir som formaliserer enten samboerskap eller ekteskap med en rik mann) blir kalt for "kone" til tross for at de sikkert har høvlet over minst 30 - 40 menn i sin ungdomstid før dette fiktive ekteskapet ble inngått.

Så en mann som tjener 150.000 mindre enn dama kommer alltid til å lure på om TS "søker seg oppover" - f eks hos en kollega på jobben hennes eller til og med på Tinder. 

For å oppsummere - en "standard" mann vet at en mann med penger vekker som regel "beundring" hos en del damer, mens en mann uten eller med mindre penger generelt sett "vekker frustrasjon" hos en såkalt "ambisiøs kvinne". 

Så det er helt normalt at dette kan plage han litt, men han tar det opp på en ganske harmløs måte - som du sier, enten på spøk eller "glemmer hva årslønna di er", men det er ingen tvil i at dette gnager han. 

Jeg blir ikke overrasket om dette fører til at han begynner å skaffe seg en ekstra deltidsjobb eller begynner å jobbe mye overtid for å matche din lønn. Eller kanskje kaster seg på litt risikosport "investeringer" for å overgå din formue - satser plutselig på noen helt ville aksjer eller kryptovaluta ++. 

Til slutt - la meg sammenligne dette på en litt bisarr måte med psykologien innenfor S / M. Det er en grunn til at dominante damer sjeldent er seksuelt sammen med "underdanige menn". Ofte er det slik at den dominante damen dominerer mannen økonomisk og psykisk og får han til å føle seg helt "verdiløs". Sikkert greit det hvis man er med på det selv, men i dette tilfellet er ikke din fyr med på det "frivillig" - han ønsker å være "alfa" og ikke "beta". Så det er en interessant måte å se underbevisstheten på. 

Så er det helt motsatt når mannen dominerer dama - da er det ofte seksuell og fysisk makt inkludert hele tiden og han er allerede en "alfa" og har en sterk økonomisk posisjon.

Sagt på en annen måte, din fyr føler seg psykisk og økonomisk kastrert. 

Anonymkode: 70265...2c3

• Liker 3
Skrevet

Jeg var gift med en som tjente mindre enn meg, og det var et problem for han. I begynnelsen tjente jeg minst, men med utdanning og erfaring, tjente jeg mest til slutt. Er heldigvis gift på ny med en som ikke har dette problemet. 

Anonymkode: 40c67...69b

Skrevet

Jeg tjener rundt 200.000 mer enn mannen i året pluss bonus og overtidstillegg pluss fleksitid. Dette er ikke noe som plager han da det uansett går i «fellespotten» for vår familie. Men det er klart han ønsker å finne en jobb som er bedre betalt, men det hadde han ønsker uavhengig av om han var sammen med meg eller ikke.

Anonymkode: 43b32...e8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...