Gå til innhold

Er jeg urimelig som synes dette er dårlig gjort av besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det svaret fra besteforeldrene betyr jo ikke at det ikke blir noe julebord på dere. Dere må bare belage dere på å betale for en barnevakt i stedet, noe som er helt normalt. Men det skal vel helst være gratis barnepass?

Anonymkode: 7b738...5c1

Ja, gratis barnepass er nok grunnen🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 39044...c9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er forskjellige, kommer jo litt an på hvordan forhold man har til svigerforeldre/foreldre. 
Jeg er vant med att de vil passe mer enn vi har behov for og gjerne hele helger nå som de er større

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke passet et barn på 18 måneder gjennom natta og utover dagen uten at det var mitt eget. 2 år, kanskje. Hvis barnet sover gjennom natten og er vant med å sove uten foreldrene nær seg.

Jeg synes nesten det er på randen til uansvarlig å ha barnevakt hele kvelden og natta (til utpå dagen derpå) for et barn på 18 måneder. Dette barnet skal i så fall være vant med å sove hos / med besteforeldrene. Og kjenne disse godt samt være trygge på disse. 

 

Anonymkode: e1ac4...c2d

Jeg som svarte tidligere i tråden - og stilte spørsmålstegn ved om besteforeldrene hadde hatt noen "kose-overnattinger" med edru foreldre hjemme. 

Jeg har selv passet tantebarn i årevis. Allerede fra ettårsalderen, til og med litt yngre. 

De kjenner meg og mannen, huset, luktene. Vi kjenner dem. 

Da går det helt fint :)

Hadde noen spurt meg om å passe første gang begge foreldrene er borte fra barnet over natten - og attpåtil med litt alkohol innabords - da hadde jeg lurt på hva slags foreldre de var. Og hadde nok blitt like satt ut som "bestemor" i HI. 

Selv om barnet kjenner personene handler det om å være trygg i andre omgivelser, om natten. 

Anonymkode: 4e5da...1dc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt Ts. Vi har litt samme besteforeldre her. De sier ikke «nei» til å passe, men klager så forferdelig når de fjor det at det jo ikke er noe lystbetont for noen.  
 

Dessverre ikke noe annet å gjøre med det enn Å bestemme seg for å bli bedre besteforeldre selv. 

Anonymkode: 94ef3...71d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de første overnattingene vi hadde med storebror endte med at vi måtte reise hjem. Han var veldig trygg på besteforeldre, men etter å ha våkna på nattestid var det ikke så greit mer...

Jeg tror mange vegrer seg å ha så små på overnatting, uten at de er dårlige besteforeldre 

Anonymkode: b62ba...d5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Oi så mange svar! Tusen takk😊
 

Glemte å skrive dette, men grunnen til at de ikke vil passe er fordi de er redd at mini skal bli redd/lei seg og vi ikke er der. 
 

Må også legge til at barnet ser de jevnlig sammen med meg eller faren (hver uke, og kjenner de veldig godt og er trygg på de). Har også spurt om de vil prøve å ha overnatting mens samboer og jeg er edru, men de synes barnet er for liten til at de er komfortable. (De har også eldre barnebarn som har overnattet litt av og til, da de også var så små som vår.) men slik er det..

 

Jeg klandrer de ikke, men blir nå litt skuffet uansett, da jeg tror det hadde gått fint, og man må jo prøve for å vite. Nå snakker jeg om at vi er edru, og kan komme om det absolutt ikke går. Det skader ikke å prøve mener nå jeg :) 

Anonymkode: 68d58...293

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje på sin plass å minne de som mener at dette bør besteforeldrene stille opp på at barnet er 18 måneder gammelt. 

Jeg hadde ikke passet et barn på 18 måneder gjennom natta og utover dagen uten at det var mitt eget. 2 år, kanskje. Hvis barnet sover gjennom natten og er vant med å sove uten foreldrene nær seg. 

Jeg synes nesten det er på randen til uansvarlig å ha barnevakt hele kvelden og natta (til utpå dagen derpå) for et barn på 18 måneder. Dette barnet skal i så fall være vant med å sove hos / med besteforeldrene. Og kjenne disse godt samt være trygge på disse. 

 

Anonymkode: e1ac4...c2d

😂

Jaja.. 

Anonymkode: 3bf44...e63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kuleku skrev:

Jeg forstår veldig godt at du er skuffet ts.

Min datter overnattet hos sine besteforeldre fra hun var baby. De var begge i full jobb den gangen men prioriterte allikevel å passe barnebarn. Ikke av plikt men fordi de hadde lyst! 

Så heldig at dine foreldre ikke var redde for å ha barnebarnet sitt på overnatting, men alle er ikke like, hverken besteforeldre eller andre folk i verden ;) 

Anonymkode: 60081...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg har et barn på 1,5 år, barnet har aldri sovet borte fra oss, og vi har kun vært sammen ute som et  timer om gangen (veldig få ganger) om kvelden etter vi ble foreldre. 

Spurte besteforeldrene som bor her (de andre bor på andre siden av landet) om de kunne passe han en natt mens vi reise på julebord i byen her med jobb. Da fikk vi til svar at «Må dere på julebord da?» , «Dere kan jo eventuelt dra å spise, så rett hjem» Og slike ting.. Altså det er jo litt gøy å faktisk kunne drikke litt, samt ikke se på klokka eller føle på plikter for EN gangs skyld..

Blir så lei meg bare, fordi jeg og samboer har ingen tid alene utenfor huset, og lite annen familie her, så det er kun disse vi "kan" bruke, men de er så vanskelige. Elsker barnet, men man må jo også få være kjærester utenfor hjemmet :(

 

Er jeg urimelig som tenker slik jeg gjør? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 68d58...293

Det var dere som valgte å få barn, men dere ønsker ikke ansvaret som så åpenbart følger med? :klo: Ja, dere er urimelige. Deres avkom, deres ansvar. Stå for valget deres.

Anonymkode: be50a...d2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var dere som valgte å få barn, men dere ønsker ikke ansvaret som så åpenbart følger med? :klo: Ja, dere er urimelige. Deres avkom, deres ansvar. Stå for valget deres.

Anonymkode: be50a...d2f

Altså, er det virkelig mulig? Jaja, dette er jo kg.... 

Anonymkode: 3bf44...e63

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Oi så mange svar! Tusen takk😊
 

Glemte å skrive dette, men grunnen til at de ikke vil passe er fordi de er redd at mini skal bli redd/lei seg og vi ikke er der. 
 

Må også legge til at barnet ser de jevnlig sammen med meg eller faren (hver uke, og kjenner de veldig godt og er trygg på de). Har også spurt om de vil prøve å ha overnatting mens samboer og jeg er edru, men de synes barnet er for liten til at de er komfortable. (De har også eldre barnebarn som har overnattet litt av og til, da de også var så små som vår.) men slik er det..

 

Jeg klandrer de ikke, men blir nå litt skuffet uansett, da jeg tror det hadde gått fint, og man må jo prøve for å vite. Nå snakker jeg om at vi er edru, og kan komme om det absolutt ikke går. Det skader ikke å prøve mener nå jeg :) 

Anonymkode: 68d58...293

Da de eldre barnebarna var små, var kanskje besteforeldrene også yngre? 

Mine foreldre passet våre barn hver gang vi spurte, men hans foreldre ville ikke ha på overnatting. De har likevel passet mange av de andre barnebarna sine da de var små (også mannens 2 eldste), men de er flere år eldre enn våre barn, så helt naturlig at det forandrer seg. Nå er mine barn store. Min bror har fått barn, og min mor gruer seg til å ha på overnatting, så jeg skal passe broren min sitt barn nå på dens første overnatting uten foreldre. Det var annerledes for foreldrene mine for 8-10år siden.

Anonymkode: 60081...c0d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, er det virkelig mulig? Jaja, dette er jo kg.... 

Anonymkode: 3bf44...e63

Ja, rart det det at man må ta ansvar for sine valg, ikke sant? 🤷‍♀️ Hvorfor skal andre ta ansvar, mener du?

Anonymkode: be50a...d2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er som følger: Begge drar på julebord, men bare en drikker og blir sen hjem. Enten at besteforelde passer til den ene kommer hjem til fornuftig tid eller en barnevakt. Sånn får dere begge dratt på julebord og hygget dere. 

Den som dro tidlig hjem har til gode en venninnekveld eller tur ut med gutta, da er den andre hjemme med barnet. 

Anonymkode: c7098...97b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja. 

Anonymkode: 3bf44...e63

Tar man ting ut av kontekst så kan man få de merkeligste synspunkter. 

Anonymkode: e1ac4...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da de eldre barnebarna var små, var kanskje besteforeldrene også yngre? 

Mine foreldre passet våre barn hver gang vi spurte, men hans foreldre ville ikke ha på overnatting. De har likevel passet mange av de andre barnebarna sine da de var små (også mannens 2 eldste), men de er flere år eldre enn våre barn, så helt naturlig at det forandrer seg. Nå er mine barn store. Min bror har fått barn, og min mor gruer seg til å ha på overnatting, så jeg skal passe broren min sitt barn nå på dens første overnatting uten foreldre. Det var annerledes for foreldrene mine for 8-10år siden.

Anonymkode: 60081...c0d

Det er bare så synd at det er svært få her på KG som har forståelse for at besteforeldre faktisk ikke er like unge og spreke lenger som de var når de hadde barn. Man kan også være frisk, men med full jobb så strekker ikke kreftene og energien til. En annen ting er at mange trenger helgen til å hente seg inn etter en arbeidsuke. 

Anonymkode: 13fcd...800

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Glemte å skrive dette, men grunnen til at de ikke vil passe er fordi de er redd at mini skal bli redd/lei seg og vi ikke er der. 

Er ikke dette god nok grunn...? Jeg ville vært redd for det samme...med min egen unge..

Jeg har to par besteforeldre som stiller masse opp. Mine foreldre ser barnebarna de fleste dager i uka, henter eldste i barnehage, spiser middag med dem etc..  men de tør ikke å ha yngste på overnatting. Det er ok.

Svigermor snakker ofte om livets dessert. Men hun vil ikke bysse desserten i timesvis på natta for så å stå opp grytidlig. 

Mine foreldre og svigers er i 60-70-årene. Våkenetter tåles dårligere.

Anonymkode: b62ba...d5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen og jeg har et barn på 1,5 år, barnet har aldri sovet borte fra oss, og vi har kun vært sammen ute som et  timer om gangen (veldig få ganger) om kvelden etter vi ble foreldre. 

Spurte besteforeldrene som bor her (de andre bor på andre siden av landet) om de kunne passe han en natt mens vi reise på julebord i byen her med jobb. Da fikk vi til svar at «Må dere på julebord da?» , «Dere kan jo eventuelt dra å spise, så rett hjem» Og slike ting.. Altså det er jo litt gøy å faktisk kunne drikke litt, samt ikke se på klokka eller føle på plikter for EN gangs skyld..

Blir så lei meg bare, fordi jeg og samboer har ingen tid alene utenfor huset, og lite annen familie her, så det er kun disse vi "kan" bruke, men de er så vanskelige. Elsker barnet, men man må jo også få være kjærester utenfor hjemmet :(

 

Er jeg urimelig som tenker slik jeg gjør? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 68d58...293

Vår var 2,5 første gang bestefpreldre passet over natte, og det var først etter at de hadde passet på dagtid/kveldstid ved mange anledninger. Første gangen de passet, passet de hjemme hos oss, så overgangen ikke ble så stor. 

Anonymkode: c4bbd...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke villet sitte barnevakt over natten første gang når foreldrene skal på fylla. Siden dere ikke vet hvordan barnet kommer til å reagere på å overnatte der. 

Anonymkode: 84e4a...0eb

Jeg tenker at du har et viktig poeng her.

Anonymkode: 7086c...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke dårlig gjort. Barnet er dessuten bare 1,5 år. Jeg hadde mitt barnebarn på overnatting første gang når han var 1.5 år,  og det var ikke greit for ham. Han var rett og slett for liten, så nå som jeg har fått enda et barnebarn kommer jeg til å si nei til overnatting før barnet blir større.

Når førstemann ble større har jeg hatt ham på overnatting mange ganger, men jeg mener at jeg og andre besteforeldre må kunne si nei uten å det er dårlig gjort. Dra på julebord, men seriøst, begge bør ikke drikke, en kan fint kjøre. Så kan dere hente barnet, eller om de passer barnet noen timer hos dere. Eller dere blir hjemme.

Anonymkode: dc8ff...17d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt at det er sånn! Kjenner meg så igjen. Besteforeldrene fra begge sider kjenner så vidt barnebarna sine da de har valgt å prioritere andre ting. De er unge, men ønsker ikke å passe 

Vi har akseptert at det er sånn, drar på hvert vårt julebord og har ikke muligheten til å finne på ting uten barna. Det går helt greit, å vi var forberedt på at det kom til å bli enda værre da vi valgte å få fler barn. Hvis besteforeldre egentlig ikke ønsker å passe, og ser på det som en byrde er det deres tap! Og kanskje liksågreit at barnet er med foreldre enn med besteforeldre som ikke vil være med barnet over lengre tid.

Anonymkode: 743db...94b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...