Gå til innhold

Er jeg urimelig som synes dette er dårlig gjort av besteforeldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager, jeg leste de tidligere kommentarene og fikk et annet bilde av ting. Så jeg har ingenting å tilføre 😅

Endret av Krølle-frøkna
fordi jeg er trøtt og skriver feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får noterer dem ned under "folk vi ikke gidder å hjelpe ekstra når de blir for gammel til å klare alt selv."

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, The Kitten skrev:

Dere får noterer dem ned under "folk vi ikke gidder å hjelpe ekstra når de blir for gammel til å klare alt selv."

Dette er et så typisk KG svar, og jeg synes det er rart at det skulle gå hele 4 sider før denne kom.

Så at foreldrene har oppdratt ts og sørget for å dekke hennes behov i oppveksten teller ikke?

Besteforeldrene passer gjerne, men vil ikke ha overnatting enda. Mener du da oppriktig at de skal straffes for det? 

Anonymkode: 13fcd...800

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt å tenke på å flytte til familie som hjelper hverandre. 

Anonymkode: c891d...138

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du synes svigerforeldrene dine var urimelig lite behjelpelig.  Samtidig tror jeg det er viktig at du forstår at det ikke er bare-bare å bli overlatt ansvaret for en liten på 1,5 år sånn helt plutselig. 

Har selv hatt barnebarn på overnatting som har vært skikkelig kaotisk...  De ville ikke sove osv. osv.  Vi besteforeldre forstår at situasjonen er uvant for barna, omgivelsene osv..  Men det er ganske krevende, uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde begynt å tenke på å flytte til familie som hjelper hverandre. 

Anonymkode: c891d...138

Du mener som at de andre besteforeldrene er barnevakt mens ts og mannen hjelper besteforeldrene med plenklipping snømåking osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen plikt, men det er da strengt talt helt normalt å stille opp som besteforeldre. Det skulle bare mangle.

Anonymkode: 39044...c9f

Enig. TS er virkelig ikke urimelig som spør om barnevakt for å ta seg EN kveld ute. 

Anonymkode: 6c0df...3af

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de egentlig sagt nei, da? 😊 Jeg har selv fått det svaret noen ganger, men så har vi snakket mer og da har jeg funnet ut at det bunner i at de tror at jeg/vi egentlig vil komme hjem på natta. At de tror vi egentlig ikke vil være borte. Fordi vi sikkert har gitt inntrykk av at vi vil være med barnet hele tida. Da har det løst seg når vi har snakket om det. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Oi så mange svar! Tusen takk😊

Glemte å skrive dette, men grunnen til at de ikke vil passe er fordi de er redd at mini skal bli redd/lei seg og vi ikke er der. 

Må også legge til at barnet ser de jevnlig sammen med meg eller faren (hver uke, og kjenner de veldig godt og er trygg på de). Har også spurt om de vil prøve å ha overnatting mens samboer og jeg er edru, men de synes barnet er for liten til at de er komfortable. (De har også eldre barnebarn som har overnattet litt av og til, da de også var så små som vår.) men slik er det..

Jeg klandrer de ikke, men blir nå litt skuffet uansett, da jeg tror det hadde gått fint, og man må jo prøve for å vite. Nå snakker jeg om at vi er edru, og kan komme om det absolutt ikke går. Det skader ikke å prøve mener nå jeg :) 

Anonymkode: 68d58...293

Ser nå at du beskriver grunnen her. 😊 Men kan ikke de overnatte hos dere? Når dere likevel skal bo på hotell når dere skal julebordet? 😊 Vårt barn blir alltid passet her hjemme. Ofte har vi kommet hjem 1-2-tida. En gang kom jeg hjem neste dag. Da var jeg på fest også. Gikk kjempefint. Prøv én gang til å få de med på å prøve i edru tilstand? 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Du er helt berettiget å synes akkurat hva du vil. Jeg deler ditt syn! Veldig dårlig gjort. De har ingen plikter sånn sett, men de har et moralsk ansvar i kraft av å være foreldre OG besteforeldre. Hvis dette er utviklingen, så ender de gamle alene og ensomme på gamlehjem, uten noen barn som vil besøke dem.. Nei vent, det er jo allerede det som skjer. Det er dagens besteforeldre-generasjon som er så selvopptatte av sin selvrealisering at de neglisjerer både foreldre og barn. 

Og argumenter om at "du har selv valgt å få barn og bør gi avkall på deg selv" er så høl i huet 🤦‍♀️ viser bare hvor selvsentrert folk er. Stakkars familier som må leve med slike folk tenker jeg. 

Er så priviligert selv, med stor familie, der vi unner hverandre kos og kjærlighet, så jeg passed tantebarn, og ungen her passes av alle besteforeldre og bonusbesta. Kommer langt med å være raus. 

Anonymkode: d04b3...4c6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: ser at du oppgir årsaken til at de ikke vil. Greit nok, det kan være forståelig. Like fullt så står jeg inne for innlegget mitt som en generalisering ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Du er helt berettiget å synes akkurat hva du vil. Jeg deler ditt syn! Veldig dårlig gjort. De har ingen plikter sånn sett, men de har et moralsk ansvar i kraft av å være foreldre OG besteforeldre. Hvis dette er utviklingen, så ender de gamle alene og ensomme på gamlehjem, uten noen barn som vil besøke dem.. Nei vent, det er jo allerede det som skjer. Det er dagens besteforeldre-generasjon som er så selvopptatte av sin selvrealisering at de neglisjerer både foreldre og barn. 

Og argumenter om at "du har selv valgt å få barn og bør gi avkall på deg selv" er så høl i huet 🤦‍♀️ viser bare hvor selvsentrert folk er. Stakkars familier som må leve med slike folk tenker jeg. 

Er så priviligert selv, med stor familie, der vi unner hverandre kos og kjærlighet, så jeg passed tantebarn, og ungen her passes av alle besteforeldre og bonusbesta. Kommer langt med å være raus. 

Ser at du stiller mange krav til besteforeldre. Er du klar over at dagens besteforeldre er i full jobb, de har barn og barnebarn og mange har foreldre som er gamle og syke. I dagens samfunn så er flere oppgaver lagt på pårørende. Dette betyr at de eldre er avhengige av hjelp fra sine barn, enten de bor hjemme eller på institusjon. 

Du forventer altså at besteforeldre i tillegg til full jobb og ansvar for sine syke gamle foreldre skal stille som barnevakt når barna har behov. Hvis besteforeldrene er riktig "heldige" så har de 4 eldre og hjelpetrengende foreldre og ta seg av. Også er du så frekk å mener at besteforeldregenerasjonen er egoistiske. Skam deg.

Ser du skriver at du passer tantebarn, men hva gjør du for å hjelpe foreldrene dine? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort av dere som foreldre å gå ut fra at besteforeldrene skal være barnevakt så dere får dra på fest, og bli fornærmet når de ikke vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Chiubi skrev:

Det er dårlig gjort av dere som foreldre å gå ut fra at besteforeldrene skal være barnevakt så dere får dra på fest, og bli fornærmet når de ikke vil. 

Enig, og det å hjelpe til går bare den ene veien, altså at dagens småbarnsforeldre krever hjelp men ikke hjelper til selv. 

Tipper det hadde blitt ramaskrik om besteforeldrene hadde stilt samme krav til dagens småbarnsforeldre som de stiller til sine foreldre, noe ala "Vi kan godt passe barnebarn, men da må dere følge mine/ våre syke og demente forelder på sykehuset for undersøkelse. Hele formiddagen vil gå med, så dere må regne med ihvertfall 1 bleieskift på den eldre, samt sørge for at medisiner blir tatt til rett tid, og at den eldre får mat og drikke. Og ellers bidra til å roe og trygge den eldre. Selvsagt må dere på en eller annen måte ordne fri fra jobb for dette, på lik linje som besteforeldrene må"

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg har et barn på 1,5 år, barnet har aldri sovet borte fra oss, og vi har kun vært sammen ute som et  timer om gangen (veldig få ganger) om kvelden etter vi ble foreldre. 

Spurte besteforeldrene som bor her (de andre bor på andre siden av landet) om de kunne passe han en natt mens vi reise på julebord i byen her med jobb. Da fikk vi til svar at «Må dere på julebord da?» , «Dere kan jo eventuelt dra å spise, så rett hjem» Og slike ting.. Altså det er jo litt gøy å faktisk kunne drikke litt, samt ikke se på klokka eller føle på plikter for EN gangs skyld..

Blir så lei meg bare, fordi jeg og samboer har ingen tid alene utenfor huset, og lite annen familie her, så det er kun disse vi "kan" bruke, men de er så vanskelige. Elsker barnet, men man må jo også få være kjærester utenfor hjemmet :(

Er jeg urimelig som tenker slik jeg gjør? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 68d58...293

Vi har aldri barnepass men resten av familien har. Urettferdig. Men ja desverre sånn er det.Så 20år uten date og noe utenfor huset oss to. Skjønner godt at forhold ryker når besteforeldre er mer opptatt av seg selv og sitt i disse tider.. Noen er heldig.Andre ikke.Skjønner deg godt.

Anonymkode: f93bd...7c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare å ha en 1,5-åring på overnatting for første gang, særlig dersom foreldrene ikke er tilgjengelig dersom det bare skulle bli grining. 

Dersom dere har vært ute sammen i et par timer «noen få ganger» syntes jeg faktisk det er masse når barnet bare er 1,5 år :P Her er eldste straks 4 og mannen og jeg har vært ute og spist (tidlig) middag sammen 1 eneste gang. Da var vi vel borte fra 15.30-17.30 :P 

Eldste har sovet hos besteforeldrene kun i forbindelse med fødsel av yngste, da h*n var 2 år. Besteforeldrene påstod det gikk greit, men det har ikke kommet noen konkrete invitasjoner til overnattingsbesøk siden den gang så jeg kan bare anta at det var litt krevende :P 

Anonymkode: 4a029...bd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare-bare å ha en 1,5-åring på overnatting for første gang, særlig dersom foreldrene ikke er tilgjengelig dersom det bare skulle bli grining. 

Dersom dere har vært ute sammen i et par timer «noen få ganger» syntes jeg faktisk det er masse når barnet bare er 1,5 år :P Her er eldste straks 4 og mannen og jeg har vært ute og spist (tidlig) middag sammen 1 eneste gang. Da var vi vel borte fra 15.30-17.30 :P 

Eldste har sovet hos besteforeldrene kun i forbindelse med fødsel av yngste, da h*n var 2 år. Besteforeldrene påstod det gikk greit, men det har ikke kommet noen konkrete invitasjoner til overnattingsbesøk siden den gang så jeg kan bare anta at det var litt krevende :P 

Anonymkode: 4a029...bd3

Samme AB som har skrevet det over: 

Jeg bør legge til at eldste ble invitert på overnattingsbesøk hos det andre besteforeldreparet ved en anledning, og vi fikk han hjem sent samme kveld da ting ikke gikk så greit 🙈 Så det er greit å være tilgjengelig første gang poden skal overnatte borte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er like. De kan passe en kveld, men vil ikke ha barna på overnatting fordi de våkner så ofte.. 2,5 og 4 år. Jeg skjønner at det ikke er noe særlig å bli forstyrret om natten. Samtidig hadde det vært så godt for oss og få sovet ut en natt. Det har jeg aldri gjort etter at jeg ble mamma. 

Anonymkode: 191a4...a85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er like. De kan passe en kveld, men vil ikke ha barna på overnatting fordi de våkner så ofte.. 2,5 og 4 år. Jeg skjønner at det ikke er noe særlig å bli forstyrret om natten. Samtidig hadde det vært så godt for oss og få sovet ut en natt. Det har jeg aldri gjort etter at jeg ble mamma. 

Anonymkode: 191a4...a85

Skjønner virkelig ikke problemet med en dårlig natts søvn for de,har kun seg selv og tenke på ellers.. I motsetning til barnas foreldre.

Anonymkode: f93bd...7c5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at så mange mener at man absolutt ikke kan forvente hjelp fra besteforeldrene 🤔 Men vet at vi er heldige selv, med fire besteforeldre som elsker å være med barnebarna sine. De spør selv om de ikke kan få ha de på overnatting snart, og oppmuntrer oss stadig til å finne på noe så de kan passe. Benytter oss ikke så ofte av det, men utrolig godt å vite at vi kan be om hjelp dersom vi har behov for det.

Slik ønsker jeg også å stille opp for mine barn, om jeg er så heldig å få bli bestemor en gang 🥰

Anonymkode: 39d6f...b0f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...