Gå til innhold

Barn som ikke sier hei eller hadet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest 96erjente

Datteren min på 3 år sier hei til ukjente vi går forbi ute, i butikken osv. Men når noen sier hei til henne (både ukjente, voksne og barn i barnehagen osv) så svarer hun sjelden. Jeg minner henne på at det er fint å si hei tilbake og da hender det at hun svarer. Hvis ikke sier jeg hei «for henne» for å vise at det ikke er noe farlig. 

Om det er rett eller galt vet jeg ikke, 3-åringen er eldste barnet vårt, så lærer fremdeles🙊

Edit: Det er det samme med hade og, forresten😋

Endret av 96erjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg enig. Jeg tviler dog sterkt på at det er selektiv mutisme, heller at hun er ganske sjenert mtp høflighetsfraser. Fri tale går det greit etterhvert som hun blir trygg. Det går ofte bedre i gang med mennesker som genuint er interessert i å bli kjent med henne, og dermed spør og prater inntil hun svarer. Da blir hun glad:) mennesker som ikke snakker med henne, og forventer at hun skal svare hei og hadet, det gjør hun sjeldent. Jeg forstår henne godt egentlig. 

❤️

Anonymkode: c0fe6...f0b

For ordens skyld: jeg mente ikke at barnet ditt har selektiv mutisme, altså. Det var utelukkende en kommentar til brukeren med pekefingeren som mente at barn må lære seg å svare når de blir snakket til. Det er ikke alltid så enkelt. Bare ta det med ro du og vær en trygghet og støtte for barnet ditt, så går det seg helt sikkert til ♥️

Anonymkode: f6fa4...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller vinklet det sånn. 
«Du kan si hei hvis du vil, det er greit hvis ikke» 

«Skal vi si hade før vi drar? Det er greit å bare vinke også.» 

Jeg tvinger aldri gutten min på 2,5 år å si hei/hade. Det får han velge selv. Alt til sin tid. Kan hende hun ikke er helt trygg enda og kjenner på det. Gutten min kan bli sjenert og graver fjeset sitt ned i armkroken min eller gjemmer seg bak meg. «Skal mamma si hei/hade?» da nikker han ofte. 
Det er spesielt i situasjoner hvor det er mennesker han ikke er helt trygg på. I barnehagen er han veldig trygg. Der sier han hei og hade til alle sammen. Han gir også klem til bestekompisen sin og favoritt ansatte i barnehagen. 

Synes ikke vi skal forvente alt for mye av små barn. Jeg sier ikke alltid hei til folk jeg ikke kjenner, jeg er ganske sjenert av meg. Det er helt greit det også. Mamma sa «du kan vinke eller smile når du møter nye mennesker». 

Anonymkode: f8608...df1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jamen så skriv det såpass utdypende da. 

Jeg maser ikke om det. Jeg lurte rett og slett på om jeg skal gjøre noe mer aktivt enn å minne henne på det de gangene jeg husker på det i situasjonene (er noen ganger stressa selv), eller om å bare la det gå sin gang :)

Ok, det er det jeg gjør nå i situasjoner hvor det er normalt å si hei og hadet (til folk hun kjenner). Pleier aldri å presse, bare spør om hun vil hilse :) også gjør jeg det sjøl. 

Takk! Hun er sjenert, og det burde være lov. 

Haha godt å høre 😂 det kommer nok etterhvert her og får vi håpe, kanskje bare fortsette som jeg gjør. 

Enig. Jobbet i kundeservice for noen år siden, og noen kunder har ikke lært seg grunnleggende folkeskikk. 

Har kun minnet på, men selv det kan kanskje bli mye? Jeg føler for barna som sier "hei, Elise!" og de ikke får noe svar, så jeg sier "hei, Abbas!" og spør om ikke Elise vil hilse også (fiktive navn) 

Her er jeg enig. Jeg tviler dog sterkt på at det er selektiv mutisme, heller at hun er ganske sjenert mtp høflighetsfraser. Fri tale går det greit etterhvert som hun blir trygg. Det går ofte bedre i gang med mennesker som genuint er interessert i å bli kjent med henne, og dermed spør og prater inntil hun svarer. Da blir hun glad:) mennesker som ikke snakker med henne, og forventer at hun skal svare hei og hadet, det gjør hun sjeldent. Jeg forstår henne godt egentlig. 

❤️

Spør om hun vil hilse? Seriøst? Spør du om hun vil si takk også? 

Anonymkode: 1ca2f...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld: jeg mente ikke at barnet ditt har selektiv mutisme, altså. Det var utelukkende en kommentar til brukeren med pekefingeren som mente at barn må lære seg å svare når de blir snakket til. Det er ikke alltid så enkelt. Bare ta det med ro du og vær en trygghet og støtte for barnet ditt, så går det seg helt sikkert til ♥️

Anonymkode: f6fa4...cfa

Det skjønte jeg ☺️❤️

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde heller vinklet det sånn. 
«Du kan si hei hvis du vil, det er greit hvis ikke» 

«Skal vi si hade før vi drar? Det er greit å bare vinke også.» 

Jeg tvinger aldri gutten min på 2,5 år å si hei/hade. Det får han velge selv. Alt til sin tid. Kan hende hun ikke er helt trygg enda og kjenner på det. Gutten min kan bli sjenert og graver fjeset sitt ned i armkroken min eller gjemmer seg bak meg. «Skal mamma si hei/hade?» da nikker han ofte. 
Det er spesielt i situasjoner hvor det er mennesker han ikke er helt trygg på. I barnehagen er han veldig trygg. Der sier han hei og hade til alle sammen. Han gir også klem til bestekompisen sin og favoritt ansatte i barnehagen. 

Synes ikke vi skal forvente alt for mye av små barn. Jeg sier ikke alltid hei til folk jeg ikke kjenner, jeg er ganske sjenert av meg. Det er helt greit det også. Mamma sa «du kan vinke eller smile når du møter nye mennesker». 

Anonymkode: f8608...df1

Så herlig 😍❤️ 

Dette likte jeg godt å lese! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør om hun vil hilse? Seriøst? Spør du om hun vil si takk også? 

Anonymkode: 1ca2f...dff

Ikke ta det bokstavelig. Jeg skriver ikke like pedagogisk her som jeg sier i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig, ja :) Og det går seg til. Datteren vår er egentlig inne i en "hei-periode" for tiden, og sier "heihei!" til de fleste. Men plutselig sier hun hverken hei eller hadet i situasjoner hvor jeg tenker at det hadde passet. Jeg har tenkt at det viktigste er å vise et godt eksempel gjennom å vise interesse for og være vennlig mot andre mennesker selv. 

Anonymkode: 3db76...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en seksåring som er sånn. Treåringen hilser og sier hadet til absolutt alle han møter på sin vei. Men seksåringen har liksom ikke fått den der innebygget i seg. Vet ikke om han er for mye i sin egen verden, eller bare ikke tenker. Han svarer som regel hvis noen sier hei eller hadet til han først da. Om ikke annet. 

Anonymkode: f1363...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har visst ikke barn 😂 Hent normalt - de fleste barn blir helt stumme eller fokuserer på alt mulig annet enn høflighetsfraser når de er så små og det skjer ting rundt dem! Bare å fortsette å øve, så kommer det etterhvert 😊

Anonymkode: bb296...a5a

Joda. Jeg har flere barn. Selv små barn klarer å være høflige om de kan snakke! De eneste barna jeg vet som ikke hilser, er der foreldre er ganske ettergivende, for å si det som det er. 

Anonymkode: e64f9...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste datter kan være sjenert akkurat i leveringssituasjoner( blir snart 5 år). Vi presser henne ikke til å si hei, men minner henne stille på at det er høflig å svare når noen hilser. Noen ganger hilser hun og andre ganger ikke. Men jeg synes det er riktig ( for vår datter) å få vite om at vi og andre forventer at man hilser.  Men skjønner at hun kan være sjenert. 
I hente situasjoner derimot MÅ hun si hadet til personalet. Forskjellen for oss handler om at hun har tilbragt 8 timer sammen med dem og ikke er sjenert lengre. Dersom hun ikke svarer når de voksne sier ha det, så setter vi oss ned og venter til hun er klar til å si hadet. Dette begynte vi med når hun startet på storbarnsavdelingen.Skjønner at mange kan synes det er strengt, men om noen måneder begynner hun på skolen og må håndhilse på lærerne hver morgen.

Anonymkode: 30001...d28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å tilhøre den gamle skolen når det gjelder oppdragelse. Autoritær mer enn autoritativ, kan det stemme? Tolker jeg det riktig om jeg tror du her mener at treåringen må lære seg folkeskikk?

Anonymkode: d5ca1...e39

Nei, det stemmer ikke. Jeg mener at det er viktig å være snill og høflig, og derfor fokuserer jeg på det. 

Jeg mener ellers at det er en uting at å dømme andre som sier noe du er uenig i. Hvorfor er det viktig for deg å prøve å putte meg i en negativ bås? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så sjenerte barn mangler bare folkeskikk når de ikke snakker? Barn med selektiv mutisme må være skikkelig frekke da eller?

Du tar tydeligvis dette personlig og velger å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg jobber med barn med selektiv mutisme, og det er ikke dette vi diskuterer her. 

Man kan være sjenert, men likevel hilse og si takk. Og det var derfor jeg sa at dette må man øve på. Barna med selektiv mutisme øver naturligvis også på egnede strategier, det sier seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...