AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Del Skrevet 21. november 2019 Hei! Jeg har ei jente på 3 år som verken sier hei og hadet. Hun vinker en sjelden gang. Vi sier alltid hei til hverandre, og hadet, og alle sier hei og hadet til henne. Men hun svarer ikke. Nå har hun også gått i barnehage i 3 måneder ca, og jeg er redd de skal reagere på det. Jeg forteller henne med et smil at det er fint å hilse tilbake og si hei/hadet, og jeg hilser f. Eks. På Aleksander og sier "hei Aleksander!" når han kommer og hilser på datteren min. Men hun sier ingenting. Ellers Skravler hun som en foss. Hun er litt sjenert, men veldig energisk og omtenksom når hun blir trygg. Hva burde jeg gjøre? Ikke stresse? Anonymkode: c0fe6...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Del Skrevet 21. november 2019 Hun fyller snart 3 år om et par mnd * Anonymkode: c0fe6...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Del Skrevet 21. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva burde jeg gjøre? Ikke stresse? Du burde lære henne at hun skal svare når folk snakker til henne. Når noen sier hei, skal hun svare hei. Når noen sier hadet, skal hun svare hadet. Når hun får noe, skal hun si takk. Når hun gir noe, skal hun si Værsågod. Dette er et minimum. Dere må øve. Anonymkode: e64f9...5a6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du burde lære henne at hun skal svare når folk snakker til henne. Når noen sier hei, skal hun svare hei. Når noen sier hadet, skal hun svare hadet. Når hun får noe, skal hun si takk. Når hun gir noe, skal hun si Værsågod. Dette er et minimum. Dere må øve. Anonymkode: e64f9...5a6 Ok, men leste du hi? Jeg skriver jo at jeg forteller henne at man skal hilse tilbake og si hadet. Anonymkode: c0fe6...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #5 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men leste du hi? Jeg skriver jo at jeg forteller henne at man skal hilse tilbake og si hadet. Anonymkode: c0fe6...f0b Selvfølgelig leste jeg det, og det var det jeg svarte på. Du kan ikke bare si det, dere må øve. Mye. Lese bøker, rollespill osv. Anonymkode: e64f9...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig leste jeg det, og det var det jeg svarte på. Du kan ikke bare si det, dere må øve. Mye. Lese bøker, rollespill osv. Anonymkode: e64f9...5a6 Du har visst ikke barn 😂 Hent normalt - de fleste barn blir helt stumme eller fokuserer på alt mulig annet enn høflighetsfraser når de er så små og det skjer ting rundt dem! Bare å fortsette å øve, så kommer det etterhvert 😊 Anonymkode: bb296...a5a 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Del Skrevet 21. november 2019 Kanskje du maste så mye og at hun ellers merka av oppførselen din ang. "hei og hadet" at hun ble usikker ,flau eller noe sånt ….. Husker når jeg var liten så jeg aldri skjønte hvorfor jeg må hver eneste dag si hei og hadet til de samme folka jeg ser hver dag. Hun er 3 år. La hun vare 3 år ….. Anonymkode: f2c03...0c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Del Skrevet 21. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har visst ikke barn 😂 Hent normalt - de fleste barn blir helt stumme eller fokuserer på alt mulig annet enn høflighetsfraser når de er så små og det skjer ting rundt dem! Bare å fortsette å øve, så kommer det etterhvert 😊 Anonymkode: bb296...a5a Først sier du «du barn ikke barn» (noe jeg for lenge siden har lært meg at alle mødre sier til foreldre med barn som faktisk er oppdratt..) og så gjentar du det samme rådet som vedkommende som «ikke har barn» gav Ts. Ord for ord. Kanskje du bør fokusere litt på egen oppdragelse? Er du frekk så lærer du barna dine at å være frekk er greit, vet du. Og det er jo ikke greit. Ts: barnet er nå såpass stort at jeg ville pushet det litt. Vent til barnet sier hadet i situasjoner med godt kjente (selektiv, ikke barnehage). Og minn henne fint på at dere venter med å gå til hun har sagt hadet. Anonymkode: da757...28b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #9 Del Skrevet 21. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Du burde lære henne at hun skal svare når folk snakker til henne. Når noen sier hei, skal hun svare hei. Når noen sier hadet, skal hun svare hadet. Når hun får noe, skal hun si takk. Når hun gir noe, skal hun si Værsågod. Dette er et minimum. Dere må øve. Anonymkode: e64f9...5a6 Du ser ut til å tilhøre den gamle skolen når det gjelder oppdragelse. Autoritær mer enn autoritativ, kan det stemme? Tolker jeg det riktig om jeg tror du her mener at treåringen må lære seg folkeskikk? Anonymkode: d5ca1...e39 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Del Skrevet 21. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig leste jeg det, og det var det jeg svarte på. Du kan ikke bare si det, dere må øve. Mye. Lese bøker, rollespill osv. Anonymkode: e64f9...5a6 Oj, du kan umulig ha egne barn. Hun er 3 år og sjenert, fikk du med deg det? Anonymkode: 4128d...25c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #11 Del Skrevet 21. november 2019 Sånn er omtrent alle barna i barnehagen til datteren min, OG den jeg jobber i 😂. Får sjeldent svar, og det er helt greit. De er ikke dårlig oppdratt, de er bare små. Det kommer! Anonymkode: ca68d...85a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 21. november 2019 #12 Del Skrevet 21. november 2019 Må innrømme at jeg synes det er hakket verre med voksne folk som ikke sier hei og ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Del Skrevet 21. november 2019 Barn liker å kopiere de voksne, hvis dere alltid sier hei og hadet høyt, så vil hun også gjøre det etterhvert. Jeg vil ikke anbefale å presse barnet, det kan føre til motsatt effekt. Anonymkode: 9e934...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Del Skrevet 21. november 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde lære henne at hun skal svare når folk snakker til henne. Når noen sier hei, skal hun svare hei. Når noen sier hadet, skal hun svare hadet. Når hun får noe, skal hun si takk. Når hun gir noe, skal hun si Værsågod. Dette er et minimum. Dere må øve. Anonymkode: e64f9...5a6 Så sjenerte barn mangler bare folkeskikk når de ikke snakker? Barn med selektiv mutisme må være skikkelig frekke da eller? Jeg blir så provosert av sånne kommentarer. Jeg var fryktelig sjenert som barn, og sånne som deg var grunnen til at det bare ble verre. En 3-åring forstår at det er vanlig å svare når andre sier hei og hade, og da er det en grunn til at de ikke gjør det. Anonymkode: f6fa4...cfa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Del Skrevet 21. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er omtrent alle barna i barnehagen til datteren min, OG den jeg jobber i 😂. Får sjeldent svar, og det er helt greit. De er ikke dårlig oppdratt, de er bare små. Det kommer! Anonymkode: ca68d...85a Signerer denne. Ta det med ro, ts☺️ Anonymkode: 5d3c1...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 21. november 2019 #16 Del Skrevet 21. november 2019 Må le litt av visse her. Altså. Jeg blir imponert jeg, når så små barn sier hei og badet og er sånn små høflige knøtt. For nei, det er ikke så "normalt"! Så små barn svarer ofte ikke på sånt, så ta det helt med ro Ts. Det kommer etterhvert! Og nei, de i barnehagen reagerer ikke på det! Uff, dere må slutte å bekymre dere for så mange ting. Så dumt at så mange gjør det. Dette er helt vanlig oppførsel fra så små barn! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #17 Del Skrevet 21. november 2019 Helt normalt! Det går seg til etterhvert - Barnehagelærer Anonymkode: adc42...ced 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #18 Del Skrevet 21. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig leste jeg det, og det var det jeg svarte på. Du kan ikke bare si det, dere må øve. Mye. Lese bøker, rollespill osv. Anonymkode: e64f9...5a6 Jamen så skriv det såpass utdypende da. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du maste så mye og at hun ellers merka av oppførselen din ang. "hei og hadet" at hun ble usikker ,flau eller noe sånt ….. Husker når jeg var liten så jeg aldri skjønte hvorfor jeg må hver eneste dag si hei og hadet til de samme folka jeg ser hver dag. Hun er 3 år. La hun vare 3 år ….. Anonymkode: f2c03...0c3 Jeg maser ikke om det. Jeg lurte rett og slett på om jeg skal gjøre noe mer aktivt enn å minne henne på det de gangene jeg husker på det i situasjonene (er noen ganger stressa selv), eller om å bare la det gå sin gang 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først sier du «du barn ikke barn» (noe jeg for lenge siden har lært meg at alle mødre sier til foreldre med barn som faktisk er oppdratt..) og så gjentar du det samme rådet som vedkommende som «ikke har barn» gav Ts. Ord for ord. Kanskje du bør fokusere litt på egen oppdragelse? Er du frekk så lærer du barna dine at å være frekk er greit, vet du. Og det er jo ikke greit. Ts: barnet er nå såpass stort at jeg ville pushet det litt. Vent til barnet sier hadet i situasjoner med godt kjente (selektiv, ikke barnehage). Og minn henne fint på at dere venter med å gå til hun har sagt hadet. Anonymkode: da757...28b Ok, det er det jeg gjør nå i situasjoner hvor det er normalt å si hei og hadet (til folk hun kjenner). Pleier aldri å presse, bare spør om hun vil hilse også gjør jeg det sjøl. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oj, du kan umulig ha egne barn. Hun er 3 år og sjenert, fikk du med deg det? Anonymkode: 4128d...25c Takk! Hun er sjenert, og det burde være lov. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er omtrent alle barna i barnehagen til datteren min, OG den jeg jobber i 😂. Får sjeldent svar, og det er helt greit. De er ikke dårlig oppdratt, de er bare små. Det kommer! Anonymkode: ca68d...85a Haha godt å høre 😂 det kommer nok etterhvert her og får vi håpe, kanskje bare fortsette som jeg gjør. 28 minutter siden, ti10 skrev: Må innrømme at jeg synes det er hakket verre med voksne folk som ikke sier hei og ha det. Enig. Jobbet i kundeservice for noen år siden, og noen kunder har ikke lært seg grunnleggende folkeskikk. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn liker å kopiere de voksne, hvis dere alltid sier hei og hadet høyt, så vil hun også gjøre det etterhvert. Jeg vil ikke anbefale å presse barnet, det kan føre til motsatt effekt. Anonymkode: 9e934...b2c Har kun minnet på, men selv det kan kanskje bli mye? Jeg føler for barna som sier "hei, Elise!" og de ikke får noe svar, så jeg sier "hei, Abbas!" og spør om ikke Elise vil hilse også (fiktive navn) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sjenerte barn mangler bare folkeskikk når de ikke snakker? Barn med selektiv mutisme må være skikkelig frekke da eller? Jeg blir så provosert av sånne kommentarer. Jeg var fryktelig sjenert som barn, og sånne som deg var grunnen til at det bare ble verre. En 3-åring forstår at det er vanlig å svare når andre sier hei og hade, og da er det en grunn til at de ikke gjør det. Anonymkode: f6fa4...cfa Her er jeg enig. Jeg tviler dog sterkt på at det er selektiv mutisme, heller at hun er ganske sjenert mtp høflighetsfraser. Fri tale går det greit etterhvert som hun blir trygg. Det går ofte bedre i gang med mennesker som genuint er interessert i å bli kjent med henne, og dermed spør og prater inntil hun svarer. Da blir hun glad:) mennesker som ikke snakker med henne, og forventer at hun skal svare hei og hadet, det gjør hun sjeldent. Jeg forstår henne godt egentlig. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Signerer denne. Ta det med ro, ts☺️ Anonymkode: 5d3c1...d70 ❤️ Anonymkode: c0fe6...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 21. november 2019 #19 Del Skrevet 21. november 2019 Det er da helt normalt og ikke noe å stresse med. Bare å gå foran med et godt eksempel og hjelpe henne med å huske det, så kommer det etter hvert. Jeg må fortsatt jevnlig minme min 5-åring på å si hade når jeg henter i bhg. Og dette har jeg minnet ham på hver gang han har glemt det siden han begynte i bhg... Men noen ganger er han litt sjenert, andre ganger bare vimsete. Jeg bare hvisker ham i øret at han må si hade, eller spør om han har husket å si hade eller noe sånt når vi går og han glemmer det. Det er garantert ingen i bhg som vil stusse eller tenke dårlig oppdragelse av at en 3-åring glemmer å si hei eller hade. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #20 Del Skrevet 21. november 2019 17 minutter siden, SoWhat? skrev: Må le litt av visse her. Altså. Jeg blir imponert jeg, når så små barn sier hei og badet og er sånn små høflige knøtt. For nei, det er ikke så "normalt"! Så små barn svarer ofte ikke på sånt, så ta det helt med ro Ts. Det kommer etterhvert! Og nei, de i barnehagen reagerer ikke på det! Uff, dere må slutte å bekymre dere for så mange ting. Så dumt at så mange gjør det. Dette er helt vanlig oppførsel fra så små barn! Hehe, det er fint å vite at det er normalt ❤️ når jeg har sett ettåringer som hilser og vinker og er supersosiale, og jeg selv gjorde dette, da begynner jeg å lure 😊 men er det helt helt normalt, så trenger jeg ihvertfall ikke tenke over det:) ❤️ Anonymkode: c0fe6...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå