AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Del Skrevet 20. november 2019 Noen som kan en del om dette? Jeg trener med pulsklokke, og har alltid mistenkt at makspulsen er høyere enn formelen fordi jeg kan løpe lenge uten anstrengelse i det jeg trodde var sone 3-4. Men har nå tatt en makspulstest hvor jeg hadde 196 på siste draget, så pluss på litt fordi jeg hadde bittelitt mer å gå på. og jeg kommer opp i 200 som makspuls. Det er jo ganske høyt til å være 37 år. Vet at dette er individuelt, og at det ikke sier noe om formen, men er nysgjerrig på hvorfor det er slik rent fysiologisk. Vet om andre på samme alder som har langt lavere makspuls. Noen som vet? Anonymkode: 7444c...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Del Skrevet 20. november 2019 Jeg er på din alder, ikke spesielt veltrent, dame og har makspuls på rundt 210? Hvilepuls på ca 50. Anonymkode: 09f3f...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Del Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er på din alder, ikke spesielt veltrent, dame og har makspuls på rundt 210? Hvilepuls på ca 50. Anonymkode: 09f3f...537 Hvordan har du målt makspuls? Anonymkode: 7444c...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Del Skrevet 20. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du målt makspuls? Anonymkode: 7444c...86e Har målt med PT. Og så har jeg trent med pulsklokke sånn ellers. Når jeg holder på å daue i motbakken har pulsklokka vist sånn 205ish. Sånn ca. Trodde dette var en genetisk greie som ikke betydde noe særlig. Anonymkode: 09f3f...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 20. november 2019 #5 Del Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du målt makspuls? Anonymkode: 7444c...86e Man kan løpe opp en bakke alt du kan til man omtrent segner om. Eller så finnes det flere steder der du løper på mølle med måleinstrumenter på . De måler Vo2max og makspulsen. Men det er fryktelig hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Del Skrevet 20. november 2019 Takk for svar. Jeg er klar over at det er genetisk og uavhengig av form. Bare nysgjerrig på hvorfor det spriker så mye. Men det er vel gjerne ikke noe svar her og det beste svaret blir "sånn er det bare" Anonymkode: 7444c...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 20. november 2019 #7 Del Skrevet 20. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg er klar over at det er genetisk og uavhengig av form. Bare nysgjerrig på hvorfor det spriker så mye. Men det er vel gjerne ikke noe svar her og det beste svaret blir "sånn er det bare" Anonymkode: 7444c...86e Det har du nok rett i Hvorfor har vi forskjellig høyde? Skostørrelse? Hårfarge? Fibertypesammensetning? Genetisk potensiale for muskelvekst? Stemmeleie? Det er nok bare en slik genetisk ting som er bestemt av genmaterialet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Del Skrevet 20. november 2019 37 minutter siden, Sandum.PT skrev: Det har du nok rett i Hvorfor har vi forskjellig høyde? Skostørrelse? Hårfarge? Fibertypesammensetning? Genetisk potensiale for muskelvekst? Stemmeleie? Det er nok bare en slik genetisk ting som er bestemt av genmaterialet ditt 😅God beskrivelse. Kan jeg spørre deg om en sak siden du er aktiv her inne med PT kompetanse. Hvor ofte bør man trene hardt med puls oppimot maks? Føler selv at en sånn økt er for hard til å drive med mange ganger i uken, men mannen min som er mest opptatt av styrketrening løper intervaller 3 ganger i uken. Han hater langkjøring, men vet at han trenger litt kardio, så da løper han alt han kan på tredemølle 3 ganger i uken (intervall eller tempoøkter) . Er det ok med så harde økter så ofte? Anonymkode: 7444c...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 21. november 2019 #9 Del Skrevet 21. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 😅God beskrivelse. Kan jeg spørre deg om en sak siden du er aktiv her inne med PT kompetanse. Hvor ofte bør man trene hardt med puls oppimot maks? Føler selv at en sånn økt er for hard til å drive med mange ganger i uken, men mannen min som er mest opptatt av styrketrening løper intervaller 3 ganger i uken. Han hater langkjøring, men vet at han trenger litt kardio, så da løper han alt han kan på tredemølle 3 ganger i uken (intervall eller tempoøkter) . Er det ok med så harde økter så ofte? Anonymkode: 7444c...86e Jeg synes ikke det høres problematisk ut å løpe harde intervaller tre ganger i uken hvis: Han liker det og trives med det Ikke har noen skader eller kjenner på noen vondter Føler seg restituert og uthvilt før hver økt Passer på å holde igjen når kroppen sier fra En kropp som får tid på seg til å bygge toleranse tåler mye hard trening. Toppidrettsutøvere trener jo bare en brøkdel av tiden på høy intensitet, men det er jo bare fordi de trener så mye. En person som trener 10 - 20 økter i uka kan ikke kjøre alle på den intensiteten. Der har man også en grunnbelastning med mye trening på lav intensitet som må tas hensyn til. Likevel har de nok i mange tilfeller over 3 av det vi vil kalle "harde" økter per uke. En mosjonist som stort sett ikke har noen annen aktivitet enn disse tre intervalløktene pluss eventuelt styrke - og ellers har det helt fint - kan bare fortsette mener jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 24. november 2019 #10 Del Skrevet 24. november 2019 Jo man kan trene hardt hver økt hvis man trener 3 ganger i uka. Trener du oftere må du ta ned hardøktene. Har du hard fysisk jobb blir 3 hardøkter i uka for mye og du må ta av og heller kjøre roligere en kansje to i de verste ukene. Sone 1 trening er også god trening mtp. bygging av motoren. Sone 1 er å gå til veldig mange i dag. Løpe 3 intervalløkter i uka er heller ikke optimalt. En til max 2 intervaller. Selv trener jeg kun terskel og får bedre resultat utav det. Mindre krevende er det også. Skilandslaget f.eks. trener etter 80/20. 80% sone 1 og 20% terskel. Det tilsvarer en eller to hardøkter i uka det. Det ligger masse å hente i sone 1. Mye mere enn man tror. En rolig langtur i uka på f.eks. 2 timer vil du ofte ha bedre utbytte av enn en hardøkt/intervalløkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå