AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Del Skrevet 20. november 2019 Hei dere❤️ Barnet mitt er 13 mnd og har hele tiden fulgt sin kurve frem til nå. Nå er h*n litt under og jeg som førstegangsmor blir frustrert for hun får nok mat. Er det normalt at de går faller fra kurven sin iblant? Og hva kan jeg gjøre/mate henne med for å øke vekten? Beklager hvis det er litt dumme spørsmål jeg skriver her, men jeg førstegangsmor🙈😊 Anonymkode: 62480...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Del Skrevet 20. november 2019 Hallo ❤️ kommer an på, hvis hn nettop har begynt å gå, så er det faktisk en del som går litt ned i vekt og det flater ut litt. Jeg har opplevd det samme med barnet mitt. Jeg pleide å lage "kaloribombe" pannekaker. Jeg lagde den av grøtpulver (butikkjøpt, de er tilsatt en del næring), egg, fullkornsmel og helmelk (eller fløte). Dette stekte jeg i smør, og hadde noe banan eller annet pålegg oppå. Det ble utrolig godt! I det siste har jeg laget havregrøt eller byggrynsgrøt med litt peanøttsmør oppi. Det er populært med eplemos ved siden av. Hjemmelaget kakao kokt på helmelk og kokosmelk for ekstra kalorier bland gjerne ut med litt fløte. Fullkornspasta inneholder enda flere kalorier enn vanlig pasta:) stekt makrell inneholder mye sunt fiskefett:) Jeg sier ikke du skal feite opp barnet ditt, men dette er altså Mat med flere sunne kalorier som kan være greit om barnet spiser litt lite.. Og om man har et slikt måltid om dagen i tillegg til de andre måltidene, så tenker jeg at det ikke gjør noe inntil barnet går litt mer opp i vekt Anonymkode: 9b591...438 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Del Skrevet 20. november 2019 Det er helt normalt at vekten går i rykk og napp. Ikke fet opp ungen uten å rådføre deg med helsesøster/lege. Anonymkode: 4544f...223 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Del Skrevet 20. november 2019 er barnet ditt frisk og full av energi som andre barn på den alderen så ser jeg ikke problemet. Så lenge barnet får mat og drikke, og ikke gir tegn på slapphet så skjønner jeg ikke hvorfor man skal legge seg for mye opp i om de er litt slanke eller litt runde. Anonymkode: c5d72...41e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Del Skrevet 20. november 2019 Ikke stress med det. Med mindre helsesykepleier har sagt noe spesifikt, så trenger du ikke styre noe ekstra. ❤️ Anonymkode: 9a52f...e5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Del Skrevet 20. november 2019 Det er helt normalt vettu... Jeg husker selv med mine to da de var så små. Vekten gikk både opp og ned. Helsesøster sa en gang: 1-2 åringer spiser annenhver uke.. Selvsagt en spøk, men det hun mente er at så små barn kan spise veldig mye i en periode, og så nesten ingenting i neste periode. Og hvis de er syke? Jøss.. det kan gi kraftig utslag ja. Husker når vår var rundt 1,5år og syk, vi så det på han hvor tyn han ble. Men så fort han vart frisk, så proppet han i seg mat igjen og vekten gikk opp. Aldri stabilt med små barn det der... Anonymkode: c571a...eb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Del Skrevet 20. november 2019 er det vekten som var falt, eller bmi? Bmi varierer, da de vokser i rykk og napp. Gjør de et høydesprang holder ikke alltid vekta tritt. Det går seg til. Hvis det er vekta som har falt, så kan det skyldes så enkle ting som at blæra og tarmene var fulle forrige måling, og tommere nå. Men vekta skal ikke falle så mye på de små, så da hadde helsesykepleier nok kommentert det. Det skjedde med vår 4åring, det gikk ned 4 kg fra vår til høst. (Det hadde forklaring pga sykdom), men da fikk vi litt hyppigere kontroller en periode. Helsesykepleieren sier i fra hvis vedkommende er bekymret. De har stålkontroll på disse målingene, men det er ikke alltid de sier resultatene så pedagogisk. 😊 Hilsen ei som baby var "for lang". 😂 (min mor spurte tørt hvordan helsesøster mente hun skulle fikse det). Anonymkode: 51133...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Del Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: er det vekten som var falt, eller bmi? Bmi varierer, da de vokser i rykk og napp. Gjør de et høydesprang holder ikke alltid vekta tritt. Det går seg til. Hvis det er vekta som har falt, så kan det skyldes så enkle ting som at blæra og tarmene var fulle forrige måling, og tommere nå. Men vekta skal ikke falle så mye på de små, så da hadde helsesykepleier nok kommentert det. Det skjedde med vår 4åring, det gikk ned 4 kg fra vår til høst. (Det hadde forklaring pga sykdom), men da fikk vi litt hyppigere kontroller en periode. Helsesykepleieren sier i fra hvis vedkommende er bekymret. De har stålkontroll på disse målingene, men det er ikke alltid de sier resultatene så pedagogisk. 😊 Hilsen ei som baby var "for lang". 😂 (min mor spurte tørt hvordan helsesøster mente hun skulle fikse det). Anonymkode: 51133...3da Barnet hadde strukket seg siden forrige måling, men ikke gått noe opp i vekt siden sist vi var hos helsesøster for rundt 3 med, det er derfor jeg ble bekymret og frustrert for hun spiser måltidene sine og er aktiv, det eneste er at hun har vært sjuk de siste ukene pga barnehagestart ts Anonymkode: 62480...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #9 Del Skrevet 21. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet hadde strukket seg siden forrige måling, men ikke gått noe opp i vekt siden sist vi var hos helsesøster for rundt 3 med, det er derfor jeg ble bekymret og frustrert for hun spiser måltidene sine og er aktiv, det eneste er at hun har vært sjuk de siste ukene pga barnehagestart ts Anonymkode: 62480...ce8 Da går hun nok snart litt opp i vekt. Det er vanlig at vekta ikke går opp når de er småsyke. Eller så kan det være hun har strukket seg inn i ny bmi. Det ene barnet mitt var trillrundt frem til rundt 18mnd. Så strakk det seg mye, uten at vekta fulgte etter, og det ble jo da tynnere. Siden har det blitt værende et tynt barn. Det spiser godt, men er og blir tynt. Unger er slik, de vokser ulikt. Helsesykepleieren sier i fra hvis de er bekymret. Anonymkode: 51133...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå