Gå til innhold

Klør alpakka like mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klør alpakka som vanlig ull? Jeg har lyst å prøve alpakka ull fra Sandnes men har ikke erfaring med alpakka og vet ikke om det vil klø 

Anonymkode: 8e085...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alpakka er veldig mykt garn, mykere enn vanlig garn. Jeg er veldig fornøyd med alpakkaull fra SG forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange synes det klør mindre enn ull. Du kan kjenne på nøstene i en garnbutikk! Noen ganger gir jeg nøstene en klem, hvis kassadama ser vekk. Da kan du kjenne hvordan den er mot halsen feks.

Anonymkode: 32011...2ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alpakka er deilig. Beste du kan få. Jeg har en genser/jakke, en slags kofte heter det visst, hjemmestrikket i en garnblanding Kashmir og silke :) 

Anonymkode: c7dc7...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med alpakka rett på huden. Men har en topp under gensere i alpakka. Armene takler alpakka fint. 

Anonymkode: e3d88...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt alpacca rett fra Andesfjellene, og har aldri vært plaget med kløe. 

Anonymkode: 13647...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange syns alpakka klør mindre enn saueull. For meg er det faktisk motsatt og vet flere opplever det samme. Jeg syns ikke alpakka klør plagsomt mye, men jevnt over bruker jeg strikkede ullplagg rett på huden, med bare tskjorte eller singlet under. Men merker at alpakkaplaggene mine klør mer på meg enn annen ull. Med litt forskjell på alpakka også. 

Og det med å kjenne garnnøstet mot halsen er jeg kun delvis enig i. Ubehandlet saueull, som finull og den type garn, trenger å vaskes/skylles før man egentlig kan kjenne hvordan det blir. Altså at man vasker det ferdige plagget og så blir det mykere. Men med alpakka er det vel antakelig ikke så stor forskjell før og etter vask (mulig jeg tar feil, men forskjellen er hvertfall ikke like stor som ved sau). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alpakka er deilig og gå med, det klør ikke. Men jeg hater å strikke med det. Det loer alltid litt og det klør sånn i ansiktet/nesen 😂 det er uansett verdt det. Alpakka er varmere enn vanlig ull 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på de ulike garntypene, akkurat som med saueull så varierer det fra merke til merke hvor grovt/fint garnet er. 

Det varierer også mellom personer nøyaktig hva ved et garn som skaper kløen. Siden alpakka er hår, så er det gjerne lange løshår som klør.

Jeg klør mer av de dyre alpakka garna ofte.

Anonymkode: aaf25...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...