Gå til innhold

Frp og Ikea


Gjest 007_008_007

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007

Så har den tiden kommet igjen da man skal se spøkelser på høylys dag og være ekstra paranoid. Beleilig nok kommer utsagnet fra en Frp-politiker rett før deres landsmøte. Ikea skal angiveligvis opptre politisk korrekt ved å endre ordet jul til vinterfest. Dette mener Per-Willy Amundsen er (nok) et forsøk på snikislamisering. Jøye meg sier jeg bare!

https://www.adressa.no/meninger/2019/10/31/Alarm-Snikislamisert-Ikea-truer-jula-20289389.ece
https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/rAOP33/det-blir-jul-i-aar-ogsaa-frp
 

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, noen synes det er gøy å skape hat og tillegge andre (Ikea) motiver de ikke har. Dette er ikke noe nytt i år, Ikea har gjort det på denne måten i 5 år. Facebook innlegget til Amundsen er dessuten nærmest en kopi av et tilsvarende innlegg fra en Dansk Folkeparti politiker så dette er ikke noe han har funnet på selv.

https://www.faktisk.no/artikler/86g/ikea-har-ikke-dopt-om-julen-til-vinterfest

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen

Og apropos. Ikke uventet at begrepet "vinterfest" endelig ble trykket på oss. I USA har de sagt "happy holidays" i stedet for "merry Christmas" i flere år, for ikke å støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, badesangen skrev:

Ikea sensurerte bort alle damer og jenter fra Saudi-Arabia-katalogen sin. Still cute?

IKEA er ett multinasjonalt selskap som skal fungere i de landene de skal selge i. Salg krever respekt for kundene. 

Det er selskaper som driver med ting der sensur er en utfordring, for eksempel Google og Twitter. IKEA er ikke i nærheten av denne problemstillingen . Så, så lenge de velger å sensurere katalogen i Saudi Arabia, istedet for å sensurere katalogen for hele verden for at den skal fungere i Saudi Arabia, er vi på rett side av utfordringen. 

Spesielt i ett land som er i drift mot vestlige verdier. (selv om det er av feile årsaker). 

2 timer siden, badesangen skrev:

Og apropos. Ikke uventet at begrepet "vinterfest" endelig ble trykket på oss. I USA har de sagt "happy holidays" i stedet for "merry Christmas" i flere år, for ikke å støte noen.

Ikke å mye for ikke å støte noen, så for å dekke alle. I USA feires minst 4 ulike vinterfester som ikke har noe som helst med kristendommen å gjøre. Å bare dekke kristne i USA er ikke så økonomisk selvfølgelig som i f.eks Norge

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, badesangen skrev:

Og apropos. Ikke uventet at begrepet "vinterfest" endelig ble trykket på oss. I USA har de sagt "happy holidays" i stedet for "merry Christmas" i flere år, for ikke å støte noen.

Det konservative kristne i USA reagerer på når det kommer til "the war on christmas" er jo at de føler det religiøse aspektet ved julen undergraves når man sier "happy holidays" istedenfor "merry christmas". På norsk har man ikke en religiøs referanse i ordet jul slik man har i engelske christmas, så å overføre kulturkrigen religiøse i USA driver med til Norge fungerer ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badesangen
2 hours ago, venus24 said:

Det konservative kristne i USA reagerer på når det kommer til "the war on christmas" er jo at de føler det religiøse aspektet ved julen undergraves når man sier "happy holidays" istedenfor "merry christmas". På norsk har man ikke en religiøs referanse i ordet jul slik man har i engelske christmas, så å overføre kulturkrigen religiøse i USA driver med til Norge fungerer ikke.

Hvis jul er et begrep uten religiøst aspekt, hvorfor ser Ikea da behøvet for å omdøpe det vinterfest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, badesangen skrev:

Hvis jul er et begrep uten religiøst aspekt, hvorfor ser Ikea da behøvet for å omdøpe det vinterfest?

Kansje fordi de ønsker å treffe alle som ikke feirer jul? Jehovas Vitne er en kjøpekraftig marked som man ikke behøver å skremme vekk med å henvise til den generiske julefeiringen. Og generelt er de vel lydhøre for at det er en motbevegelse på å knytte julefeiringen til handling. Mye tryggere å  skape sin egen kontekst. 

Men mest sannsynlig er det nok at Ikea er ett multinasjonalt selskap som ønsker å kjøre samme markedsføring så bredt som overhode mulig fordi det er billig. Hvilket faktisk er en fundamental verdi i selskapet.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Druid skrev:

Kansje fordi de ønsker å treffe alle som ikke feirer jul? Jehovas Vitne er en kjøpekraftig marked som man ikke behøver å skremme vekk med å henvise til den generiske julefeiringen. Og generelt er de vel lydhøre for at det er en motbevegelse på å knytte julefeiringen til handling. Mye tryggere å  skape sin egen kontekst. 

Men mest sannsynlig er det nok at Ikea er ett multinasjonalt selskap som ønsker å kjøre samme markedsføring så bredt som overhode mulig fordi det er billig. Hvilket faktisk er en fundamental verdi i selskapet.  

Pluss at det og nok er ment å romme langt mer enn bare julehøytiden. Går du inn så er det jo masse Juleting og også bruk av ordet jul. Men slike oppslag er vel bare å vente når det sitter en haug markeringskåte frpere rundt om i Norge som ikke gidder å sjekke noe som helst, bare leser en overskrift og så slenger de noe dritt ut av seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 timer siden, badesangen skrev:

Hvis jul er et begrep uten religiøst aspekt, hvorfor ser Ikea da behøvet for å omdøpe det vinterfest?

Det er ikke omdøpt. De kaller det «jul» overalt. Bare se på siden deres. Jul, jul, jul. 

Det er selve kolleksjonen som heter Vinterfest. Antagelig av den grunn at det klinger godt. Alle julelys heter Stråla. Hvorfor heter de ikke Julelys? Hæh? 

I fjor het vel kolleksjonen bare Vinter. Det har ikke noe med å dekke alle mennesker her hjemme, det er bare navnet på kolleksjonen.

God jol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, badesangen skrev:

Hvis jul er et begrep uten religiøst aspekt, hvorfor ser Ikea da behøvet for å omdøpe det vinterfest?

Store norske leksikon om ordet jul: «Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar.»

Hvis man søker på «jul» på ikeas nettsider får man over 600 treff. De har åpenbart ikke omdøpt jul, de har bare kalt julekolleksjonen sin for Vinterfest, på samme måte som at sommerkolleksjonen deres ikke heter «Sommer» men noe annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Amundsen lett i en katalog hvor det står "Jul" 10 ganger på hver eneste side etter noe å bli krenket over. Plutselig så han ordet "Vinterfest" og tenkte "Jippi! Nå ble jeg krenket! Dette må jeg lage en politisk sak om!".

Og folk biter på...

Tsk... Tsk... Tsk...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jul kalles for vinterfest? Jul er jul. Hva er galt med IKEA?

Jeg feirer jul og ikke vinterfest og jeg handler ikke på IKEA eller andre steder som presterer for å være pk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guided Missy
5 minutter siden, Drizzt said:

Hvorfor må jul kalles for vinterfest? Jul er jul. Hva er galt med IKEA?

Jeg feirer jul og ikke vinterfest og jeg handler ikke på IKEA eller andre steder som presterer for å være pk.

Wooosh. Point. Your head. Happy Vinterfest'a! 

(hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor må jul kalles for vinterfest? Jul er jul. Hva er galt med IKEA?

Jeg feirer jul og ikke vinterfest og jeg handler ikke på IKEA eller andre steder som presterer for å være pk.

Hva med å lese resten av tråden før du slår inn åpne dører?
Vinterfest er navnet på julekolleksjonen til IKEA. De har ikke byttet ut ordet jul, de bruker vinterfest i tillegg. Søker du på "jul" på IKEAs nettsider får du over 600 treff. Sommerkolleksjonen til IKEA heter ikke "sommer" heller, betyr det at de prøver å bytte ut sommer med et mer "pk" navn? Hva er isåfall motivasjonen for dette?
Denne ekstreme trangen til å hisse seg opp over ikke-saker som koko-høyre driver med for tiden begynner virkelig å bli gammel ass

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, venus24 skrev:


Vinterfest er navnet på julekolleksjonen til IKEA. 

Og vinterfest er navnet på julefeiringen i noen barnehager. Så jeg spør igjen - hva er galt med IKEA? Men jeg ser at du ikke ser problemet i at jul erstattes med vinterfest for å være pk. Jeg ser derimot at det er en uheldig utvikling, for å si det mildt. Du kan gjerne kalle det for en ikke-sak. Deg om det.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 007_008_007
13 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor må jul kalles for vinterfest? Jul er jul. Hva er galt med IKEA?

Jeg feirer jul og ikke vinterfest og jeg handler ikke på IKEA eller andre steder som presterer for å være pk.

Bombe at du skriver dette...uten å ha lest hva saken dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guided Missy
2 hours ago, Drizzt said:

Og vinterfest er navnet på julefeiringen i noen barnehager. Så jeg spør igjen - hva er galt med IKEA? Men jeg ser at du ikke ser problemet i at jul erstattes med vinterfest for å være pk. Jeg ser derimot at det er en uheldig utvikling, for å si det mildt. Du kan gjerne kalle det for en ikke-sak. Deg om det.

Hva er galt med å være "pk" som du kaller det, eller inkluderende som vi andre ville sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 23.11.2019 den 7.55, Drizzt skrev:

Og vinterfest er navnet på julefeiringen i noen barnehager. Så jeg spør igjen - hva er galt med IKEA? Men jeg ser at du ikke ser problemet i at jul erstattes med vinterfest for å være pk. Jeg ser derimot at det er en uheldig utvikling, for å si det mildt. Du kan gjerne kalle det for en ikke-sak. Deg om det.

 

Siden du insisterer på å ikke bli opplyst, må jeg få insistere - med et bilde av IKEA sin meny - på å opplyse deg om at du er på jordet.

 

 

image.thumb.png.5cbe2cf048102e677add8bbf58f78482.png

 


 

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Drizzt skrev:

Og vinterfest er navnet på julefeiringen i noen barnehager. Så jeg spør igjen - hva er galt med IKEA? Men jeg ser at du ikke ser problemet i at jul erstattes med vinterfest for å være pk. Jeg ser derimot at det er en uheldig utvikling, for å si det mildt. Du kan gjerne kalle det for en ikke-sak. Deg om det.

De fleste barnehagene som arrangerer vinterfest gjør det på nyåret, og det har ingenting med jul å gjøre. Uansett en merkelig påstand at det er IKEAs feil at barnehager gjør morsomme vinteraktiviteter med barna, men ok.

Dette er absolutt en ikke-sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...