Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Hva synes dere om Bergen og Stavanger?

Recommended Posts

AnonymBruker

Ja, både byene og områdene utenfor. Hva er dere erfaringer både som besøkende og fastboende?  Har ikke vært der siden jeg var tenåring for å være helt ærlig og nå ser jeg etter nytt sted å bo, kanskje Vestlandet? Vil gjerne bo et sted hvor folket er litt åpne og vennlige, hører kanskje mer godt om Stavanger enn Bergen? Men har egentlig veldig lite peiling. 

Anonymkode: 6800c...0f1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vært veldig mye i Stavanger, og har bodd i Bergen i nesten 10 år. Er nå bosatt et helt annet sted grunnet familie, men savnet etter Bergen gir seg aldri. 

Det jeg elsker med selve byen er hvor kompakt den er. Den kan føles veldig liten selv om den er så stor. Intimt i sentrum. Masse historie i gatene. Idyllisk med fjellene og naturen rundt.

Byen e Bergen og laget e Brann.

Anonymkode: 6f3ad...300

Guest BangersBeans&Mash

Fine byer, fæle dialekter. 

AnonymBruker
5 hours ago, BangersBeans&Mash said:

Fine byer, fæle dialekter. 

Hi du sjett - dialektene er da bare koselig så lenge vi forstår hverandre! Jeg både kommer fra og har bodd andre steder som kan kalles ordentlig dialekt-Norge, så det gjør ingenting, kanskje det ville føltes som å bo med nytt språk de første månedene, men etter det er man jo vant med det. :)

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært veldig mye i Stavanger, og har bodd i Bergen i nesten 10 år. Er nå bosatt et helt annet sted grunnet familie, men savnet etter Bergen gir seg aldri. 

Det jeg elsker med selve byen er hvor kompakt den er. Den kan føles veldig liten selv om den er så stor. Intimt i sentrum. Masse historie i gatene. Idyllisk med fjellene og naturen rundt.

Byen e Bergen og laget e Brann.

Er det større "alle vet av alle"-faktor på grunn av dette eller? At om du kjenner bare to Bergensere så vil du garantert møte på de i sentrum til slutt? Er jo den nest største byen da, så det må jo være nok av tilbud for alle tenker jeg.

Har erfaring med både små og store byer selv og trives best når jeg både kan finne stillhet og at det skjer masse om en vil, men da har jeg funnet ut at så lenge det er en viss størrelse så er det jo sånn over alt. Jeg er kanskje for gammel nå, men kjenner jeg fikk lyst til å besøke "Hulen i Bergen" som jeg hørte mye om som student! 

AnonymBruker

Jeg er 26 år og har bodd hele mitt liv i Stavanger frem til jeg flyttet til Bergen for godt over et år siden. Det jeg savner med Stavanger er hvor lett det er å forflytte seg mellom bydelene med kollektiv trafikk. Opplever mye oftere i Bergen at jeg må bytte buss 1-2 ganger for å komme meg dit jeg skal. Men ellers trives k eg utrolig godt i Bergen, det minner litt om hjemme utseendemessig. Det er mye større, folk er utrolig hyggelige og dialekten er rett og slett musikk i mine ører. Har ikke lyst å flytte hjem til Stavanger etter endte studier!

Anonymkode: e86bf...10e

Annonse

AnonymBruker

Som alle andre byer, jævlig glad jeg ikke bor der. 

Anonymkode: 3bbcb...25c

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Som alle andre byer, jævlig glad jeg ikke bor der. 

Anonymkode: 3bbcb...25c

Om du ikke liker å bo i by så er det jo greit det, noen av oss "må" fordi det er enklere med forskjellig. Jeg for eksempel har behov for å bo nære et større sykehus, og ei heller har jeg bil, så er avhengig av kollektivt og beina en stund til. 

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 26 år og har bodd hele mitt liv i Stavanger frem til jeg flyttet til Bergen for godt over et år siden. Det jeg savner med Stavanger er hvor lett det er å forflytte seg mellom bydelene med kollektiv trafikk. Opplever mye oftere i Bergen at jeg må bytte buss 1-2 ganger for å komme meg dit jeg skal. Men ellers trives k eg utrolig godt i Bergen, det minner litt om hjemme utseendemessig. Det er mye større, folk er utrolig hyggelige og dialekten er rett og slett musikk i mine ører. Har ikke lyst å flytte hjem til Stavanger etter endte studier!

Anonymkode: e86bf...10e

Høres ut som du trives ja, så bra! :)

Du har vel vært på Hulen da kan jeg tenke meg. :)

Høres ut som Bergen har noe å lære av Stavanger der da, men Bergen er jo også mye større så det er kanskje den største grunnen? 

Hva tenker dere om været? Og naturen? Om sol og sommer, om regn, om snø og vinter? 

Fru Uperfekt
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, både byene og områdene utenfor. Hva er dere erfaringer både som besøkende og fastboende?  Har ikke vært der siden jeg var tenåring for å være helt ærlig og nå ser jeg etter nytt sted å bo, kanskje Vestlandet? Vil gjerne bo et sted hvor folket er litt åpne og vennlige, hører kanskje mer godt om Stavanger enn Bergen? Men har egentlig veldig lite peiling. 

Har erfaring fra begge byene men foretrekker Bergen pga kultur men skal jeg shoppe reiser jeg gjerne til Stavanger

AnonymBruker

Hvor i de to byene synes dere det er koselig å bo? Ser etter en liten rimelig leilighet, kikker litt på finn.no rundt Bergen akkurat nå, men vet jo ingenting som sagt! Ser det ligger noen rundt indre og ytre Arna, Nesttun, Loddefjord f.eks

Enslig kvinne, liten leilighet til ikke alt for høy pris, gjerne nær litt natur og kort vei til byen enetn gå, sykkel eller også buss er helt greit (så lenge jeg kan komme meg hjem så sent som rundt midnatt eller senere i hvertfall i helgene, greit å kunne ta seg en tur på byen innimellom). Har ikke behov for å bo helt midt i sentrum.

Guest BangersBeans&Mash
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hi du sjett - dialektene er da bare koselig så lenge vi forstår hverandre! Jeg både kommer fra og har bodd andre steder som kan kalles ordentlig dialekt-Norge, så det gjør ingenting, kanskje det ville føltes som å bo med nytt språk de første månedene, men etter det er man jo vant med det. :)

Det er vel litt av grunnen til at jeg opplever dialektene som fæle, jeg forstår ikke. Har en i familien som er fra Stavanger, og jeg må bare nikke i mens han snakker, for jeg skjønner fint lite🙈

AnonymBruker
1 minutt siden, BangersBeans&Mash said:

Det er vel litt av grunnen til at jeg opplever dialektene som fæle, jeg forstår ikke. Har en i familien som er fra Stavanger, og jeg må bare nikke i mens han snakker, for jeg skjønner fint lite🙈

Hehe, forstår den. Det kan føles litt ekkelt når du forstår, men ikke forstår, men forstår litt likevel, men så skjønner du at du ikke skjønner noe, sånn egentlig! Jeg har vært noe i utlandet tidligere også jeg da, så er liksom vant til at folk snakker uten at jeg forstår et kvekk før jeg lærer språket. Tok meg noen runder før jeg kom over flauheten over å ikke forstå, og flauheten over å begynne å snakke selv for å lære. Men nå bryr jeg meg ikke lengre, med nye språk i hvertfall så må en jo begynne å snakke for å løre, så da er det bare å legge bort all flaughet. Eneste gangen jeg stod helt fast i Norge var med en som kom fra en liten plass innerst i Sognefjorden, han forstod jeg virkelig ikke. Men Bergensk og Stavangersk tror jeg skal gå helt fint selv om jeg kanskje er mest vant til de som har utvannet dialekt etter å ha flyttet derifra, ikke at jeg kjenner så mange (Kjenner et par fra Haugesund, men det er jo helt annerledes igjen), men har da hatt noen bekjente opp igjennom årene -håper det går seg til om det er der jeg havner. ;) :P

Annonse

AnonymBruker

*lære og *flauhet, gikk fort i svingene der ja, holder på å vaske og rydde her jeg bor før han jeg deler leilighet med kommer hjem

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det større "alle vet av alle"-faktor på grunn av dette eller? At om du kjenner bare to Bergensere så vil du garantert møte på de i sentrum til slutt? Er jo den nest største byen da, så det må jo være nok av tilbud for alle tenker jeg.

Har erfaring med både små og store byer selv og trives best når jeg både kan finne stillhet og at det skjer masse om en vil, men da har jeg funnet ut at så lenge det er en viss størrelse så er det jo sånn over alt. Jeg er kanskje for gammel nå, men kjenner jeg fikk lyst til å besøke "Hulen i Bergen" som jeg hørte mye om som student! 

Man kan jo alltid møte på noen, samme hvilken by man er i. Skal jo litt til å møte på folk man kjenner støtt og stadig.

Bergen er en flott kulturby. Det er også en veldig livlig by, selv når sentrum er stengt på søndager så skjer det liksom alltid noe. Det er veldig mange fine steder langs bybanen hvor man kan bosette seg og ha sentrum lett tilgjengelig. Nattland, Fana, og utover mot Lagunen Storsenter. Jeg liker meg også veldig godt i Fyllingsdalen. Du er nær sentrum, men litt fredligere. Åsane og Eidsvåg er også flott, men litt vanskeligere med tanke på kollektivtransport. Men bussene går ca. hvert 15 min., som regel oftere også. Har selv bodd like nedenfor Strandafjellet på Danmarksplass. Trivdes veldig godt, men kunne ikke tenkt meg å bodd der med barn. Ganske belastet miljø, selv om vi så svært lite til det så hørte vi om det i media. Va roligere å bo der enn da jeg bodde midt i sentrum.

Jeg kan snakke varmt om Bergen i en evighet. Jeg har heller ikke møtt noen som ikke har trivdes i byen. ♥️

AnonymBruker

Når det er sagt så ville jeg styrt unna Damsgård og Laksevåg, da området er ganske belastet. Synd, for det er flott der, særlig på Laksevåg.

Vil man enda lengre ut og mer fredlig anbefales Askøy på det varmeste!

AnonymBruker

Hvis du skal jobbe på Haukeland er jo Danmarksplass, Wergeland, Landås, Vognstølen, Strimmelen, Mannsverk praktisk. Ikke byens beste strøk, men ikke like belastet som Damsgård, Solheimslien, Laksevåg. Hold deg på østsiden/solsiden av Fjøsangerveien/E39 er mitt tips. 

Det er ikke så langt til byfjellene heller. Bybanen går hele natten i helgene, men etter klokka ett kan det bli litt slitsomt med fulle folk... 

Anonymkode: ededa...5fd

AnonymBruker

Det kan gå måneder mellom hver gang jeg treffer på kjente i Bergen sentrum. 

Anonymkode: d0147...cd1

AnonymBruker

Høres ut som du trives ja, så bra! :)

Du har vel vært på Hulen da kan jeg tenke meg. :)

Høres ut som Bergen har noe å lære av Stavanger der da, men Bergen er jo også mye større så det er kanskje den største grunnen? 

Hva tenker dere om været? Og naturen? Om sol og sommer, om regn, om snø og vinter? 

Kan ikke huske sist gang det regnet i Bergen, har vært sol i uker, men trives egentlig ikke så godt med det for da kan det bli noen minusgrader. Altså bedre med litt regn om vinteren for da slipper jeg kuldegrader, men så er jeg absolutt ikke noe snø-menneske. Siden jeg bor nær Bergen sentrum, altså ikke oppe i høyden, kan det gå år mellom hver gang det er minusgrader gjennom et helt døgn, og vårblomstene kommer tidlig. 

Anonymkode: d0147...cd1

AnonymBruker

Var i Stavanger nylig, falt pladask! Så koselig i sentrum med de smale gatene. Og butikker/utesteder spredd over alt. I Kristiansand jeg kommer fra er alt samlet i ei gate (så godt som). Dvs lange køer og mye fyll/bråk oppstår lett. 

Anonymkode: cd6ee...909