Gå til innhold

Hva synes dere om Bergen og Stavanger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bodd begge steder, er fra Nord-Norge opprinnelig. Mistrivdes noe vanvittig i Stavanger. Synes menneskene var lukket og vanskelige å komme inn på, Norges sureste bussjåfører og byen er ganske liten. Stavanger sentrum er i min mening utrivelig på kveldstid, særlig i helgene, har aldri sett så mye ukontrollert fyll (og jeg er som sagt fra nord...). ELSKER Bergen. Mye tilbud å velge i (butikker, restauranter, kafeer), bra kollektivtilbud og en fantastisk nærhet til natur og turterreng. Sentrum er koselig, føler meg mer trygg selv sent på kvelden. Det er smak og behag, men for min del er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt! Syns også været er bedre, det regner masse både i Bergen og i Stavanger, men i Stavanger blåser det i tillegg. 

 

Anonymkode: 05c86...4bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke så mye om Bergen, men mistrivdes skikkelig i Stavange. Konservative snobber kledd i blått og grått. 

Anonymkode: 57f33...4ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilflytter til Stavanger. Kommer fra østlandet og stortrives her i Stavanger. Har studert her i to år og jobbet her i fem år, så har mange venninner fra studiene og noen fra jobben. Kan jo liste min erfaring med positive og negative ting med å bo i Stavanger.

Positivt:
- Menneskene. Har både lokale venninner som er født og oppvokst i Stavanger, og andre fra hele landet. Er en blanding av tilflyttere her (hovedsaklig Vestlendere) og lokale.
- Nydelig natur. Masse fjell hvor en kan gå på fjellturer. Er du heldig kan du få en fantastisk utsikt fra hjemmet ditt
- Billigere å kjøpe bolig her en der jeg kommer fra
- Er sjeldent snø her, og om jeg vil skrape snø av bilen min hver dag kan jeg bare ta meg en to timers kjøretur til Sirdalen og stå på ski der
- Mye mildere klima, slipper den harde, kalde vinteren som de har på østlandet
- Barnevennlig plass. Er det fylket i hele landet som føder flest barn per kvinne ;)
- Kort vei til sykehus og universitet
- God del høyt utdannede mennesker
- Mannfolkene jeg har truffet herfra er skikkelig mannfolk som har gode holdninger i forhold til kvinner. Av min erfaring så er det bedre likestilling her enn der jeg kommer fra. Kommer selv fra en halvstor bygd, så det kan selvsagt ha noe å si.
 

Negativt:
- Det blåser ofte og det regner mer enn på østlandet. Jeg har blitt nokså vant til det, men hadde vært deilig å sluppet det.
- Geografisk sett er det ikke så lett å reise rundt i andre byer. Har Sandnes og Ålgård i nærheten, men savner å lett ta en kjøretur til Sverige og handle kjøtt, godteri og alkohol. Må som regel mellomlande i Amsterdam om jeg skal fly litt langt, i Oslo går det masse direkteflights
- Kollektivtrafikken kunne vært bedre. Når jeg skal flytte innad Stavanger neste gang skal jeg velge en plass som er litt mer sentralt mtp kollektivtrafikken.

 

Hovedgrunnen til at jeg kommer til å bli boende her i mange år til er på grunn av menneskene.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte bergenser, liker at det er kort vei til fjell og vakker natur, koselig by og trives. Likevel synes jeg den blir litt liten og savner en del klesbutikker de har andre steder i landet.

Stavanger har kort vei til vakker natur ( lysefjorden ) og er en koselig by, men for liten til at jeg vil bo der permanent.

Liker best Oslo, mer urban, letter å komme set til utlandet og mer utvalg på alle områder.:hjerte:

Anonymkode: 50818...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Stavanger og studerte i Bergen, og flyttet tilbake til Stavanger etter endt studier. Trivdes godt i Bergen også, men etter min mening er Stavanger en koseligere by😉 Sentrum er mindre og komptakt, så enkelt å komme seg rundt. Men samtidig er det massevis av restauranter og kafeer å velge mellom. Da jeg bodde i Bergen savnet jeg at det ikke var skikkelig koselige kafeer der. Men det kan nok ha endret seg, da det er en del år siden jeg bodde der. Og ja, det regner ganske mye begge plasser, men det regner en god del mer i Bergen. Hvis jeg ikke husker helt feil så har Stavanger omtrent like mange regnværsdager i året, men Bergen får dobbelt så mye regn likevel. Det skifter veldig fort her, kan fort være sol og regn samme dag (gjerne samtidig også!😂). Men det blåser mer her, ettersom det er flatere. Jeg pleide å si at i Bergen regnet det oppover, fordi det regnet så kraftg, mens her regner det sidelengs..

Kulturtilbudet er nok gjerne bedre i Bergen (men vil tro det er best i Oslo, om det er viktig).

Jeg tror nok du vil trives ganske godt uansett hvilken by du velger😊

Anonymkode: f5d5a...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...