Gå til innhold

Legging av store barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg bare lurer på om det er normalt å måtte legge seg sammen med en 6-åring og ligge der til han/hun sovner hver kveld? Synes dette tar mye tid på kveldene, og far sovner gjerne av litt også.  I mitt hode er det normalt å si god natt og så sovner et så stort barn selv? Stemor som lurer. 

Anonymkode: 8afea...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det fungerer for far og datter, kan de ikke bare fortsette med det? Det er sikkert en veldig koselig stund, og en god avslutning på dagen.

Jeg har en lillebror på seks år, og faren min kan bli liggende å lese bøker, og da sovner han gjerne litt selv også. Vi synes ikke det er noe rart i det, det er jo bare en hyggelig stund for dem? Alt handler ikke om å gjøre ting raskest mulig, men å faktisk nyte øyeblikkene man har sammen med barna. 

Anonymkode: 400b4...f85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor normalt det er, men synes det er en uting i alle fall. Det skaper mye jobb for foreldrene. Det handler ikke om at man ikke skal bruke tid sammen med barna (man kan jo fint ha en lese- eller pratestund på senga og så si god natt og gå ut), men at det er kjedelig å bli avhengig av et sånt rituale, det gjør en veldig "låst".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn har behov for det. Vi leser fortsatt for vår seksåring på kveldene, eller hører på lydbok sammen. Ligger ikke der til han sovner, men det tar jo gjerne 20-30 minutter likevel. Er veldig godt med den tiden alene på kveldstid, det gir ofte rom for gode samtaler om ting han ikke alltid vil snakke om med andre tilstede osv. Ser ikke problemet.

Hvordan legger du ditt barn da ts?

Anonymkode: 339e2...eea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn har behov for det. Vi leser fortsatt for vår seksåring på kveldene, eller hører på lydbok sammen. Ligger ikke der til han sovner, men det tar jo gjerne 20-30 minutter likevel. Er veldig godt med den tiden alene på kveldstid, det gir ofte rom for gode samtaler om ting han ikke alltid vil snakke om med andre tilstede osv. Ser ikke problemet.

Hvordan legger du ditt barn da ts?

Anonymkode: 339e2...eea

Jeg har ikke barn selv, men andre jeg kjenner med så store barn gjør ikke dette. Kanskje fordi de har flere barn og hele kvelden hadde gått til legging hvis ingen kunne sovne selv. Jeg har passet barn på den alderen, og da har jeg sagt gonatt og gått ut. 

Anonymkode: 8afea...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje fordi de har flere barn og hele kvelden hadde gått til legging hvis ingen kunne sovne selv. 

Anonymkode: 8afea...df8

Jeg har 3 barn: 3,6 og 9. Og hvis jeg er alene om kvelden så ja, da går nesten hele kvelden til legging. Alle barn trenger lit kvalitetstid, prate om dagen, forberedelse for neste dag, lese bøker sammen og bare ligge lit i armkroken til mama eller papa. Selv 9 åringen i huset synes dette er koselig - men tiden per barn går ned med alderen. Yngste trenger nok lengst. 

Men koselig er det og vi trives som det er. Snart er de alle stor og denne nærheten blir forandret til noe annet. 

Anonymkode: 0c344...173

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er bare yngste som blir følgt opp helt til den sover. De andre to sover inn alene. 

Anonymkode: 0c344...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne uvaner gidder ikke nei. Sønnen min har sovet i egen seng siden dag 1,vi har gode vaner så vi har selvsagt aldri begynt å bortskjemme barnet med dumme uvaner som å ligge med barnet for å få han til å sove. Han har lært å finne søvnen selv.

Anonymkode: 6e63e...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne uvaner gidder ikke nei. Sønnen min har sovet i egen seng siden dag 1,vi har gode vaner så vi har selvsagt aldri begynt å bortskjemme barnet med dumme uvaner som å ligge med barnet for å få han til å sove. Han har lært å finne søvnen selv.

Anonymkode: 6e63e...a8f

En kan ikke skjemme bort ett barn med kjærlighet og omsorg. 

TS synes det høres veldig koselig ut, at far og barn har denne stunden samme, vil ikke kalle et barn på 6 år for et stort barn.

Anonymkode: 15b0c...1ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seksåring er fremdeles ganske liten. Dette er helt normalt. Jeg tenker også at både du/foreldrene og barnet får mye mer igjen for å gi barnet den tryggheten han/hun trenger framfor å insistere på at dette er noe barnet burde klare på egen hånd. Foreldre som sitter i stua og tror de har gjort en god jobb fordi de "ikke gidder skape uvaner" og barnet tross alt sovnet av seg selv til slutt har virkelig misforstått. Det viktigste er at barnet føler seg trygg og føler at det blir sett og hørt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn selv, men andre jeg kjenner med så store barn gjør ikke dette. Kanskje fordi de har flere barn og hele kvelden hadde gått til legging hvis ingen kunne sovne selv. Jeg har passet barn på den alderen, og da har jeg sagt gonatt og gått ut. 

Anonymkode: 8afea...df8

Sånn er det å ha barn, kveldene går mye til legging, ihvertfall om man har flere. Er noe helt annet å PASSE andres  barn for en kveld og å bruke tiden man har med sine egne barn, noe du hadde skjønt hvis du hadde hatt egne barn. La pappaen ha sin tid med barnet sitt. Enten legger du opp til enda en negativ stemordiskusjon her eller så eier du jo minus forståelse for behovene som små barn har, for en seksåring er fortsatt ganske liten. Høres fryktelig stusslig og leit ut å bare følge barnet inn, si natta og gå ut igjen.

Hva er egentlig problemet her? At seksåringen trenger å ha noen hos seg under legging, eller at du mister tid med kjæresten?

Anonymkode: 339e2...eea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å ha barn, kveldene går mye til legging, ihvertfall om man har flere. Er noe helt annet å PASSE andres  barn for en kveld og å bruke tiden man har med sine egne barn, noe du hadde skjønt hvis du hadde hatt egne barn. La pappaen ha sin tid med barnet sitt. Enten legger du opp til enda en negativ stemordiskusjon her eller så eier du jo minus forståelse for behovene som små barn har, for en seksåring er fortsatt ganske liten. Høres fryktelig stusslig og leit ut å bare følge barnet inn, si natta og gå ut igjen.

Hva er egentlig problemet her? At seksåringen trenger å ha noen hos seg under legging, eller at du mister tid med kjæresten?

Anonymkode: 339e2...eea

Jeg bare rett og slett lurte på hva som er normalt. Og ja, jeg savner kjæresten litt når han bruker evigheter på legging og sovner selv når vi har planer om f.eks å se en film. 

Anonymkode: 8afea...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da kanskje du skal være hos deg selv da, de dagene han har sønnen. Noen barn trenger litt ekstra tid ved leggetid, og da må kjærester bare akseptere dette. 

Anonymkode: b7868...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å høre en far/foreldre bruke tid og omsorg på slutten av dagen til en koselig stund sammen ❤ 

Det tipper jeg betyr alt for den lille 

Anonymkode: e9833...358

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien på 11 år er fremdeles avhengig av at mor eller far er med når barnet skal sove. Personlig ville jeg lært barne å sovne selv fra tidlig alder. 

Anonymkode: 1450d...78c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg bare lurer på om det er normalt å måtte legge seg sammen med en 6-åring og ligge der til han/hun sovner hver kveld? Synes dette tar mye tid på kveldene, og far sovner gjerne av litt også.  I mitt hode er det normalt å si god natt og så sovner et så stort barn selv? Stemor som lurer. 

Anonymkode: 8afea...df8

For noem barn er dette helt normalt ja.Noen trenger den tryggheten.Hører at du ikke har barn selv? Har han batnet hele tiden og sovner hver kveld?Eller kun i blandt?Barnet kommer først og det visste du når du traff han.

Anonymkode: 0afe3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i familien på 11 år er fremdeles avhengig av at mor eller far er med når barnet skal sove. Personlig ville jeg lært barne å sovne selv fra tidlig alder. 

Anonymkode: 1450d...78c

Kan være mye du ikke vet og.. Og grunner til det.Ikke alt folk sier..

Anonymkode: 0afe3...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i familien på 11 år er fremdeles avhengig av at mor eller far er med når barnet skal sove. Personlig ville jeg lært barne å sovne selv fra tidlig alder. 

Anonymkode: 1450d...78c

Og du har vel ikke barn etter måten du skrev på?

Anonymkode: 0afe3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne uvaner gidder ikke nei. Sønnen min har sovet i egen seng siden dag 1,vi har gode vaner så vi har selvsagt aldri begynt å bortskjemme barnet med dumme uvaner som å ligge med barnet for å få han til å sove. Han har lært å finne søvnen selv.

Anonymkode: 6e63e...a8f

Gu så dumt..Kanskje du da var heldig med en som har sovehjertet(stakkars han om han får mareritt eller skulle trenge litt ekstra leggetid en gang...). Kjenner flere som ikke gir barna leggetid. Trist.Er jo så koslig! Kvalitetstid.Og tryggheten før de skal sove!Kanskje neste mann ikke sover like greit?Kanskje noen har diagnoser som gjør at de trenger det?Kanskje både liten og stor syns det er koslig? Ville aldri gjort det eller det.Alltid noen skal belære andre..så dumt å høre på!

Anonymkode: 0afe3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...